Jump to content

Hvor mange kg tåler båten min, Rana 14 425 std?(full av vann)

JonasBårdsen

Recommended Posts

Hei. Har en Rana 14 425. I dag er det 3 stykker som vil være med å lyse krabber. Dobbeltbunnen har en sprekk i seg og båten er derfor full av vann. Hvor mange Ltr er bunnen på, så hvor mye vann ligger det der? Har vært 3personer tidligere og dette har gått greit. Dette var 65kg+70kg+80kg. I dag kommer det altså en til på 90kg.

vil nesten si at hvis båten din ikke har flytetankene intakt, så er den ikke sjødyktig og burde ikke brukes før den er reparert.

(425 har sidetanker også, men ikke sikkert det er nok til å holde båten flytende med 4 pers ombord dersom bunntanken er full, og båten skulle bli fylt av en bølge eller få en skade slik at den tar inn vann...)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Vi hadde engang en 14 fots båt som brått ble fylt med regnvann. Der var flytemidlene så sterke at båten ble separert slik at kroget sank mens "overbygget" med tofter og flytemidler lå og fløt. Den kunne sikkert blitt reparert med nye fester men uheldigvis lå det noen store stener på bunnen som skroget ble slått i stykker mot. :cryin:

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Og er det noen som har en midlertidig fiks til båten. Ønsker å kjøre denne uken.. En på båtbutikken ba meg dra duckt-tape over hele sprekken også limme kantene rundt tapen med superlim. Han sa det ville holde tett. Dessuten er dette noe jeg trenger å gjøre for å sjekke om det er det eneste stedet den tar inn vann.

Det er vel noen som har påpekt at båten neppe kan anses som sjødyktig og det burde være grunn god nok til å reparere først og deretter bruke den? Tenk litt på hvilket ansvar du påtar deg som kaptein på en båt som ikke er sjødktig hvis noe skulle gå galt. Nå virker det vel egentlig som om du har bestemt deg for lengst hva du vil gjøre så hvorfor du fortsetter å spørre skjønner jeg faktisk ikke! :nonod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Nå har vel trådstarter spurt om andre ting enn om han skal dra ut eller ikke.. En midlertidig fiks høres greit ut for meg. Men han trenger svar på spm. Jeg har også en Rana 14 som har vært fylt med vann, og en kamerat med en gh14. Min erfaring er at båten først blir dårlig når 4 personer kommer oppi. Dette vil jeg ikke anbefale. 3personer går greit, men båten går jo selvfølgelig litt tregere, men ser ikke hva annet som kan skje. Ser heller ikke noen grunn til at det skulle gå hull i bunnen.

Som en midlertidig løsning kan du jo borre et hull inn i dobbeltbunnen bak på akterspeilet og et hull til i dobbeltbunnen forut inni båten, da vil den i allefall tømme seg når du kjører og du sparer skroget for mye belastning ved bølgeslag og slikt. Fort gjort å tette dette igjen når du skal lappe bunnen.

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Hei. Har en Rana 14 425. Hvor mange Ltr er bunnen på, så hvor mye vann ligger det der?

Hvorfor er det farlig å kjøre båten når den er full av vann? Hva kan skje? Det er jo bare at båten går litt tregere?

Dette var gode spørsmål som sikkert ingen har svar på....

Kan ikke du finne ut av dette for oss?

Dra båten på land og finn frem liter målet.

Hvorfor det er farlig og kjøre med båten full av vann???????

Prøv dette og... Det har noe med lastforskyvning å gjøre...

Dette kan du google litt på.

Men fyll båten halv full med vann og prøv på grunna :drink:

Tripper den vil velte mye lettere :lol:

Og det er jævelig skummelt...

Litt vann i dobbelt bunn kan gå bra, men du kan ikke vente og få noen seriøse svar på dette.

Du hører vel hva de fleste svarer/anbefaler.

Dette må jeg innrømme at jeg har prøvd på dypet. Eller på båtplassen. Det hadde regnet hele natta og båten var full av vann. Jeg hoppet oppi gikk bak og begynte å øse. Plutselig hørte jeg en lyd. Hva var det. Det hørtes ut som en foss.. Så snur jeg meg og hele bakenden av båten er under vann. Det eneste som ligger over er motoren. Jeg hadde bare et valg. Og det var å ta meg et bad, så steg båten opp igjen.

....midlertidig løsning kan du jo borre et hull inn i dobbeltbunnen bak på akterspeilet og et hull til i dobbeltbunnen forut inni båten, da vil den i allefall tømme seg når du kjører...

Og fylle hele båten etterpå....

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Nå har vel trådstarter spurt om andre ting enn om han skal dra ut eller ikke..

Trådstarter har spurt om "Hvor mange kg tåler båten min, Rana 14 425std?(full av vann)" og i mine øyne er svaret null, nix, nada da båten ikke er sjødyktig - fornøyd? Det er direkte uansvarlig og strider med alt hva jeg har lært hva angår trygg ferdsel til sjøs og godt sjømannskap, men opplever at trådstarter vil velge å ignorere dette og velmente råd, dessverre!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Trådstarter har spurt om "Hvor mange kg tåler båten min, Rana 14 425std?(full av vann)" og i mine øyne er svaret null, nix, nada da båten ikke er sjødyktig

Har en gammel båt med enkeltskrog, uten flytemidler/tanker, bygd sånn. Den er med andre ord ikke sjødyktig, siden en båt med dobbeltbunn full av vann ikke er det?

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...