Jump to content

Vp md17c er dette en bra motor?


poot

Recommended Posts

I vår båt har vi md17c. Har vært trofast i hele sommer, lettstartet og fin. Kjørte i fra smøgen til nordenden av kirkøya til skjærhallen på 24 liter..

 

Men som nevnt.... min er også saltvannskjølt så jeg har liten kontroll på innv i motor. Sjekker tempraturen på toppene og kjenner i eksosen regelmessig.

Link to post
Share on other sites

Dersom motoren går fint uten å bli varm vil jeg foreslå en grundig systemrenskur og investering i et Martec-sett. Da vil du ha en veldig OK motor.

 

Det har vært mye snakk om at MD11/MD17 som bøyer støtstenger pga at ventilene setter seg fast. Markussen (han med den håndskrevne boka) sier at årsaken til dette er for liten avstand mellom eksosutløp og sjøvann inn på eksosbend. Et bedre bend og 2" eksosslange gjør motoren mer driftssikker. Han anbefaler også at eksoskanalene i toppene slipes rene for skarpe kanter og ujevnheter. Trang eksos er av det onde.

Link to post
Share on other sites

MD 17 c gikk ut av produksjon i 1980.I 1981kom MD 17 D.Jeg hadde den siste,og den kastet jeg ut for tre år siden etter at jeg hadde kostet mye på den.Dette er for gammelt.Ikke spander arbeid eller kostnad med montering og kanskje en ødelagt ferie på en ca.30 år gammel motor.Bør brukes til mooring da det også begynner å bli vanskelig med deler både til C og D utgaven.

 

Hilsen Gutek

Link to post
Share on other sites

Hei! jeg har selv en md3b som jo er samme motoren.Den er utrulig lettstartet uansett tempratur,og har en

vannvittig behagelig gange takket vere den høye effekten på lavt turtall.Masjer som regel på 1400omdr.å det gir

6-6.3 gps knop.Motoren sitter i en risør 27 så den passer sikkert godt i en sandvik.

Denne er bygd om til ferskvannskjøling noe du også bør se etter.De er jo over 30 år gamle!

Link to post
Share on other sites

Eg har ikkje erfaring med MD17, men har erfaring med MD2A og MD7B.

 

VP har hatt og har grunnleggande dårleg konstruksjon. Når ein båtmotor er 30 år gamal så er den langt over middagshøgda, for ikkje å sei at den har passert forventa levetid.

Dette gjeld ikkje minst saltvasskjølte motorar.

Eg er samd med GUTEK. Få ut driten først som sist, så sparar du frustrasjon og pengar.

VP er heller ikkje kjent for rimelege deler.

 

Lykke til med eit forhåpentlegvis VP-fritt liv...

 

 

Mvh

Ask

Link to post
Share on other sites

"VP har hatt og har grunnleggande dårleg konstruksjon" sitat Ask

Jeg tror den påstanden hadde vert greit og begrunnet litt mer. Hvilke 30 år gamle båtmotorer har det som du mener er en god konstruksjon.

Har en VP md17 c i min båt har hatt båten i to måneder og kjørt ca 70timer, dieselforbruket har vert på ca 2,5liter diesel pr time og ca 3dl motorolje totalt. motoren er en 1979modell og har saltvannskjøling(enda). har litt blårøyk når jeg kjører motor hardt. Har tidligere hatt md11 og md 17 har ikke hatt problemer med selve motor på noen av disse(totalt ca 10år) Havarerte giret en gang på md 17 pga tomt for olje, kjøpte deler og problemfritt båthold etterpå.

Jeg mener at denne motoren ikke er dårligere enn andre motorer som er produsert i samme tidsrom, men den krever selvsagt vedlikehold og stell.

Link to post
Share on other sites

Om jag inte minns fel så är serien med MD3B/MD17C ursprungligen en motor från Perkins. Tror därför inte man generellt kan säga att VP har dåliga motorer i botten, eftersom de kommit från olika tillverkare genom åren.

 

Det är en arbetshäst som dock ofta råkat ut för ett vanligt standardfel: Topplockspackningen ryker p.g.a. att materialet mellan kylkanalerna och loppet är upprostat. Som redan sagts var de flesta saltvattenkylda, vilket satte fart på rosten. Har säljaren dokumentation på hur topp/cylinder ser ut eller om den har originalmonterad färskvattenkylning (fanns, men var inte vanlig) så kan man vara lugnare. Det är ganska lätt att byta cylindrarna och topparna var för sig. Men räkna med 2000:- för en begagnad cylinder eller topp i hyfsat skick.

 

MD17C har till skillnad från MD3B lösa utbytbara foder för kolvarna/stemplarna.

 

Slitna ramlager kan yttra sig som att den tappar oljetrycket på tomgång när den är varm och har belastats hårt. Och det är inte ovanligt att motorn efter 30 år har ganska slitna lager.

 

Jag upplevde att motorn skakade en del på framförallt tomgång/låga varv. Men det kanske den har gemensamt med alla trecylindriga dieslar ?

Ett tips om du sätter på Martecs kylning: Spola rent alla kylkanaler noga, och köp till ett rensfilter så ev. rostflagor hamnar där. Behåll också den gamla termostaten (60°C) och temperaturgivaren till mätaren. Martecs kylning är något underdimensionerad till denna motor, och jag upplevde att den kunde ha en tendens att gå för varm vid längre belastning om man monterar den medföljande 75°-termostaten.

Redigert av Ingper (see edit history)

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
Share on other sites

Hadde denne motoren for ei tid tilbake.Ingen større problemer med min.Skifta tettningesringer på impellerpumpa,noe som var ganske enkelt og rimelig.Hadde Martec ferskvannkjøling med johnson elektrisk sirkulasjonspumpe.Var skeptisk til elektrisk pumpe,men den virka hele tiden jeg hadde den.Ellers hadde jeg av martecen og spylte gjennom både den og motorens kjølekanaler fordi den begynte å bli varm.Etter det var tempen helt fin.Motoren hadde gått med saltvannskjøling i begynnelsen,så det var en del rustgrøt som kom ut under spylinga.Brukte noe olje,og var litt støyete,men jeg marsjet med ca 2100 omdr.Maks var 2400 i følge boka.Ser at blycher går over 6 knop med bare 1400 omdr.og da blir nok støyen betraktelig lavere.Mulig md 3 har et lavere maksturtall.

De omtalte ventilstagene var ikke noe problem på min,men eksosutløpet var endret og kjølevannet gikk ut lenger bak enn orginalt.Mulig det ble gjort i forbindelse med montering av martec,en.Var også velsignet med en tank som stod høyere enn motor,og som hadde traktformet bunn med avtapning.Selve dieselrøret stod litt høyere på trakten.Da var det bare å tappe litt av en gang imellom og vann og ulumskheter kom aldri inn i dieselrøret.Er litt usikker om denne motoren skal ha fritt tilsig av diesel eller om den klarer å pumpe diesel opp i stigerør fra tanken.Det må du kanskje sjekke.Noen som vet??

Å sette en så gammel motor inn i dag er jo betenkelig,men det kommer jo an på pris,og hvilken stand den er i.Akkurat det siste er der nok mange eksempler på at noen er ikke verdt pengene,mens andre kan ha mange år igjen enda.Jeg hadde ikke tatt sjansen,men nå er det ikke jeg som skal skifte heller da.

Link to post
Share on other sites

Om jag inte minns fel så är serien med MD3B/MD17C ursprungligen en motor från Perkins.
Noen VP motorer er basert på Perkins men jeg er ganske sikker på at MD17 er en VP konstruksjon...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for masse tips og info :smiley:

Motoren skal bli totalt overhalt samt rense kjøllekanalene før dem monteres sammen samt att den blir ikke solgt for blod pris, så derfor lurer jeg på om jeg skal ta sjangsen med og kjøpe den og montere den i sandviken 25 som jeg har.

 

Men håper bare att den er stor nok for Sandviken min?

Link to post
Share on other sites

Da vil jeg råde deg til å ta ut frostplugger i topper og ex.manifold samt å presse ut sylinderforingene så du får gravd ut alt av rust. Merk deg at sylindrene må shimses så stempelhøyden blir lik på alle sylindre. Norpart har godt med uorginale deler til VP. Tar du av sylindrene må du hone/deglassere og montere nye stempelringer. Bunndelen av motoren er det neppe behov for å renovere. Shopmanual kan lastes ned fra nettet. Gjøres jobben fagmessig pluss en ombygging til ferskvann vil du få en godt brukbar motor med behagelig gange.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Av motorar av god konstruksjon kan jo nemnast SABB. (Sjølv har eg ein 77-mod. 8-10 hk. Den har eg hatt i over 20 år utan andre problem enn lekk toppakning. Eg er viss på at den held i minst 40 år til.)

Yanmar er òg kjent for å laga motorar av god kvalitet. Sjølv så har eg to som er gått ca. 5000 timar.

 

Når det gjeld nyare og store VP så har eg heldigvis ikkje personleg erfaring med slike, men mange innlegg her på Bp fortel om mange problem med dei.

 

Vår MD7B sleit med kjøleproblem og feilplasserte filter og det var umogeleg å sveiva den i gang, sjølv om en var levert med sveiv.

 

Når det gjeld vår VP2A så var det mange problem som td. saltvatn i olja. Vatnet rant inn pga. ein dårleg pakning til saltvasspumpa. Det er ikkje mogeleg på gode motorar.

I tillegg kjem manga andre problem som førte til mykje stygt snakk. Eg er glad eg har gløymt det meste om denne motoren.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Av motorar av god konstruksjon kan jo nemnast SABB. (Sjølv har eg ein 77-mod. 8-10 hk. Den har eg hatt i over 20 år utan andre problem enn lekk toppakning. Eg er viss på at den held i minst 40 år til.)

Yanmar er òg kjent for å laga motorar av god kvalitet. Sjølv så har eg to som er gått ca. 5000 timar.

 

Når det gjeld nyare og store VP så har eg heldigvis ikkje personleg erfaring med slike, men mange innlegg her på Bp fortel om mange problem med dei.

 

Vår MD7B sleit med kjøleproblem og feilplasserte filter og det var umogeleg å sveiva den i gang, sjølv om en var levert med sveiv.

 

Når det gjeld vår VP2A så var det mange problem som td. saltvatn i olja. Vatnet rant inn pga. ein dårleg pakning til saltvasspumpa. Det er ikkje mogeleg på gode motorar.

I tillegg kjem manga andre problem som førte til mykje stygt snakk. Eg er glad eg har gløymt det meste om denne motoren.

 

 

Ask

 

Hei!

jeg synes ikke dette er serlig overbevisene men men...at du fikk vann i olja er jo din egen feil som ikke byttet simmeringer når

pumpa begynte å dryppe.Skjønner ikke helt hva du mener med god konstruksjon? i 70% av norges båtpark sitter det en eller annen

volvo,så så dårlig konstruksjon kan det vel neppe vere!

Link to post
Share on other sites

En sandvik 26 er vel grei med 7 knop og det tror jeg du klarer med md 17,men neppe noe mer.Du sier ikke om motoren er fersk eller sjøvannskjølt.Det er ikke enkelt å fjerne dette belegget etter sjøvann.Det er som sveiset fast.Om tempmåler viser normal temp er det ikke sikkert at alt er ok på en sjøvannkjølt motor.Saltavlering bygger seg opp der motoren er varmest.Så minker gjennomstrømningen av vann i dette området mens der motoren er kjølig øker gjennomstrømningen.Resultatet er kanskje en glohet sylinder mens en annen kan være kald.Dette fører til ulike spenninger i topplokk og sylinderblokk og fare for sprekker.Md 17 har adskilte sylindere og topper og stiller litt sterkere mot dette problemet enn en vanlig rekkemotor med sjøvannskjøling.Kjenn på hver enkelt sylinder om det er stor tempforskjell.Er det det så ikke ettermonter ferskvannkjøling.Den krever åpne kanaler ellers så blir den for varm.Tror jeg ville glemt hele motoren hvis der er store tempforskjeller mellom sylinderblokkene.Men de eller den som skal gjøre jobben vet nok hva de gjør forhåpentligvis. :wink:

Link to post
Share on other sites

Den er saltvannskjølt, det er en kyndig motor mekaniker som skal overhale den og han har sett på hele motoren nå i deler og sier att den ser veldig bra og velholdt ut, kansje den har gått i ferskvann i mange år mener han!

 

Til tross med mange varierende tips her :confused: så tror jeg att jeg skal prøve denne motoren, er bare litt spent på om den er stor nok for min sandvik 25 og hvilken propell jeg må ha!?

 

Det beste hadde vel hvært og kjøpe støre og nyere motor men men pengene kommer ikke på snor her i gården :wflag:

 

Vil omsider si att jeg er imponert over hvor engasjerte og behjelbelige dere er her båtplassen etter som jeg er veldig ny her :wink::sweat:

Link to post
Share on other sites

Mtp størrelsen:

Ja, den er stor nok for den båten. Jeg har en Nidelv 24 med MD2B på 25 hk (MD17 har 36 hk mener jeg), og min Nidelv 24 går ok med 11 hk mindre...

 

Propell vet jeg ikke, men kanskje enklest å sjekke hva som er vanlig på Nidelv 24 med MD17 ???

 

Er bare 1 fot forskjell på disse båtene, og jeg vil anta at Sandviken er hakket lettere å drive gjennom sjøen (spissere bau). Snekkefart blir det uansett, hvilket for deg med MD17 burde være 7-8 knop. (Min Nidelv 24 går i 6 knop ca på rolig marsjfart.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

"Hei!

jeg synes ikke dette er serlig overbevisene men men...at du fikk vann i olja er jo din egen feil som ikke byttet simmeringer når

pumpa begynte å dryppe.Skjønner ikke helt hva du mener med god konstruksjon? i 70% av norges båtpark sitter det en eller annen

volvo,så så dårlig konstruksjon kan det vel neppe vere!"

 

Pumpa draup ikkje. Holet (som eg ikkje visste fantes då dette var tidleg i min segbåtkarriere) syntes ikkje fordi det var tett av orginalmaling.

 

At det er mange eksemplar av noko medfører ikkje automatisk at det er bra greier.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Skifta tettningesringer på impellerpumpa,noe som var ganske enkelt og rimelig.

 

Hadde en kunde innom i dag som slet med sin md2b med vann i olja. Han sa at det skulle byttes pakninger på innsiden av impelleren for hvert 5 år... noe jeg ikke har gjort.

Er det en stor sak ? Deler ? Jeg har md17C

 

Anders

Redigert av Anders Haaby (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, en liten og kurant sak ettersom pumpa er enkel å ta av. Du vet selvsagt at dreneringshullet mellom tetningene alltid må være åpent. MD17 er levert med diverse pumpevarianter. Du må derfor være nøye med å identifisere pumpa så du får riktige deler. Sjekk ut: www.norpart.no for deler

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...