tom-ass Startet 10.August.2009 Link til dette innlegget Startet 10.August.2009 Jeg er det vi kaller "Bryggesjef" i båtforeningen vår, og vi vurderer nå å legge strøm ut på bryggene. Jeg skal presentere dette på et styremøte senere i høst og trenger da noen referanser på hva som er vanlig i havnene rundt omkring i landet. Så enkelt og greit: Hva betaler du for strøm på båtplassen i din hjemmehavn? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Per Harald Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Kostnaden er kr.00,00, altså ikke noe. Nå starter forøvrig graving for å skifte ut det gamle anlegget for strøm og vann. Med nytt anlegg vil kostnaden fortsatt være kr. 00,00. Årskontingenten ble heller ikke øket for å fornye anlegget. Skal noe til for å slå den. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Jack Sparrow Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 0 kr Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Jeg betaler det som strømmen koster fra el-verket. Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Betaler ikke noe ekstra for strømmen nei, men vi får ikke ha strøm ombord om nettene så sant dette ikke er avtalt med vaktene i havna. Er egentlig en grei ordning som fungerer veldig bra. Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Northwestern Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Jeg betaler 1 kr pr KW, litt i dyreste laget, men så er prisen på årskontigenten bare 4 200 kr Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Betaler en krone kilowatten. Ikke noe problem for meg, jeg passerer skjelden hundrelappen i året uansett! Litt lading og litt verktøy, samt litt vifteovn om jeg jobber i båten vinterstid. Det blir ikke så allverden av det... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Bare KWH som eg bruker. Alle båtene har egen måler i skapet på brygga Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Gunga Din Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 inget ekstra, 0 kr..........ligger inbakat i båtplassavgiften....3280 SEK (4,25m) klubbhavn Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
torbi Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 eg betaler 1 kr pr kw, og eg har eget strømmåler, men har et spørsmål: når hvis måler viser f.eks. 0100,00 betyr det at eg må betaler 100 kr ?, eg er ikke så flink når det gjelder elektrisk og kilowatt Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Bonus Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Ingenting. Innbakt i årsavgiften som er 2000 kr. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 1kr pr KW Nå med egen måler på uttaket. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Inkludert i den årlige leie. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 10.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 (redigert) Jeg skjønner at dette er inkl i den årlige leia stort sett over alt. Her i Storsjøen er det mest daycrusere, joller og mindre cabincrusere. Men i årenes løp har det blitt en del større båter også, omlag 10 båter over 22 fot på brygga hos oss. Problemet her er nok at de aller fleste ikke vil være med på den utvidelsen å få strøm på brygga, nettopp fordi det er små daycrusere og joller. Jeg skjønner jo at dem ikke har brukt for landstrøm. Men vi med de større båtene, som gjerne vil ha på laderen hele tia pga kjøleskap osv. Tanken var at vi lagde en liste der de med ønske om strøm skrev seg på. Båtforeningen vil da om det er interesse koste kabel og bokser, og at de som skrev seg på lista måtte betale en ekstra avgift i årskontigenten. Å få strømmåler på hver plass/uttak er uaktuellt. Men vi kan jo sette inn små sikringer, slik at f.eks en vifteovn aldri vil kunne brukes. Hva synes dere en strømårsavift bør være pr. båtplass? Utleggene med kabel og installasjon bør jo belastes de som ønsker strøm iløpet av noen år. Båtsesongen her er fra 1. mai til 1. november. Redigert 10.August.2009 av tom-ass (see edit history) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Salt Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 I vår forening er strøm for lading og vedlikeholdsjobber inkludert i plassleia, mens varmebehov spesielt om vinteren betales etter måler/beregnet forbruk og med pris som fastsettes hver sesong. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
trikkern Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Hei! Jeg er vedlikeholdsleder i båtlaget vårt og har ansvaret for det elektriske anlegget, herunder strømmålere på bryggene. De som ønsker strøm til båten sin betaler et innskudd kr 2.500 for å få egen låsbar kontakt med måler. Pengene fås tilbake hvis man sier opp strømuttaket. Ellers betaler man kr 1,00 pr. KWh. Oppgjør en gang i året (Januar). Jeg leser av og kasserer sender giro. Prisen har stått stille i 4 år. Det er en forutsetning at båtlaget ikke skal tape på strømmen, så om kraftlaget høyner prisen må vi også regulere dette. Medlemmene betaler også en medlemsavgift på kr 300,- pr. år. I tillegg kommer årsavgift på båtplassen etter størrelsen. Vi har også obligatorisk 5 timer dugnad i året for alle som har båtplass her. Man kan kjøpe seg fri fra dugnaden for kr. 250,- pr. time. Det er satt en grense på uttak pr. båt på 300 Watt, men automatsikringene er 10A pr. uttak. De nye reglene krever jordfeilbryter på hver stikkontakt. Slike strømmuttak er dyre. Desverre er det noen med store båter som lar varmtvannsbeholderen og vifteovn stå på hele vinteren i stedet for å tappe ut vannet. Dette fører ofte til et større forbruk enn kabler og hovedsikringer er dimensjonert for. Slik har vi det. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 når hvis måler viser f.eks. 0100,00 betyr det at eg må betaler 100 kr ? Ja, så enkelt er det.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SveinHa Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Jeg betaler kr 1.50 pr kWh. Helt greit synes jeg. Vi har nye strømskap med 16A sikring og kWh måler for hvert uttak. Tidligere var beskjedent forbruk inkludert i årsavgift/leie men det endte med grandiost underskudd for foreningen. Folk som påstod de kun hadde vedlikeholdslader på i båten ble kontrollmålt til langt over kilowatten og såpass lader finner du ikke i en snekke... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Fjordutsikt Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 (redigert) Hos oss koster det kr. 3,- pr kWh - ingen innskudd el.lign. Strømpost til hver båtplass med måler - ca 80 båtplasser. Prisen er egentlig basert på fremtidig vedlikehold. Redigert 10.August.2009 av Fjordutsikt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 I Skjebergkilen Marina betaler jeg kr 6 eller 700,- for sommerstrøm. Ingen måler. Lader og kjøleskap står på nesten konstant. FredT Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
trikkern Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Glemte å fortelle: Vi har også strømuttak med målere for de som står i vinteropplag på land. Koster også kr. 1,00 pr KWh. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 10.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 I Skjebergkilen Marina betaler jeg kr 6 eller 700,- for sommerstrøm. Ingen måler. Lader og kjøleskap står på nesten konstant. Endelig et svar jeg ville ha. Det var dette jeg mente, sommerstrøm uten måler! Det blir jo kun til lader og eventuelt kjøleskap, men klart noen kommer sikkert til å utnytte dette og ha på både vamtvannet og vifteovn i håp om at jeg/foreningen ikke skal finne ut dette. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
torbi Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Ja, så enkelt er det.... Thank you Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Frøken Fryd Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Jeg kan legge til at utgiftene med installasjonen ble fordelt likt på alle som har båter i havnen. Prisen årlig regnes ut fra regningen fra elverket, regningen blir fordelt slik at hver båt dekker sitt forbruk. I praksis betyr det at 3 båter betaler 95% av regningen. Båten har det nå svært bra med fastmontert termostat hele vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Reima Marina kr. 0,- Lader og kjøleboks står på i nesten hele sesongen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.