GeirV Startet 11.August.2009 Del på Facebook Startet 11.August.2009 Hei, har noe teakplanker til over (15 mm tykke) som jeg tenkte å bruke til en ny badeplattform bak på båten. Tenkte å bruke en 15 mm finerplate som underlag, og lime teaken på med et spesielt lim som bl a benyttes til liming av teak i våtrom. Spørsmålet mitt er: Kan jeg benytte kryssfiner som underlag, forutsatt at den er lakkert eller oljet? Kan/bør jeg evt benytte annet materiale? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Finerplaten vil gå i oppløsning, så det er neppe en god løsning så nær vannflaten! Lag deg heller en ramme i syrefast stål. og skru plankene dine i denne! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Superkul Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 (redigert) uaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa STÅL???? støp deg platting av glassfiber - stål/tre er aldri en grei ting - verfall ikke så langt nede i vannet sleit nok med teak på ståldekk 2 m over vannlinja Redigert 12.August.2009 av Jarle B (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
index Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Hvorfor ikke? Ubehandlet teak er suverent til badeplattformer, og krever minimalt med vedlikehold. Kun en vask en gang i blant... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Zach Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Lagd av teak "respatekstype" (vannfast), og påskrudd ferderlist. Det ble bra. Jeg la platene dobbelt fordi beslagene på den originale plattformen var meget ujevn. Dette for å få plattformen mest mulig stiv. Med plant underlag må det være ok å bruke ett lag plate. Sitér dette innlegget Link to post
hanka Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Hei kjøp deg syrefast ramme til plattform hos f.eks. Maritim og skru teakplankene på ramma. det er billig og bra Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Hvorfor ikke? Ubehandlet teak er suverent til badeplattformer, og krever minimalt med vedlikehold. Kun en vask en gang i blant... jeg mente ikke å hoppe over teaken men stålet - kombinasjonen er drit dårlig støp glassfiber eller lag ramme av syrefast Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
index Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Lag deg heller en ramme i syrefast stål. og skru plankene dine i denne! støp glassfiber eller lag ramme av syrefast Hva var egentilg problemet? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sofaseileren Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Nå er det noen hundretusen (eller mer) båter bygget av finer i andre deler av verden som tilsynelatende ikke er klarover at de skal gå i oppløsning. Selvfølgelig må man bruke vannbestandig finer, og den bør forsegles med epoxy (event. med duk), med dersom man passer på dette burde kryssfiner egne seg godt. Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Så godt som all finer solgt på det norske markedet er stemplet WBP (water and boil proof) på endene. Holder fint i sjøvann Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
aileenll Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 2400Styling sier stemplet WBP (water and boil proof) vel dette er både riktig og galt.Limet er vann og kokfast, men hvis trevirket er av dårlig kvalitet så hjelper det lite. Det er viktig å bruke kryssfiner av marin kvalitet, da er treverket av en hard type som ikke råtner så fort Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Stranden Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Nå er det noen hundretusen (eller mer) båter bygget av finer i andre deler av verden som tilsynelatende ikke er klarover at de skal gå i oppløsning. Selvfølgelig må man bruke vannbestandig finer, og den bør forsegles med epoxy (event. med duk), med dersom man passer på dette burde kryssfiner egne seg godt. Støtter denne teorien om att kryssfiner "tåler" vann. Har selv vært med å laget to kryssfiner båter. Den ene er 4 år nå og den andre er 2 år. Er like fine begge to. Men nå skal det leges til att båtene er malt utvendig med tokomponent lakk. Og de er bare oljet oppi/inni. Mvh Sindre Sitér dette innlegget Båt: Draco Suntop 1800 Har hatt: Selco Selsprint Link to post
Executive Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 men hvis trevirket er av dårlig kvalitet så hjelper det lite. Det er viktig å bruke kryssfiner av marin kvalitet, da er treverket av en hard type som ikke råtner så fort Marine finer har ikke så mye å gjøre med tretypen. Men beskriver derimot tykkelse på lagene, limpåføring etc. Eksempelvis vil marinefiner av teak ha helt andre egenskaper enn marinefiner av furu eller gaboon...Behandles bør det uansett om det skal holde seg fint i sjøvann. Til ikke strukturelle konstruksjoner er vanlig WBP finer helt ok å bruke. Men er den av bjørk råtner det fort ubehandlet. Meranti holder veldig lenge http://www.glen-l.com/wood-plywood/marine-plywood.html Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
ABokn Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Mye snakk om selve plattformen her, men vet noen om hvem som lager selve rørkonstuksjonen i rustfritt? Tenker på om det finnes noen som kan bøye og sveise på bestilling etter mål? Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Denne tråden beskriver hjemmelaget badeplattform på en fin og trinnvis måte. Her ble resultatet meget bra (ihvertfall ut i fra bildene). Kanskje dette er en metode du kunne bruke? Sitér dette innlegget Link to post
ABokn Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Flott arbeid det der. Har lest den tråden tidligere og skulle gjerne hatt mulighet til å lage noe sånt. Men i utgangspunktet så ser jeg for meg en konsrtuksjon i rustfrie rør og teakbord. Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 men vet noen om hvem som lager selve rørkonstuksjonen i rustfritt? http://www.metallteknikk.no Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
GeirV Svart 12.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2009 Hei, takk for alle innspill:-) Kommer tilbake når jeg er i gang! Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Prøv Audun på Suntec mail: audun@suntec.no Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
JePeKj Svart 12.Juni.2015 Del på Facebook Svart 12.Juni.2015 (redigert) Lagd av teak "respatekstype" (vannfast), og påskrudd ferderlist. Det ble bra. Jeg la platene dobbelt fordi beslagene på den originale plattformen var meget ujevn. Dette for å få plattformen mest mulig stiv. Med plant underlag må det være ok å bruke ett lag plate. Gammel tråd men: Korleis lagde du denne? Og har du en bedre spesifikasjon av platene? Vurderer å gjøre det samme på min Bonanza. Rett og slett legge en platform oppå den gamle. En skikkelig lavkost sak. Så kan eg heller fjerne den om et par år visst den ikkje holder eller båten skal selges. Eg vurderte faktisk å bruke forskalingplater (dei litt rødfargede) og bare smøre den med epoxy-topcoat og så lakk. Billig og bra nok for et par års bruk.... ? Redigert 12.Juni.2015 av JePeKj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 12.Juni.2015 Del på Facebook Svart 12.Juni.2015 IM sendt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.