holejos Startet 10.August.2009 Link til dette innlegget Startet 10.August.2009 Hei! Håper BP-forumet kan hjelpe meg (rookie) med å finne riktig propell på en Ibiza 20 Touring med Yamaha F150 4-takter. Jeg har i dag std. 13 3/4x21P, men får ikke opp turtallet mer en til 5300RPM med meg alene i båten under ideelle forhold. Båten går da 43knop på GPS. Jeg forstår jeg optimalt skal ha turtallet rundt 5600-5800RPM og bør kunne få et par knop til. Er ikke veldig opptatt av farten egentlig, men vil jo gjerne utnytte motoren best mulig. Hva må jeg tenke på ved valg av propell?. Har tilbud om en ny Mercury LazerII med målene 13 7/8x21P, men siden dette er en bedre propell så kan det hende denne blir bedre tross samme pitch? Er dette en bra propell? Båten virker rimelig sensitiv på vekt, så jeg bør kanskje prøve meg på 19P? Takknemmelig for tips! Sitér dette innlegget Link to post
Stevens Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Det virker som om du er inne på det rette med å gå for en 19P propell. Yamaha's egne stålpropeller er gode men relativt dyre. Disse er forøvrig laget av Precision Propellers som også lager Turbo & Stiletto merkene som forhandles i Norge av Winrace. Hvis det er toppfarten du er ute etter tror jeg at jeg mye heller ville gått for en av disse fremfor Laser II. Sistnevnte kan sikkert fungere helt greit den, gitt riktig (les 19P) stigning, men Turbo/Stilletto/original Yamaha og evt. Ballistic vil trolig kunne gi deg litt mer fart på topp. Men, jeg tror det kanskje er for mye å håpe på en fartsøkning på flere knop ved et bytte. Trolig vil du kanskje bare få ca. 1-2 knop mer enn idag. Det viktigeste er dog at motoren vil trives bedre når den går under riktig belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 (redigert) Hvis du tar en titt her http://www.deepblueyachtsupply.com/ så finner du nok en rimelig og bra stålpropell, f.eks Michigan Apollo med separat XHS hub. Fikk nettopp en slik til min vesle 40 hk E-tec, hurtig og rask levering. Redigert 10.August.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
KenBjork Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 (redigert) *snip*Trolig vil du kanskje bare få ca. 1-2 knop mer enn idag. Det viktigeste er dog at motoren vil trives bedre når den går under riktig belastning. Er fult enig med Stevens her, også i 19P Lazer II, disse er vel også tunge/tyngre og drive mener jeg... 'Stevens'..? Mener hvertfall du bør prøve en med mindre stigning enn den du har. Redigert 10.August.2009 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
holejos Svart 11.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Takker for raske svar alle sammen. Da har jeg vært inne på http://www.deepblueyachtsupply.com/ og søkt meg frem til utenbordsmotor-propell. Det kommer opp såpass mange muligheter at jeg trenger en liten guiding.... Jeg har OD på 13 3/4" med 21P i dag. De har ikke propeller med samme OD fra Michigan, og jeg er usikker på hva små forskjeller vil gi. Jeg antar jo at større OD dytter mer vann, og i så henseende har samme virkning som større stigning. (Har lest noe om at 1" reduksjon i OD eller P vil tilsvare økning på ~200RPM på motor?) Vil en propell med strategiske mål 14 1/8 x 19P være et godt alternativ for meg? Modelnr. 993044. Den er jo da 5/8" større i OD enn den jeg har, men 2" mindre i stigning (P). Se link over mulige propeller til Yam F150 4 takter... Sitér dette innlegget Link to post
Stevens Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Her kan du lese deg opp på propeller: link Det er vanlig innenfor en gitt propellmodell at diameteren øker litt når stigningen reduseres. På en 19P skal nok du ligge rundt ca. 14" diameter, og litt pluss og minus avhengig av spesifikk propellmodell. Ikke bry deg så mye om dette, det er stigningen som er viktigst nå. Vær dog obs på at turtallet kan variere endel mellom samme pitch av ulike propelltyper, så det er ikke alltid enkelt å treffe innertier på første forsøk. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Stålpropeller har vanligvis litt mindre diameter enn alu ved samme stigning. Kanskje det skyldes at de har bedre grep i vannet. Jeg fikk nøyaktig samme turtall med en 13-3/8 x 15 stål som jeg fikk med 13-3/4 x 15 alu. Ståpropellen har i mitt tilfelle ca 10 mm mindre diameter. Men jeg fikk allikevel litt høyere fart. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
holejos Svart 11.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Takker Stevens. Det var en bra side for forklaring. Har folket gode erfaringer med Michigan Wheel Propeller - Apollo® Stainless Steel Propellers`? Er det andre norske forhandlere? Synd man må handle før man får prøvd slike ting.... LEtt å kjøpe feil. Ser det er mange som selger propeller pga feil stigning osv... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 (redigert) Michigan Apollo har jo utbyttbart nav, så man kjøper bare ett nav og siden kan man bytte propeller fritt. Michigan Ballistic har ikke dette systemet, og er også dyrere. Uansett så er dette kvalitet og særlig mer for pengen får man neppe. Jeg betalte ca 2500 for E-tec 40-90 hk propell inklusiv XHS nav/hub. Til den prisen kan man jo kanskje risikere å bomme litt, man får nok alltids solgt den igjen uten for stort tap. Men nå er de vel noe dyrere til din motor. Redigert 11.August.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
J-R Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Det med propell er kjempevanskelig. Blir fort mye prøving og feiling. Som nevnt skiller det ofte stort mellom ulike leverandører. Jeg testet endel propeller før jeg ble fornøyd. Jeg testet f.eks en Yamaha Black Stainless på 10,1/4x15 som ga 4850RPM, mens en Ballistic 10,1/8x15 ga 5800rpm.. Stusset veldig over at forskjellen var så stor på samme pitch(og marginal diameter forskjell) mellom ulike merker. Beste er å få lånt seg propeller for å teste Sitér dette innlegget Link to post
holejos Svart 11.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Tipper jeg prøver meg på en Apollo i 14x19P fra deepblue, så får vi se. Jeg har mulighet til å prøve en LAzer i 21P, men er usikker på om det er noe vits. Som dere sier så kan det jo dog være store forskjeller mellom typene selv med samme OD og Pitch. Sitér dette innlegget Link to post
jone Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Ser i Yamaha sine kjørefakta at svært mange F150 har blitt utstyrt med 13 3/4 x 19 M ss propell, denne er jo en del lettere enn den som du bruker. Jeg går ut fra at du har trimmet motoren tilstrekkelig ut for å få best forhold på fart / turtall Sitér dette innlegget Link to post
holejos Svart 12.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Jada, jeg har trimmet ut så det holder. Har brukt en del tid på å finne ut riktig trimming, og jeg får den ikke over 5300 før båten begynner å galoppere eller spinne ut. 19P er nok riktig høres det ut som da. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.