Snoopi Startet 13.August.2009 Del på Facebook Startet 13.August.2009 Heisann, Er det noen som har erfaring med eiekontrakt med flere eiere for båt? Båten blir jo registrert på en person og jeg trenger derfor en kontrakt som viser de ulike andelene som andre eier slik at vi ikke får problemer regnskapsmessig og at det ikke vil bli sett på som arv dersom dette skulle endres? Skal kjøpe båt sammen med mine foreldre. Håper noen kan gi meg noen tips. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 Jeg er medeier i en 40/40/20-prosent-sameie. Fungerer ganske bra. Kontrakten ser slik ut: Avtale om sameie av fritidsbåtmellomK., H. og D.heretter kalt part, hhv partene1.Avtalen erstatter tidligere avtale, som trådde i kraft 26.9.2007.2.Partene eier i fellesskap følgende ideelle andeler i båt X-Yachts X-332 ”NAVN”, produksjonsnummer: ..., seilnummer: NOR ..., registreringsnummer i RSSR: ...K. 4 andelerH. 4 andelerD. 2 andelerPartene registreres som eiere i godkjent båtregister og/eller forsikringskontrakt.3.Ved inngåelse av avtalen settes andelenes verdi til kjøpesummen med tillegg for påkostninger etter kjøp delt på totalt antall andeler. Andelens verdi kan endres etter partenes samtykke hvert år innen utgangen av januar, eller hvis båten påkostes eller verdiforringes betydelig4.Om ytterligere en part skal inviteres inn i denne avtalen skal det være enighet om dette blant de øvrige parter. Det skal ikke være flere enn tre parter totalt og minimumsandelen skal være 20 %. Den nye part kjøper sin andel fra de øvrige parter etter deres eierbrøk og andelenes verdi justeres tilsvarende.5.Så lenge ikke noe annet fremgår av denne avtalen deles alle kostnader og andre forpliktelse i forbindelse med båtens eierskap (vakt i havna, dugnadsdeltakelse, nødvendig arbeid med båten m.m.) mellom partene i forhold til andelene.6.Hver av partene har krav på at båten holdes forsvarlig ved like. Mislighold av partenes plikter gjør at de øvrige parter kan iverksette nødvendige tiltak for å ivareta båtens verdi og sikkerhet og få rimelig lønn for arbeidet samt få dekket nødvendige utlegg.7.Fordelingen av kostnadene for havneplass gjennomføres etter en nøkkel som tar hensyn til partenes individuelle tilknytning til den brukte havn.8.Partene kan ikke bruke sine andeler som sikkerhet for lån eller lignende.9.Båten skal være ansvars- og kaskoforsikret med lavest mulig egenandel på kaskodelen. K. er ansvarlig for forsikring av båten til annet blir avtalt.10.Dersom båten påføres skade som ikke dekkes av forsikring, skal den part som hadde ansvar for/førte båten ved uhellet utbedre skaden så langt mulig, og opp til samme standard som før skaden. Om ingen av partene hadde ansvar for båten (som i opplag eller forsvarlig fortøyet i havn) eller hvis det ikke er utvist uaktsomhet (motorhavari som skyldes slitasje etc.) fordeles omkostningene som i pkt. . Om fører, eller den som var ansvarlig for båten, har utvist uaktsomhet som har ført til skaden skal den ansvarlige stå for egenandelen alene om det ikke avtales noe annet.11.Partene har bruksrett til båten i forhold til sine andeler. Avtaler om bruk av båten i sesongen gjøres så tidlig som praktisk mulig og senest før sjøsetting av båt hvert år, og legges opp på ukebasis slik at alle parter kan få brukt båten mest mulig i sin sommerferie. Ansvar for tilsyn i havn følger bruksretten. Båten kan ikke leies ut til tredjepart. Lån av båt til nære slektninger/venner må godkjennes på forhånd av de øvrige partene. Skade påført ved utlån hefter ved den part som har stått for utlånet som under pkt. . En part kan når som helst spørre den som har bruksrett i en periode om han har tenkt å bruke båten - og om denne kan disponere båten i en avtalt periode. Slik bytting skal ikke gå utover den forhåndsavtalte bruksretten. Partene kan fritt bytte perioder om dette ikke influerer på øvrige parter og forutsatt at øvrige parter informeres. Den som har bruksretten bærer brukskostnadene (drivstoff m m) i sin bruksperiode.12.Om ikke annet avtales vil båten delta på Færderseilasen (2. weekend i juni) og Hollenderseilasen (1. weekend i september) samt på ukentlige klubbseilaser fra mai til juni og august til oktober. Partene fungerer som ”kjerne”- mannskap og kan invitere med andre etter avtale med de øvrige partene og etter behov. Deltagelse i andre regattaer avtales mellom partene.13.Den part som disponerer båten, eventuelt den part som er skipper under regatta er ansvarlig for sikkerheten om bord og at alle har/bruker egnet sikkerhetsutstyr.14.Dersom en part ønsker å selge sin andel, har de øvrige partene forkjøpsrett til andelens nominelle verdi, jf pkt . En ny part må aksepteres av de øvrige partene og vil kunne overta andelen til andelens verdi. Om alle parter ønsker å selge, annonseres båten til høystbydende. Salgssummen må aksepteres av alle parter og deles mellom disse etter andelsbrøk. En part kan kreve salget av båten utsatt med inntil 6 måneder. Om båten selges vil salgssummen fordeles til partene etter andelsbrøk. Om det oppstår uenighet om andelenes verdi og det skulle være behov for en fastsettelse av denne benyttes en takstmann.15.Større utgifter og endringer i faste utgifter og tilknyttede forpliktelser som ikke ansees som vedlikehold avtales mellom partene på forhånd.16.Avtalen gjelder fra ......................17.Avtalen suppleres av et regelverk for den praktiske bruken av båten som oppbevares ombord i båten.18.Avtalen opphører med salg av båten eller om det inngås en annen avtale mellom partene.19.Partene har hver sin signerte kopi av avtalen og er underforstått med dens innhold.Nesodden _____________________________________________________________________________K.H.D. I tillegg har jeg utviklet en nettside med en regnskapsmodul som automatisk fordeler utgiftene og en kalender som fordeler bruksdagene (også med hensyn til 'verdien' av dagene - en dag i april er mindre verdt enn en dag i juli) i henhold til andelsprosenten pluss diverse andre kjekkt-å-ha-dilldall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Snoopi Svart 14.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2009 supert, tusen takk. Skulle være sikret for at det ikke blir satt som arv da? Båten må stå på min far, og da er det kjekt å ha kontrakt som viser at det er flere som har lagt penger i båten slik at det ikke skal legges til som arv for min del. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.