trulsant Startet 10.August.2009 Link til dette innlegget Startet 10.August.2009 Jeg har en Ryds 510 GTI med en Mercury F80 på. Propellen er en original med 17" stigning. Maks turtall på motor er ca 5800 slik den går nå, og det er ok i forhold til maks effekt er mellom 5000-6000 o/min. Men, gjennom 1:2,33 utveksling får jeg da 2490 o/min på propellen, og med 17" stigning da er ideell fremdrift 34,8 knop. Men båten gjør 35knop målt med GPS begge veier med 2 personer ombord. Dvs -x% slip...og det får jeg ikke til å stemme. Noen som har noen ide om hvorfor det er slik? Er antydning til cup i bakkant av bladene, men kan vel ikke ha så mye å si dette. Spekulerer også i å bytte til en annen propell på sikt, men slik det går nå, bør kanskje en 19" stålpropell være det ideelle da? Hvilket turtall kan jeg da forvente? Ca 300 ned? Mvh TA Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Å beregne slip mellom 20-30% er ikke unormalt. Derimot 0% slip det er umulig. Her er det garantert en av faktorene dine som ikke er korrekte. Enten det er RPM, utveksling eller stigningen på prop. Kanskje produsent har opplyst stigning med et gjennomsnittelig slip? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 (redigert) Jeg har erfart noe lignende med min E-tec 40 og 15" stigning. GPS-målte 27-28 knop med alupropell og 28-29 knop med stål. Klarte faktisk 30 knop men det kan jo ha vært medvind/strøm. Ved 5500 rpm skulle den gjøre 25,5 knop med 0% slipp. Båten går altså raskere enn med null slipp, med begge propeller Skjønner ikke helt hvorfor da. Så lenge utvekslinga er 2,67 som det vitterlig står i spesifikasjonene, med mindre turtelleren er helt feil. Men alt er jo bare 5 år gammelt og alt er jo elektronisk så det skulle jo være korrekt. Jeg fikk forresten samme turtall med stål som med alupropell. Michigan Apollo stainless, samme stigning og 10 mm mindre diameter. Skal prøve med en annen GPS neste gang, og gå i alle mulige retninger Garmin GPS'en viser kt og det må jo være knots, for metrisk viser den kh (km/h) på engelsk. Pussig, den viser norsk tekst men engelske forkortelser. Kanskje en oppdatering er på tide? Redigert 12.August.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
trulsant Svart 15.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Har sett en gang til på propellen, og det er en Mercury Black Max med pn. 77344A45P17, som er 13 1/4 x 17" aluminium. Men har studert den litt nøyere, og den har noe cupping av bladene, slik at effektiv stgning er nok høyere enn 17", spes når farten øker, og det kan nok være forklaringen. Er jo nettopp cupping som skal gi økt toppfart på stålpropeller, fordi de tåler mer cup enn alu. Så da er vel mysteriet om ikke løst, så sannsynliggjort. Noen som har erfaring med Michigan sine Apollo-propeller, gjerne også som har testet Ballistic. Hvem gir best ytelse på -1000 o/min? Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 *snip*Men har studert den litt nøyere, og den har noe cupping av bladene *snip* Fant tråden din Det er en del cupping på min 14x19 org alu også. Ligger på rundt 7% min ballistic mener jeg å huske. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Teerex Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 (redigert) Jeg har michigan apollo på min Galia 440 men har ikke testa ballistic på denne båten. Men jeg fant en test på nettet og det var svært små forskjeller iallefall. Det rare var som sagt at jeg lett fikk større fart enn teoretisk med original alupropell. Redigert 15.August.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 19.September.2009 Link til dette innlegget Svart 19.September.2009 Hvis du har for lite slipp eller 0 slipp så har du trolig feil på turtellern. Min viser visstnok 3-400 rpm for lite, så det forklarer hvorfor regnestykket mitt ikke stemte. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.