Bützfleth Startet 8.August.2009 Link til dette innlegget Startet 8.August.2009 Fruen klager på at båten er for stor! Er det MULIG??? Hva skal jeg da finne på? Bytte båt er ikke noen stor krise...så sant jeg finner en som er ca likt utstyrt. Men utstyr er en ting. Hva med kvalitet, tykkelse på skrog osv, på nyere/mindre båter? Er det noen som produserer solide plast båter med "tykt gods"? Har funnet 2 båter jeg liker... Den ene er jo ikke akuratt mindre, men der er det ikke AC. Noe furen ikke vil ha, pga "rett ut til badeplattform". Denne har fart. Denne har størrelse. Den ene er ferdig, den andre må enn gjøre små ting. Og det er jo kjekt å ha noen å puttle med også! I hvertfall små ting! Eller skal jeg gjøre som ingen menn gjør for tiden, å bare ta kommandoen og si nei? ....eller kanskje det er noen som vil bytte båt? (PS: Bytting av frue kan også vurderes) Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Ja dette er et tilfelle jeg ikke skjønner et kvekk av....Har du hørt riktig...Kan jo be om å få det skriftlig slik at du er helt sikker... Per Sitér dette innlegget Link to post
skips gutten Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 (redigert) Godt jeg ikke har kvinnfolk ennå, da slipper jeg det maset Redigert 8.August.2009 av skips gutten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Bytter gjerne like mot like med deg.... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Fanafjord Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 (redigert) Noe furen ikke vil ha, ... Det må være en stavefeil. Mente du "fruen" eller "furien"??? Redigert 8.August.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
KenBjork Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 *snip*Den ene er ferdig, den andre må enn gjøre små ting. Og det er jo kjekt å ha noen å puttle med også! I hvertfall små ting! *snip* Hehe, trasig tenkte jeg når jeg leste tittel på tråden.. Stakkars deg. Så går du for den, så blir vel neste tråd fra deg: Fruen klager på at jeg bruker for mye tid på den nye båten Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Superkul Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 hørt mye om for stor men, at båten er for stor........... en båt kan aldri bli for stor - hehe jo den kan det -vi har gått fra 40 fotern til husvogn v vannet - egen brygge / draco 20 - ingen anger foreløpig Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
skipsbygger Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Hvorfor leiter du etter båter med tykt skrog? De er da slettes ikkje sikkert noe sterkere i det heiletatt...... De er mye tyngre å bruker meir diesel. Ellers vil eg nå si at det å kjøpe mindre er uaktuelt uansett, du vil klikke i vinkel den dagen det blir litt bølger. Har nesten aldri hørt at noen har klart å kjøre hull i skroget under sjøgang, unntatt eit merke, dette kan fåes opplyst på MI. Sitér dette innlegget industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15 Link to post
Bützfleth Svart 8.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 en båt kan aldri bli for stor - hehe jo den kan det -vi har gått fra 40 fotern til husvogn v vannet - egen brygge / draco 20 - ingen anger foreløpig Det er også vurdert. Men da måtte det bli på Kvitsøy. Og der er det aldri noe tilsalgs, og hvis det er så koster det "litt" formye for meg. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 (redigert) ingen av de båtene du refererer til er vel kjent for å produsere kvalitetsbåter.heller tvert om... Redigert 8.August.2009 av beauty of aqua (see edit history) Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Bützfleth Svart 8.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Hvorfor leiter du etter båter med tykt skrog? De er da slettes ikkje sikkert noe sterkere i det heiletatt...... De er mye tyngre å bruker meir diesel.Ellers vil eg nå si at det å kjøpe mindre er uaktuelt uansett, du vil klikke i vinkel den dagen det blir litt bølger. Har nesten aldri hørt at noen har klart å kjøre hull i skroget under sjøgang, unntatt eit merke, dette kan fåes opplyst på MI. Tykkelsen på skroget ser jeg mer i sammenheng med stivhet i skroget. Båtene jeg har hatt har vært solide, og tunge. Men det er heller ikke noen knirking i sjø. Og som du sier så er større båt mer stabilt. Spesielt når det også er bredde. Har ca 5m bredde nå og det skal litt til før den ruller. Men det får jeg ikke banket inn i hode på fruen. Mulig det hjelper at andre også sier det samme...hun er jo mer inne på forumet enn meg. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 8.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 ingen av de båtene du refererer til er vel kjent for å produsere kvalitetsbåter.heller tvert om... Hvis du kunne utdype det litt hadde det vært flott. Siden jeg ikke kjenner noe spesielt til noen av dem. Annet enn at Sea Quest er et byggesett. Sitér dette innlegget Link to post
skipsbygger Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Ser påenget ditt her, er skuta di 5 meter breide må du berre ta godt vare på den å ha den lenge, sikkert lite å ingenting som kan måle seg med den angående komforten på sjøen!! Alt annet vil bli som ausekar å rekne, Du har min fulle støtte på dette!! Keep the ship you have!! Sitér dette innlegget industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15 Link to post
Superkul Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 stort sett riktig at til større og bredere båt du har til stødigere og roliger er den i sjøen men ......... da har du ikke sitti på flygern i stålbåten vi solgte i bølger og dønninger minnes 28 sandviken vi hadde som MYE stødigere og "tryggere" på sjøen selv 20 dracoen vi har nå er tar sjøen bedre hihi (føles vertfall sånn) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Bützfleth Svart 8.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 ...minnes 28 sandviken vi hadde som MYE stødigere og "tryggere" på sjøen selv 20 dracoen vi har nå er tar sjøen bedre hihi (føles vertfall sånn) Men da har du kanskje litt mer fart.. og det hjelp jo også på. Sitér dette innlegget Link to post
jernia Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Sier meg enig med Jarle B. Bølgehøyde -lengde - frekvens -retning, kan ha utrolig forskjellig innvirkning på båter av forskjellig størrelse. I mange tilfeller kan det oppleves langt mindre dramatisk i en båt på 35 fot i litt heftig vær med store og lange bølger, enn i en 50 foter som slingrer som ei f...e. Sitér dette innlegget Link to post
rolk Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Som eg ofte har sagt "Kvinnfolk e oppskrytt vara" Sitér dette innlegget Link to post
blacki Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Som eg ofte har sagt "Kvinnfolk e oppskrytt vara" Nja, de er nå fine å ha også. Har vi kvinnfolk så klager vi på det, har vi ikke så raver vi rundt på utesteder mm, for å finne oss et... (litt satt på spissen ) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Kan du ikke bare sette opp din mest alvorlige mine og fortelle at du har avtalt å bytte med meg? Jeg vil tro at hun vil bli lettet - ca 100 tonn lettere - når hun hører at det allikevel ikke er tilfelle Kos dere på sjøen Per og ikke kast bort tiden på å lete etter en mindre båt; det blir bare en gedigen skuffelse . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Bützfleth Svart 8.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Jo, takk! Godt å høre at de fleste synes det er dumt å bytte til mindre båt. Mulig det glir inn hvor det skal. Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Hei Poseidon, er det en lignende båt som Skomvær II det du har? Jeg har en modellbåt som ser ganske lik ut. Beklager hvis det virker som mas, men det er nok noe av det beste som er bygget, ifølge eksperter. (Fra TV, ol.) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Poseidon Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Hei Poseidon, er det en lignende båt som Skomvær II det du har? .... Hei Woody, mas er det ikke, men litt "off topic" i denne tråden.... Skomvær II er en av 13 noenlunde like 75-fotere som ble bygget for det norske redningsselskapet. Min Poseidon II er bygget i Amsterdam for det svenske redningsselskapet og siden den skulle tjenestegjøre lengst nord i Østersjøen måtte den samtidig bygges som isbryter, med inntil 18 mm plater de mest utsatte stedene. Du finner mer info om båten på min hjemmeside: POSEIDON II. Også den velkjente siden til Tugboatlars har omtale og bilder av båten fra tiden i Østersjøen. Kalle Hällgren som var matros ombord har også litt på sin hjemmeside. Hvis du ellers skulle ha spørsmål er det selvfølgelig bare å kontakte meg, men helst ikke i denne tråden som egentlig gjelder noe helt annet . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
oslofjord Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 (redigert) Fruen klager på at båten er for stor! Er det MULIG??? Hva skal jeg da finne på? Hva er årsaken ? Bør du sende fruen på praktisk båtførerkurs slik at hu føler at hun mestrer båten med venninder ombord uten deg ? Så på tv at det var et slikt "fruer med for stor båt-kurs" i Stavanger. Hvis hun vil ha ukomplisert småbåtfølelse hvor hun kan legge til overalt på grunt vann og liten båtvekt må hun under 30 fot....å gå ned noen få fot gjør neppe noen forskjell. En mindre båt i hennes øyne er nok en båt hun alene kan flytte noen meter langs gjestebrygge med håndkraft uten å starte motor. Redigert 9.August.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Hva er egentlig problemet med å ha mindre båt da.. for noen så endrer jo bruksmønstret seg med årene, og dermed kan mindre båt være like aktuelt som større båt.. For noen så flytter ungene ut, og er ikke like ofte med.... andre endres bruksmønster og behov seg... Ta en prat med fruen og diskuter dette.... og ikke hør på en del gamlinger her som kompenserer for sviktende størrelse andre steder med større båt for å beavre manndommen... tror de i allefall... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Superkul Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 jeg trodde "manndommen" min var tatt bort når vi solgte 40 fotern men med tanke på omstendigheter og været ikke minst er jeg sjeleglad vi har stor husvogn med brygge og liten 20 foter - Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.