Jump to content

Hvor mange kg tåler båten min, Rana 14 425 std?(full av vann)


JonasBårdsen

Recommended Posts

Så må jeg få lov til å legge til at båten har vært slik lenge, og jeg må inrømme.. Jeg har kjørt med den lenge. En dag jeg gikk oppi min kamerats GH14 så var det rett før kanten gikk under vann. Slik er ikke min båt i det hele tatt. Og GH-ens bunn var tørr som en dårlig vits.

Link to post
Share on other sites

Et av problemene med vann i mellomrommet er jo at det flyter over mot den siden som blir belastet, og motvirker selvopprettingsevnen til skroget - og du er helt avskåret fra å øse. Fritt vann inne i båten kan du jo øse ut igjen hvis du har tid.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Posten ovenfor betyr ikke at jeg skal tilbringe mer tid i båten før den blir reparert. Det jeg prøver å forklare er at en båt ikke blir håpløs med vann i dobbeltbunnen. Jeg merket faktisk ikke forskjell på når båten var tom og når den ble full. Men GPS-en merker det nok. Ærlig talt, hadde båten vært direkte farlig hadde jeg ikke kjørt med den, men jeg oppdaget det ikke før en ukes tid siden, og da var det lett å tenke på hvor lenge jeg hadde kjørt slik. Det hadde jo gått mer enn fint. Dere kan prate videre i denne tråden om dere har trang til det, men nå går jeg på jobb :smash:

Link to post
Share on other sites

Et av problemene med vann i mellomrommet er jo at det flyter over mot den siden som blir belastet, og motvirker selvopprettingsevnen til skroget - og du er helt avskåret fra å øse. Fritt vann inne i båten kan du jo øse ut igjen hvis du har tid.

 

Nå gikk jo eksempelet mitt ut på med vann til knærne så ville det bli omtrent likt som med en full dobbeltbunn. Saken var jo at han skulle ha vannet i båten uten å øse det.

Link to post
Share on other sites

Har du vann også oppe i båten eller bare i dobbeltbunn?

Poenget mitt er at det bare er ett lag med glassfiber som holder både min, med enkeltskrog (som riktignok er litt tykkere) og din med vann i dobbeltbunn, oppe.

Den ekstra vekten du har i dobbeltbunn er helt irrelevant i det spørsmålet jeg stilte.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Det jeg prøver å forklare deg er at din båt er sjødyktig til tross for at du har enkeltskrog. Om det går hull i båten din, går det rett igjennom. Dette gjør ikke båten din ustabil. Men det gjør en dobbeltbunn full av vann! Forstår du? Vekten gjør en båt ustabil, det handler også om det at vannet skvulper inni som gjør at båten kanskje ligger litt til den ene siden, eller gynger litt. Selvom dette ikke er noe jeg har opplevd. Men så er Rana 14 en ganske bred båt og.

Link to post
Share on other sites

Er dobbeltbunnen din full av vann, som du har skrevet, blir den mere stabil (ballast). Er den halvfull kan du få effekt av fri væskeoverflate som kan gjøre den mere ustabil. Siden du ikke har merket noe er den vel full av vann som du sier. Da har du like mye oppdrift igjen om du skulle fylle båten med vann som jeg har.

Altså en skade under vannlinja, men over dobbeltbunn, hos deg vil senke båten. En skade under vannlinja hos meg vil senke båten. Båten min er sjødyktig men ikke din?

 

Har du flyteskum i dobbeltbunn vil du ikke få noen effekt av fri væskeoverflate, derimot en mye større jobb.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...