Jump to content

Hva består de svarte stripene på plastskroget av?

Snekker'n

Recommended Posts

Det jeg synes er rart, er at det blir striper også når båten er helt nyvokset.

Fikk regnvær natten etter at båten ble vokset i våres, og kalesjen var ren og nyimpregnert.

Dagen etter var det ekle svarte striper mange steder. Forstår ikke at det fester seg.... :headbang:

Jeg mistenkte kalesjeimpregneringen, men stripene var også andre steder på båten.

Buster X med Yamaha 70

Problemet er at vanlig såpe tar det ikke skikkelig - iallefall ikke når voksen begynner å bli dårlig mot slutten av sesongen. Valget er da å bruke kraftigere saker (båtcleaner e.l.) men den tar også voksen.
Hvorfor da ikke bruke det som er beregnet til å fjerne disse svarte rennene som hovedsakelig består av sot? Ta en tur på Biltema og kjøp en sprayflaske med "Black Streak Remover". Denne fjerner de svarte stripene UTEN å fjerne voksen. Spray på, vent litt (10 sekunder er nok) og tørk vekk skitten. Du tror det ikke før du ser det! Dette er virkelig et middel som holder det det lover.

Lars H.

pt. Skärhamn Sverige

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Skulle det være så vanskelig da? Det finnes da utrolig mange forskjellige løsemidler, Lynol, Aceton, Whiet Spirit, lut, syre, rødsprit osv. Og tenk på alle de forskjellige vaskemidlene da, Biotex, Omo for kulørttøy, Omo for hvitvask osv. Her er det ikke alltid "styrken" på stoffet som er det viktigste, men hva midlet kan løse opp. Og det vet kjemikerne. De synser heller ikke om stripene er måkeskitt, kalesjeimpregnering eller hva nå som er foreslått i denne gjetteleken her. De vet hva disse svarte stripene inneholder.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ja, det ser ut til at "voksen" holder. Men nå er det jo mange forskjellige vokstyper også, da. Og det er ikke BT sin Black Streak Remover jeg har. Min Black Streak Remover er et annet merke kjøpt i en Watski-butikk

Lars H.

Disse svarte stripene er helt sikkert :rolleyes: forurensning. Legg merke til at mengden striper (eller rettere sagt hvor synlige de blir) varierer. Et regnvær kan gi ingenting, etter et annet kan det se helt jævlig ut. Har ligget kilometervis fra nærmeste vei og blitt helt svart. Dette kommer nok fra kontinentet, og sikkert tilført noe dritt fra våre egne omgivelser.

Black Streak Remover finnes i mange varianter, mitt er laget av Star Brite og er et fantastisk produkt til å fjerne disse stripene med. (generelt all møkk). Men, så langt jeg har erfart så forsvinner voken min (Max Wax). http://www.rvdoctor.com/rvdoctor289.html gis det innspill på dette med svarte striper og produkter.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Tidligere, da Fornebu var flyplass for Østlandet, var dette et meget stort problem for de båteierne som hadde båtene i nærheten av flystripa. De lå ikke ut mange dagen før de var full av sorte striper, som skyldes eksos fra fly for det meste. Det bekrefter at stripene kommer i hovedsak av luftforurensning, eksos, svevestøv ol. Jeg antar at det kan være båteiere på BP fra Fornebulandet/Asker som kan bekrefte at båtrenholdet ble lettere etter at flyplassen ble flyttet til Gardermoen.

Jeg sier tja. Lå selv midt i innflyvingen fra nord og sotflak var ikke uvanlig. Det ble bedre, men synes faktisk at problemet har vært klart økende igjen de siste årene. Bor ellers sentralt i Oslo og merker også at utvendige vinduesflater har fått merkbart mer "filmbelegg" siste årene. Økningen i antall dieseldrevne biler kan kanskje være en forklaring?

Mvh. BEG

Jeg har også dette på min båt, og jeg slo meg til ro med at jeg trodde det var kalesjen min som farget litt av (siden den er svart og helt ny) Min kallesje er også gullende ren og gummilidter eller silikon finnes ikke på det stedet jeg har disse stripene.

Men nå vet jeg jo vertfall at kalesjen ikke farger av, men at det er vannet i seg selv som lager stripene :)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Morn

Bruker selv BT sin Black Streak Remover på/i båten, tar lett disse sorte stripene. Men vet heller ikke om voksen forsvinner.

Var på BT i kr.sund nå for ett par uker siden, var snuuuse tomt. Så er mange som bruker denne.

Spray på, vent litt (10 sekunder er nok) og tørk vekk skitten. Du tror det ikke før du ser det! Dette er virkelig et middel som holder det det lover.

Lars H.

Njaaa? Jeg vet ikke helt Lars.

Når jeg ligger i uthavner bruker jeg gjerne å slå ihjel litt tid med å polere båten. Så også sist søndag da det var fint vær og ideellt å polere. Jeg tok hele overdelen inkludert skjoldet foran flybridge. Brukte Max Wax og resultetet ble riktig så bra syntes jeg.:yesnod:

På mandag regnet det, og da jeg dagen etter, på tirsdag, skulle ned i båten å ta ut ladeledningen ser jeg at båten er full av svarte striper. Ikke nok med det, da jeg prøvde å tørke vekk stripene så jeg at hele båten var dekket med et sotlag.

04082009064.jpg

Jeg holder med Ajodas teori om at dette er forurensninger fra biltrafikk og industri, og at forurensningen først blir synlig på skroget der det renner mye vann, feks under knotter ol.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Regn kommer fra skyer. Skyer består av "klumper" av vannmolekyler. For at vannmolekylene skal kunne klumpe seg sammen og danne skyer må de ha partikler å klumpe seg rundt, f.eks. sotpartikler fra dieseleksos eller annen forurensning fra industrien. Denne forurensningen (i skyene) følger jo med ned når "vannklumpene" er blitt så store at de skilles ut som regn. Dette er det vi ser som svarte striper på båtene våre :headbang: . Grunnen til at det blir striper er at vannet samles i striper/bekker når det renner av, og forurensningen konsentreres da på disse stedene. Noen ganger inneholder regnet så mye forurensning at det legger seg et fett sotbelegg på båtene våre. Etter uværet (stormen) for snart 2 uker siden så jeg at båten var ille forurenset fra regnet, både kraftige sorte striper pluss et grått, fett sotbelegg. Det er jo naturlig at forurensningen fester seg lettere på rue enn glatte flater, så dollbordet var ekstra ille...

Når det gjelder fjerning av disse stripene (sotbelegget går som egel bort med vanlig båtshampo), så må man bare innse at dette er en Sisyfosoppgave, men jeg har med stort hell brukt Biltemas Rengjøringsvoks. Da slipper man å bekymre seg over at voksen forsvinner som med Black Streak Remover produkter, og der er like raskt og lett å utføre. Deretter er det bare å vente på neste regnbyge med forvissning om at stripene kommer tilbake, men at de nå forsvinner lettere fordi man ikke har fjernet voksen med Black Streak Remover :wink:

de tre sistnevnte innlegg her er gode antagelser om hva som forårsaker slike svarte striper.

Atmosfæren inneholder både gasser og partikler som enten bidrar til dråpedannelse, eller som vaskes ut av allerede fallende dråper. Det siste er nok hovedmekanismen, og slike dråper vasker effektivt både støv, pollen, sjøsalter og forurensninger av ulike slag. Partikler fra forbrenning inneholder gjerne karbonholdig materiale i form av sot, så det er nok hovedsynderen. Men det er også mye organisk materiale og næringssalter som kan bidra (ikke minst til over tid å medføre økt begroing av sopp og alger (f.eks jordslag).

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Har vært BT "black streak remover" fan i flere år. Men på Trawleren blir plasten gult missfarget når jeg bruker det.

Må kraftig vask til for å få det hvitt igjen.

Har ikke hatt det problemet når jeg har brukt det på andre båter

Flere med samme erfaring?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Litt skummelt med gulningen, det tyder på at den versjonen av Black Streak Remover er basisk. Gjentatt bruk av basiske midler er kjent fo å få hvit gelcoat til å gulne. Er det den fra BT du bruker?

Ellers har jeg ikke sett en eneste svart stripe på båten de siste dagene. Men så er vi helt ute i "havsbandet" her nede på svenskekysten.

Lars H.

pt. på Klädesholmen Sverige

live webcam fra båten her

Litt skummelt med gulningen, det tyder på at den versjonen av Black Streak Remover er basisk. Gjentatt bruk av basiske midler er kjent fo å få hvit gelcoat til å gulne. Er det den fra BT du bruker?

Lars H.

pt. på Klädesholmen Sverige

live webcam fra båten her

Jepp. BT produktet.

Kjøpte ei ny flaske i år. Om de har forandret på sammensettningen eller om det er noe med plasten i "nye" Mariell som ikke tåler det, vet jeg ikke.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Siste par ukers regnvær har vært en god kilde for nye svarte striper. Det har seg slik at overbygget på båten kun er polert på en side i år, det ble gjort i begynnelsen av juli. Polert og vokset med produkter fra Max Wax. Under ser dere forskjellen på siden med voks, og den uten.

13082009109.jpg

13082009108.jpg

Så til det interssante; Det øverste bildet er fra siden uten voks og det nederste med voks :crazy: Båten ligger rett, så vannavrenningen på begge sider må være tilnærmet lik. Siden uten voks har en jevnt møkkete overflate som ikke framkommer på bildet, men det er like jevnt møkkete på den andre siden også.

Selve de svarte stripene får jeg ikke vasket av med vanlig vasekmiddel, Black Streak Remover funker.

Vet ikke om jeg er helt på jordet :crazy: men, er det slik at voksen egentlig bidrar til det stikk motsatte av hva vi tror? At møkka ala det som kommer i regnet, faktisk setter seg bedre fast i voksen? Kanskje man skulle kutte ut hele voksoppgaven, og bare polere? Uansett, dette synes jeg var et rart funn.

Mvh. BEG

Interessant BEG. Jeg har nemlig erfart akkurat det samme om enn ikke fullt så kraftig forskjell som du ser ut til å ha på din båt. De svarte stripene var i sommer tydeligere der jeg hadde vært grundigst med voksen. På steder der det er litt vanskeligere å komme til under voksingen (bak griperekker, og annet utstikkende mm) er ikke stripene fullt så tydelige.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...