Jump to content

Hva betaler du for strømmen på brygga?

tom-ass

Recommended Posts

Jeg er det vi kaller "Bryggesjef" i båtforeningen vår, og vi vurderer nå å legge strøm ut på bryggene. Jeg skal presentere dette på et styremøte senere i høst og trenger da noen referanser på hva som er vanlig i havnene rundt omkring i landet.

Så enkelt og greit: Hva betaler du for strøm på båtplassen i din hjemmehavn?

Bygdetulling med båtførerbevis!

Kostnaden er kr.00,00, altså ikke noe. Nå starter forøvrig graving for å skifte ut det gamle anlegget for strøm og vann. Med nytt anlegg vil kostnaden fortsatt være kr. 00,00.

Årskontingenten ble heller ikke øket for å fornye anlegget. :flag:

Skal noe til for å slå den.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Jeg skjønner at dette er inkl i den årlige leia stort sett over alt. Her i Storsjøen er det mest daycrusere, joller og mindre cabincrusere. Men i årenes løp har det blitt en del større båter også, omlag 10 båter over 22 fot på brygga hos oss.

Problemet her er nok at de aller fleste ikke vil være med på den utvidelsen å få strøm på brygga, nettopp fordi det er små daycrusere og joller. Jeg skjønner jo at dem ikke har brukt for landstrøm. Men vi med de større båtene, som gjerne vil ha på laderen hele tia pga kjøleskap osv.

Tanken var at vi lagde en liste der de med ønske om strøm skrev seg på. Båtforeningen vil da om det er interesse koste kabel og bokser, og at de som skrev seg på lista måtte betale en ekstra avgift i årskontigenten. Å få strømmåler på hver plass/uttak er uaktuellt.

Men vi kan jo sette inn små sikringer, slik at f.eks en vifteovn aldri vil kunne brukes.

Hva synes dere en strømårsavift bør være pr. båtplass?

Utleggene med kabel og installasjon bør jo belastes de som ønsker strøm iløpet av noen år. Båtsesongen her er fra 1. mai til 1. november.

Redigert av tom-ass (see edit history)

Hei!

Jeg er vedlikeholdsleder i båtlaget vårt og har ansvaret for det elektriske anlegget, herunder strømmålere på bryggene.

De som ønsker strøm til båten sin betaler et innskudd kr 2.500 for å få egen låsbar kontakt med måler. Pengene fås tilbake hvis man sier opp strømuttaket. Ellers betaler man kr 1,00 pr. KWh. Oppgjør en gang i året (Januar). Jeg leser av og kasserer sender giro. Prisen har stått stille i 4 år. Det er en forutsetning at båtlaget ikke skal tape på strømmen, så om kraftlaget høyner prisen må vi også regulere dette. Medlemmene betaler også en medlemsavgift på kr 300,- pr. år. I tillegg kommer årsavgift på båtplassen etter størrelsen. Vi har også obligatorisk 5 timer dugnad i året for alle som har båtplass her. Man kan kjøpe seg fri fra dugnaden for kr. 250,- pr. time. Det er satt en grense på uttak pr. båt på 300 Watt, men automatsikringene er 10A pr. uttak. De nye reglene krever jordfeilbryter på hver stikkontakt. Slike strømmuttak er dyre. Desverre er det noen med store båter som lar varmtvannsbeholderen og vifteovn stå på hele vinteren i stedet for å tappe ut vannet. Dette fører ofte til et større forbruk enn kabler og hovedsikringer er dimensjonert for.

Slik har vi det.

Jeg betaler kr 1.50 pr kWh. Helt greit synes jeg. Vi har nye strømskap med 16A sikring og kWh måler for hvert uttak. Tidligere var beskjedent forbruk inkludert i årsavgift/leie men det endte med grandiost underskudd for foreningen. Folk som påstod de kun hadde vedlikeholdslader på i båten ble kontrollmålt til langt over kilowatten og såpass lader finner du ikke i en snekke...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
I Skjebergkilen Marina betaler jeg kr 6 eller 700,- for sommerstrøm. Ingen måler. Lader og kjøleskap står på nesten konstant.

Endelig et svar jeg ville ha. Det var dette jeg mente, sommerstrøm uten måler!

Det blir jo kun til lader og eventuelt kjøleskap, men klart noen kommer sikkert til å utnytte dette og ha på både vamtvannet og vifteovn i håp om at jeg/foreningen ikke skal finne ut dette. :confused:

Jeg kan legge til at utgiftene med installasjonen ble fordelt likt på alle som har båter i havnen. Prisen årlig regnes ut fra regningen fra elverket, regningen blir fordelt slik at hver båt dekker sitt forbruk. I praksis betyr det at 3 båter betaler 95% av regningen. Båten har det nå svært bra med fastmontert termostat hele vinteren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...