Jump to content

FM 8-2, lav temperatur + rustvann = ?


SeaMaster175

Recommended Posts

Hei!

 

Har en gammel FM 8-12 hk bensinmotor, saltvannskjølt, fra 1956 som før hadde en temperatur på ca. 50 grader, men nå har den kommet ned til ca. 35 grader. :cheers::smiley: Dette er jo alt for kaldt. I det siste oppdaget jeg også litt rustvann ut av kjølevannet, men det ga seg etter en veldig kort tur! Er det bare å justere på kjølevannsinntaket...igjen. Gjorde det for ikke lenge siden. Kan den justere seg selv etter noen måneder?

 

PS. Burde kanskje legge til at motoren går helt fint, ingen fusking eller noe annet!

 

mvh

Jonhei

Link to post
Share on other sites

Det er godt det er den veien, og ikke en kokende motor som er problemet :-)

 

Det kan tenkes at siden sist du justerte kjølevannet har du fått ut en del rusk og smuss fra systemet, og at det derfor kjøler bedre nå. Forsøk å justere kjølevannet igjen, og problemet er forhåpentligvis borte.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke gi motoren en systemrenskur og bygge det hele om til ferskvannskjøling med utvendig kjølerør. For den nevenyttige er dette relativt overkommelig. Motoren vil ha det mye bedre, du får mindre vedlikehold og levetiden økes betraktlig.

 

Det vil koste noen kroner, men ved båt er det viktig å ikke summere alle småbeløp og skjule best mulig for en selv hvor mye båten egentlig koster. Fruen må aldri få vite hva som brukes av penger på denslags. Skikkelige hobbyer skal koste penger.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Marna!

 

Jeg var redd det var noe med toppakningen, men siden jeg ikke har peiling på motor så måtte jeg vende meg til dere på baatplassen med litt mer kunnskap enn meg.

 

Er det usunt for motoren å kjøre med kald motor? Hva kan evt. skje?

 

Er det ingen mulighet for at det kan være toppakningen

 

mvh

Jonhei

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke gi motoren en systemrenskur og bygge det hele om til ferskvannskjøling med utvendig kjølerør. For den nevenyttige er dette relativt overkommelig. Motoren vil ha det mye bedre, du får mindre vedlikehold og levetiden økes betraktlig.

 

Det vil koste noen kroner, men ved båt er det viktig å ikke summere alle småbeløp og skjule best mulig for en selv hvor mye båten egentlig koster. Fruen må aldri få vite hva som brukes av penger på denslags. Skikkelige hobbyer skal koste penger.

Jeg er usikker på om det vitsi for oss å bygge om til ferskvannskjøling fordi etter motorhavari i 2003 så ble hele motoren forzinket og sandblåst, så det skal ikke begynne å ruste...Håper jeg!

 

 

Er det usunt for motoren å kjøre med kald motor? Hva kan evt. skje?

Er det ingen mulighet for at det kan være toppakningen?

 

 

:cheers:

 

mvh

Jonhei

Link to post
Share on other sites

Topp pakningen kan ryke ved for varm motor (toppen vrir seg) med for kald motor vil ikke dette skje.  Det er ingen fare med å kjøre med kald motor på kort sikt, men over tid vil det bygge seg opp mye sot i motoren grunnet dårlig forbrenning.  Du vil ikke få en optimal forbrenning ved så kald motor.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jeg er usikker på om det vitsi for oss å bygge om til ferskvannskjøling fordi etter motorhavari i 2003 så ble hele motoren forzinket og sandblåst, så det skal ikke begynne å ruste...Håper jeg!

Ble den forsinket innvendig også - i kjølekanalene?  :cheers:

 

Men uansett: bytter du til ferskvannskjøling kan du kjøre med høyere temperatur og også det er bedre for motoren. Øker du temperaturen med saltvannskjøling blir det saltavleiringer inn i motoren uansett om forsinking eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Topp pakningen kan ryke ved for varm motor (toppen vrir seg) med for kald motor vil ikke dette skje.  Det er ingen fare med å kjøre med kald motor på kort sikt, men over tid vil det bygge seg opp mye sot i motoren grunnet dårlig forbrenning.  Du vil ikke få en optimal forbrenning ved så kald motor.

Hvor varm må motoren være da...sånn ca. Er det mye mer enn normal temperatut? Jeg spør fordi jeg er nyskjerrig og har lyst til å lære mer om motorer...! :smiley:

 

Jeg trodde at når motoren var kald så kunne det hende at toppakningen var ødelagt, men da har jeg lært noe idag også. :cheers:

 

mvh

Jonhei

Link to post
Share on other sites

Ble den forsinket innvendig også - i kjølekanalene?  :cheers:

 

Men uansett: bytter du til ferskvannskjøling kan du kjøre med høyere temperatur og også det er bedre for motoren. Øker du temperaturen med saltvannskjøling blir det saltavleiringer inn i motoren uansett om forsinking eller ikke.

 

Ja, jeg er ganske sikker på at den ble fullforzinket innvendig også - i kjølekanalene.

 

Siden jeg ikke kan så mye om motor, så tror jeg det blir en litt for stor jobb å gjøre om motoren til ferskvannskjøling.

Link to post
Share on other sites

Jeg er usikker på om det vitsi for oss å bygge om til ferskvannskjøling fordi etter motorhavari i 2003 så ble hele motoren forzinket og sandblåst, så det skal ikke begynne å ruste...Håper jeg!

 

 

Er det usunt for motoren å kjøre med kald motor? Hva kan evt. skje?

Er det ingen mulighet for at det kan være toppakningen?

 

 

:cheers:

 

mvh

Jonhei

 

At du har forsinket motoren hindrer ikke rust i kjølingen å bygge om til ferskvann så vil motoren din få det MYE bedre høyere arbeidstempratur bedre forbrenning

 

 

Ang dine spørsmål ang kjøring med for kald motor.... det er ikke bra.

temperaturen burde med full belastning ligge rundt 60 grader men tror det er 72 grader som  den   IKKE må over for da begynner saltet  å henge seg i kjølegangene ...  

 

 

 

Virker lite sannsynlig at det er toppakningen din som er gåen har nok bare vært noe rusk i kjølesystemet som har sluppet taket derfor du har fått temperatur fall

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg er ganske sikker på at den ble fullforzinket innvendig også - i kjølekanalene. .....

Dét skulle jeg likt å vite, hvordan man "fullforzinker" kjølekanalene innvendig!?! :confused: Såvidt jeg har forståelse for hva en "fullforzinking" går ut på så har det noe med meget høy varme og ZINK å gjøre. Utvendig beskyttelse på denne måten kan jeg gå med på - selv om jeg aldri har hørt om dette brukt på en båtmotor. Du "blander" ikke sammen begrepene her? Vedkommende som har behandlet motoren din har kanskje bare brukt en zink-basert grunningsmaling.......... :sleep:

 

 

 

Det er kanskje jeg som er litt treig, men jeg skjønner ikke hvorfor jeg har fått temperaturfall. :sleep:.....

Høres ut som det har skjedd "noe" med termostaten din? Men, vær glad at det ikke er andre veien......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hvis det er svovel i brennoljen, får du lavtemperatur korrosjon i sylinderen når du kjører med for kald motor. Selv om det ikke er svovel i brennoljen, medfører lav driftstemperatur belegg i motoren og svart røyk på grunn av uforbrent karbon (sot) og utslipp av mere uforbrente hydrokarboner enn vanlig (de fremkaller kreft, hvis du skulle lure på hvorfor slikt utslipp ikke er bra). Altså er ikke lav driftstemperatur på motoren bra hverken for den eller deg.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært borti bilmotorer der temp. måleren gikk helt bananas og dette skyldtes defekt toppakning (kompresjon inn i kjølesystemet) men når du har kontinuerlig lav temp skyldes nok dette kun at du har for god kjøling.

 

Temperaturen på diesel motor skal ideelt være på ca 80 grader men dette kan variere noe.  Nå er imidlertid din motor saltvannskjølt og da må temperaturen være noe lavere for å unngå at saltet i vannet krystalliserer seg og tetter kjølekanalene.

 

 

Hvor varm må motoren være da...sånn ca. Er det mye mer enn normal temperatut? Jeg spør fordi jeg er nyskjerrig og har lyst til å lære mer om motorer...! :sleep:

 

Jeg trodde at når motoren var kald så kunne det hende at toppakningen var ødelagt, men da har jeg lært noe idag også. :confused:

 

mvh

Jonhei

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Tror du kan være trygg på at dette ikke er toppakning. Sjekk oljen, er den grå, vil gåen toppakning være et alternativ.

 

Denne motoren har ikke termostat, dessuten er det en bensinmotor, slik at brennoljeproblematikken til Motordoktoren ikke er aktuelt (hvis ikke da brennolje også inkluderer bensin?).

 

Som sagt, gi motoren litt mindre kjølevann, og se hva som skjer. Prøv deg frem med litt struping ad gangen. Sikker på at temperaturmåleren din er korrekt? Du skal kunne holde et par fingre på toppen et par sekunder uten å brenne deg når motoren er gjennomvarm.

 

Holder fortsatt en knapp på at motoren din av en eller annen grunn får bedre kjøling nå, enn da problemet ditt sist var oppe.

 

Ferskvannskjøling og levetid? Denne motoren har jo holdt det gående i snart 50 år, den klarer sikkert noen år til. Saltvann er ikke så ille hvis motoren blir en del brukt, og vann ikke får stå i kjølekanalene for lenge. Skikkelig vinterkonservering med frostvæske er også viktig. Det betyr at av årets 12 måneder vil ca 7 av dem være med ferskvann og frostvæske (som også inneholder rustbeskyttelse).

 

Tenker dette går bra jeg :-)

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Gåen toppakning på FM gir ikke vann i olja da dette er en sideventilert motor (ikke oljekanaler i toppen). Du ser det ofte på tennpluggene hvis toppakningen eller toppen er gåen.

 

Såvidt jeg husker så skal FM'n ha termostat, men din er jo relativt gammel. Ring FM og spør. Min FM fra ca. 1965 (8-12) hadde termostat, eller den var i alle fall å få kjøpt.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

....Denne motoren har ikke termostat..........

Ikke termostat?  :rolleyes: Selvfølgelig har den termostat! Plukket ut egenhendig termostaten i min FM 8-12 fra 1963. Mulig at noen har fjernet termostaten, men termostathuset er der!  :wink:  .... og hvis noen har fjernet termostaten så kan det være årsaken til at motoren ikke får den etterlengtede temperaturen......... :rolleyes:

show_image_stream.php?bid=10939295&dx=461&dy=495

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Du viser til bilde av en 63-modell, som åpenbart har termostat. Mange eldre motorer hadde ikke det, og i tidligere korrespondanse med Jorhei har jeg fått det inntrykk at hans motor tilhører kategorien uten. Det var bakgrunnen for min så kategoriske påstand  :rolleyes:

 

Dette kan selvsagt være helt feil, og hvis Jorhei har termostat på sin motor bør den, som du sier, sjekkes som et ledd i å få opp temperaturen.

 

:rolleyes:

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

stemmer det marna. gamle FM motorer (sikkert andre merker også) kom UTEN termostat. Hadde en snekke med 8-12 fra 53 og den var uten termostat, og tviler da også på at jonhei sin har det..

Du viser til bilde av en 63-modell, som åpenbart har termostat. Mange eldre motorer hadde ikke det, og i tidligere korrespondanse med Jorhei har jeg fått det inntrykk at hans motor tilhører kategorien uten. Det var bakgrunnen for min så kategoriske påstand  :rolleyes:

 

Dette kan selvsagt være helt feil, og hvis Jorhei har termostat på sin motor bør den, som du sier, sjekkes som et ledd i å få opp temperaturen.

 

:rolleyes:

 

mvh

 

M.

Link to post
Share on other sites

Ser ikke ut som om Jorhei og Jonhei har samme termostathuset som Walter_S hadde på motoren sin. Jeg var inne på hjemmesiden deres og kopierte bilde av motoren deres.

 

Bilde

 

Da er spørsmålet som følger, hvor er den plassert ?

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

...Bilde Da er spørsmålet som følger, hvor er den plassert ?

Termostathuset sitter der, den! Akkurat på dette bilde er den skjult av et oljetrykks-MANOMETER!!! Rett til høyre for tennplugg nr. 1 - man kan se vannledningen komme opp av termostathuset og gå videre, i en bend, bakover mot 3-veis ventilen, hvor man stiller vannmengden som skal til eksoskjøling!  :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei, nå er jeg tilbake!

 

Det er riktig som Marna og _PiPP_ sier, motoren har ikke termostat. Angående det GeirKS skriver så er den ikke sideventilert. Jeg spurte de som overhalte motoren vår om det siden jeg ikke kan så mye om motor, og de sa at den ikke var det. :yesnod:

 

mvh

Jonhei

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Var nå nede i båten og justerte kjølevannet, og det ble vesentlig varmere. Vanne renner ikke nå helt jevnt, men men...Og jeg må beklage at jeg sa at motoren ikke hadde termostat fordi når jeg idag var der ned så så det ut som om det allikevel er det. :smiley:

Jeg tror heller ikke at temperaturmåleren viser helt riktig, fordi den lå på 40 grader hele tiden, mens vannet var 55-60 grader, tipper jeg.

 

Da er vel måleren feil, eller hva tror dere?

 

Jeg trodde at slike analoge målere ikke ble ødelagt, men etter snart 50 år så er ikke det så rart.

 

Jeg tok og kjente oppå lokket og den var slik at jeg ikke kunne holde der mer enn 2-4 sekunder, og det er jo ganske riktig.

 

Men jeg synes at kjølevannet som kom ut virket varmere enn det toppen virket.

 

Er dette riktig?

 

mvh

Jonhei

Link to post
Share on other sites

Jeg tror heller ikke at temperaturmåleren viser helt riktig, fordi den lå på 40 grader hele tiden, mens vannet var 55-60 grader, tipper jeg.

 

Da er vel måleren feil, eller hva tror dere?

 

Jeg trodde at slike analoge målere ikke ble ødelagt, men etter snart 50 år så er ikke det så rart.

Ja, dersom du målte vannet til å være 55 - 600C og måleren viser 400C så kan du med sikkerhet si at termometeret viser feil. Det at disse kan gå i stykker er også ganske sikkert at den har holdt i 50 år kan man vel bare si at de gamle er eldst!

 

Gådt å høre at du har fått dreis på temperaturen igjen, men hold et gådt øye med den. Ta ut termostaten og rens den i sitronsyre eller eddiksyre for den får en del avleiringer fra det som er i sjøvannet.

 

mvh jibb

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...