Jump to content

Lysing av krabber, tips og triks.


JonasBårdsen

Recommended Posts

Ser noen har nevnt det før, men vil bare si at å ligge med vanntett lykt, våtdrakt og maske i vannet. det er noe av det gøyeste som finnes. Du har på deg et par tykke arbeidhansker slik at ikke krabbene får tak i lillefingeren når du tar dem. Dette fungerer fint i vanntemp ned mot 15 grader.

mye lettere å se krabbene da.

Jeg og min bror svømte bak noen som lyste med gammel petromakslykt fra båt. de fikk bare noen få krabber. Vi fikk så mange vi orket å plukke :giggle::giggle:

Passet på å holde oss bak slik at vi ikke skulle ta de krabbene de kunne få... ellers hadde det sikkert blitt litt spetakkel :wflag::wflag:

Etterpå spurte vi dem om de ville ha noen krabber av oss...

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Flo sjø og overskyet stille vær er perfekt. Mange år siden jeg har gjort det nå, men vi var alltid minst to, en satt i baugen med lykt og lyste samtidig som han dro båten rolig og forsiktig langs berget. Den andre satt rett på siden og plukket krabbene kjapt for hånd rett opp i båten, når du etter en stund kjenner at du blir kløpet i baken eller andre steder har du sannsynligvis nok krabber. Dette er en teknikk som krever litt trening, men når den sitter er den utrolig effektiv fordi båten kan gli sakte fremover uten stopp.

Vi hadde et fast sted som strakk seg et par hundre meter vi gjorde dette på, det rare var at før og etter dette strekket var det nesten aldri krabber.

Når vi skulle ut å lyse en kveld forsøkte vi alltid en ny plass den første timen, det førte til at vi etterhvert hadde god kontroll hvor det var krabbe å finne.

Med andre ord: mye prøving og feiling, men tålmodighet betaler seg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...