Jump to content

FM 8-2, lav temperatur + rustvann = ?


SeaMaster175

Recommended Posts

Hva tror du/dere om at det vannet som kommer ut er varmere enn topplokket, eller er dette noe som bare kjennes slik ut?

Etter min erfaring er det vannskelig å sammenligne temperatur på flytende mot faste ting ved kroppskontakt. Erfaringsmessig mener jeg at det flytende vil alltid kjennes varmere ut ved samme temperatur!

 

mvh jibb

Link to post
Share on other sites

Etter min erfaring er det vannskelig å sammenligne temperatur på flytende mot faste ting ved kroppskontakt. Erfaringsmessig mener jeg at det flytende vil alltid kjennes varmere ut ved samme temperatur!

 

mvh jibb

Det var det jeg også trodde...  :smiley:

 

Takk for hjelpen alle sammen!

 

mvh

Jonhei

Link to post
Share on other sites

......Jeg tok og kjente oppå lokket og den var slik at jeg ikke kunne holde der mer enn 2-4 sekunder, og det er jo ganske riktig. Men jeg synes at kjølevannet som kom ut virket varmere enn det toppen virket........

Er du i tvil om temperaturen kan du jo holde giveren til et digitalt termometer (koster 80-90 kroner) bort i kjølevannet som kommer ut. De fleste givere er nå vanntett og kan med fordel brukes til det.

 

Når du snakker om "kjølevann som kommer ut..." - hva mener du da? Er det overskytende kjølevann som kommer ut av skutesiden eller er det snakk om kjølevannet som kommer ut med eksosen? Er det det siste du snakker om, så er det jo ikke så rart at det er varmere - eksosbendet blir ganske varmt og en god del av vannet fordamper!  :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Er du i tvil om temperaturen kan du jo holde giveren til et digitalt termometer (koster 80-90 kroner) bort i kjølevannet som kommer ut. De fleste givere er nå vanntett og kan med fordel brukes til det.

 

Når du snakker om "kjølevann som kommer ut..." - hva mener du da? Er det overskytende kjølevann som kommer ut av skutesiden eller er det snakk om kjølevannet som kommer ut med eksosen? Er det det siste du snakker om, så er det jo ikke så rart at det er varmere - eksosbendet blir ganske varmt og en god del av vannet fordamper!  :seeya:

Det vannet jeg mener er vannet som kjøler ned motoren og som kommer ut på skutesiden.

 

Tror dere andre også at det er feil med temperaturmåleren? Jeg selv tror det, men vis det er noen andre som har andre teorier, så er det bare å slenge det frem. :smiley:

 

Det er vel ingen som har pris på et termometer hos FM? Jeg skal ringe i morgen, men det hadde vært kjkt å få vite nå.

 

mvh

Jonhei

Link to post
Share on other sites

Var nede i båten nå og skrudde ut det jeg trodde var termostaten, men til min stor overraskelse så var det ingenting der. Det var bare ett hull rett igjennom. Det er blitt mye frem og tilbake om jeg har termostat eller ikke, men den er i hvert fall ikke derhvor Walter_S sin var plassert. Temperaturen ser også fin ut nå selvom det ikke er mye som kommer ut. Derfor regner jeg oppdrag kjøletemperatur som oppklart! :flag:

 

TAKK FOR HJELPEN ALLE SAMMEN!

 

mvh

Jonhei

Link to post
Share on other sites

Var nede i båten nå og skrudde ut det jeg trodde var termostaten, men til min stor overraskelse så var det ingenting der. Det var bare ett hull rett igjennom. Det er blitt mye frem og tilbake om jeg har termostat eller ikke, men den er i hvert fall ikke derhvor Walter_S sin var plassert. Temperaturen ser også fin ut nå selvom det ikke er mye som kommer ut. Derfor regner jeg oppdrag kjøletemperatur som oppklart! :seeya:

Tja, kan hende at det er oppklart for det er nok ment å være en termostat der. Den er sansynligvis tatt ut ved en eller annen tid og ikke satt inn igjen etterpå. Dette kan skyldes at den var ødelagt! Det er gangske vanlig at man tar ut termostaten dersom motoren går varm slik at det kommer kjølevann til motoren hele tiden og kjøler ned motoren.

 

Så uten å kunne si 100% siden jeg ikke ser på motoren og hvor du tok vekk platen, så vil jeg være ganske sikker på at det er der termostaten skal være!

 

mvh jibb

Link to post
Share on other sites

Tja, kan hende at det er oppklart for det er nok ment å være en termostat der. Den er sansynligvis tatt ut ved en eller annen tid og ikke satt inn igjen etterpå. Dette kan skyldes at den var ødelagt! Det er gangske vanlig at man tar ut termostaten dersom motoren går varm slik at det kommer kjølevann til motoren hele tiden og kjøler ned motoren.

 

Så uten å kunne si 100% siden jeg ikke ser på motoren og hvor du tok vekk platen, så vil jeg være ganske sikker på at det er der termostaten skal være!

 

mvh jibb

Det er ikke sikkert at det skal være en termostat der fordi at noen FM-motorer ble levert uten termostat. Jeg har en bruksanvisning for motoren og der står det ikke noe om termostat... :seeya:

 

mvh

Jonhei

Link to post
Share on other sites

Det er ikke sikkert at det skal være en termostat der fordi at noen FM-motorer ble levert uten termostat. Jeg har en bruksanvisning for motoren og der står det ikke noe om termostat...  :seeya:

Sant nok, jeg bare tenkte siden det var et hull der hvor det er termostater på nyere FM motorer, så var sansynligheter for at det skulle være en der stor. Har du prøvd å kontakte FM i Sarpsborg for å spørre om det er noen der som kjenner motoren? Det er ikke noe galt i å kjøre rundt omkring uten termostat, men om den er lagd for det kan det være bra for motoren å komme opp i riktig arbeidstempratur.  :flag:

 

mvh jibb

Link to post
Share on other sites

Sant nok, jeg bare tenkte siden det var et hull der hvor det er termostater på nyere FM motorer, så var sansynligheter for at det skulle være en der stor. Har du prøvd å kontakte FM i Sarpsborg for å spørre om det er noen der som kjenner motoren? Det er ikke noe galt i å kjøre rundt omkring uten termostat, men om den er lagd for det kan det være bra for motoren å komme opp i riktig arbeidstempratur.  :seeya:

 

mvh jibb

Jeg ringte FM og de kunne ikke svare meg på om jeg skulle ha en termostat eller ikke.

 

mvh

Jonhei

Link to post
Share on other sites

At det kommer lite kjølevann ut fra skutesiden er helt normalt. Dette har også sammenheng med hvor mye vann som er sluset til eksosen.

 

Termostatdiskusjonen ser nå ut til å gå mot slutten. At det er et uttak som ligner på termostathus på toppen er ikke så rart. I og med at det er montert et kjølevannsrør der må jo dette ha en flens og noen boltehull. At man så senere modifiserte dette til et termostathus, viser bare hvor enkelt ting kan gjøres :-)

 

Bra jobbet  :seeya:

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

At det kommer lite kjølevann ut fra skutesiden er helt normalt. Dette har også sammenheng med hvor mye vann som er sluset til eksosen.

 

Termostatdiskusjonen ser nå ut til å gå mot slutten. At det er et uttak som ligner på termostathus på toppen er ikke så rart. I og med at det er montert et kjølevannsrør der må jo dette ha en flens og noen boltehull. At man så senere modifiserte dette til et termostathus, viser bare hvor enkelt ting kan gjøres :-)

 

Bra jobbet  :flag:

 

mvh

 

M.

Dette høres sansynlig ut, men hvorfor er du så sikker på at denne modellen kom uten termostat og at en eller annen eier har ikke bare tatt den ut?

 

Høres jeg litt kverulant ut  :discuss så er det ikke vondt ment, bare jeg undrer meg hvordan du kan være så sikker på at denne modellen kom før de hadde med termostat!  :seeya: Det er ikke helt uhørt ut at noen tar ut termostater pga høy motortemp. og ikke setter en ny eller renset en tilbake. Bare setter på lokket klapper hendene Bilde, smiler Bilde og sier det var det, problemet fiksetBilde!

 

:lol: jibb

Link to post
Share on other sites

:sailing: Helt sikker er jeg dog ikke. Min lille utlegning om flens som blir til termostathus er da også bare en sannsynlighetsbetraktning.

 

Men du har selvsagt rett i at mange bare tar termostaten ut, og tror at problemet er løst, hvilket det jo også ofte er, i praksis, hvis man regulerer tempen med variabel vannmengde.

 

Hvis det har sittet en termostat på Jonhei's motor ser man dette lett. Da vil det være frest ut et sirkelspor, enten i gods eller i flens hvor termostat med pakning skal få plass. Slik flensen på bildet ser ut, vil jeg tro at den er for liten til å romme termostat med pakning. På din motor derimot, ser man tydelig at det er plass.  :rolleyes:

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...
  • 7 måneder senere...

Hvor finner jeg forresten justeringsskruen for hvor mye kjølevann som skal brukes?

Er det slik at man skal skru igjen spaken (dvs slik at det ikke kommer kjølevann) i det man starter båten, og så åpne den (slik at ferskvann kommer inn og kjøler ned motor) mens den går, så til slutt skru den igjen rett før man parkerer båten (fram til det ikke renner vann ut av eksosrøret lenger). Er dette riktig eller gjelder dette bare på saltvannsbåter? Trenger man ikke bry seg om dette når man kjører med ferskvannskjøling?

 

Bruk gjerne dette bildet av motoren når du forklarer

dsc00343.jpg

Redigert av VeteranSnekka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...