Mariell Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 .På de aller fleste stedene i Kragerøskjærgården viser plotteren riktig posisjon. Det er unntakene som er interessante. Når jeg gikk Kreppa i sommer så tok jeg i følge plotteren med meg ett par hytter og garnbuer. Var på land stort sett hele tiden. Når jeg kikket etter, så visete det seg at NT+ brikka er fra 2003. så deter nok på tide å oppgradere den. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 er det en helvetes jobb, Det er det. Men ikke verre enn å rette papirkart. Jeg legger bare inn det som er av betydning for min seilas. Men det er veldig kjekt med sånne multilayer systemer. Jeg kan legge inn egne notat, egne lederr inn til uthavner osv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
senior Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 (redigert) Jeg legger bare inn det som er av betydning for min seilas. Det kan du gjøre, men for yrkesfartøy med plikt til å rette rubb og rake, er det ikke så enkelt. Det vil det heller ikke være for Mulligan dersom han skal seile hele kystområdet fra Kristianssand til Malmø. Da tviler jeg på at dine rettelser er fullkomne. Redigert 9.August.2009 av senior (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Ja, ja, mulig man er flinkere i Sverige. En eneste gang har jeg oppdaget et feil sjømerke nede på kysten her. Nå seiler jeg etter C-MAP V3.03 fra 1997. Funker bra for meg. Som man med riktighet hevder, landt ligger stor sett der det har ligget i nokså mange år. Akkurat nå ligger jeg ved en flytebrygge i Strömstad. Brygga er på kartet. GPS plasserer båten på feil side av brygga, en divergens på 5 meter. Jeg antar at det er bygga som ligger feil i kartet. Akkurat nå navigerer dingsen aktivt på 9 satelitter. Generelt bør man, når man ikke er lommekjent i farvannet, seile med langt større margin. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Det vill det kanskje. Men det har ingen betyding fordi jeg aldri bruker kartmaskina innaskjærs av de grunner vi diskuterer her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
senior Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 (redigert) Men det har ingen betyding fordi jeg aldri bruker kartmaskina innaskjærs av de grunner vi diskuterer her. Da har vi to forskjellige bruksområder. Utaskjærs trenger jeg ikke elektroniske kart, Der er holder GPS og papirkart i lange baner. Innaskjærs er det annerledes. Da jeg fikk et oppdrag med å lose et lystfartøy fra Tønsberg til Vestlandet, satt jeg i to dager å planla ruten gjennom de innerste avkrokene og alternative ruter. 90% av ruten Tønsberg - Lindesnes var totalt ukjent for meg. Men med utgangspunkt i en grundig seilasplanlegging og et godt elektronisk kartsystem gjennomførte vi seilasen på en trygg måte. Jeg vil tro en av de tryggeste seilasene jeg noen gang har gjort i slike farvann. Men vi dro ikke ned rullgardinene og var vel kjent med svakhetene, At tracken nå og da gikk over land, var ventet. Redigert 9.August.2009 av senior (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 GPS plasserer båten på feil side av brygga, en divergens på 5 meter. Da slutter jeg at du ligger ved flytebrygga som går ut til hytta til seilforeningen. Har observert det samme. Den er tegnet feil i kartet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Eneste kartene jeg kjenner til som er målt opp med gps er helt nye kart for Koster som et privat selskap lanserte i år. Har du noen link til dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Har vist denne før. Et annet sted hvor kartet er på bærtur. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 (redigert) Er det noen som har en helt fersk C-map brikke som dekker Kragerø og kan sjekke om brikken er oppdatert?Har siste utgave brikke, men har du posisjonen for denne lykten slik at jeg slipper å lete i blinde? Det er mange år siden jeg var på de kantene. Lagt til: Nå fant jeg lykten, og her er ditt bilde til venstre og bilde fra årets C-map til høyre. Lars H. pt. Skärhamn Sverige Redigert 9.August.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Er det noen som vet hvor ofte C map oppdaterer NT+ brikkene, og når siste utgave kom/kommer? Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
Per T Kålin Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Jeg tror Mulligan trenger en sprengningsekspert. Mye fjell som må flyttes for fri passasje på din illustrasjon. Jeg har jo hørt at tro kan flytte fjell, men det er vel ikke en opsjon som ligger i esken til GPSen når en handler. Per. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 (redigert) C-map brikkene oppdateres 2 ganger i året. Min brikke kom på forsommeren. Selv bytter jeg brikke annet hvert år for å være ajour med endringer. Lars H. Redigert 9.August.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 (redigert) Da slutter jeg at du ligger ved flytebrygga som går ut til hytta til seilforeningen.Har observert det samme. Den er tegnet feil i kartet. Nei, det er bryggeplassen vår i Strömstad. Men jeg skjønner at det kan være utfordrende å fastslå posisjonen til en flytebrygge sånn på millimeteren. Jeg er på Urshl. nå for andre gang på få dager, posisjonslinjen fra forrige gang og i dag ligger omtrent oppå hverandre, begge litt inpå land. Redigert 9.August.2009 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zenit Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 (redigert) Med en ordentlig kartmaskin retter du på samme måte som med papirkart. Hvordan mener du en kartmaskin rettes på samme måte som et papirkart? I dag rettes vel stortsett elektroniske kart via internett, hvertfall de siste jeg rettet. Vi brukte en helt vanlig memory stick, hentet ut filene fra maskinen sendte de som vedlegg i mail til C-Map, etter en kopp kaffe så var de nye oppdaterte filene tilbake i form av vedlegg på mail. Hentet ut disse og inn på kartmaskinen med de og vips, oppdatert kartmaskin. Dette gjorde vi ukentlig. Men selvfølgelig, her er det snakk om nyttefartøy. Når det gjelder å oppdater papirkart så kan jeg garantere det ikke skjer på den måten, da må en frem med paralellforskyver, passer og penner. Redigert 9.August.2009 av Zenit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Snekker'n Svart 9.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2009 Nå fant jeg lykten, og her er ditt bilde til venstre og bilde fra årets C-map til høyre. Glitrende! Takk for hjelpen! Det er akkurat slik jeg noterte at den lyser i virkeligheten. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post Share on other sites More sharing options...
Medusa Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Hvordan får man oppdatert C-map brikkene? Må man kjøpe en ny brikke til full pris hver gang? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordutsikt Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Hvordan får man oppdatert C-map brikkene? Må man kjøpe en ny brikke til full pris hver gang? Det er billigere å kjøpe oppgradering, men regner med at du får ny brikke i bytte mot den gamle. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Hvordan mener du en kartmaskin rettes på samme måte som et papirkart? Poenget mitt er at det er mulig å rette et elektronisk kart vha tegneverktøyet i programmet. Ikke noe annet enn det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 (redigert) De plotterne for fritidsbåter jeg har brukt kommer med ny kartbrikke to ganger i året. De fleste av oss har ikke så stort behov for sjøkart om vinteren. For dem som har svært begrenset seilingsområde holder det ofte å følge med på EFS og oppdatere kartet når det skjer noe som har betydning for de båtene du bruker. De siste årene har det skjedd ganske mye, så jeg ville nok oppdatert kart som er noen år gamle. Det er som regel lavere pris på oppdatering av kartbrikke enn det du betaler for nytt. Noen kartsystemer bruker en kombinasjon av digitale kart og digitaliserte papirkart, og disse overlapper. Dette kan være veldig merkbart når du zoomer. Da kan du oppleve at kystlinjen hopper litt pga kart med gamle målinger og annet datum. Garmin har det sånn. Papirkart kommer som regel i nytrykk med rettelser hvert annet år. Med dagens trykketeknologi burde det ikke være noe i veien for å trykke oftere på bestilling. Redigert 9.August.2009 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Jeg tror Mulligan trenger en sprengningsekspert. Jeg var ikke der tracket viser heller. Jeg gikk in på overettlinja. Det er feil i kartet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zenit Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Ikke noe annet enn det. Oki doki Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Medusa Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Det er som regel lavere pris på oppdatering av kartbrikke enn det du betaler for nytt. Hvordan gjøres denne oppdateringen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Hvordan gjøres denne oppdateringen? Jeg leverer inn gammel brikke når jeg henter ny oppdatert. En annen mulighet er å sende inn brikken sammen med bestilling på ny. Det varierer nok litt fra forhandler til forhandler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.