Jump to content

Tett falltank, virker Plumbo?


kråke

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Ser på bildet ditt av utløpet. Vanskelig å si ut fra et slikt bilde men er ikke det utløpet snaut til å være "fritt fall" basert?

 

Da er kanskje alternativet å gå opp i dimensjon, som er mye arbeid og vil koste en del kroner i gjennomføring, kran osv og stussen på tanken vil kanskje skape trøbbel osv, evt bygge om til en elektrisk pumpe løsning. Tror jeg hadde bygd om til elektrisk/kvern, særlig om det er problem som gjentar seg.

Link to post
Share on other sites

Ser på bildet ditt av utløpet. Vanskelig å si ut fra et slikt bilde men er ikke det utløpet snaut til å være "fritt fall" basert?

 

Det er jo 1-1/2" slange. Helt vanlig. Tror ikke det er den som er problemet. 90 graders bend og ting som ikke hører hjemme i toalettet er nok et større problem.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg tror også dette er vanlig størrelse, ihvertfall på de Bavariaene jeg har hatt. Men jeg tittet jo oppi tanken da den var tom med et inspeksjonsspeil (Biltema...), og syntes hullet til avløpet ikke var imponerende stort. Desto større grunn til å være oppmerksom på "husets toalett regler".

 

Et spørsmål til:

Luftingen min har som nevnt sannsynligvis tettet seg, og jeg skal fikse dette ved å skru av slangen ved tanken. Hvorfor er det egentlig et filter på skrogsiden i utluftingen ???

 

Bakgrunnen for spørsmålet er at hadde det vært fritt utløp (Ja, jeg ser noen uheldige omstendigheter), så tenkte jeg at lufteslangen kunne være en slags overløps-/sikkerhets anordning slik at man unngår en nær sprukket septink tank opplevelse slik som jeg hadde under denne hendelsen.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Sil i utluftingsnippel i skrogsiden er å be om tett lufting om tanken blir overfyllt.

Du kan jo bytte ut denne med en vanlig gjennomføring. Skulle du ha maks uflaks igjen kan du jo stikke slangen inn å spyle opp luftingen.

 

Mange som har problemer med disse falltankene. Spes de som lar ventilen stå åpen under bruk.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål til:

Luftingen min har som nevnt sannsynligvis tettet seg, og jeg skal fikse dette ved å skru av slangen ved tanken. Hvorfor er det egentlig et filter på skrogsiden i utluftingen ???

 

Mange monterer et kullfilter i det de kaller "utluftingen" av tanken for å slippe at drittlukt skal komme ut der. Men det er en helt misforstått løsning på et luktproblem. Da angriper en bare symptomene på problemet.

 

Denne åpningen på tanken har to funksjoner, å hindre at det blir over/undertrykk, og å slippe frisk oksygenrik luft inn i tanken. Og da bør slangen minst være 1". Hvorfor frisk luft inn? Jo, det er to typer bakterier i en septiktank, aerobe og anaerobe. Begge disse bakteriene bryter dritten ned til en fin suppe, men de anaerobe gir i tillegg den kjente "odøren" av septik. Den andre forskjellen er at de "ikkeluktgenererende" bakteriene trenger mye oksygen, mens de andre ikke vil ha dette. Derfor er det viktig å få mye luft inn i tanken slik at de "snille" bakteriene formerer seg heftig, mens de "slemme" får det heller kummerlig.

 

I tillegg til mye luft, liker også de "snille" bakteriene ekstra sporstoffer og næring som finnes i biologisk sanitærvæske som f.eks. Green Viking.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har også sil i luftinga, som selvsagt hadde stoppet "diverse" når noen har pumpet inn i tanken når den er for full, som igjen tørket og tettet luftinga. Dum løsning.

 

Her er dimensjonen på mitt "utslipp" (har ikke målt). Mener den til venstre er standardstørrelse, utslippet er grovt med en alvorlig kraftig kran i bunn. Løsningen er original fra 84 så en må tro at det fungerer greit. Slangene er byttet en gang på slutten av 90 tallet, da med slanger fra Tess.

 

Om den til venstre er 1 1/2 hva er da den til høyre?

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg er en av de som har montert dette filteret.

Kan ikke få fullrost filteret nok. Påvirker ikke luftingen og er garantert kvitt lukta.

 

Har tidligere prøvd div. Sanitærvesker og synes det enkelte ganger ikke har fungert tilfredsstillende ( kanskje det har noe med mine avleveringer :-))

Har og en forholdsvis stor tank 225 liter, men med 4 til fem personer om bord og tre fire av dem hunnskjønn så fylles det fort opp, men ved bare urinering prøver vi å begrense vannforbruket, men skyller da med en eller flere kopper ferskvann.

Skyller også godt med ferskvann når båtturen er ferdig og kjører gjennom ned Edik (elller septirens fra systemrens som jeg har hatt en del av til overs fra et annet prosjekt).

Bruker alltid det myke Lambi toalettpapiret.

Har også en BEP tankmåler så jeg har kontroll på tanknivået og unngår at det fyller seg opp i luftinga.

 

Dette er nå løsningen vi benytter og som har fungert uten noen problemer.

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Ja, det er kanskje mer en sil jeg har enn et filter. Det må jo bli tett uansett dersom tanken blir overfyllt.

 

Kan jeg bare fjerne silen? Lufteslangen går likevel opp før den går ned i tanken (svanehals?), og uavhengig av det så forstår jeg ikke funksjonen til en sil på utluftingen til en septik tank. Andre som gjør det?

 

Lars H: Jeg har en 18 mm lufteslange tror jeg. Utover det har jeg lest dine andre innlegg om dette med viktigheten av lufting og tilførsel av oksygen. En analogi (muligens ikke så god) jeg tenker på er ift kroppen vår. Jogger vi rolig og fint, så har kroppen en grei aerob forbrenning og musklene får den oksygenen de trenger. Spurter vi opp fra bunnen av sikksakken til Spiraltoppen i Drammen, så kommer melkesyra etter kort tid, og du har 7-10 minutter igjen til toppen. Det er anaerob forbrenning der ikke musklene får nok tilførsel av oksygen. Og ting stopper opp.

 

Bruker også Green Viking, og Felleskjøpet har massevis i store kanner.

 

Men igjen (i frykt for å virke masete): Kan jeg bare fjerne (med drill) silene i utluftingen jeg har til septiktanken?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Siden du har så moderne Bavaria så er jeg ikke helt sikker på hvordan skroggjennomføring på luftinga de ser ut. Min hadde to siler.bilde

 

De forsvant fort. Det hender at "noen" klarere å fylle septiktanken slik at det renner ut av luftinga. Etter å ha tømt tanken setter jeg da bare vannstrålen inn i åpningen og spyler lufterøret rent.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Ser ikke helt ulikt ut. De to hullene til høyre på bildet ditt har jeg også, vendt nedover, samtidig som gjennomføringen har en "konet" form på utsiden av skroget. Inne i hullene er det "siler".

 

Silene skal da bort ved neste korsvei.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Men igjen (i frykt for å virke masete): Kan jeg bare fjerne (med drill) silene i utluftingen jeg har til septiktanken?

Ja, få det vekk. Om det ikke tettes av overfylt tank, så irrer det tett over tid. Få vekk gitteret på diesluftingene med det samme.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ok :smiley:

 

Fikk et innspill fra leverandøren ikveld om at silene er der for at ingen skal kunne tette luftingen fra utsiden. Helt ok å få de vekk. Brrra! Da har vi isåfall en liten sikkerhet ift uhell med fylling av tanken på plass slik jeg ser det.

 

Oj... gitteret på dieseltanken også? Den er helt lik den jeg har på septik luftingen..

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Hos meg var det i hvert fall nesten grodd helt igjen, så jeg tok en skrutrekker og "moste" hele gitteret.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ser flere i tråden kommer med myke dopapirer fra dagligvarebutikkene. Jeg forstår at dere er glade i septikproblemer.

 

Første bud er å aldri bruke dopapir fra dagligvarebutikken, selv ikke det mykeste og dyreste lambi papiret. Bruk kun papir egnet til denne type toaletter. En firepakk på båtutstyrssjappa koster ca 4 liter diesel og er en dråpe i havet i forhold til alt utstyret man kjøper for å åpne problemet i etterkant. Selv etter trøbbel fortsetter enkelte med papir som øker sannsynligheten for trøbbel.

 

Jeg bruker også Green Viking. Aldri lukt trøbbel, bortsett fra de få gangene jeg har helt på litt eddik. Da lukter det på utsiden.

 

Så vet man at det blir avleiringer og stein i slanger og tank. Enten arbeider man forebyggende, eller venter til problemet oppstår. Jeg har valgt forebyggende de siste årene, og det virker veldig bra, selvom det er 5 personer om bord.

Link to post
Share on other sites

Kan fortelle om noen vi traff på sjøen og som hadde sammenlignet forskjellig dopapir i en vannkarr for å se på hvordan det løste seg opp.

Spesialbåtpapiret fra båtbutikken og Lambi løste seg like lett opp.

Har siden brukt begge deler (etter hva jeg får tak i) og har aldri hatt problemer med det og er ikke glad i septikproblemer.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Siden det har blitt mye snakk om lufting her nå, kan jeg melde om at jeg i år har montert 1 1/2" lufteslange i tillegg til 3/4" som har vært der. Selvfølgelig ikke noe gitter eller annet som kan stenge. Nå er vond lukt problemet løst. Selgeren på Maritim kunne ikke huske å ha solgt 1 1/2" lufteslange før, men jeg håper jeg ikke blir den eneste. Fy og fy som det lukter av mange når båter.

Link to post
Share on other sites

Kan fortelle om noen vi traff på sjøen og som hadde sammenlignet forskjellig dopapir i en vannkarr for å se på hvordan det løste seg opp.

Spesialbåtpapiret fra båtbutikken og Lambi løste seg like lett opp.

Har siden brukt begge deler (etter hva jeg får tak i) og har aldri hatt problemer med det og er ikke glad i septikproblemer.

 

Det stemmer det Lambi er minst like bra og billigere. Men det må vær 100 % Nyfiber.

Løser seg helt opp.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ulike papirtyper osv, er hølet ut stort nok så unngår man mange av problemene :-)

 

Kan det tenkes at svenskene som bygde vår båt i 1984 lagde høl ut, slange og ventil så stor den må være og at tyskere og andre i nyere tid har spart seg inn noen hakk?

 

Slangen ut er vesentlig større enn slangen opp i tanken så om man har klart å pumpe det opp i tanken skal det godt gjøres at det ikke vil renne ut.

 

Har Bavaria valgt samme slangestørrelse hele veien?

Link to post
Share on other sites

Vi har samme (østtyske) dimensjon mellom dass og tank og videre ut.

 

Har ved noen få tilfeller der jeg på forhånd hadde dårlig sammvitighet pga dårlig skylling opplevd at det ikke tømmtes ved åpning av fall. Da har det vært nok å holde for luftingen og gi ett par pump (skape trykk), så har det løsnet.

 

Men vi skyller/fyller som sagt tanken mellom turene, og det er en liten tank.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Og hvilke Lambipapir er det? En slik test har jeg selv utført, og kommet til en svært annen konklusjon. Det er også forskjeller på speisialpapirer. Jeg mener fremdeles det jeg skrev, også basert på egne tester. Putt Lambi i do og piss på det - det er fremdeles hele tørk. Gjør det samme med riktig spesialpapir - det er fullstendig smuldret opp lenge før det er på vei ned slangen.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

1,1/2" ser ut til å være standard på de aller fleste båter i dag. Ser ut som om det også er største dimensjon på diffusjonstette slanger som selges i båttstyrsforretninger. Skal man ha større må man velge TESS el.

 

Er Tess slanger hos meg ja. Synd om standarden en har lagt seg på rett og slett ikke er god nok da egentlig. Godt nok i vanlige do-løsninger men ikke i fritt fall løsninger, som egentlig er ganske smarte mtp hvor enkle de er og også mtp strømforbruk og det at de ikke lager en eneste lyd når de tømmer.

 

En løsning kan jo være å bytte til dass med kvern, blir jo bråk da men det kan en kanskje leve med så lenge ingen starter kverna midt på natta og sånne ting :-)

Link to post
Share on other sites

Og hvilke Lambipapir er det? Putt spesialpapir i do og piss på det

 

Det rekker du ikke med Lambi :lol:

Lambi er ikke Lambi som skrevet flere ganger " det må vær 100 % Nyfiber." står med liten skrift

 

Hadde en gang Lambi med små røde hjerte, de lå alltid å fløyt igjen etter utpumping.

 

Størrelsen på utløpslangen deseignet Blakes Lavac Taylor den i 1963 til 1 ½ " utløpet siden

og har beholdt den siden.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...