matglede Startet 10.August.2009 Link til dette innlegget Startet 10.August.2009 noen som vet om det er noe og spare på og importere båt fra sverige.... tenker på en snekke(ikke tresnekke) Sitér dette innlegget Link to post
Sea Oasis Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 nei ingen ting å spare Sitér dette innlegget Link to post
P. K. Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Det er jeg slett ikke så sikker på. Prisforskjellen mellom N og S varierer veldig mellom båttyper. Noen typer er billigere i Sverige, andre er vesentlig mer populære der og tilsvarende dyrere. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 10.August.2009 Link til dette innlegget Svart 10.August.2009 Du må jo for det første betale moms, og skal det betales en avgift beregnet ut fra antall Hk på motoren. Momsen utgjør ikke stort mer en det som er forskjellen på norske og svenske kroner. Og hvis motoren ikke er alt for stor, så er det vel mulig å gjøre et greit kjøp. Men at det skulle bli noe vesentlig billigere en å kjøpe i Norge tror jeg ikke. Det er jo nok av båter på det norske markedet, og det er jo kjøpers marked som aldri før, så er du litt tolmodig og er flink til å prute så er det jo rette tiden nå ved avsluttningen av sessongen Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Sjørøveren Svart 12.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2009 (redigert) Jeg har sammenlignet pris på ny Skibsplast 660 DC med 130 hk Cummins Mercruiser ved kjøp i hhv Norge og Sverige. Det ser ut til at man sparer 100.000 på å handle hos søta bror. I Stavanger NOK 531.800,- http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=19195213 I Göteborg SEK 499.995,- http://www.blocket.se/vi/20208575.htm Nettopris i Sverige: SEK 499.995,- / 1,25 = SEK 399.996,- = NOK 322.756,78 + norsk hk avgift: NOK 147,81 x 130 = NOK 19.215,30 + norsk mva: NOK 322.756,78 x 0,25 + NOK 19.215,30 x 0,25 = NOK 85.492,02 = totalpris for importert båt: NOK 427.464,10 I tillegg kommer transportkostnader ved kjøp i Göteborg, samt norsk mva på dette beløpet. Jeg ville gått med båten hjem, så totale transportkostnader blir en relativt beskjeden sum. Regnestykket forutsetter at en får kjøpe båten til nettopris (uten moms) for eksport. Noen som vet hvordan dette fungerer i Sverige? Er man avhengig av velvilje fra forhandleren for å få båten uten moms? Eller kan jeg som norsk privatperson få refundert moms fra svenske myndigheter ved utførsel? Snodig at det lønner seg å kjøpe norskbygget båt fra Sverige… Redigert 12.Oktober.2009 av Sjørøveren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 12.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2009 Kjøpte/importerte båt fra Sverige i 2003 (Falcon 26). Det greieste mhp. moms er antakeligvis å få den fraktet - i alle fall over grensa til Norge. Da skal det ikke være noe problem å handle til "nettopris". Jeg fikk transport inkludert i dealen (10000 SEK fra Ørebro til Stavanger - dvs. trolig en aldri så liten feilberegning fra deres side, men de var vel keene på salg...). Fortolling ble foretatt av spedisjonsfirma i Strømstad på oppdrag fra forhandler. Veldig kurant og "smertefritt". Pris ble ca. 750 000 levert "på døra" i Stavanger vs. 860 000 hos lokal forhandler med identisk utstyrspakke. Den svenske "zloty"-en var vel verdt ca. 0.90 NOK på det tidspunktet. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 13.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2009 Men, da er man avhengig av at svensken trekker ut den svenske momsen....hva skal til for det, gjør de det og hvorfor og hvordan behandles momsen videre? Gjelder det bare ved kjøp av ny båt i så fall? En annen ting er hvilken pris som står i kontrakten...det er den det bergnes avgifter på. Så lenge ikke den oppfattes som for lav, så er det noe å hente her. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 13.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2009 Men, da er man avhengig av at svensken trekker ut den svenske momsen....hva skal til for det, gjør de det og hvorfor og hvordan behandles momsen videre? Gjelder det bare ved kjøp av ny båt i så fall? Selgeren kan trekke fra svensk moms (25%) slik at det du betaler er uten moms.For at selger skal få dette godkjent av svenske skattemyndigheter er han avhengig av at kjøper (privatperson)sender eksportpapirene stemplet samt kvittering fra Nors tollmyndighet på at norsk moms er betalt. Dette gjelder bare på ny båt. Ikke noe svensk momsfradrag på brukte båter. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 13.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2009 Det enkleste er som jeg nevnte over å la et spedisjonsfirma med deklarasjonsrettigheter (tror det heter TVINN-godkjenning e.l.) ta seg av dette. Koster ikke veldig mye heller. Da funker det slik: 1. Du betaler båten til avtalt pris. 2. Spedisjonsfirmaet beregner moms og hk-avgift og sender deg regning som du betaler. 3. Båten sendes, evt. kan en sikkert hente den selv da en på dette tidspunktet jo har dokumentasjon på at alle avgifter er betalt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjørøveren Svart 19.November.2009 Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 Båthandler i Uddevalla som hjelper til med eksport til Norge: http://www.marinfritid.se/norge_export.shtm Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 19.November.2009 Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 Pris ble ca. 750 000 levert "på døra" i Stavanger vs. 860 000 hos lokal forhandler med identisk utstyrspakke. Ok, her var det 100.000,- og spare, endel er det jo selv i forbindelse med såpass stort beløp. Men, jeg syntes ikke vi skal glemme dette med de gode garanti og reklamsjonsrettighetene vi har når vi handler i norge, 5 års reklamasjon gjelder ved handel av dette produkt i norge, noe som gir en viss trygghet i denne perioden om ting skulle gå gale. Hvordan er det med garanti og reklamsjon via søta bror? Tror også de gode forbrukerrettighetene i norge koster endel, kanskje derfor det er såpass prisforskjell fra norge og utland, frie reparasjoner koster også endel for produsent og det er nok kalkulert inn i kjøpspris via handel på disse premisser. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 19.November.2009 Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 Men, jeg syntes ikke vi skal glemme dette med de gode garanti og reklamsjonsrettighetene vi har når vi handler i norge, 5 års reklamasjon gjelder ved handel av dette produkt i norge, noe som gir en viss trygghet i denne perioden om ting skulle gå gale. Og dette har særlig relevans om man kjøper båt med Volvo Penta D4 eller D6, men også D3. D4 og D6 har jo sin mangeårige injektor- og havariproblematikk som de sliter med. Og selv "bare" skifte av injektorer er meget dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 19.November.2009 Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 hehehe, den måtte jo komme, ja selvsagt D-motorene må ikke glemmes i denne sammenheng finnes sikkert ikke andre "dårlige"? produkt der ute å KOMME PÅ. Bare måtte... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.November.2009 Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 Reklamasjonstiden ihht svensk konsumentköpslag er 3 år Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 19.November.2009 Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 Gjelder ikke garantien på Volvomotorer (og andre motorer) like herlig hvor i verden den er kjøpt? eller er det ikke sånn at du kan gå til en norsk forhandler å få ting utbedret på garantien om den er kjøpt et annet sted? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Sjørøveren Svart 19.November.2009 Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 Viktig å skille mellom lovhjemlet reklamasjonsrett, og garanti gitt av leverandør. Reklamasjonsrett er bestemt av hvert enkelt land sine lover, og gjelder for varer og tjenester som er kjøpt i respektive land. Det er selgeren som står ansvarlig for denne. Norske forbrukerrettigheter er vel blant de beste i verden. Mange produsenter og leverandører gir garantier utover den lovpålagte reklamasjonsretten, og da er det denne produsenten eller leverandøren som gir kriteriene for hva garantien omfatter, tidsbegrensning, og hvor den gjelder. De fleste biler selges med "Europagaranti" som gjelder i hele Europa, men jeg vet ikke om dette er vanlig for båter eller båtmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 19.November.2009 Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 Viktig å skille mellom lovhjemlet reklamasjonsrett, og garanti gitt av leverandør. Reklamasjonsrett er bestemt av hvert enkelt land sine lover, og gjelder for varer og tjenester som er kjøpt i respektive land. Det er selgeren som står ansvarlig for denne. Norske forbrukerrettigheter er vel blant de beste i verden. Og så til det store spørsmålet, dersom en får problemer med produktet etter 4 år, og det viser seg soleklart at dette er en reklamasjonsak, er det da forhandleren du kjøpte produktet av i norge som må betale for dette, eller er det produsenten i sverige (la gå da, siden det snakkes så mye om volvo her) som i praksis tar kostnaden med dette. Jeg kan ikke se annen fornuft en at det er PRODUSENT som må koste reklamasjonsaken, stemmer ikke det altså Sitér dette innlegget Link to post
Sjørøveren Svart 19.November.2009 Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 Hvis du som privatperson (forbruker) har kjøpt et produkt fra en forhandler (næringsdrivende) i Norge, så gjelder forbrukerkjøpsloven. Da er det forhandleren som er ansvarlig overfor kundene i en reklamasjonssak, og som i utgangspunktet må ta kostnaden med denne. Andre lover eller avtaler kan regulere ansvarsforhold mellom forhandlere, importør og produsent, men det er uvedkommende for oss som forbrukere, da vi kun trenger å forholde oss til forhandleren som solgte produktet. Informasjon fra Forbrukerrådet angående forbrukerkjøpsloven: http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_fr...NG?section=all# Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 19.November.2009 Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 Og dersom forhandler går konkurs, hva da? Sitér dette innlegget Link to post
Sjørøveren Svart 19.November.2009 Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 Da kan kan man ikke reklamere, fordi den ansvarlige virksomheten eksisterer ikke lengre. Det finnes altså ikke noe sted der man rettmessig kan reklamere. Selvsagt kan man forsøke å ta saken opp med importør eller produsent, og håpe at de tar ansvar for å ordne opp, men dette forutsetter i såfall velvilje fra denne. Disse kan nok være behjelpelige med å yte ekstraservice i slike anledninger for å bevare sitt gode navn og rykte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.