Jump to content

Hva hadde dere gjort - båtinteressen i familien er redusert?

RonnyB

Recommended Posts

det finnes viktigere ting her i livet enn båtliv

Muligens, men tviler sterkt, Enzo.

---

Selg , og når lysten meller seg, så kan man jo alltid leie den utgaven man måtte ønske.

Vi solgte des.07 og har ennå ikke kjøpt noe nytt , da kona og meg ikke blir enige om hva vi skal ha,

Så i sommer leiet vi i hellas. og nå er bekjeden klar fra de minste barna, at nå må vi få oss båt igjen.

Så kampen fortsetter om hva vi skal ha.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Joda careka du har vel rett for veldig mange men det er nok flere enn meg som hadde droppet båten om jeg måtte ofre ting som er viktigere for det finnes men over til noe hyggeligere :smiley:

Du har nå drøyet så lenge med å kjøpe båt at det bygger seg opp en viss forventning her , hva blir det til ? RM,Bowman,tupperware eller hva ?

Mulig, men det er et dilemma her.

Vi solgte båten vi hadde tidligere, en Uttern S56. Fordi fruen ikke likte den båten, den var for liten, upraktisk og det gikk jo ikke ann å overnatte i den.

Vel saken var klar, ny større båt måtte til. Da falt valget på en Yamarin 76, siden den er romslig og hadde sengeplass til 4.

Nå er den også for liten og upraktisk. kan til dels være enig siden ungene har nådd en alder på 10, 7 og 4.

Vet ikke om jeg lar deg legge fra kaien. Men du kan jo altids ta med deg hele familien på campingweekend til Tananger. Se hvordan en stor båt er å campe i. Tror du får plass til et telt inne også....i hver lugar.

Kan jo være at du må investere i et skip neste gang etter en slik helg. :wink:

Kanskje noe dramastisk, men hva med å skifte familie! :lol:

Man skal ikk spøke med slikt :giggle:

Ja, det er kanskje det rette i dette tilfellet. Ekteskap hvor man har helt ulike interesser ender ofte i skilsmisse før eller siden, har jeg inntrykk av iallefall, et godt vennskap, og felles interesser i bunnen, er ofte nøkkeln til et fungerende og lykkelig ekteskap. Kanskje det heller skal kontaktes familieråd/terapeut, denne saken er trolig for stor for båtplassen.no :yesnod:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Hadde en snekke fram til i år og de siste årene ble den brukt lite, dette p.g.a. endrede behov. Kjøpte i år en gammel 20 foter som gjorde at interessen kom tilbake fra kjerring og unger. I allefall ble savnet etter denne båten stort da vi for 3 uker siden hadde motorhavari slik at den pr i dag ikke går ann å bruke den. (Stor sak, motor må ut og overhales). Tror ikke en skal se bort fra at interessen kommer tilbake om en ikke har mulighet til å komme seg ut med båten. Vi savner den i allefall og jeg/vi håper å være utpå med overhalt eller ny motor til neste sesong.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Lei en bitte liten campingbil uten AC og med tvilsom servicehistorikk. Dra til Gardasjøen i August, og stå i bilkø sammen med alle Italienerne på fellesferie. Når temperaturen i bilen er på topp og humøret til passasjerene er i bunn, kom en ett halvkvedet "den som hadde vært på sjøen nå"... :crazy:

Eventuelt kan du kjøpe en vannscooter og henge bak båten når du drar på tur :cool:

Jeg har hatt det på samme måte som din kone. Riktignok har jeg aldri drømt om campingvogn :eek: , men båtinteressen dabbet av et par sesonger. Nå er den tilbake for fullt. Jeg måtte rett og slett bare ha en liten "pause". Hos vår familie ble sjølivet veldig "mannsdominert" en periode. Nå legger vi mer vekt på at alle i familien skal kunne få ta del i båtlivet og legger opp turene deretter.

Lykke til.

Salt har faciten:

1.Kjøp hytte eller ferieleilighet ved sjøen. (På profilen står det Vestagder så mye å velge i langs kysten.)

2. Selg bobåten.

3. Kjøp skjærgårdjeep til landstedet

4. Sats på telt/campinghytte en uke hvis de absolutt må på campingplass tross nykjøpt hytte.

Resonement: Din frue sier hun vil ha stadig større og mer praktisk båt, men hun vil aldri finne bobåt eller campingvogn som er like stor og praktisk som en hytte (hvis man ikke er mangemillionær). Selv små hytter er store i antall kvadratrmeter og takhøye i forhold til de fleste båter og campingvogner.

Hvis dere har råd til hyppig utskiftinger av bobåter og campingvogner kan det tenkes at derehar råd til hytte/ferieleilighet som i motsetning til campingvogn stiger i verdi.

Båtgleden kan man dyrke i landstedsbåten.

Et tilfeldig eksempel på finn er denne leiligheten til 1.060.000 som gir litt campingplassfølelse med kort vei til naboer. : http://www.finn.no/finn/realestate/object?...ll&tot=null

78_-1441598625.jpg

78_589028539.jpg

Å anbefale hytte i et båtforum er vel å banne i kjerka, men hvis det er komfort og plass man vil ha er muligens ikke bobåt riktig valg.

Hytter er en langsiktig invstering som barna gjerne låner med vennegjengen (uten foreldre) om 10 år.

Redigert av salt (see edit history)

Jeg tror den største feilen folk gjør når de skal overtale familien til båtliv er å velge for liten båt. Jeg er i min tredje båt nå, vi startet i 28 fot og fant rimelig fort ut at her måtte det drastiske endringer til og kjøpte like godt en "stor" 36 foter når unge nummer 2 kom til verden.

Har en kompis som elsker båtliv men han greier ikke å overtale kona, noe som jeg tror skyldes at han har surret rundt med snekker og daycruisere fra 20-28 fot uten ordentlige sengeplasser og kona måtte stue om hele båten for hver økt som skulle til, sove, spise, slappe av , sole seg etc

Skjønner godt jeg at han ikke greier å få hun med seg, jeg hadde heller ikke giddet å bruke ferien og helger på stuing.

-Xlnt.

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Salt har faciten:

1.Kjøp hytte eller ferieleilighet ved sjøen. (På profilen står det Vestagder så mye å velge i langs kysten.)

2. Selg bobåten.

3. Kjøp skjærgårdjeep til landstedet

4. Sats på telt/campinghytte en uke hvis de absolutt må på campingplass tross nykjøpt hytte.

Hytte står også i fokus, men da er vi begge kravstore. Skal det være hytte så skal den ligge et steinkast fra sjøen og alene, ikke ferieleighet.

Ja, vi veit det er mye å forlange.

Jeg tror den største feilen folk gjør når de skal overtale familien til båtliv er å velge for liten båt. Jeg er i min tredje båt nå, vi startet i 28 fot og fant rimelig fort ut at her måtte det drastiske endringer til og kjøpte like godt en "stor" 36 foter når unge nummer 2 kom til verden.

Har en kompis som elsker båtliv men han greier ikke å overtale kona, noe som jeg tror skyldes at han har surret rundt med snekker og daycruisere fra 20-28 fot uten ordentlige sengeplasser og kona måtte stue om hele båten for hver økt som skulle til, sove, spise, slappe av , sole seg etc

Skjønner godt jeg at han ikke greier å få hun med seg, jeg hadde heller ikke giddet å bruke ferien og helger på stuing.

-Xlnt.

Der er du inne på noe, det er faktisk hun som gjør dette. Fy meg.

Ronny Blørstad

90990434

http://www.ksmv.no/historie.htm

Vi trives godt med 20fot daycruiser som er helt ok som dagsturbåt i fint vær. Da båtværet er dårlig drar vi på ferie med campingvogn, familien vår synes denne kombinasjonen er helt ok! Campingplasser med basseng og masse lekekamerater slår som regel godt an. Blir vi lei en plass så drar vi bare videre til neste plass. Vi har ikke overinvestert i hverken båt eller campingvogn, har derfor ikke dårlig samvittighet om vi tar oss en hotellweekend innimellom. Vi har kostet på oss et par skikkelige biler, bilene bruker vi hver dag hele året! Ny SUV og ny 7-seter til fruen!

2015 Mazda

2016 US Ford

Seilbåt har fasinert meg lenge. Men er ikke det litt tungt arbeid? Er redd jeg ikke klarer å mestre det, har dobbel skiveprolaps skjønner du.

En riktig rigget seilbåt er IKKE tungt arbeid!!!! Velg da en med rullestorseil og rullefokk. Bruk vinsjene aktivt så blir det ikke slitsomt. Bare morro.

J

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Nå er den også for liten og upraktisk. kan til dels være enig siden ungene har nådd en alder på 10, 7 og 4.

Skal det være noe båt nå så sier hun Bavaria 33 Sport.

Menn, meg inkludert er dårlige til å ta et hint, men dette så selv jeg.

Når trefotssyken rammer er det bare å gi etter.

Vi må vel alle innse at det er bare de aller heldigste av oss som har like båtgale fruer og barn som oss selv, kanskje er det spesielt fruen som ikke er like gira. Ser andre har anbefalt seilbåt og jeg henger meg på, hvis det er bomstopp så kjøp deg en billig seilbåt som du kan ta kveldsturer på, få med deg noen som kan og delta i noen lokale regattaer etc. Dermed får du et båtliv selv om familien ikke er med for øyeblikket. Jeg kunne ikke klart meg uten båt, men ser nå at med seilbåt så får jeg min dose uten at jeg alltid må ha med frue og barn... Det ble jo totalt meningsløst å rase rundt med motorbåten en kveld, men f.eks i går kveld i nydeligvær hadd jeg og eldstemann en flott tur på sjøen noen timer uten mål, men med mening!!!

Ser du er redd det er vanskelig. Det har kun med holdninger å gjøre, det er lett som bare det hvis en har lyst til å lære det og aksepterer at en ikke har stålkontroll på alt fra dag 1. Det kan jo f.eks være greit å ikke ta med hele familien på første tur...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Har mulighet for å leie hytte på Kragerø med to båter medfølgende faktisk, gjennom jobben. Det syntes jeg var kjempe bra. Stor hytte med dusj, vaskemaskin, oppvaskmaskin m.m. Båtene er av type Ryds 520 med 50 hk og en boston whaler med 40 hk. Følger også med utstyr som vannski, tube og fiskeutstyr. Det eneste som manlger er at man ikke kan kjøre bil dit da den ligger på en øy. Kanskje en slik løsning er noe for deg?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Har mulighet for å leie hytte på Kragerø med to båter medfølgende faktisk, gjennom jobben. Det syntes jeg var kjempe bra. Stor hytte med dusj, vaskemaskin, oppvaskmaskin m.m. Båtene er av type Ryds 520 med 50 hk og en boston whaler med 40 hk. Følger også med utstyr som vannski, tube og fiskeutstyr. Det eneste som manlger er at man ikke kan kjøre bil dit da den ligger på en øy. Kanskje en slik løsning er noe for deg?

Noen som har det :yesnod:

Ronny Blørstad

90990434

http://www.ksmv.no/historie.htm

Det eneste som manlger er at man ikke kan kjøre bil dit da den ligger på en øy.

Det er det som gjør skjærgården her (er der!) i Kragerø attraktiv, bilen står på fastlandet og alt foregår per båt!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

.. Det ble jo totalt meningsløst å rase rundt med motorbåten en kveld, men f.eks i går kveld i nydeligvær hadd jeg og eldstemann en flott tur på sjøen noen timer uten mål, men med mening!!!

Jeg vil ikke unnlate å gjøre oppmerksom på at det gir minst like stor mening å ta en kveldstur med "motordrevet fartøy"! Det er seilerne selv et godt bevis på: Av seilbåter på kveldstur, er det max 20 % som bruker seil!

Det kan jeg bekrefte. Å ligge i 40+ i en liten speedbåt når sola går i havet og vannet ligger blikk stille er utrolig herlig....

To bakerste desimetrene båt er i vannet - resten ligger i lufta, motoren synger vakkert og spruten fra cleaver-propellen står høyt til værs. Da er livet godt å leve...

Eller å tøffe stille fram mens Marna'en sviver bare litt over tomgang. Herlig på en litt mer rolig måte :cool:

Umulig å seile når det er fint på vannet, dere må jo ha masse fæl vind for å nyte båtlivet :lol:

Der er du inne på noe, det er faktisk hun som gjør dette. Fy meg.
(om stuing i små båter....)

Du er ikke alene. Vi menn kan ha de beste intensjoner, men havner lett i de "tradde" rollene. Aner ikke om det er slik hos dere, men kanhende noe av den begrensede interessen hos din kone blant annet kan være at oppgavefordelingen er den samme tradisjonelle som dere har på land, men ombord er alt mye mere tungvindt?

I tillegg er det du som er den med størst passion for båtlivet? Hva med å tilby henne litt avveksling i båten: Du tar stuing, rydding, vask og oppvask, samt matlaging, om maten du lager kan intaes uten å spolere stemningen :lol:

Om du er virkelig glad i båtlivet, er det kanskje en god motivasjon til å strekke seg lenger enn hvordan hverdagsens oppgavefordeling ofte blir, og å gjøre båten til hennes "fristed", kan kanskje være det som får båtlivet til å bli tiltrekkende igjen?

Å ligge i 40+ i en liten speedbåt når sola går i havet og vannet ligger blikk stille er utrolig herlig....

To bakerste desimetrene båt er i vannet - resten ligger i lufta, motoren synger vakkert og spruten fra cleaver-propellen står høyt til værs. Da er livet godt å leve...

Tror relativt få kvinner synes at sånt er så mye trakte etter, og ville nok heller satset på taktikken til Sofaseileren...

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Skjønner problemet.

Har selv tre gutter som ikke er interessert i å være med på sjøen lengre.

Kom til å forsnakke meg en gang: Sa at når båten en gang blir solgt, blir det veteranbil.

Yngstemann (16) spør stadig om jeg ikke har tenkt å selge båten snart :giggle:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...