Jump to content

Innslag startmotor Yanmar 4 lh-hte, nød rep hva kan gjøres?


Bjarne R

Recommended Posts

Har du sjekket at det ikke er tenningslåsen som ikke er problemet? Kommer det spenning frem til innslagets "tynne ledning" når den står i "start" posisjon?. Det selges veldig mange dårlige Tenningsbrytere i båtutstyrsbutikker for tiden.

 

Eller er det riktig som "talisman" sier, prøv med en liten hammer eller liknende for å se om det hjelper. Jeg hadde en Bosch type startmotor som kranglet for noen år siden, og løsningen ble å bore et lite 2 mm hull i endelokket (av plast) på innslaget. Dette er ofte ikke til å åpne, men da fikk jeg sprayet inn noe 5-56, så det begynte å fungere riktig igjen. Andre ganger kan det være den andre siden av innslaget som krangler, nemlig "stempelet" som skal gli lett og dra det inn slik at det blir kontakt mellom de to store polene som til slutt får det til å rotere. For å komme til dette, bør innslaget av og stempelet bør renses og smøres opp.

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at det er innslaget som er problemet? Mange Yanmar motorer har et rele mellom tenning og innslag som kan være litt leit å lokalisere. Har du forsøkt å sette spenning på innslaget for å eliminere alle feil før innslag?

Link to post
Share on other sites

et lite tips for dem som leter etter startmotorer og dynamoer, samt deler til dem.

 

http://www.startmotor.se/Category?category...sttype=detailed

 

En svensk side. kan være litt tung å laste ned. Jeg har nettopp kjøpt solenoid derfra, 875,- SEK forhåndsbetaling. Så kommer det litt i tillegg for frakt og slikt. Jeg skal si i fra hvis jeg får dårlige erfaringer med det, varen har ikke kommet enda.

 

På denne siden får man også grei beskrivelse for hvordan man går frem for å finne hvilken startmotor som står på motoren.

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er bilde av hvordan innslaget på en Bosch starter (På SABB type G) ser ut.

 

start_104.jpg

 

Det ble åpnet fordi motoren hadde vært under vann. Tror jeg boret hull i midten på dette innslaget slik at jeg kunne spraye 6-66 inn hvis den satte seg fast. Til venstre på bildet er lokket, med de to kontaktpunktene.

Til høyre på bildet er enden på akselen som er festet til kontaktplaten av kobber som trykkes mot de to kontaktpunktene til venstre når spenning på innslagets spole blir aktivisert. Først når innslaget er helt inntrykket, og det to kontaktpunktene er sammenkoplet, begynner startmotoren å rotere

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...