Jump to content

Hjelp til valg av daycruiser (20-24 fot)


Bjerknez

Recommended Posts

Nå har det seg slik at jeg/vi allerede har begynt å leke litt med tanken på en litt større båt. Det blir ikke i år, og heller ikke til neste år... men det skader jo ikke å starte med å evaluere diverse båter.

 

Dette er kravene jeg har:

 

* 20 - 24 fot

* toppfart over 40 knop

* Maks pris: ca. 600.000

* IKKE brukt.

* Ikke amerikanske merker

* Størst mulig motorisering

* Utenbordsmotor

 

Båter jeg til nå har sett på er:

Ibiza 22 Touring m/200HK'er suzuki

Nordkapp Noblesse 620

Yamarin 64DC m/225HK Yamaha

Askeladden 605 Explorer

 

Jeg må inrømme at Ibiza 22 er foreløpig den båten jeg liker best. Det har tatt litt tid og bli vant til den store vindskjermen, men når jeg titter lenge nok på den, så ser den litt "kul" ut alikevel.... Jeg liker også innredningen i båten.

 

Når det gjelder Nordkapp så har jeg lest noen tester som sier at det er litt "skrangling" i disse båtene. Altså en litt dårlig sammenskrudd båt...(?) Ellers så er Nordkapp også en god kandidat....

 

Yamarin er jo en gammel slager og i utgangspunktet ett sikkert valg. Yamarin 64DC er litt "kjedelig" i formen i forhold til de to andre båtene jeg har kikket på. Hadde Yamarin vert litt mer fresh i utseendet så hadde jo det vært en relativt sikker vinner...

 

Askeladden er jo dte jeg har fra før, men en 605 Explorer er maks godkjent for en 150HK'er Suzuki. Dette gir den en toppfart som ikke akkurat "knuser" 40 knops grensen.... Men selve utseende og interiøret er av ypperste klasse mener jeg.

 

Tar gjerne i mot tips om flere båter. Bare husk å se på kritteriene mine først...

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post

For meg ville valget her stått nellom Ibiza m/200 Suzuki eller Yamarin m/ 200hk Yamaha. Yamarinen har vel 1 grad eller 2 spissere v-bunn, og sannsynligvis bittelitt bedre sjøegenskaper, mens Ibizaen etter min mening har en veldig praktisk layout (for dagsturer) og mere forseggjort innvendig. Askeladden 605 har jo veldig høyd "opplevd" kvalitet, spesielt på interiøret, men er vel ganske underlegen disse to andre når det gjelder sjøegenskaper.Blir jo også et par fot mindre. Ville nok også foretrukket Yamaha/suzuki på hekken fremfor OPtimax, men det er nå min personlige mening.

 

Ps. ser at Ibiza 22 er oppgitt til 45 knop m/ 200hk. I en sammanloikningstest i Vi Menn gjorte Yamarin 64dc 43,5 knop m/ 150 hk. Det betyr vel at du med denne båten og 225hk har en npotensiell ny magisk grense å bryte

Redigert av ynroenn (see edit history)
Link to post

Løp og kjøp 2009 modell: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18495780

 

Dette er en meget bra pris..og med litt pruting i tillegg....

 

Jeg kjøpte en Askeladden 605 tidligere i sommer..og vrir meg litt i stolen når jeg fikk se hva den 2009 modellen selges til på Finn :smash: Kan nevne at jeg også kikket på en 2007 modell som stod/står til samme pris som den 2009 modellen...

 

Det er iallefall en fantastisk bra båt :)

Link to post

Hei Bjerknez

 

I din liste har du satt båtene i "min prioritets" rekkefølge for disse 4 båtene. Er kanskje litt usikker på rekkefølgen innbyrdes mellom Nordkapp og Yamarin, men ellers er jeg ikke i tvil om Ibiza'en i toppen og Askeladden nederst på akkurat de nevnte modellene. Dette har for meg ikke med fabrikatene å gjøre, men akkurat de modellene du trekker fram mht faktorer som størrelse, utseende, innredning mm.

Link to post

"Problemet" med 605 Explorer etter min mening er at den blir en del mindre enn de andre jeg listet opp i tillegg til at den i følge papirene gjør akkurat 40 knop. Greit nok det sef. men jeg må innrømme at jeg hadde ønsket Askeladden hadde en båt som var hakket større med utenbordsmotor. Flott båt... men jeg vil ikke akkurat si at den drar skinnet av pølsa.... men joda... den er jo innenfor kritteriene mine...

 

Jeg ser Ynroen nevner Optimax lenger opp her....

Ingen av båtene jeg har nevnt her blir levert med Optimax lenger... så vidt meg bekjent....

 

En Ibiza 20 Touring m/150HK'ers Suzuki ligger jo også godt over 40 knop, samt at prisen blir vesentlig lavere. Problemet er at jeg ikke likte innredingen spesielt godt i denne. Jeg synes 22 Touring hadde en mye bedre innredning...

 

Yamarin er jo som sagt ett sikkert valg, så denne båten trenger vel ingen ytterligere kommentarer.... bortsett fra at jeg da synes den blir litt kjedelig rent utseendemessig i forhold til de andre....

 

Nordkapp er jeg mer spent på dog... men jeg mener det var en tidligere her inne som hadde hatt problemer med Nordkapp...

 

Her jeg bor, så ligger Ibiza og Yamarin forhandlerene lett tilgjengelig. Nordkapp/Askeladden kan jeg kjøpe hos Båtholm AS i Halden (som jeg er veldig godt fornøyde med når det gjelder service)

 

Jeg sakset dermed ut denne uttalelsen av en test av båten som båtmagasinet hadde utført. Legg spesielt merke til det som er uthevet...

 

Sitat:

Vår testbåt var utstyrt med Mariners 150 hk OptiMax påhenger. Morsomt når du skal leke, men støybildet blir fort sjenerende. På testbåten målte vi hele 91,1 desibel på topp. Det er mye tatt i betraktning av at dette tross alt er en kosebåt for familien. Skulle vi valgt, ville vi foretrukket en fire-takter, selv om toppfarten reduseres med nesten 10 knop. Med 150 hesteren besitter imidlertid båten betydelige fartsressurser og akselerasjonskapasitet. Sitat slutt.

 

Noen som vil kommentere dette?

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
"

Jeg ser Ynroen nevner Optimax lenger opp her....

Ingen av båtene jeg har nevnt her blir levert med Optimax lenger... så vidt meg bekjent....

 

En Ibiza 20 Touring m/150HK'ers Suzuki ligger jo også godt over 40 knop, samt at prisen blir vesentlig lavere. Problemet er at jeg ikke likte innredingen spesielt godt i denne. Jeg synes 22 Touring hadde en mye bedre innredning...

 

Du har rett, glemte det. Askeladden leveres jo med Suzuki nå. I testen jeg nevnte ble Ibiza 21 testet med 150hk Suzuki, og den gjorde nesten 45 knop mener jeg (var litt raskere enn Yamarin). Dette må jo være en knallkombinasjon, og vile vært mitt valg. Tror imidlertid ikke 21 skroget har godt av så mye større motor enn 150hk, så dersom du skal bryte 50 grensen bør du nok gå for Yamarin med 225hk. Men spør du meg så er 45knop MER enn fort nok :yesnod:

Link to post
Løp og kjøp 2009 modell: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18495780

 

Dette er en meget bra pris..og med litt pruting i tillegg....

 

Jeg kjøpte en Askeladden 605 tidligere i sommer..og vrir meg litt i stolen når jeg fikk se hva den 2009 modellen selges til på Finn :smash: Kan nevne at jeg også kikket på en 2007 modell som stod/står til samme pris som den 2009 modellen...

 

Det er iallefall en fantastisk bra båt :)

Ingen tvil om at Askeladden båtene ser snasne ut. Liker finishen godt! Synes imidlertid ikke aktersofaen så noe særlig komfortabel ut. Da liker jeg layouten på denne mye bedre (Ibiza22):

http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode...-1151475052.jpg

Link to post
Jeg sakset dermed ut denne uttalelsen av en test av båten som båtmagasinet hadde utført. Legg spesielt merke til det som er uthevet...

Noen som vil kommentere dette?

Sitat:

Vår testbåt var utstyrt med Mariners 150 hk OptiMax påhenger. Morsomt når du skal leke, men støybildet blir fort sjenerende. På testbåten målte vi hele 91,1 desibel på topp. Det er mye tatt i betraktning av at dette tross alt er en kosebåt for familien. Skulle vi valgt, ville vi foretrukket en fire-takter, selv om toppfarten reduseres med nesten 10 knop. Med 150 hesteren besitter imidlertid båten betydelige fartsressurser og akselerasjonskapasitet. Sitat slutt.

 

Hei, er klar over at 150 Optimax er en kjapp motor , men at den var 10 knop raskere enn en tilsvarende 4- takter var nesten i overkant.

Det var kanskje en Honda 4-takter. :lol::lol:

Link to post
Det var kanskje en Honda 4-takter. :lol::lol:

Så, så. Forsiktig med morsomheter om Honda!!

 

I de testene av 150 hk jeg har lest så er det marginale forskjeller på aktuelle modeller. En er best på støy, en på toppfart og en på forbruk.

I maksfart skiller det 3-4 knop.

 

Som alternativ til de du nevnte, hva med denne. Komplett pakke til ca 400' tenker jeg. AMT er topp kvalitet og bygget at tidligere Yamarin-folk. Og Honda - finnes ikke bedre :yesnod:

http://www.kellox.no/index.php?id=13116

 

PS - Ellers regner jeg med at dette blir en lang historie. Jfr. tråd om nåværende båt. Blir mye att og fram om det skal diskuteres frem til evt. kjøp i 2011. Men morsomt det. Lykke til!

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Ikke for åvære regelrytter her nå... men den AMT'en er i praksis kun 19 fot lang.... hehe.

Synes den blir LITT i det minste laget i forhold til kriteriene mine. Men helt klart en flott båt!

 

Joda... kan bli en lang tråd dette..... hehe.. men som du sier.. litt morsomt da... Er jo frivillig oppmøte her vetu :)

 

Kan jo hende det blir ny bår FØR det har gått to år, men det er en del private ting som skjer før det....

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null

 

Her har du en fin skute 'Bjerknez'. Og så vurderer selger innbytte, da tar han over din Askeladden. Du dra til Bergen, betaler litt imellom, og får en fin båttur nedover kysten med "ny" Yamarin 64DC.

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Kom deg ut og prøvekjør. Det er mye lyd fra 2 takterne på kosehastighet uansett ekstra motorlokk eller ikke. Om du liker lyden er en smaksak.

Ibizaen har imponerende fravær av planingsterskel (nese opp), kanskje dels fordi det er lagt opp til at alle personer søker langt fremover i båten.

Den går nesten like fint gjennom vannet i snekkefart som en snekke, men uten dromedille-utstikkere som gir stabilitetsproblemer i høyfart. Hvordan har konstruktørene fått det til?

20 foter'n er intet mindre enn imponerende og stabil i motsjø, men føles mer som en murstein (den var stygg, fy meg).

Sjøegenskaper må betegnes som fantastiske, 20 foter'n er på mange måter som et lite skip, men er det ikke litt kjedelig i sin perfeksjonisme?

Hvor er lekenheten og responsen?

(19 fotern føles som om den lever litt mer, men har vel meget mer tydelig planingsterskel.)

Link to post

Båten var brukt, samt at motoren ikke akurat kan kalles "størst mulig motorisering"

 

Skal jeg kjøpe båt skal den være splitter ny. basta!

Jeg har nå sett litt på AMT 200DC og jeg må si den frister litt.... selv om den mangler 5cm. til å kalles en 20 foter.... Båten ser rett og slett veldig bra ut... men ikke den største akkurat...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post

Men hvorfor kjøpe ny båt når en pent brukt 1-3 år gammel kan være redusert med 30-40% i pris?

Kan jo kjøre 500 timer gratis for prisforskjellen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Men hvorfor kjøpe ny båt når en pent brukt 1-3 år gammel kan være redusert med 30-40% i pris?

Kan jo kjøre 500 timer gratis for prisforskjellen.

Stikkordet er "garanti"

 

Hadde det ikke vært garanti på min båt/motor og jeg kjøpte den privat, så hadde det kostet meg 130.000 kr. for ny motor allerede.

I beste fall måtte jeg betalt for ny blokk samt jobben. Dette hadde blitt en betydelig sum uansett.

 

Derfor så skal jeg aldri mer kjøpe meg brukt båt....

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Stikkordet er "garanti"

Hadde det ikke vært garanti på min båt/motor og jeg kjøpte den privat, så hadde det kostet meg 130.000 kr. for ny motor allerede.

I beste fall måtte jeg betalt for ny blokk samt jobben. Dette hadde blitt en betydelig sum uansett.

Men nå skal du vel ha Yamaha, Honda eller Suzuki...? Ingen slike problemer da vet du :wink: Og ellers gjelder vel garanti/reklamasjon selv om en tidligere eier har hatt båten kort tid.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Jeg sier ikke at man ikke hadde vært dekket.... men alt blir mye mer komplisert.

Har nå opplevd dem som har hatt problemer med Yamaha og andre motorer også.... så det er ikke særlig betryggende.... hehe

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post

Vel, jeg forstår at det føles betryggende å kjøpe en helt ny båt, men du skal være akkurat like godt dekket så lenge båten & motoren er innenfor garantiperioden. Jeg kjøpte min båt brukt (en 2005 modell), er tredje eier og alle tre eierne har fått utført garantireparasjoner uten problemer. Dog, det viktigste å forholde seg til er den lokale merkeforhandleren, og de er kanskje mer velvillige til å pushe garantisaker overfor importørene på båter de selv har solgt og kjenner hele historikken på.

 

Jeg kjøper gjerne nyere bruktbåt igjen. Det kan være et betydelig verdifall de første par årene, det følger som regel med mye ekstrautstyr på kjøpet, og det som måtte være av barnesykdommer & garantisaker er forhåpentligvis allerede tatt av første eier. Jeg ville dog hatt som en forutsetning for et bruktbåtkjøp at første eier har vært samvittighetsfull med innkjøring, service, oppfølgning og dokumentasjon. En svinekjørt og egen-mekka båt ville jeg forsøkt å unngå.....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...