Jump to content

C-map NT+ viser noen ganger unøyaktig posisjon


Snekker'n

Recommended Posts

.

På de aller fleste stedene i Kragerøskjærgården viser plotteren riktig posisjon. Det er unntakene som er interessante.

 

Når jeg gikk Kreppa i sommer så tok jeg i følge plotteren med meg ett par hytter og garnbuer.

Var på land stort sett hele tiden.

 

Når jeg kikket etter, så visete det seg at NT+ brikka er fra 2003. så deter nok på tide å oppgradere den.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg legger bare inn det som er av betydning for min seilas.

 

Det kan du gjøre, men for yrkesfartøy med plikt til å rette rubb og rake, er det ikke så enkelt.

 

Det vil det heller ikke være for Mulligan dersom han skal seile hele kystområdet fra Kristianssand til Malmø. Da tviler jeg på at dine rettelser er fullkomne.

Redigert av senior (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, ja, mulig man er flinkere i Sverige. En eneste gang har jeg oppdaget et feil sjømerke nede på kysten her. Nå seiler jeg etter C-MAP V3.03 fra 1997. Funker bra for meg. Som man med riktighet hevder, landt ligger stor sett der det har ligget i nokså mange år. Akkurat nå ligger jeg ved en flytebrygge i Strömstad. Brygga er på kartet. GPS plasserer båten på feil side av brygga, en divergens på 5 meter. Jeg antar at det er bygga som ligger feil i kartet. Akkurat nå navigerer dingsen aktivt på 9 satelitter. Generelt bør man, når man ikke er lommekjent i farvannet, seile med langt større margin.

Link to post
Share on other sites

Men det har ingen betyding fordi jeg aldri bruker kartmaskina innaskjærs av de grunner vi diskuterer her.

Da har vi to forskjellige bruksområder. Utaskjærs trenger jeg ikke elektroniske kart, Der er holder GPS og papirkart i lange baner.

Innaskjærs er det annerledes. Da jeg fikk et oppdrag med å lose et lystfartøy fra Tønsberg til Vestlandet, satt jeg i to dager å planla ruten gjennom de innerste avkrokene og alternative ruter. 90% av ruten Tønsberg - Lindesnes var totalt ukjent for meg. Men med utgangspunkt i en grundig seilasplanlegging og et godt elektronisk kartsystem gjennomførte vi seilasen på en trygg måte. Jeg vil tro en av de tryggeste seilasene jeg noen gang har gjort i slike farvann. Men vi dro ikke ned rullgardinene og var vel kjent med svakhetene, At tracken nå og da gikk over land, var ventet.

Redigert av senior (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noen som har en helt fersk C-map brikke som dekker Kragerø og kan sjekke om brikken er oppdatert?
Har siste utgave brikke, men har du posisjonen for denne lykten slik at jeg slipper å lete i blinde? Det er mange år siden jeg var på de kantene.

 

Lagt til: Nå fant jeg lykten, og her er ditt bilde til venstre og bilde fra årets C-map til høyre.

 

skjensund_old.jpgskjensund_new.jpg

 

Lars H.

pt. Skärhamn Sverige

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

C-map brikkene oppdateres 2 ganger i året. Min brikke kom på forsommeren. Selv bytter jeg brikke annet hvert år for å være ajour med endringer.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da slutter jeg at du ligger ved flytebrygga som går ut til hytta til seilforeningen.

Har observert det samme. Den er tegnet feil i kartet.

 

Nei, det er bryggeplassen vår i Strömstad. Men jeg skjønner at det kan være utfordrende å fastslå posisjonen til en flytebrygge sånn på millimeteren.

 

Jeg er på Urshl. nå for andre gang på få dager, posisjonslinjen fra forrige gang og i dag ligger omtrent oppå hverandre, begge litt inpå land.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med en ordentlig kartmaskin retter du på samme måte som med papirkart.

 

Hvordan mener du en kartmaskin rettes på samme måte som et papirkart?

I dag rettes vel stortsett elektroniske kart via internett, hvertfall de siste jeg rettet.

Vi brukte en helt vanlig memory stick, hentet ut filene fra maskinen sendte de som vedlegg i mail til C-Map, etter en kopp kaffe så var de nye oppdaterte filene tilbake i form av vedlegg på mail. Hentet ut disse og inn på kartmaskinen med de og vips, oppdatert kartmaskin. Dette gjorde vi ukentlig.

Men selvfølgelig, her er det snakk om nyttefartøy.

 

Når det gjelder å oppdater papirkart så kan jeg garantere det ikke skjer på den måten, da må en frem med paralellforskyver, passer og penner.

Redigert av Zenit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De plotterne for fritidsbåter jeg har brukt kommer med ny kartbrikke to ganger i året. De fleste av oss har ikke så stort behov for sjøkart om vinteren. For dem som har svært begrenset seilingsområde holder det ofte å følge med på EFS og oppdatere kartet når det skjer noe som har betydning for de båtene du bruker.

 

De siste årene har det skjedd ganske mye, så jeg ville nok oppdatert kart som er noen år gamle. Det er som regel lavere pris på oppdatering av kartbrikke enn det du betaler for nytt.

 

Noen kartsystemer bruker en kombinasjon av digitale kart og digitaliserte papirkart, og disse overlapper. Dette kan være veldig merkbart når du zoomer. Da kan du oppleve at kystlinjen hopper litt pga kart med gamle målinger og annet datum. Garmin har det sånn.

 

Papirkart kommer som regel i nytrykk med rettelser hvert annet år. Med dagens trykketeknologi burde det ikke være noe i veien for å trykke oftere på bestilling.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...