Jump to content

Skal teste ut propulse justerbar propell på 90hk

Brodern

Recommended Posts

Har fått låne en slik hos TSG på Strømmen for testing på min Nordkapp 17HT med 90hk Mercury.

Synes motoren er litt slapp og har en liten mistanke om at jeg har feil propell og dermed for lite turtall. Skulle selvfølgelig hatt turteller, men det har jeg ikke.

Setter ut båten i Øyeren i morra og skal teste litt. Først med propellen som står på. Tomgangsfart og maksfart samt aks, så forskjellige justeringer på propellen fra Propulse og samme test. Tomgangsfart og maksfart samt aks. Har ganske høy fart på tomgang med den propellen som står på nå, og det er ikke så gunstig.

Bruker GPS til å registrere fart (skal klistre tape ved gasshendendel for å se forskjell på fart ved et bestemt gasspådrag)

Regner ikke med at forskjellene skal være så enorme, men synes båten burde klare mer enn 29 knuter med en sånn motor så det skader ikke å teste ut en sånn propell.

Har lest på forumet ang propulse, men fant ikke ut noe særlig som gjorde meg klokere.

Så eneste måten er jo å teste dette.

Husker ikke åssen propell jeg har på motoren min, men 19" et-eller-annet står det ihvertfall på den. skal sjekke dette i morra når jeg henter balja.

Blir uansett artig å teste litt. Blir vel noen bilder også, ev video.

Føkk deg...

Ja jeg har også lest det med dårligere ytelse, eller riktigere er vel litt lavere topphastighet. Samtidig er det jo en del andre kvaliteter som fremheves, bla bedre grepp og mindre kavitering.

Nå har jeg godt grepp og null kavitering. Tilter jeg for høyt drar den luft naturlig nok, men under "vanlig" kjøring, dog litt provoserende, får jeg ikke til kavitering eller mister grep i vannet.

Nå går jo balja mi som ei bøtte møkk uansett, så stort sett dårligere kan det kanskje ikke bli. Men ved å prøve litt med denne vil jeg kanskje få en pekepinn om det faktisk kan være at jeg har for stor propell.

Båten min gjør 29 knop med 1 person, 28.5 med 2 personer, og 25 med 6 personer, men føler det mangler litt juice i motoren alikevel.

Kjøpte noe plugger så jeg vet at de er ok ihvertfall. Sånne tette rare greier som skal være på denne motoren.

Har vel ingen forhåpninger om noe spesielt, men skal bli morsomt å prøve.

Føkk deg...

Testet en propulse en sesong på min båt. 22 fot med mercruiser 4.3 LX og Alpha One GenII drev.

Fikk lavere toppfart. EN anelse bedre akselerasjon, ingen merkbare økonomiske fordeler.

Noe av fordelen med denne propellen skal jo være at hvis du knekker et blad, så er detr bare å

skifte det. Vel, etter det jeg har erfart så knekker de litt for lett og etter at to av bladene tok kvelden

uten at jeg kunne merke at de kom borti noe, så kjøpte jeg ny aluminiumspropell igjen.

Den kostet meg knappe 1500.- og har ikke mistet et eneste blad så langt denne sesongen. :lol:

Opplevde også en gang at selve propellhuset sprakk. Begynte å riste voldsomt. Fikk den gang nye deler uten kostnad i fra propulse.

God service men ikke en god propell, desverre. :sad:

Redigert av DC6500 (see edit history)

Jupp jeg har lest meg frem til det samme :)

Men jeg vil ihvertfall få en pekepinn om den propellen jeg har på motoren nå er feil. Propeller kan jeg ingenting om, annet at de bør være hele :lol:

Det jeg har fått vite av butikken jeg kjøpte båten var at forrige eier brukte båten til fiske i Mjøsa (eldre kar) Da tenker jeg litt i de baner at propellvalget er tatt i forhold til at motoren skal brukes til dorging. På tomgang får man ganske så perfekt dorgefart, men den virker litt lat.

Når jeg skal legge til brygga er farten alt for stor på tomgang så jeg må enten reversere kraftig eller gli inn, noe som ikke alltid er like enkelt.

Føkk deg...

• 4 år senere...

Jeg har sett litt på testene av Propulsen som er gjort her i Norge. Til forskjell fra lignende tester i andre land kommer man frem til at Propulsen ikke har noen fordeler.

Mitt inntrykk er heller at testeren ikke helt har forstått konseptet. Justerbar stigning betyr nettopp at man må justere stigningen for å oppnå resultatet man er ute etter. Her må man velge mellom akselerasjon (lite stigning), toppfart (stor stigning) eller økonomi (en plass midt imellom). Dessverre er det ikke mulig å få både pose og sekk med en fastpropell, skal man ha det må man gå for vribart. Men da blir det "ørlite" dyrere.

Mvh

Bjørn O, Propulsjonsdesign AS (www.propdesign.no)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...