Jump to content

Fruen klager på for stor båt... :(

Bützfleth

Recommended Posts

Hva er årsaken ? Bør du sende fruen på praktisk båtførerkurs slik at hu føler at hun mestrer båten med venninder ombord uten deg ?

Så på tv at det var et slikt "fruer med for stor båt-kurs" i Stavanger.

Tro det eller ei men det var faktisk fruen som stod ved roret det meste av tiden i fereien. Hun både gikk fra kai og la inn til. Uten problemer. Tror praksis turen hun hadde på Poseidon II var utslagsgivende. For hun har nektet å gjøre annet enn å gå rette strekk tidligere.

... for noen så endrer jo bruksmønstret seg med årene, og dermed kan mindre båt være like aktuelt som større båt.. For noen så flytter ungene ut, og er ikke like ofte med.... andre endres bruksmønster og behov seg...

Vel, bruksmønsteret har ikke forandret seg slik at vi trenger mindre båt. Heller tvertom. Så ikke noen andre som drasset på bla 4 vanlige sykkler i sommer.

Det ligger nok mer i dette med å ha "alt på et plan". I dag er det 5 trappetrinn i hver ende til lugarene.

Samt at "se hvor lett de la inn til med den båten".

Også har var det dette med å gå igjennom Røyksundkanalen på Bømlo feks. Det ble jo ikke aktuelt pga størrelsen. Er redd det kan koste for mye å ta den sjangsen.

Men igjen; takk for supporten! :flag:

...... Hun både gikk fra kai og la inn til. Uten problemer. Tror praksis turen hun hadde på Poseidon II var utslagsgivende. ......

Denslags er det alltid like hyggelig å høre :flag:

Jeg har selv en kullsviertro på "on the job training" som det heter på utaskjærsk. Derfor baker jeg praksis inn i ethvert kurs hvor det lar seg gjøre - og jeg har sett utallige eksempler på hvordan de mest forskremte deltagerne vokser mange tommer når de har kommet til og fra kai med den båten. (Hemmeligheten er å velge kaier som tåler å bli brukt!)

Kanskje har den lille forsmaken hun fikk ombord gitt mersmak, slik at hun har litt lyst til å gå D5L, med lang praksistur, manøvrering, nattseilas og det hele . . . ??

Med vennlig hilsen POSEIDON

• 8 måneder senere...
Skomvær II er en av 13 noenlunde like 75-fotere som ble bygget for det norske redningsselskapet.

Jeg svarer på et eldre innlegg her, men siden alt er søkbart ville jeg korrigere litt.

Skomvær II hører ikke til 75-foterne som ble bygget fra 1963 til 1972 (men det stemmer at det var 13 av disse). Den ble i stedet bygget i 1960 med en lengde på 26,5 m (87 fot). I motsetning til den nye serien, som alle fikk to lettere, hurtiggående motorer og to propeller, har Skomvær II en skikkelig luftstartet skipsmaskin, en åttesylindret Bergen Diesel som etter 50 år fortsatt går som en symaskin.

I 1986 ble den solgt til det svenske redningsselskapet, som satte båten i aktiv redningstjeneste fra 1988. I 1998 ble den solgt igjen, denne gangen til Gem Logistics ved Gordon Fitton. Jeg har hatt gleden av å seile som styrmann for Gordon, og høsten 2006 tok vi bl.a. båten over Nordsjøen fra Inverness til Bergen.

Ved en tilfeldighet ankom vi Bergen bare en times tid etter dåpsseremonien for R/S Kristian Gerhard Jebsen. Etter å ha fortalt Havnevesenet hvem vi var, fikk vi kaiplass rett ved siden av og trossene våre ble tatt godt i mot av folk fra Redningsselskapet. Det ble et tilfeldig, men veldig artig møte mellom en gammel og ny redningsskøyte!

img_1125.jpg

M/V Hans Hansson i Bergen med R/S Kristian Gerhard Jebsen i bakgrunnen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...