Jump to content

Lage ny badeplattform av kryssfiner?

GeirV

Recommended Posts

Hei, har noe teakplanker til over (15 mm tykke) som jeg tenkte å bruke til en ny badeplattform bak på båten. Tenkte å bruke en 15 mm finerplate som underlag, og lime teaken på med et spesielt lim som bl a benyttes til liming av teak i våtrom. Spørsmålet mitt er: Kan jeg benytte kryssfiner som underlag, forutsatt at den er lakkert eller oljet? Kan/bør jeg evt benytte annet materiale?

Nå er det noen hundretusen (eller mer) båter bygget av finer i andre deler av verden som tilsynelatende ikke er klarover at de skal gå i oppløsning. Selvfølgelig må man bruke vannbestandig finer, og den bør forsegles med epoxy (event. med duk), med dersom man passer på dette burde kryssfiner egne seg godt.

Så godt som all finer solgt på det norske markedet er stemplet WBP (water and boil proof) på endene. Holder fint i sjøvann :seeya:

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Nå er det noen hundretusen (eller mer) båter bygget av finer i andre deler av verden som tilsynelatende ikke er klarover at de skal gå i oppløsning. Selvfølgelig må man bruke vannbestandig finer, og den bør forsegles med epoxy (event. med duk), med dersom man passer på dette burde kryssfiner egne seg godt.

Støtter denne teorien om att kryssfiner "tåler" vann. Har selv vært med å laget to kryssfiner båter. Den ene er 4 år nå og den andre er 2 år. Er like fine begge to. Men nå skal det leges til att båtene er malt utvendig med tokomponent lakk. Og de er bare oljet oppi/inni.

Mvh Sindre

Båt: Draco Suntop 1800

Har hatt: Selco Selsprint

men hvis trevirket er av dårlig kvalitet så hjelper det lite. Det er viktig å bruke kryssfiner av marin kvalitet, da er treverket av en hard type som ikke råtner så fort

Marine finer har ikke så mye å gjøre med tretypen. Men beskriver derimot tykkelse på lagene, limpåføring etc. Eksempelvis vil marinefiner av teak ha helt andre egenskaper enn marinefiner av furu eller gaboon...Behandles bør det uansett om det skal holde seg fint i sjøvann. Til ikke strukturelle konstruksjoner er vanlig WBP finer helt ok å bruke. Men er den av bjørk råtner det fort ubehandlet. Meranti holder veldig lenge :wink:

http://www.glen-l.com/wood-plywood/marine-plywood.html

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

• 5 år senere...

Lagd av teak "respatekstype" (vannfast), og påskrudd ferderlist. Det ble bra.

Jeg la platene dobbelt fordi beslagene på den originale plattformen var meget ujevn. Dette for å få plattformen mest mulig stiv. Med plant underlag må det være ok å bruke ett lag plate.

bilde

Gammel tråd men:

Korleis lagde du denne? Og har du en bedre spesifikasjon av platene? Vurderer å gjøre det samme på min Bonanza. Rett og slett legge en platform oppå den gamle. En skikkelig lavkost sak. Så kan eg heller fjerne den om et par år visst den ikkje holder eller båten skal selges.  Eg vurderte faktisk å bruke forskalingplater (dei litt rødfargede) og bare smøre den med epoxy-topcoat og så lakk. Billig og bra nok for et par års bruk.... ? 

Redigert av JePeKj (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...