Bützfleth Svart 9.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Hva er årsaken ? Bør du sende fruen på praktisk båtførerkurs slik at hu føler at hun mestrer båten med venninder ombord uten deg ?Så på tv at det var et slikt "fruer med for stor båt-kurs" i Stavanger. Tro det eller ei men det var faktisk fruen som stod ved roret det meste av tiden i fereien. Hun både gikk fra kai og la inn til. Uten problemer. Tror praksis turen hun hadde på Poseidon II var utslagsgivende. For hun har nektet å gjøre annet enn å gå rette strekk tidligere. ... for noen så endrer jo bruksmønstret seg med årene, og dermed kan mindre båt være like aktuelt som større båt.. For noen så flytter ungene ut, og er ikke like ofte med.... andre endres bruksmønster og behov seg... Vel, bruksmønsteret har ikke forandret seg slik at vi trenger mindre båt. Heller tvertom. Så ikke noen andre som drasset på bla 4 vanlige sykkler i sommer. Det ligger nok mer i dette med å ha "alt på et plan". I dag er det 5 trappetrinn i hver ende til lugarene. Samt at "se hvor lett de la inn til med den båten". Også har var det dette med å gå igjennom Røyksundkanalen på Bømlo feks. Det ble jo ikke aktuelt pga størrelsen. Er redd det kan koste for mye å ta den sjangsen. Men igjen; takk for supporten! Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Har bare en ting å si.... Du har en klassiker av en båt. En båt som oser av klasse og distingsjon. Det ville være en tragedie å bytte ut denne mot en av de moderne "13 på dussinet" båtene. Dessverre er det blitt med båter som med biler de siste 10-20 årene. De blir mer og mer like hverandre, uten sjarm og personlighet. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Bützfleth Svart 9.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Ja, skulle ønske jeg fortsatt hadde den som er avbildet i avataren. Men dessverre av gikk den med døden i februar. Den jeg har nå er en stor klump til sammen ligning. Vurderte å kjøpe en lik. Men prisen er hinsides for en slik båt. En 30+ år gammel båt på 48-49' ville kommet på 1,5-2 mill. alle avigfter inkl. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 ...... Hun både gikk fra kai og la inn til. Uten problemer. Tror praksis turen hun hadde på Poseidon II var utslagsgivende. ...... Denslags er det alltid like hyggelig å høre Jeg har selv en kullsviertro på "on the job training" som det heter på utaskjærsk. Derfor baker jeg praksis inn i ethvert kurs hvor det lar seg gjøre - og jeg har sett utallige eksempler på hvordan de mest forskremte deltagerne vokser mange tommer når de har kommet til og fra kai med den båten. (Hemmeligheten er å velge kaier som tåler å bli brukt!) Kanskje har den lille forsmaken hun fikk ombord gitt mersmak, slik at hun har litt lyst til å gå D5L, med lang praksistur, manøvrering, nattseilas og det hele . . . ?? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Bützfleth Svart 9.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Vet ikke om jeg klarer å overbevise henne om det. Men det hjelper kanskje om du sender henne en mail. Det var en del folk som kikket da vi gikk fra Kvitsøy i går. Mannen på dekk og fruen på fly'en. Ser frem til den dagen hun roper: Hopp, gubbe. Hopp! Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 "Det er to ting i livet en skal velge med omhug, frue og båt!" Jungelordtak, ref. Fantomet. Sitér dette innlegget Link to post
lassal Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Hva med en litt nyere Meridian 341? Romslig og spekka med utstyr originalt fra fabrikk? Idag får du 2006,2007og2008 modeller for rundt 2,6-2,8 millioner. Sitér dette innlegget Link to post
SkipperW Svart 27.April.2010 Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 Skomvær II er en av 13 noenlunde like 75-fotere som ble bygget for det norske redningsselskapet. Jeg svarer på et eldre innlegg her, men siden alt er søkbart ville jeg korrigere litt. Skomvær II hører ikke til 75-foterne som ble bygget fra 1963 til 1972 (men det stemmer at det var 13 av disse). Den ble i stedet bygget i 1960 med en lengde på 26,5 m (87 fot). I motsetning til den nye serien, som alle fikk to lettere, hurtiggående motorer og to propeller, har Skomvær II en skikkelig luftstartet skipsmaskin, en åttesylindret Bergen Diesel som etter 50 år fortsatt går som en symaskin. I 1986 ble den solgt til det svenske redningsselskapet, som satte båten i aktiv redningstjeneste fra 1988. I 1998 ble den solgt igjen, denne gangen til Gem Logistics ved Gordon Fitton. Jeg har hatt gleden av å seile som styrmann for Gordon, og høsten 2006 tok vi bl.a. båten over Nordsjøen fra Inverness til Bergen. Ved en tilfeldighet ankom vi Bergen bare en times tid etter dåpsseremonien for R/S Kristian Gerhard Jebsen. Etter å ha fortalt Havnevesenet hvem vi var, fikk vi kaiplass rett ved siden av og trossene våre ble tatt godt i mot av folk fra Redningsselskapet. Det ble et tilfeldig, men veldig artig møte mellom en gammel og ny redningsskøyte! M/V Hans Hansson i Bergen med R/S Kristian Gerhard Jebsen i bakgrunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Brizo Svart 27.April.2010 Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 Båt gidder jeg ikke å bytte med deg, men derimot kona kunne vært interesant. Har du bilde av urokråka, så kan jeg vurdere dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.