znick Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 (redigert) For ordens skyld. Kaustisk soda er svært etsende på organisk vev, og har ødelagt mange syn. Det må behandles med respekt. Du vil også kunne oppleve en varmeutvilking når du løser opp kaustisk soda i vann, som kan føre til sprut. Vernebriller og hansker er et must..... Redigert 12.Mai.2014 av znick (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Tror også du bør holde kaustisk soda unna aluminium. Nå er vel ikke dette noe problem, siden septiktanker ikke lages i aluminium såvidt jeg vet. Sitér dette innlegget Link to post
znick Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Tror også du bør holde kaustisk soda unna aluminium. Nå er vel ikke dette noe problem, siden septiktanker ikke lages i aluminium såvidt jeg vet. Helt riktig. Kaustisk soda og aluminium er en dårlig kombinasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Fallventilen bør stå helt oppunder tanken. Og Papir er det LAMBI 100% Nyfiber som er bra. Retur papir blir fort Trøbbel. Da er denne bra fra utsiden. men bruk ikke boremaskin. http://www.jula.no/rensespiral-til-boremaskin-450036 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Otto R Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Kanskje på tide å bytte til nye slanger, det blir som regel avleiringer fra urin etter noen år. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 (redigert) Tusen takk for alle tips! Jeg sliter fortsatt, men har fortsatt noen ideer ift en "mekanisk" løsning. Båten var ny i juni ifjor, så jeg har nok gått på en papirsmell (kombinert med at jeg for et par uker siden har latt tanken stå åpen uten væske i?). Håper proppen ikke har rukket å størkne helt - står vann i tanken nå sammen med en flaske 35% eddik. Men har jo forstått at dette ikke tar papir og det må "sterkere lut" til. Her er et par bilder: https://baatplassen.no/bildearkiv/30/30953/sptktank.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/30/30953/tming.jpg Det jeg forsøkte igår er: 1) lagde et bøyd stålrør som jeg tredde inn i gjennomføringen utenifra fra brygga. Hadde et vannslange tredd inn i røret som jeg etter at stålrøret var i gjennomføringen tredde enda lengre inn og skrudde på fullt trykk (Gardena kran på enden av ståltrøret). Skjedde ingenting, men fikk det sikkert ikke tett nok. 2) Lå halvveis nede i vannet og tredde bare vannslagen inn underifra og skrudde på vannet. Håpløst - ble jo ikke i nærheten av tett nok. 3) Lånte elektriker trekkesnor og staket fra undersiden. Kom ganske langt inn og traff noe som stoppet - tror derfor at proppen sitter i bunnen av tanken. Klarte ikke å åpne noe for jeg lå så dårlig til. 4) Staket fra dekkavsuget med samme trekkesnora uten suksess - har allerede staket med vannslange på full gass uten suksess. 5) Åpnet sensor lokket på toppet av tanken og rotet nedi med en bøyelig pinne. Skjedde ingenting. Idag skal jeg forsøke følgende: 1) Tappe ned tanken til så langt under mannhullet i tanken jeg klarer. Trenger en pumpe (12V eller 220V) der jeg får fester en slange og tredd så langt ned som mulig og pumpet opp så mye jeg kan - er mest vann nå.Har noen forslag til en egnet pumpe? Lurte på om en mannuell "oljefatpumpe" fra Jula kan funke? 2) Lånte et verktøy av Bavaria igår for å åpne mannhullet. Inn der skal armen min idag( ), og jeg håper den rekker ned til bunnen av tanken for å å pirke vekk proppen. 3) Eventuelt kombinere 2 med en rørlegger stakefjør. Er dog litt redd for å stappe slangen enda tettere....... 4) Ved mangel på suksess i overfornevnte 1-3, så skal jeg forsøke med Vulkatape på enten stålrøret eller hageslangen igjen og forsøke å spyle fra undersiden igjen 5) Hva med rørlegger stakefjør fra undersiden? Opplevde at problemet med elektriker trekkesnora at det var vanskelig å få særlig kraft bak "innstappingen" for jeg lå så dårlig til. Kanskje jeg kan tre rørlegger stakefjøra gjennom stålrøret mens jeg står på brygga? Virker som en dårlig løsning med en 90 grader på ventilen egentlig, særlig når jeg forsøker å stake. Løsning etter dette dersom jeg fortsatt feiler er muligens å dra til Vallø og få heist opp båten og høre om det er ok for de at jeg søler ut litt septik på plassen deres. De har jo en miljøstasjon også. Dog, jeg forsøkte den på Fuglevik og den tok ikke proppen. Men uansett, jeg er svært åpen for alle andre tips I en ideell verden så tømmer tanken seg idag når jeg åpner ventilen.... Redigert 13.Mai.2014 av dennrick (see edit history) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Stranna Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Har du forsøkt gummipropp metoden som jeg beskrev i innlegg nr. 13? Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Har du forsøkt gummipropp metoden som jeg beskrev i innlegg nr. 13? Takk for påminnelsen. Jeg avskrev den metoden siden jeg ikke trodde da at jeg kunne komme til under fra brygga. Jeg skal forsøke det idag også. Utfordringen blir sikkert å treffe hullet.. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Roger jo Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Denne skrur seg gjennom proppen fra utsiden. http://www.jula.no/rensespiral-til-boremaskin-450036 Tanken kan du vel tømme gjennom Dekkavsuget?.eller er den koplet innpå fallrøret? I verste fall tømme gjennom mannklokket, med sugeslangen på en miljøstasjon bare tre på en plast pose etterpå for å unngå søl. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
nordan family 27 Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Jeg tenker at hvis ikke vakuum gummi proppen virker så kan du likegjerne begynne den tunge jobben. Du har allerede brukt mye tid på ting - bruk tiden på det som virker: enten løsner dette med vakuum gummi saken (som er et svært gammelt og veldig effektivt våpen) eller så kobler du fra bunne. Greit å tømmme/skyllebest mulig først. Kjenner meg igjen i at jeg bruker masse tid for å unngå frykten med å jobbe rett på mål, så ender jeg ofte med den tunge veien likevel. Sitér dette innlegget Link to post
seilbaaten Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Støtter siste taler Den vakuum gummi proppen brukt fra utsiden er utrolig effektiv Sitér dette innlegget www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post
dennrick Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Takker igjen for tips. Har grublet fælt på dette etter at jeg holdt på igår kveld og inatt hadde til og med lettjolla tett septikktank i drømmeland I tillegg til gode ideer over, er jeg helt på viddene dersom jeg forsøker et rørspylersett til Karcher høytrykksspyleren min og trer det inn under vannlinja og opp? Denne har dyser som spruter bakover, dvs mot utgangen/riktig vei. Se bilde: https://baatplassen.no/bildearkiv/30/30953/1399976575.jpg Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
lippert Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Kan ikke se det er noe problem. Den kan kanskje også motvirke et lite problem du kan få. Når du skrur på vannet vil jo Newtons lov nr 3 komme i spill og du må på en eller annen måte holde igjen slik at slangen ikke går bakover. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Bodehode Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Jeg brukte en slik fra #37 (Karcher) når avløpet på gammelhuset gikk tett, utrolig effektiv, måtte la den stå å jobbe litt når den traff proppen, men den løste opp problemene. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
leopard Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Prøv en meterstokk som jeg skrev tidligere, men den må være av tre pga stivheten. Den kan også forlenges inne i tanken. Prøvde mye rart jeg også når vår ble tett men dette var det eneste som funka. Ta av den metall dingsen på enden av meterstokken så får du ikke ødelagt noe heller. Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Har hatt dette problemet noen ganger desverre, og kom til at løsnbingen er å kjøpe en billig våtdrakt, hoppe i sjøen og stake fra undersiden med en stakefjær opp gjennom utløpet. Litt knotete å komme til siden 90 graders bendet gjør det vanskeligere, men når du førts har kommet forbi dette så går det svært så fint. Bind et tau i rekka så du har noe å holde i slik at du får jobbet fornuftig, og slipp tauet, og trekke deg unna i tide. ( Basert på egenerfaring ) Løsningen på problemet er å starte med vann i tanken, da det er mangel på vann, og mye papair som skaper trøbbel. Kom til at Staples har papir fra Katrin, som er det som løser seg best opp, og dermed skaper minst trøbbel, kombinert med nok vann. La aldri sjøutløpet stå åpent når toalettet er i bruk, da vann renner ut, og papir legger seg i bunnen, og skaper proppen. Lykke til Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Sitrin Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 (redigert) Har selv i en båt hatt en propp som var umulig å få løsnet. Prøvde alt mulig ( kjemisk, staketråd, etc.) Årsaken var bruk av feil papir. Eneste som fungerte var rørlegger stakefjæren som Roger-jo referte til som jeg lånte av en rørlegger. Ble sterkt frarådet fra rørleggeren om å ikke bruke Plumbo. Da løsnet det utrolig lett. Her er en biltema variant ( jeg brukte en manuell variant). http://biltema.no/no/Bygg/VVS/Verktoy-og-tilbehor/Avlopsrenser-860381/ Redigert 13.Mai.2014 av Sitrin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Sail S Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Hadde fallseptikk på min båt og ga opp etter en stund. Satt inn et beist av en septikkpumpe som løste alle problemer. Støtter de som foreslår staking med noe kraftig nedenfra. Den proppen går sannsynligvis bare en vei og det er tilbake i tanken. Hvis det ikke går kan jeg foreslå en ordentlig grisemetode som er å fylle tanken ovenfra slik at all dritten kommer over dekk. Sier ikke mer om dette. Lykke til. Du har mange med deg som sikkert kan dele sine beste septikkhistorier med deg hvis du trenger inspirasjon. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 (redigert) Husk bruk båtpapir og myyyye vann. Du kan teipe igjen utluftingen og lage trykk i tanken. Ta av lokket slik at du ser at tanken utvider seg. Men stopp i tide. Ellers tøm tanken alltid under tur og la den stå med vann i når du forlater båten. Tom tank og event papir størkner. Unge jenter/damer ombord, fortell at det er kun det som er spist og papir som skal i do. Erfaring med egen fam :). Etter bruk av eddik, trengs det smøring av pakninger. Noen skjeer matolje er fint. Ellers kontakt Ludde, han har vært min faste mentor på dette:) Vi har satt inn noen nye doer sammen Redigert 13.Mai.2014 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Ludde Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 (redigert) Takk Baatsmann, alltid hyggelig å kunne dele spesielle ferdigheter med edg. Jeg har forresten glemt å gi deg beviset på at du er fullbefaren septikguru, med spesialfelt frttfallstank i tyske lystbåter. :lol: Redigert 13.Mai.2014 av Ludde (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
baatsman Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Hehe Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
dennrick Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Hurra Suksess igår kveld etter 2 kvelder med tukling og utallige forsøk . Der alle planer feilet, så lykkes jeg endelig med Plan Q. Da hadde jeg sagt til samboeren på telefon at jeg skal bare prøve en ting til og så må jeg bestille kran og få heist opp båten... Retter en spesiell takk til Roger-Jo med innlegg #29 der jeg ble gjort oppmerksom på duppeditten fa Jula/Biltema. Kjøpte med denne, høyttrykks rørgjennomspyling, et par sugekopper, en fatpumpe, gaffa tape. Her er bilde av utstyret jeg brukte og hva som var proppen. Tror noe desverre har gått alvorlig galt for samboersken min en sen kveld etter litt for mye moro... Dette vet hun jo om Så... løsningen ble å pumpe ut innholdet i tanken (mest vann på dette tidspunktet - mesteparten av det originale innholdet hadde jo vært innom dekk etter at jeg nesten sprengt tanken da jeg oppdaget at "noe var galt" og åpnet dekkavsuget for å trykkavlaste) med en billig fatpumpe fra Biltema. Sylinderen dere ser kombinert med brekkjernet er verktøyet jeg lånte fra Bavaria for å kunne skru ut mannhullet på siden av tanken. Så var det overraskende dypt i tanken, og underarmen min rakk bare halvveis ned til bunnen. Men klarte å manøvrere tuppen på fjæra ned i hullet der proppen satt ca 5 cm ned. Antar at trykket i tanken hadde gjort en god jobb med å sette den fast. Mens jeg spente fast den manuelle drillen mellom bena og gjorde akrobatiske øvelser for å samtidig styre tuppen inne i tanken, så kjente jeg at tuppen etterhvert borret seg fast. Etter en stund håpet jeg den hadde satt seg såpass fast at jeg kunne forsøke å dra den opp. Heldigvis lykkes det! Forsøkte i mellomtiden alt mulig annet - som sagt var dette siste forsøk. Og endelig løsning var det eneste som hadde sjans. Ødela en plastikk sugekopp under vannlinjen. En annen sugekopp hadde ingen virkning. Staking fra utsiden enten det var med trekkesnor, rørlegger stakefjær eller Karcher rørspylingsslange ble umulig fordi jeg ikke klarte å få kraft nok til å komme gjennom 90 graders bendet når båten lå på vannet. Det som gjenstår er å sørge for at lufteslangen også er åpen. Det tror jeg nemlig den ikke er. Nå står tanken med bare vann - nesten full - sammen med kloring. Den er gjennomskyllet 3 ganger. Ny praksis for meg nå blir å tømme den utpå fjorden før neste tur. Passe på at den er tom. På vei hjem, skal jeg tømme den igjen, og vel fortøyd skal den igjen fylles nesten full med ferskvann til neste tur. Jeg har også hengt fast en lommelykt utenpå tanken slik at det blir lett for alle å inspisere innimellom. Jeg kommer til å bli fullstendig nazi på papirbruk og valg av papir i tillegg, og ref over, så kommer aldri mer tanken til å stå åpen. Igjen, tusen takk for alle innspill, engasjement og tips - og siden det snart er 17. mai så sender jeg et stort hurra til batplassen for å være et veldig nyttig forum Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
znick Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Gratulerer! Da har vi skaffet oss mye nyttig informasjon om hva som må til når (ikke hvis) vi andre får problemer med tett dass. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Bra det løste seg. Det er en drittjobb. Heldigvis har jeg utløpet i skutesiden og ingen 90 graders bend på innsiden. Men utstyret for staking ligger klart, Er brukt og blir nok brukt igjen. Har også laget meg en slangestump med gardenakobling som gjør jeg kan fylle tanken gjennom dekksavsuget. Lite populært å bruke slangen som henger på brygga direkte til den jobben. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
lano2 Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Kan du legge ut telefon-nr ditt, slik at vi vet hvor vi skal ringe ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.