Jump to content

Lysing av krabber, tips og triks.


JonasBårdsen

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Det åpenbare er jo å være på en plass med krabber. Så må du ha sterkt lys og stille hav, helst havblikk. Redskap for å plukke krabbe finnes i utallige varianter. Den enkle er en jernrive som du lager til en pose/håv greie under vha hønsenetting, men det går greit å plukke også. Ett tips for å plukke er våtdrakt, maske og sko. Hopp uti og plukk mens de i båten lyser.

Link to post
Share on other sites

Dem går vel opp får å spise rur (? disse små hvite som vokser på svaberget...!)

 

Ellers så er det vel ofte mye ved der der er sandbunn; mener jeg å huske.

 

 

Fin tid nå for krabbe ja. Husker vi fikk noe krabbe i teine midtvinters, lurere på om det var i februar eller rundt der, den var veldig bra og full i mat.

 

Er vel i mørket dem kun kommer opp ja. Beste er vel etter midnatt og et par timer utover.

Redigert av blacki (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var ute for ett par uker siden på sørlandet og så ikke en eneste krabbe. (Satt ut 3 teiner og fikk bare 8 krabber totalt, så det virker som det er lite krabber)

 

Av utstyr bruker vi billykt som monteres på en stang og kobles til batteri. Dette gir et fabelaktig lys. Du får kjøpt krabbehov på div båtbutikker. (Koster 150,- på Tømmertstø Landhandel).

 

Den båten som jeg synes passer best til å ta krabber med er Pioner 12.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Å ta krbbee på kvelden er skikkelig morsomt men kan noen ganger være slik du beskriver at en reiser i land uten noen krabber. Det er lurt å spørre andre på stedet om de "gode" stedene. Av utstur opplever jeg at en behøver minimalt. En lykt som en ser litt med, og den behøver strengt tatt ikke være så voldsom, og en en god porsjon "humorgalskap". En til å ro og så en liggende i baugen å plukke med hendene. Noen foretrekker redskap til å ta krabben med, men litt av morroa ligger i spenningen med å ta den med hendene. Det er selvfeølgelig lettere om det også er med en lysmester som i tillegg kan holde plukkeren i føttene når han blir for ivrig. Er der mye krabbe er dette bare fryd og gammen. Det er jo nevnt alledere fordelen med havblikk men det går greit om en finer lune steder også. En båt som Pioner er sikkert super for da gjør det ikke så må om en er borti litt. Er der litt dønninger må en være forsiktig om en går litt under berg så ikke en kommer i klemm når sjøen løftes litt.

 

Til slutt noe mange glemmer. Lys eller lykt når du skal til land. Det er andre båtførere som også skal seg deg. Kos deg og lykke til.

Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister.

Link to post
Share on other sites

Høvring utenfor gismarvik bortenfor kårstøanlegget er en glimrende plass til å lyse etter krabbe hvis dere er innover i sånne farvann :) Krabbefiske med teiner fra Kårstøanlegget å innover Hervikfjorden er en god plass. fulle teiner hver dag. hadde en dobbel torskeruse ute i vinter som hadde stått i 3 dager, å da var de 74 krabber i :headbang: sykt tung å dra opp i en 14 fots båt uten spel :confused:

O Erland

med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Husker godt slikt krabbefiske på sommerferie i Ålesund.

 

Da la vi også ut fiskehoder litt under vannlinjen på Svaberget. Bandt agnet fast med hyssing, og kom tilbake på kveld/natt og raket inn mengder med krabbe. :yesnod:

 

Er det noe krabbe å få i indre Oslofjord? Evt hvor?

 

(Kanskje evt med teine?)

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at det er mest krabbe der det går skarpt opp fra fjordbunnen.Fra 2-300 meters dybde.

 

Her er et kartustnitt fra en fabelaktig krabbeplass, så du kan se hva du kan lete etter.

 

http://kart.kystverket.no/default.aspx?min...=4〈=nor

 

De jakter på rur, de hvite pyramidene i sjøkanten.

 

Hvis det regner eller er mye sjø er de håpløs å få øye på.

 

Det må være mørkt, flo sjø, og du må ikke lyse fremover, da slipper de seg ned på dypet før du rekker å ta dem med håven.

 

Ikke glem å kjøpe inn :drink: - det er så lett å glemme :eek:

Link to post
Share on other sites

Hva mente du med at jeg ikke må lyse fremover?

Krabben har naturlige fiender, så den er forsiktig nå den går opp. Når du ligger med båten

langs land er det lett for å la lyskjeglen gå i den retning båten går, men det må unnngås. I det øyeblikk krabben merker lyset "fryser" den i noen sekunder, deretter rømmer den. Bare ett sekunds belysning er

nok til at den slipper seg/løper ned i dypet.

 

flo sjø, hva betyr det?
Det betyr at krabben ikke liker å gå opp på land,

så når den kan plukke rur på flo sjø gjør den det. Ikke alle steder i Norge at flo og fjære er like stor,

så min uttalelse gjelder vestlandet der vi har ca 80 cm forskjell.

 

Ser dette ut som et greit krabbested?

Stedet er Toska i Norhordaland. Kartutsnittet er på det beste stedet jeg noen gang har vært, og

jeg har vært der mange ganger. Jo flere som plukker jo fullere og bedre blir krabben. På det stedet som er angitt har jeg plukket 3-400 krabber i løpet av natten.

 

 

Kjøpe inn drikke?
- Du skal vel ha noe til krabbemåltidet, skal du ikke?

 

Lykke til :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...