Jump to content

Tett falltank, virker Plumbo?


kråke

Recommended Posts

Tanken er full, luftinga er åpen, men det kommer ikke ut noe. Dette er en falltank i stål med utløp under vann. Et 90 gr. utløp gjør staking utenfra vanskelig. Tenker å bruke kjemi på dette problemet om det ikke er andre måter. Hva er effektivt, kan jeg bruke Plumbom eller noe annet?

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Jeg har samme problemet nå. Trodde tanken hadde tømt seg på vei hjem forrige helg, og idag morges holdt jeg på å sprenge tanken.... Fikk trykkavlastet ved å åpne dekkavsuget og drittsøylen sto en halv meter til værs.

 

Vært på miljøstasjon og sugd den tom etter mye om og men. Luftingen har det kanskje ikke så bra den heller etter det trykket jeg hadde i tanken, så det sugde dårlig. Men tanken er tom.

 

Dog er proppen like lei. Det skjer ingenting når jeg åpner ventilen.

 

Har dere forsøkt det som nevnes over med flytende avløpsåpner?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

I slike tanker ville jeg bare hatt systemrens eller lignende, tror jeg. Mulig jeg er for redd for langtidsvirkningen av avløpsåpnere hvis man ikke får skylt ordentlig. Et liten wire-stump på drillen kan være effektiv hvis kan kobler fra slangen og ikke risikerer å fylle båten med dritt.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje lage en dings på en stang med innfestet vannslange slik at jeg kommer til skroggjennomføringen fra brygga? (Kremt... Bruker egen til slikt og ikke den vannslangen jeg finner på brygga.... )

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Dette er noe dritt, så jeg løfter denne i håp om at noen kan komme med en mirakelkur....

 

Hvordan i #%^*$€£ skal jeg komme til å spyle under? Heise opp skuta?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Stikk hageslangen inn utenfra med trykk!

Enig, pluss surr en fille rundt slangen for å øke trykket. Dra til deg hånden raskt når du hører bobling. Du når hullet med vannslangen liggende på brygge/jolle

 

For fremtiden: bruk mye vann, lite papir, og tøm tanken bare når den er full (for maks trykk ut)

TMS

Link to post
Share on other sites

Jeg benytter den enkleste og mest effektive metoden. Avhenger riktignok av å ha tilgang til utløpet. Jeg har utløpet i vannlinjen, så på min båt funker dette, alltid: Bruker gummipropp som hjemme benyttes til å åpne tette vasker/sluk. Pumper et par ganger med gummiproppen over utløpet, så kommer allt innholdet ut.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Huff.... Dette falltankhelvetet... Andre gang her det er tett...

 

Skjønner ikke. Da ville jeg hørt med tidligere eier av båten om de hadde trøbbel, eller andre med identisk wc løsning. For enten må det være noe galt i løsningen eller så har dere en eller annen bruk som gir problemer.

 

Vi bruker dopapir i bøtter og spann, men også mye vann når hele "ladningen" må pumpes opp i tanken. Vi kan høre ganske godt at det går over kanten på røret i tanken.

 

Pleier å skvulpe på litt sanitærveske før vi forlater båten for å ikke få lukt fra doen.

-------------

 

Når vi ikke ligger i havn så er ventilen åpen hele tiden. Uten å ha målt så tror jeg tømmeventilen har en diameter på 7.5-10 cm (ergo kan vel knapt noe som kommer ut av et menneske sette seg fast...), fallhøyden må være noe rundt meteren og slangen går rett ned fra tank til ventil. Aldri opplevd noe tull.

 

Hva med å prøve å bruke litt mer vann og kanskje la godsakene ligge litt lengre i tanken slik at de får løst seg opp før tømming?

Link to post
Share on other sites

Problemet er nok også at det bygger seg opp avleiringer etterhvert, og da blir rørene fort ganske tette og fungerer dårligere. Vi hadde problem to ganger med falltanken vår. Løsningen ble å åpne åpningen i dekket også stake slik at det til slutt åpnet seg i bunn. Etter det har vi fylt tanken med varmt vann (tar rett fra dusjen) med eddik oppi. Fyller tanken helt til den er full og lar dette stå over natta. Etter det tømmes tanken og blir skylt flere ganger etterpå med varmt vann. Aldri hatt noe problemer etter det, og nå er det halvannet år siden sist jeg gjorde det. Uansett, jeg kommer snart til å gjøre det igjen for å slippe trøbbel i fremtiden. Tror altfor mange er for sparsomme med vannet. Vi pumper minst 30 ganger etter hvert besøk. Da blir tanken full forholdsvis fort, men til gjengjeld enkel å tømme :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Vi har liten tank, og må derfor spare litt på pumpingen/vannbruken.

 

Men etter endt tur fyller jeg tanken (som da på forhånd er tømt) med sjøvann (altså bare pumper), og på neste tur når vi da tømmer dette, så er det som regel med ganske mye uhumskheter i kjølvannet vårt da også, så jeg anbefaler nok å la det stå vann på tanken når båten ligger i hjemmehavn for å få løst opp restene i tanken mellom hver tur.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg brukte også opp en flaske 35% eddik i våres. Når den gikk tom så gikk jeg over til sanitærveske som jeg fant i båten (rester fra portaportilivet i snekka).

 

Rent sånn vedlikeholdsmessig så er det vel kun slangen som går til tømmeventilen som de det kan stå veske i på falldasser. Ville vel gitt den slangen en sjekk.

----------

 

Støtter Erik sitt forslag. Pump inn godt med veske og la det stå til neste tur, gjerne med en klunk eddikk for å løse opp evt. avleiringer.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg brukte også opp en flaske 35% eddik i våres. Når den gikk tom så gikk jeg over til sanitærveske som jeg fant i båten (rester fra portaportilivet i snekka).

 

Rent sånn vedlikeholdsmessig så er det vel kun slangen som går til tømmeventilen som de det kan stå veske i på falldasser. Ville vel gitt den slangen en sjekk.

----------

 

Støtter Erik sitt forslag. Pump inn godt med veske og la det stå til neste tur, gjerne med en klunk eddikk for å løse opp evt. avleiringer.

Link to post
Share on other sites

Kan jeg bruke for mye Eddik? Tanken er halvfull med vann ser jeg. Har 35% eddikessens her må (Gimsøy)...

 

Spylt fra indersiden med rør med vannslange i uten å få løs proppen. Får det nok ikke tett..

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Tror nok ikke 35% eddik kan skade selv om du hiver på en flaske eller to. Men det er ikke sikkert at det hjelper. Å bruke eddik er for å løse opp urinstein som er en kalkforbindelse som bygger seg opp over tid. Består proppen av en hard klump papir, en tampong eller et damebind, hjelper ikke eddik.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Som Lars H. sier vil eddik vil i utgangspunktet ikke løse opp propper av papir og avføring. En sterk lutoppløsning vil derimot kunne løse en slik propp. Jeg ville ha laget en sterk oppløsning av kaustisk soda i vann og tilsatt tanken. Effekten er proporsjonal med styrken på lutoppløsningen. Har du full septiktank med kun plass til et par liter lutoppløsning, vil kanskje ikke det gi en sterk nok lutblanding. Dersom du klarer du å lense noe av innholdet ut så vil du ha større sjanse til å lykkes. Kaustisk soda vil ikke tære rustfritt stål. Det er det næringsmiddelindustrien benytter for å CIP-vaske rustfritt utstyr.

 

Du må ikke blande eddik og kaustisk soda for de vil nøytralisere hverandre, og effekten blir null.....

Redigert av znick (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...