Gromling70 Startet 10.August.2009 Link til dette innlegget Startet 10.August.2009 Skal legge ut bøye for å fortøye min Gromling 15 fot. Men lurer veldig på hva som vil holde som moring. Har funnet tabell der det står jeg bør ha minimum 150kg. Men det er mudderbunn i området så det hjelper jo på. Vil helst ikke ha så tung moring eller drive å støpe. Grunneier mener at det kan holde å legge ut anker på 15kg med kjetting og dømann. Bøyen skal ligge i en rolig vik, men kan bli utsatt før sønnavind. Det er ca 10meter dypt. Noen som har noen tips og triks? Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Bruk et gammel bildekk å fyll opp med betong de har eg brukt å de holder i MASSE vis for min båt som er 14' og 370 kg, er mudderbunn der også Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Anoden Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 En akkurat passe stor sten ligger det vel en plass i fjæra..... bor ett hull i den og monter en gjennomgående øyebolt i syrefast stål (316) Bruk kauser på ankerlina Sitér dette innlegget Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post
Wasco Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Bruk et gammel bildekk å fyll opp med betong Å fylle et bildekk med betong er vel ikke så enkelt. Da er det mye enklere å bruke ei gammal fiskekasse og fylle denne med betong. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Hobby 430 Sport Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Å fylle et bildekk med betong er vel ikke så enkelt.Da er det mye enklere å bruke ei gammal fiskekasse og fylle denne med betong. Hva er problemet med de da??? har gjort de mange ganger å aldrig hatt problemer!!! Kanskje de er eg som er så vanvittig flink Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Gromling70 Svart 15.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2010 På tide å legge ut moring snart. Grunneier fikser alt, unntatt det å få ut moringen. Så jeg må stille med båt til å dra den ut. Mener det er ca.10meter dypt der moringen skal ligge. Moringen skal være en ca. 600kg tung borrekrone. Så spørsmålet mitt er: Hva må til for å få den borrekronen ut der den skal ligge? Klarer jeg det på en eller annen måte med min lille båt? Eller må jeg få hjelp av noen med f.eks en snekke? Borrekronen ligger i bakke mot vannet så kan lett rulle den ut i vannet. For å så feste den med et solid tau rundt baugen på båten. Dra den ut og kutte tauet. eget tau/kjetting til bøyen vil selvfølgelig festet til borrekronen. Sikkerthet er selvfølgelig viktig om det skal gjøres slikt, så tenker å kutte tauet med en skarp kniv på et langt skaft. Kaaaaanskje det er noen her på forumet som har veldig lyst å hjelpe til? ;) hjelp vil belønnes:) (moringen skal legges ved Hordnes i Bergen.) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.April.2010 Link til dette innlegget Svart 15.April.2010 Fest moringen til båten på laveste lavvann, så flyter den fri når det flør! Da er det bare å padle seg ut, og kappe tauet... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tkb Svart 15.April.2010 Link til dette innlegget Svart 15.April.2010 Du klarar nok å dra den med båten din. Blir jo ca 400 kg under vann. Sitér dette innlegget Link to post
Gromling70 Svart 15.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2010 njaaa.. tror det kanskje blir litt tungt for min lille båt. iallefall om den festes rundt baugen. må isåfall festes rundt midten av båten, men det tror jeg ikke er så lurt. får se om en kompis stiller opp med snekken sin. nidelv 24. vekten blir rundt 523kg under vann tror jeg.. relativ tetthet jern= vekt/ (vekt-vekt under vann) ---> 7,88 = 600/ (600-x) ---> X=523,86kg Sitér dette innlegget Link to post
Over Evne Svart 16.April.2010 Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 Heisann. Litt dårlig bilde, men du fester et par tønner til moringen din på fjære sjø. Så er det bare å vente på flo sjø, dra den ut dit du vil legge moringen og kutte synketauet. Hver tønne har flyteevne på ca 250 kg hver, så dette bør holde til det du har tenkt på. Tønner får du gratis på bensinstasjoner. Vil anbefale deg og kun bruke tauverk, ihvertfall det du fester til moringen, slik at du slipper korrosjon og slitasje av kjetting/sjakel. Få deg en stump med brukt brannslange hos en brannstasjon så slipper du med slitasje på tauet også Gjennomførte dette tidligere i våres, og det fungerte helt utmerket. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Gromling70 Svart 17.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Har tenkt på dette før. Men ikke visst hvordan jeg får tak i tønner. En kompis jobber på en statoil stasjon så han skulle sjekke om han fikk tak i tønner til meg:) Helmaks!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.