Jump to content

Hva hadde dere gjort - båtinteressen i familien er redusert?

RonnyB

Recommended Posts

For oss funket det med større båt (hadde en 19 fots daycruiser tidligere), vi følte at vi etter 11 år i den gamle hadde vokst ut av den da vi fikk barn. Nå er det plass til både barn og overnattingsgjester med barn, så madammen har aldri vært så klar for å komme seg på sjøen.

Så kan man jo snu det på hodet, banne i kirken og si: Hvorfor ikke prøve campingvogn eller bobil? Det kan jo hende at du også liker det, og hvis ikke du gjør det kan du jo ha flaks ved at de andre heller ikke gjør det. Så er mulighetene igjen til stede for å komme seg på sjøen :sailing:

www.leahnis.net

det må være utrolig frustrerende!!

jeg ville kun ha tatt de med meg når det er fint vær,og prøvd å finne på noe gøy når dere er ute,grilling eksempelvis.ligger du tett opptil en storby kan kansje kombinere båtturen med en kinotur...

det går jo også ann å dra aleine noen ganger,for så og skryte dagen på fjorden høyt opp i skyene når du kommer hjem.

Er det slik at de skjeder seg på sjøen,eller er de litt nervøse i tillegg?

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Ett problem som vel de fleste har vært mer eller mindre borti.

Å fortsette å tvinge dem å være med fører intet godt med seg.

Forsøk å få dem enige i å beholde båten mens dere prøver ut campinglivet.

Ett par forslag.

Lei en campingvogn og plasser den på en overfylt svææær campingplass en sommer. Siden dere er nye på plassen får dere mest sannsynlig tildelt en plass som ingen andre vil ha. :boxing::headbang:

Forhåpentligvis er de kurert for den typen campingliv etter en sommer

Om de vil ut på veien med campingvogn eller bobil.

Lei en.

Så er det bare å håpe på at det blir VELDIG varmt, når dere stanger i kø eller står på en eller annen fergekai og venter.

Mens de svetter og banner den forsinka fergen opp og ned :cryin::sweat: . Så er det bare å forsiktig nevne at nå hadde det vært fint å ligget utpå ett eller annet skjær og badet :sailing::diving::cool: .

Cured. Case closed. :flag:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Har prøvd å sette fruen bak rattet, hun er overaskende flink til å manøvrere båtn. Men interessen er "null".

Tar rolige turer til øyer, holmer og strender for å grille og overnatte for at alle skal få sitt ønske oppfylt.

Jeg tar de med på fisketurer, har til og med kjøpt krabbeteine for å gjøre det litt spennende.

Det er Stor jubel og glede i det jeg spør om noen vil på sjøen, den gleden blir drept i løpet 2 min.

Badering med tau og vannski er kjøpt inn, men nei.

Jeg er lei meg jeg!

Ronny Blørstad

90990434

http://www.ksmv.no/historie.htm

Tror dette er den beste løsningen.

Å dra på båttur med en familie som med all tydelighet viser at dette ikke er noe de liker, blir mareritt både for deg og dem.

Mulig, men det er et dilemma her.

Vi solgte båten vi hadde tidligere, en Uttern S56. Fordi fruen ikke likte den båten, den var for liten, upraktisk og det gikk jo ikke ann å overnatte i den.

Vel saken var klar, ny større båt måtte til. Da falt valget på en Yamarin 76, siden den er romslig og hadde sengeplass til 4.

Nå er den også for liten og upraktisk. kan til dels være enig siden ungene har nådd en alder på 10, 7 og 4.

Skal det være noe båt nå så sier hun Bavaria 33 Sport.

Men hva hjelper det når kveldspraten kun handler om camping. ÆSJ.

Kan det være et sjakktrekk å kjøpe en gammel ferge?

Lurer på om jeg skal prøve forslaget til Mariell neste år.

Noen som har tips om overfylte campingplasser og veier som det er timmevis med køkjøring?

Så ikke minst en som kan ta over rollen for meg så jeg slipper å dø av kjedsomhet i en campingvogn.

Ronny Blørstad

90990434

Hvis barn over 14 år så overtal dem til å ta båtførerprøven slik at de etter 16 årsdagen kan dra på fjorden med vennegjengen uten far.

16åring som diponerer båt blir midtpunktet i vennegjengen i lyse romantiske maikvelder.

Kanskje fruen også bør tiltrodd ansvaret å ta med venninder på fjorden uten ektemann..

Ellers kan Dalslands kanal være et alternativ hvis de er lei av vind og bølger

Redigert av salt (see edit history)
Hva hadde dere gjort når resten av familien plutselig har mistet interessen for båt og sjøliv?

Det er ikke snakk om båten lengere, og vil jeg ha de med på sjøen så må de nesten tvinges.

Båt interessen var på topp inntil i år, nå er det kun snakk om campingvogn og bobil. :puke:

Hva gjør jeg? :headbang:

Fortvilet "skipper"

Prøv og forklare at campingliv er om mulig enda kjipere enn båtliv. :flag:

Solgte båten ( Scand Nordic) for 4 år siden etter å hatt den i 12 -13 år. Da, var kona lei av "båtcampinglivet".

Kjøpte bobil......Joda, etter en sesong med overfylte campingplasser, og "småsure" fastboende i spikerteltene, der vi ble sett på som inntrengere var det det rett tibake på sjøen, og friheten.

Denne gangen i en trawler, oppfyllelse av en gammel drøm, og et annerledes båtliv.

Nå går alt i sakte fart. spiser og leser underveis. 16 kvadratmeter flybridge. Et hav av plass for matlaging, gjester, soling.......

Har skikkelig kapasitet på diesel, vann, og septik.

Mye mer tid på sjøen, "verdens lengst strandlinje"......

Båtlivet trengte bare en liten forandring, til det bedre og komfortable.......

Selg båten. Etter et år eller to kommer lysten og gleden tilbake skal du se.

Skulle akkurat til å si det samme ,selg unna båten og finn på noe helt annet.

Kanskje kommer lysten tilbake kanskje gjør den ikke det , det finnes viktigere ting her i livet enn båtliv

Båten er lagt for salg :sad: :sad:

Redigert av RonnyB (see edit history)

Ronny Blørstad

90990434

Det riktige må vel være å ta en seriøs prat med kone og barn om dette.

For slik du beskriver det er det noe som ikke ikke fungerer så bra. Snakk ut med dem.

Hva er ok med båtlivet og hva er ikke ok. Går det å øke trivselandelen ved å gjøre andre ting eller mer av ting som de (ikke deg nødevendigvis) opplever som spennende og trivelig?

Enig i at campingliv umulig kan være et alternativ. :wink:

Lykke til.

Guest Avmønstret#

Kjøp seilbåt og få famlien med som deltagere på noe nytt som er så anderledes at det ikke kan erstattes av feks camping osv.

Seilbåt stimulerer jo flere områder og man blir ikke sittende passiv å påvente av komme frem til en eller annen plass, man må delta der og da og blir engasjert på en helt annen måte. Plutselig blir det morro for ungdomene når man klarer å seile 0,3 knop raskere enn den andre båten, eller stas når båten krenger 5 grader mer, eller rett og slett nytelsen når man seiler avgårde med vinden og naturen.

Seiling er en totalt annen mental tilstand og bålivet kan ikke avvises før seiling er prøvd, mener nå jeg.

Vil jo tro at dere også får mye mer plass for pengene når mesteparten går i båt fremfor motor?

Både du og fruen har et dilemma hvis dere ikke kan bli enige om hva dere vil, og man må jo prøve alternativene før man finner en løsning.

Å prøve bobil og legge opp til å sabotere blir helt feil for meg, for livet er for kort. Nå har dere prøvd båt, så prøver dere bobil, så hytte, sydentur etc. Det sies at når man dør så treger man ikke på det man har gjort, men alt man ikke har gjort.

Er det håpløst så kan det vel ikke være utenkelig at det ender opp med ny kone, og du er i så fall ikke den første som har opplevd det.

Kjøp seilbåt og få famlien med som deltagere på noe nytt som er så anderledes at det ikke kan erstattes av feks camping osv.

Seilbåt stimulerer jo flere områder og man blir ikke sittende passiv å påvente av komme frem til en eller annen plass, man må delta der og da og blir engasjert på en helt annen måte. Plutselig blir det morro for ungdomene når man klarer å seile 0,3 knop raskere enn den andre båten, eller stas når båten krenger 5 grader mer, eller rett og slett nytelsen når man seiler avgårde med vinden og naturen.

Seiling er en totalt annen mental tilstand og bålivet kan ikke avvises før seiling er prøvd, mener nå jeg.

Vil jo tro at dere også får mye mer plass for pengene når mesteparten går i båt fremfor motor?

Seilbåt har fasinert meg lenge. Men er ikke det litt tungt arbeid? Er redd jeg ikke klarer å mestre det, har dobbel skiveprolaps skjønner du.

Ronny Blørstad

90990434

Må si at jeg også er blitt mindre interisert i løpet av sommeren. Dette pga været. Jeg gidder rett å slett ikke å sitte under en presenning hele tiden med regnet som pøser ned.

Jeg var dessverre ikke hjemme de to ukene det var perfekt sommervær. Nå har jeg ikke giddet å bruke båten. Tenkte jeg skulle ta en tur i dag, men våknet så klart til regnvær.

Er optimist så jeg får vente til neste år. Eller senere på høsten. Kan jo bli bra da også.

Kanskje de bare er værsyke sånn som meg???.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...