Jump to content

Hvordan lage anker/moring til bøye for Gromling 15 fot

Gromling70

Recommended Posts

Skal legge ut bøye for å fortøye min Gromling 15 fot. Men lurer veldig på hva som vil holde som moring. Har funnet tabell der det står jeg bør ha minimum 150kg. Men det er mudderbunn i området så det hjelper jo på. Vil helst ikke ha så tung moring eller drive å støpe. Grunneier mener at det kan holde å legge ut anker på 15kg med kjetting og dømann.

Bøyen skal ligge i en rolig vik, men kan bli utsatt før sønnavind. Det er ca 10meter dypt.

Noen som har noen tips og triks?

• 8 måneder senere...

På tide å legge ut moring snart. Grunneier fikser alt, unntatt det å få ut moringen. Så jeg må stille med båt til å dra den ut. Mener det er ca.10meter dypt der moringen skal ligge.

Moringen skal være en ca. 600kg tung borrekrone.

Så spørsmålet mitt er: Hva må til for å få den borrekronen ut der den skal ligge? Klarer jeg det på en eller annen måte med min lille båt? Eller må jeg få hjelp av noen med f.eks en snekke? Borrekronen ligger i bakke mot vannet så kan lett rulle den ut i vannet. For å så feste den med et solid tau rundt baugen på båten. Dra den ut og kutte tauet. eget tau/kjetting til bøyen vil selvfølgelig festet til borrekronen. Sikkerthet er selvfølgelig viktig om det skal gjøres slikt, så tenker å kutte tauet med en skarp kniv på et langt skaft.

Kaaaaanskje det er noen her på forumet som har veldig lyst å hjelpe til? ;) hjelp vil belønnes:) (moringen skal legges ved Hordnes i Bergen.)

njaaa.. tror det kanskje blir litt tungt for min lille båt. iallefall om den festes rundt baugen. må isåfall festes rundt midten av båten, men det tror jeg ikke er så lurt. får se om en kompis stiller opp med snekken sin. nidelv 24.

vekten blir rundt 523kg under vann tror jeg.. relativ tetthet jern= vekt/ (vekt-vekt under vann) ---> 7,88 = 600/ (600-x) ---> X=523,86kg

Heisann.

Litt dårlig bilde, men du fester et par tønner til moringen din på fjære sjø.

Så er det bare å vente på flo sjø, dra den ut dit du vil legge moringen og kutte synketauet.

Hver tønne har flyteevne på ca 250 kg hver, så dette bør holde til det du har tenkt på.

Tønner får du gratis på bensinstasjoner.

Vil anbefale deg og kun bruke tauverk, ihvertfall det du fester til moringen, slik at du slipper korrosjon og slitasje av kjetting/sjakel.

Få deg en stump med brukt brannslange hos en brannstasjon så slipper du med slitasje på tauet også

Gjennomførte dette tidligere i våres, og det fungerte helt utmerket.

Lykke til :smiley:

dsc00434.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...