Jump to content

Hva er anbefalt propell til Yamaha F150 til Ibiza 20 Touring?

holejos

Recommended Posts

Hei! Håper BP-forumet kan hjelpe meg (rookie) med å finne riktig propell på en Ibiza 20 Touring med Yamaha F150 4-takter. Jeg har i dag std. 13 3/4x21P, men får ikke opp turtallet mer en til 5300RPM med meg alene i båten under ideelle forhold. Båten går da 43knop på GPS. Jeg forstår jeg optimalt skal ha turtallet rundt 5600-5800RPM og bør kunne få et par knop til. Er ikke veldig opptatt av farten egentlig, men vil jo gjerne utnytte motoren best mulig.

Hva må jeg tenke på ved valg av propell?.

Har tilbud om en ny Mercury LazerII med målene 13 7/8x21P, men siden dette er en bedre propell så kan det hende denne blir bedre tross samme pitch? Er dette en bra propell?

Båten virker rimelig sensitiv på vekt, så jeg bør kanskje prøve meg på 19P?

Takknemmelig for tips! :yesnod:

Det virker som om du er inne på det rette med å gå for en 19P propell.

Yamaha's egne stålpropeller er gode men relativt dyre. Disse er forøvrig laget av Precision Propellers som også lager Turbo & Stiletto merkene som forhandles i Norge av Winrace. Hvis det er toppfarten du er ute etter tror jeg at jeg mye heller ville gått for en av disse fremfor Laser II. Sistnevnte kan sikkert fungere helt greit den, gitt riktig (les 19P) stigning, men Turbo/Stilletto/original Yamaha og evt. Ballistic vil trolig kunne gi deg litt mer fart på topp.

Men, jeg tror det kanskje er for mye å håpe på en fartsøkning på flere knop ved et bytte. Trolig vil du kanskje bare få ca. 1-2 knop mer enn idag. Det viktigeste er dog at motoren vil trives bedre når den går under riktig belastning.

Hvis du tar en titt her http://www.deepblueyachtsupply.com/ så finner du nok en rimelig og bra stålpropell, f.eks Michigan Apollo med separat XHS hub.

Fikk nettopp en slik til min vesle 40 hk E-tec, hurtig og rask levering.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

*snip*

Trolig vil du kanskje bare få ca. 1-2 knop mer enn idag. Det viktigeste er dog at motoren vil trives bedre når den går under riktig belastning.

Er fult enig med Stevens her, også i 19P

Lazer II, disse er vel også tunge/tyngre og drive mener jeg... 'Stevens'..?

Mener hvertfall du bør prøve en med mindre stigning enn den du har.

Redigert av KenBjork (see edit history)

Takker for raske svar alle sammen.

Da har jeg vært inne på http://www.deepblueyachtsupply.com/ og søkt meg frem til utenbordsmotor-propell. Det kommer opp såpass mange muligheter at jeg trenger en liten guiding.... Jeg har OD på 13 3/4" med 21P i dag. De har ikke propeller med samme OD fra Michigan, og jeg er usikker på hva små forskjeller vil gi. Jeg antar jo at større OD dytter mer vann, og i så henseende har samme virkning som større stigning. (Har lest noe om at 1" reduksjon i OD eller P vil tilsvare økning på ~200RPM på motor?)

Vil en propell med strategiske mål 14 1/8 x 19P være et godt alternativ for meg? Modelnr. 993044. Den er jo da 5/8" større i OD enn den jeg har, men 2" mindre i stigning (P). Se link over mulige propeller til Yam F150 4 takter...

Her kan du lese deg opp på propeller: link

Det er vanlig innenfor en gitt propellmodell at diameteren øker litt når stigningen reduseres. På en 19P skal nok du ligge rundt ca. 14" diameter, og litt pluss og minus avhengig av spesifikk propellmodell. Ikke bry deg så mye om dette, det er stigningen som er viktigst nå. Vær dog obs på at turtallet kan variere endel mellom samme pitch av ulike propelltyper, så det er ikke alltid enkelt å treffe innertier på første forsøk.

Stålpropeller har vanligvis litt mindre diameter enn alu ved samme stigning. Kanskje det skyldes at de har bedre grep i vannet.

Jeg fikk nøyaktig samme turtall med en 13-3/8 x 15 stål som jeg fikk med 13-3/4 x 15 alu. Ståpropellen har i mitt tilfelle ca 10 mm mindre diameter. Men jeg fikk allikevel litt høyere fart.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Michigan Apollo har jo utbyttbart nav, så man kjøper bare ett nav og siden kan man bytte propeller fritt.

Michigan Ballistic har ikke dette systemet, og er også dyrere. Uansett så er dette kvalitet og særlig mer for pengen får man neppe.

Jeg betalte ca 2500 for E-tec 40-90 hk propell inklusiv XHS nav/hub. Til den prisen kan man jo kanskje risikere å bomme litt, man får nok alltids solgt den igjen uten for stort tap. Men nå er de vel noe dyrere til din motor.

Redigert av teerex (see edit history)

Det med propell er kjempevanskelig. Blir fort mye prøving og feiling. Som nevnt skiller det ofte stort mellom ulike leverandører.

Jeg testet endel propeller før jeg ble fornøyd. Jeg testet f.eks en Yamaha Black Stainless på 10,1/4x15 som ga 4850RPM, mens en Ballistic 10,1/8x15 ga 5800rpm.. Stusset veldig over at forskjellen var så stor på samme pitch(og marginal diameter forskjell) mellom ulike merker.

Beste er å få lånt seg propeller for å teste

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...