Jump to content

Spes. 17ft katamaran med orange overbygg. Crescent? Andre forslag?


terjelang

Recommended Posts

Hei.

Har nettopp overtatt en båt jeg skal prøve å pusse opp, men vet ikke hvilket merke/type det er. Har fått et tips om at det kunne være en Crescent, men finner ikke maken blandt deres utgåtte modeller.

Båten er en 17 fot katamaran og veier ca 650kg uten motor. Ca to meter bred.

-Takknemlig for all hjelp som kan lede til at jeg finner ut hva slags båt jeg har... Om noen kjenner typen og har noe å fortelle hadde det vært helt topp.

11082009.jpg

11082009001.jpg

11082009002.jpg

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Hva kan dette være? . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'
Link to post
Share on other sites

Har sett denne typen før. Er ikke helt enig at den ser typisk svensk ut. Jeg ville heller si at det godt kunne være et finsk design. Er noen eksempler på finske båter som går litt i den retningen. På den andre siden tror jeg at båten er avbildet i en bok om båtfiske, som jeg selvfølgelig har liggende på hytta og ikke for hånden. Der med hvit vindskjerm. Denne boken er opprinnelig Dansk, så kanskje det kunne være et spor? Jeg synes båten er ganske real jeg, regner med at den er konstruert som sportsfiskebåt, og har i tillegg den fordelen at mulige hjemmeværende sportsfiskerenker med anlegg for sjalusi, kan føle seg trygg på at mannen ikke cruiser rundt med en blondine på fordekket..... :lol:

 

Uansett: Lykke til videre i identifikasjonsarbeidet!

Link to post
Share on other sites

Har noen Båtblader fra midten/slutten av 80 tallet, der var det en båt som het Hawk 530 med katamaranskrog. Bygd på Johannesens Båtbyggeri på Stabbestad (?) dersom jeg ikke husker helt feil. Mest kjent for Hawk 330 og 430.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har noen Båtblader fra midten/slutten av 80 tallet, der var det en båt som het Hawk 530 med katamaranskrog. Bygd på Johannesens Båtbyggeri på Stabbestad (?) dersom jeg ikke husker helt feil. Mest kjent for Hawk 330 og 430.

 

Så det er en Hawk?

 

Er igang med å pusse ned skroget nå. Hadde tenkt å bli ferdig utvendig i høst, men må nok vente med grunning og maling til våren da vi allerede har hatt nattetemperatur ned i 4 grader. Det blir vel ikke rare herdingen i to-komponent primer og malig i slike temperaturer...

 

Ser for meg at det kan bli en fin fisketurbåt i både sjø og ferskvann til neste år.

 

Takk for all hjelp med å identifisere båten.

Link to post
Share on other sites

Kan godt være en Hawk ja. De hadde noen båter med litt eh, ukonvensjonelt utseende såvidt jeg husker.

Har desverre ikke båtbladene tilgjengelig her jeg er nå, ellers skulle jeg sjekket det opp.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...
ivar skrev On 15.8.2009 at 2.00:

Har noen Båtblader fra midten/slutten av 80 tallet, der var det en båt som het Hawk 530 med katamaranskrog. Bygd på Johannesens Båtbyggeri på Stabbestad (?) dersom jeg ikke husker helt feil. Mest kjent for Hawk 330 og 430.

 

Adolf Johannessen stod ikke bare for byggingen men tegnet også det meste selv. (mulig at en sønn også bidro på designsiden)

Pleide å være innom der hver sommer på 70-80-90 tallet, men har aldri sett noe som liknet på den som TS har kjøpt.

Hawk 430 er nok den som er solgt i flest eksemplarer men vil mene at den de er mest berømte for er Hawk GT

 

post-411070-0-21926900-1467536754.jpg.72d962d917228a5e050dd36f3d9d1597.jpg GT

 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 13 minutter siden:

Adolf Johannessen stod ikke bare for byggingen men tegnet også det meste selv. (mulig at en sønn også bidro på designsiden)

Pleide å være innom der hver sommer på 70-80-90 tallet, men har aldri sett noe som liknet på den som TS har kjøpt.

 

tror nok minnet har spilt meg et puss der, den 530'en så iallefall ikke sånn ut. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

har sett bilder av katamaranen med akterkahytt, men hvor? :smiley:   Den så mest ut som at man har sagd en enskrogsbåt i 2 på langs, og så plastet imellom 

 

edit: tror det må være fra båtguiden , men husker ikke hvilket år
36589944_10217221683524004_3441053911232806912_n.jpg?_nc_cat=107&_nc_ohc=_IuwojJubpwAX-hcxHW&_nc_ht=scontent.flyr1-1.fna&oh=b69becca6f9dd8dee16537a12a507b0e&oe=5ED2A411

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...