Homer Startet 12.August.2009 Link til dette innlegget Startet 12.August.2009 Vi har landstedbåt på hytta rett innenfor Såstein og ser dessverre for meg mange år med større og mindre renseprosjekt etter øyturer i skjærgården. En kort tur på land gir enten film under beina, som sverter i båten, eller litt større "klatter" som setter seg godt i strukturen på dørken. Jeg er redd det kommer til å være slik i mange år. For øyeblikket er det endel oljeflekker på skroget (sjøsprøyt), og noe på dørken. Min første tanke var å bruke motorvask, først og fremst økologisk, da skjærgården har fått kjørt seg nok som det er.. Er det noen som har erfaring med å fjerne dette? Er forøvrig veldig spent på hvor mye som forsvinner i løpet av høst og vinteren, både hard- og software. (= j..vla stor skute inne i favorittbukten min og dets innhold spredt utover svabergene) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 (redigert) Hei Du er vel klar over at du får båten renset, uten kostnader for deg. Sjekk med kystverket sine nettsider. der står hvor du kan henvende deg Får vel bare gjort dette en gang sikkert men... Redigert 12.August.2009 av agder840 (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Homer Svart 12.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Det var jeg ikke klar over, takk for det. Jeg er likevel redd for at det blir løpende smårensing noen år fremover, tips mottas med takk FYI http://www.kystverket.no/?did=9909212 Det er etablert et nytt telefonnummer for registrering av oljetilsøling av båter etter havariet til ”Full City” ved Langesund. Nummeret som skal benyttes er det samme som for annen skade på privat eiendom, såkalt tredjepartsskade. Med andre ord er det samme kontaktnummer som skal benyttes for registrering av oljetilsøling av båter som for skader på privat eiendom, som brygger, tauverk, båt m.v. Dette skal registreres hos Tirco Wesmans AS på følgende telefonnummer eller e-post: Tlf: 40 00 43 88 Mobil: 93 48 90 25 E-post: office@tirco-wesmans.no De som har fått skade kan registrere dette i et skadeskjema . Et referansenummer blir da gitt automatisk. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 En marina i området brukte vanlig avfettingsmiddel som man kan kjøpe f.eks på Biltema til en billig penge, til å få av olje på siden av båter de har tatt opp. Litt middel på en håndklepapirbit og vekk med seg. Sikkert ikke helt etter boken, men gjorde jobben uten problemer. Så det ved selvsyn og snakket med dem om dette. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bjerknez Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Fant denne artikkelen: http://www.klikk.no/motor/baat/article487684.ece Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
BMP Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Bunkers olje vaskes enkelt vekk med Parafin. Parafin er langt mer skånaomt mot skrogenr en avfettingsstoffer som tørker ut gelcoten. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Jeg harkjøpt ei gammel Polarsnekke med mange års morro liggende i kjølen. Med en oppvask-skrubb og litt Zalo var det igjen gullende (nåja..) rent i kjølen. Har ikke forsøkt på utsiden, men kan ikke skjønne annet enn at det bør være effektivt her også. Eller virker ikke Zalo sammen med saltvann? Hvis jeg hadde tappet Zalo på flasker merket "Båtvask" kunne jeg sikkert solgt i kassevis.. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
mask Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Jeg harkjøpt ei gammel Polarsnekke med mange års morro liggende i kjølen. Med en oppvask-skrubb og litt Zalo var det igjen gullende (nåja..) rent i kjølen. Har ikke forsøkt på utsiden, men kan ikke skjønne annet enn at det bør være effektivt her også. Eller virker ikke Zalo sammen med saltvann? Hvis jeg hadde tappet Zalo på flasker merket "Båtvask" kunne jeg sikkert solgt i kassevis.. Klarer ikke fjerne bunkers med zalo, tror ikke det var bunkers du hadde i kjølen. Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Bunkers olje vaskes enkelt vekk med Parafin. Parafin er langt mer skånaomt mot skrogenr en avfettingsstoffer som tørker ut gelcoten. Helt enig med BMP. En ting som jeg har erfart med dette er at du må fjerne det så tidlig som mulig, ellers har det lett for åbli misfarging i coatingen. Sitér dette innlegget Link to post
pondus/påsan Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 fjerna oljen med hugo jeg.. lettvint og fint resultat... men må ha på litt polering etterpå da...... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.