arkmarin Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 Dette skjer vel med de fleste systemer tenker jeg. Har sett det selv på min Explorer III. Gikk inn mot Odda og etter plotteren var kjørte vi på veien. Derfor er kart veldig "kjekt å ha". :) Grunnen er vel at måten kartdata er fremstilt. Husker ikke om det var loksodrom i farten, men det er det sikkert noen andre som kan svare på. Loksodrom er det samme som kompasskursen, dvs at du skjærer alle lengdegrader med samme vinkel, den ender til slutt på nordpolen eller sydpolen, i motsetning til storsirkelkurs som endrer seg etter hvert som du nærmer deg målet. Fortsetter du videre på en storsirkelkurs kommer du tilbake til det punkt du startet fra. Om du hadde delt opp jordkloden etter kurslinjen hadde du fått to like store helvdeler. Loksodromkursen er ikke den korteste avstand mellom to punkter på jorden, det er storsirkelkursen. De fleste GPSer vil kunne gi deg storsirkelkurs. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Bützfleth Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 For de som er interressert og kan engelsk.. Sjekk denne linken ang GPS (WAAS/EGNOS/MSAS) Lett leselig info om hvordan det hele fungerer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 Mange kart skriver seg fra tiden da man målte seg fra punkt til punkt med teodolitt.Derfor vil du finne at mange detaljer er meget godt gjengitt, men de er på feil sted. Målemetodene var ikke gode nok. Presisjonen begynte først å komme på 70 tallet da man fikk Miniranger ol. Videre er også eldre norske kart i NGO 27 som er et noe krøkkete datum som baserer seg på tre nord-syd akser som ikke er paralelle. Hei, Helt riktig og godt beskrevet. Itillegg vil jeg tilføye at lokalt er disse karten veldig gode, man bare manglet en eksakt referanse som GPS. Videre når man laget elektroniske kart koplet man mange slike kart sammen og det var nok nødvendig å strekke og tøye detaljkartene for å få alle detaljer til å gå inn i hverandre. Noen her hevder videre at dette skyldes unøyaktigheter eller avstand til satelittene, dette er nok ikke riktig. Det kan man se på repeterbarheten. Men det man skal være klar over er at nøyaktigheten er oppgitt i noen og 90% av tiden og det betyr at man skal ikke stole ukritisk på GPS dataene. Men ved å sepå HDOP tallet fra GPS'en får man jo en god indikasjon på om man kan stole på dataene. Man må ikke glemme at før GPS'ens tid var disse kartene svært "nøyaktig" for brukeren. Som innleggstarter skriver, han ser jo at han er midt i sundet og da stemmer jo resten svært bra! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
trikkern Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 Hei, Hulda. Ser av innlegg 8 at du har gammel C-map. Jeg har en gammel Garmin GPS-map 200 (1991) som sto i båten ved kjøp med C-map (class X). Dette er kartbrikker med mål 80 x 55 x 10 mm. Men jeg har bare brikker for de The Great Lakes og skulle gjerne hatt for Norge. Er disse kartbrikkene å få kjøpt enda? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.