Jump to content

Justering av høyde på motor (Askeladden 535 Bowrider)


Bjerknez

Recommended Posts

I en tidligere tråd har jeg spurt og gravd angående justering av høyde på motoren. Vi ble alle enige om at dagens høyde (med ett ledig hull over boltfestet) var et bedre valg samt det som var standard i forhold til høyden jeg hadde (med to ledige hull over boltfestet)

 

Saken er den at når jeg ligger i full fart (rundt 40 knop) så skal det ikke rare rorutslaget til før propellen får luft. Faktisk så kan jeg nesten ikke svinge i det hele tatt før jeg hører propellen suger luft. Er dette vanlig?

Jeg trodde nemmelig at man kunne svinge litt rundt og kjøre litt "bajas" uten at slikt skjer....

 

I masjfart hvor motor er tiltet lenger ned fungerer det mye bedre og da er situasjonen levbar.

 

Jeg stusser nemmelig litt over at dagens monteringshøyde (som er standard) kan være den beste?

Det er jo ett hakk til og gå på før motoren er på den nederste stillingen.

 

Men da kommer jo sikkert det forståelige spørsmålet:

Hvor er kavplata i forhold til skrogbunn etc.

Det må jeg innrømme at jeg ikke vet pr i dag.

 

Er det noen her som har Askeladden 535 med motoren justert på det NEDERSTE hakket? Altså ett hull under standard....

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
hehe ok... Normalt så kan du se det, men hvis vannet er så brunt så er det vel verre :-)

 

Men uansett så kan du jo bare senke motoren og se om det bli bedre. Skader jo ikke det.

"bare" senke motoren.....?

 

Er det noe enkel måte å gjøre dette på da?

Har ikke hjerte til å mase noe mer på forhandler angående dette nå kan du si.... hehe.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
I en tidligere tråd har jeg spurt og gravd angående justering av høyde på motoren. Vi ble alle enige om at dagens høyde (med ett ledig hull over Det er jo ett hakk til og gå på før motoren er på den nederste stillingen.

 

Som du selv sier ovenfor, så har du et hakk til å gå på.

Derfor sier jeg at da kan du vel bruke det hakket for å se hvordan det virker?

Det er jo tydelig at det ikke stemmer helt sånn som du har det nå, siden du trekker luft selv ved den minste bevegelse på rattet.

Link to post
Som du selv sier ovenfor, så har du et hakk til å gå på.

Derfor sier jeg at da kan du vel bruke det hakket for å se hvordan det virker?

Det er jo tydelig at det ikke stemmer helt sånn som du har det nå, siden du trekker luft selv ved den minste bevegelse på rattet.

Joda... men HVORFOR blir båten levert med motoren montert i hakk nummer to som standard, hvis dette ikke er det "beste"?

Kan jo sef. hende at kavplata kommer for langt ned i forhold til skrogbunn da men.....

 

Hadde vært flott hvis det var noen her som hadde lignende båt med motoren montert på laveste hakk....

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
*snip*

Er det noe enkel måte å gjøre dette på da?

*snip*

 

Sikkreste og måten det bør gjøres på er, å skrue inn en øyebolt i svinghjulet. Der den gule toppa er.

Og stramme opp med kran, og løs muttrene og ta av motor og hekt den innpå igjen og skrue fast.

Link to post

Før jeg starta å rote med høyde og propellvalg, så var boltene er i hull nr2 (ovenfra og ned) både på øvre og nedre bolter.

Og da hang "klaven" ca 15mm over akterspilet (uten å ha målt, altså den låg ikke helt nede på akterspeilet)

Da var kav-plata 18mm under skrogbunn.

Altså slik:

img_0504.jpg

img_0506.jpg

 

Løftet 2hull og kav-plata er nå 17mm over kjølen.

Dvs jeg har 3 hull ledig over øverste bolter nå.

Hvis jeg senker slik at det er 2 hull over øverste bolt, blir kav-plata 2mm over skrogbunn.

Link to post

evt en kjettingtalje , festet i en takås i garasjen. Mindre motorer (opp til ca 100kg) har jeg justert monteringshøyde på ved å bruke biljekken under finna, for så å løsne på boltene. (På Yamaha går de øvre boltene i spor, slik at de holdt motoren inntil akterspeilet)

 

Ang. grep i vannet: Vil tro at en annen propell kan gi bedre grep...

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Okay... skjønner...

 

Men jeg mener det er Askeladden selv som har bestemt at monteringshøyden jeg nå har er den som skal være standard...

Må vel nesten være en grunn til det.... enten det eller så kommer kavplata for langt ned og dermed forårsaker vannsprut etc ved at vannet "butter" i kavplata...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Det gjør ikke noe om den kommer noen millimeter for langt ned, det er bedre det enn at den kommer for høyt.

Spørsmålet er vel om jeg opprettholder toppfarten jeg har nå ved å senke motoren ett hakk ned (som da blir det nederste hakket)

Hvis toppfarten ikke går ned, samt at den "sitter" bedre i vannet så må jo dette være bedre....

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post

Bra tips 'Ivar', talje går også.

Er bare huller på denne motorbraketten 'ivar', så jekk går ikke her.

Går men blir en høyrisiko for å evt miste motoren når den er fri for boltene.

Talje, 1000kg løftekapasitet

http://www.biltema.no/products/product.asp...p;iItemId=82564

Link to post

Slik jeg har skjønt det (og testet på et par båter), vil du ved å senke motoren få litt lavere toppfart, og litt bedre sving-egenskaper i full fart (uten å trimme ned).

 

Jeg tror dette er enda en av de justeringene som gir mindre forskjell enn arbeidet med å justere skulle tilsi. Derfor står motoren på Busteren vår der den står, selv om det renner vann over kavitasjonsplata ved full fart.

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Spørsmålet er vel om jeg opprettholder toppfarten jeg har nå ved å senke motoren ett hakk ned (som da blir det nederste hakket)

Hvis toppfarten ikke går ned, samt at den "sitter" bedre i vannet så må jo dette være bedre....

 

Du kan nok miste noe toppfart men det vil vise seg. Du får uansett bedre grep i vannet og faren for å få for høyt turtall når propellen får luft, blir mindre. Og det er jo bedre for motoren

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...