Astor Startet 9.August.2009 Del på Facebook Startet 9.August.2009 (redigert) Jeg fikk av Quantum låne en brikke for oppgradering av min Garmin 4010-plotter. Mye nytt og spennede i softwaren som ble lagt inn men også noe jeg ønsket å få rettet opp. Nå får jeg alarmsignal på alle AIS-båter innenfor en viss sirkel. Jeg har lagt inn korteste avstand men her i Drøbaksundet hvor jeg har hjeemmehavn og ferdes mest kommer AIS-fartøyene nesten opp i styrhuset mitt i det de passerer ut og inn fjorden. Jeg ønsker å bestemme selv om alarm skal være på eller av. Men etter noen tids leting finner jeg fortsatt ikke ut av problemet. Jeg ønsker alarmen AV. Redigert 9.August.2009 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
fredivar Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Jeg antar du har noe som heter CPA (Closest Point of Approch) som er en avstand når det skal gis alarm (i nautiske mil) og TCPA (Time to Closest Point of Approch) som er tid til når du vil "treffe" båten som er innenfor CPA rekkevidden. Hvis du justerer CPA verdi til f.eks 0,1 Nautisk mil må en båt komme innenfor denne radius før du får alarm. (185 m) Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 (redigert) Så i manualen til Garmin at de tydeligvis bruker litt annen terminologi: Men er det slik at ikke 1 minutt og 500 ft er lite nok? Redigert 9.August.2009 av fredivar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roggen Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 (redigert) Ser nesten ut som om du må velge mellom de alarmgrensene som ble nevnt i forrige innlegg eller slå AIS-info av. Begge miniumumsgrensene er vel slik at alarmen piper hele tiden til havn i Drøbak ... Redigert 9.August.2009 av Roggen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 Raymarine har ikke mye å lære av Garmin, men i oppsettet på Raymarine kan man enkelt velge å slå av AIS-alarmen... Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 10.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2009 Hvis du justerer CPA verdi til f.eks 0,1 Nautisk mil må en båt komme innenfor denne radius før du får alarm. (185 m) Den forrige softwaren var bedre her. Den kunne jeg slå av. Jeg vurderer å legge den inn igjen. Jeg har satt avstanden til en kabel men fortsatt tikker det fritidsbåter inn mot åpningen i jetteen og da må de nødvendigvis innenfor alarmgrensen. Disse alarmene er helt greie når jeg drar utpå og øn¨sker å ha dem påslått. De lager mye unødvendig støy på en fredull stille fjordtur. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Quantum Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 Det stemmer at du ikke får slått av alarmene som tidligere . Jeg har også lett etter den muligheten men kan ikke finne den.Det er fryktelig irriterende som du sier på ,en fredelig dag.Ser imidlertid at Garmin nå også har en ny oppdatering av softwaren den 20.07.2009.Mulig det ligger noe der.Ellers er jo den nye softwaren bedre på mange områder.Ellers takk for en hyggelig helg som desverre endte så dramatisk for oss som var tilstede Sitér dette innlegget Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500 Vårt prosjekt: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046 Hjemmeside: www.GudrunogTrond.com Link to post
Astor Svart 10.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2009 Vi satser på at et lyst hode har funnet ut at her manglet det en vesentlig ting. Alarmer skal brukes når vi har bruk for dem. Ikke hele tiden. Takk igjen, Quantum. Vi var ute i går ettermiddag i Pollen og det var rart å komme dit igjen. Dette får vi sikkert på avstand etter hvert. Og vi fikk mange nye erafinger. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Astor Svart 14.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2009 (redigert) Ny oppdatering for Garmin-plottere! Fra oktober 2009 og med en rekke forbededrelser. Bla mulighet for å slå av kolisjonsalarm for AIS/Mapra. Dette har jeg sett fram til. Å ha en irriterende piping fra plotteren i tide og utide er noe jeg ikke har likt. Her er et knippe forbedinger: GPSMAP® 4010 Part Number: 010-00690-00 Suggested Retail Price: $2199.99 USD Updates & Downloads GPSMAP 4010 software version 5.40 as of October 23, 2009 This download file contains updates for the following products. Please note the latest software version for each of these products. •GSD 20: 2.30 •GSD 21: 2.60 •GSD 22: 2.90 •GDL 30/30A: 3.10 •GMR 18/24: 3.10 •GMR 20/40: 2.80 •GMR 21/41: 2.10 •GMR 404/406: 2.50 •GFS 10: 2.10 •GHP 10: 2.70 •GHC 10: 2.60 •GHP 10V: 2.10 •GPS 17: 3.20 •GPS 17N: 2.90 •GPS 17HVS: 3.20 •GPS 17x HVS: 2.70 •GPS 17x-NMEA2000: 2.80 •Intelliducer-NMEA2000: 2.20 •GMI 10: 2.90 •GWS 10: 2.40 •GXM 51: 2.20 •GPSMAP 3005 •GPSMAP 3006/3010 •GPSMAP 3205 •GPSMAP 3206/3210 •GPSMAP 4008 •GPSMAP 4010 •GPSMAP 4012 •GPSMAP 4208 •GPSMAP 4210 •GPSMAP 4212 •GPSMAP 5008 •GPSMAP 5012 •GPSMAP 5015 •GPSMAP 5208 •GPSMAP 5212 •GPSMAP 5215 The download file contains a change history file for each product in the update. Software version 3.00 was initial release. An SD card with 200MB of free space is needed for this update. Change History Changes made from version 5.30 to 5.40: •Added a control to turn off the AIS/Marpa Collision Alarm •Fixed issue where AIS targets with status of moored or anchored were showing up as lost prematurely •Added an 'Auto' option to the light sector control •Added a control to hide waypoints on the weather charts •Fixed bug where animated current arrows were displaying relative to North Up even in Head Up mode •Improved Mariner's Eye 3D operation under slow speeds •Added improvements to animated tide and currents to use smaller symbols and to draw them at higher zoom levels •Added the blue and black direction lines for orthogonal photo points •Corrected sonar noise rejection control to work properly in dual frequency mode •Fixed bug where zoom level would change when editing a route •Added ability to make sonar and video fields go to full screen in combinations by using rocker pad (4xxx only) •Fixed bug where Mariner's Eye 3D safe depth wasn't correct the first time you went to that view •Fixed shutdown when using the system information 'Save to Card' feature •Potentially dangerous points along auto guidance paths will be outlined in red. After the auto guidance calculation completes, a message will appear if there are potentially unsafe areas along the path •Fixed a bug where auto guidance lines can ignore the safety buffer on the first leg of the route •Changed the nature of seabed areas to simply label the area instead of drawing a circle and label •Updated the symbol highlighting on the chart to use the correct symbol size •Added support for calibrating Airmar DST sensors via NMEA 2000 •Changed the water speed value that is sent via NMEA 2000 to be the calibrated water speed •Fixed issue where depth soundings were not drawing •Add ability to configure custom units in startup wizard •Fixed issue where maps created with Greek, Cyrillic, Easter European, Hebrew, Arabic, or Turkish writing systems won't display the proper text. •Corrected issue where user settings would not save at power down (GSD22 update). •Improved shallow water depth tracking (GSD22 update). •Added support for 24 volt systems (GHP10 update). Changes made from version 5.20 to 5.30: •Added support to inform user of recalled map data. •Added sonar noise reject control for use with GSD22 with compatible software. •Added support to enable MARPA in sentry mode. •Added compass tape to navigation chart, fishing chart and radar overlay. •When a route is activated the unit will automatically add a leg from the boat's current position to the first waypoint in the route. •Added local weather to navigation chart point selection menu. •Added route turn distance and angle information to turn scanning text. •Added disclaimer to radar fields when in simulator/demo mode. •Removed duplicate entries from marine and offshore services list. •Added support for depth contour labels in fishing chart for older maps. •Consistent handling of multiple county warnings. •Fixed a bug where inter tidal areas were not being displayed on fishing charts. •Improved manual gain adjustability for finer control (GSD22 update). •Improved automatic gain and depth detection performance (GSD22 update). •Updated software to support new memory chip (GSD21, GSD22, GDL30/30A, GHP10 and GHP10V update). •Fixed potential shutdown (GSD21, GSD22, GDL30/30A, GHP10 and GHP10V update). •Fix a bug causing channels to pop in and out of the channel list (GDL30/30A update). Redigert 14.November.2009 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.