Evita IV Startet 13.August.2009 Link til dette innlegget Startet 13.August.2009 (redigert) En eier av nabobåt i vår båthavn funderte på hvordan han kunne modifisere et rustfritt Bruce anker. Hans problem er at når han skal vinsje ut ankeret fra førerplass, så stopper ankeret i beslaget som ankeret går i, med det som resultat at han må fram på baugen for å korrigere ankeret. Ankeret er utformet med et øye i vinkelen som dette Bruce anker Mitt eget Bruce anker er avrundet i vinkelen og går greit ut fra beslaget. Hvis en avrunder vinkelen skades jo ankeret ved at det begynner å korrodere. Imidlertid, er det noen stoffer som kan påføres Bruce ankeret i kutt flaten for å hindre korrosjonen? Redigert 13.August.2009 av Evita IV (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.August.2009 Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 Det ruster ikke hvis det kuttes med redskap som ikke inneholder SiC eller Fe. Altså bruke utstyr som er beregnet for rustfritt. Sitér dette innlegget Link to post
Tor313 Svart 13.August.2009 Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 (redigert) dersom ankeret er i syrefast eller rustfritt stål, kan du bruke en slik: med en slik skive: (tynn kappskive) kan også bruke en slik til å pusse over etterpå: (lamell slipeskive) bare pass på bruk nye skiver som ikke har vært brukt på vanlig stål før så går dette bra om ankeret er i syrefast stål EDIT: dersom dette er et galvanisert anker, bør det enten sprayes med zink spray (dårlig løsning) eller sendes til en bedrift som driver med galvanisering. (beste løsning) men zink spray kan være god nok den Redigert 13.August.2009 av Tor313 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 I stedet for kappeskiven over bør man bruke en som er beregnet for rustfritt! Det finnes nemlig, til og med Biltema har det... Skal man være helt sikker på å unngå rust bør det nok syrevaskes etterpå. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Skal man være helt sikker på å unngå rust bør det nok syrevaskes etterpå. Om man har fått gnudd Fe inn i overflaten, kan oppstått rust løses med salt- eller oksalsyre (tynnet). Syren vil ikke fjerne Fe eller SiC. Derfor vil flaten ruste inntil disse stoffene er rustet vekk. Man må derfor bruke verktøy beregnet for oppgaven. Sitér dette innlegget Link to post
Evita IV Svart 14.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Hjertelig takk for gode og raske tips. Her var det noe å lære. Skal overbringe opplysniger til min båtnabo. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Er det ikke da en risiko for å svekke styrken i ankeret, om man sliper vekk dette hjørnet ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 For å unngå rust på rustfritt stål (syrefast) er det bra å slipe og deretter polere for å unngå riper i overflaten. Det er i ripene rusten begynner. Syrebeising gjøres for å gjenopprette et pasifiserende sjikt (oksidhinne) etter bearbeiding. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Styrkesvekkelsen er fragmentarisk. 15 tonn Hulda har foretatt samme inngrepet på hovedankeret. Slipe og polere er pent. Sprekker der det danner seg rust vil man uansett finne nede i mikrokosmos. Etter noen minutter etter kutting, har det allerede dannet seg et rundt 10 atomplan tykt oksidskikt. Det som nevnes av Komodo er hva som kalles pickling, syrebeising etc. Denne teknikken brukes vanligvis etter sveising for å fjerne oksider som inneholder blant annet Fe, C, O etc. Slike oksider vil binde Cr, hvilket igjen vil lede til rust (farlige typer rustangrep). Ved vanlig kutting er temperaturen for lav til at slike skikt danner seg. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Hei Hulda! Jeg skjønner at du er litt mer enn gjennomsnittlig informert på området! Jeg vil nødig spre feilinformasjon dersom det er noe jeg har missoppfattet. Derfor vil jeg bare klarere: 1: Mener du at ripene fra poleringen er nok til at det dannes rust? Fenomenet jeg sikter til er så vidt jeg husker at det dannes en lokal anode og katode ved forhøyningene i ripa. Dette sammen med sjøvann som elektrolytt gir en korrosjonscelle og galvaninsk korrosjon. 2: Jeg mener å huske at det skal bygges opp et passifiserende sjikt ved syrebeising. Ut fra ditt innlegg tolker jeg det som om syren er for å fjerne oksider etter sveisen. 3: Du skriver at noen minutter etter kutting har det dannet seg et ca 10 atomplan tykt oksidsjikt. Jeg går ut fra at dette er det passifiserende sjiktet jeg refererte til i forrige punkt? Rett meg hvis jeg tar feil. Dette er kun fra hukommelsen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Hei Hulda!Jeg skjønner at du er litt mer enn gjennomsnittlig informert på området! Jeg vil nødig spre feilinformasjon dersom det er noe jeg har missoppfattet. Derfor vil jeg bare klarere: 1: Mener du at ripene fra poleringen er nok til at det dannes rust? Fenomenet jeg sikter til er så vidt jeg husker at det dannes en lokal anode og katode ved forhøyningene i ripa. Dette sammen med sjøvann som elektrolytt gir en korrosjonscelle og galvaninsk korrosjon. Det som skjer, skjer nede på korngrensenivå og nedover. Det trengs 400X forstørrelse for å kunne se korngrenser. Fra 400X kan man gå videre nedover. Dog, polering hjelper, særlig elektropolering, men uansett så bør det ikke ruste om man gjør det riktig. Det du hevder, er korrekt, men 'målsettingen' kan hevdes å være litt feil. 2: Jeg mener å huske at det skal bygges opp et passifiserende sjikt ved syrebeising. Ut fra ditt innlegg tolker jeg det som om syren er for å fjerne oksider etter sveisen. Det er også korrekt, syrebeising vil gi 'sjokkoksidasjon'. Denne oksidasjonen vil også kunne forsterke effekten av celledifferansene du hevder under pkt. 1. Her er det glidende overganger, og noen ganger funker det.... 3: Du skriver at noen minutter etter kutting har det dannet seg et ca 10 atomplan tykt oksidsjikt. Jeg går ut fra at dette er det passifiserende sjiktet jeg refererte til i forrige punkt? Det er riktig, men du glemmer dette med anode/katodeforhold i samme materiale. Rett meg hvis jeg tar feil. Dette er kun fra hukommelsen. Jeg har skrevet litt inn under punktene dine. Merk en ting, dette handler om potensialforskjeller, pH (som kan ses på som andel av negative OH-ioner) og materialspenninger. Om man f.eks. setter et rustfritt blikk (tynn plate) under strekk, så trekker man atomplanene og dislokasjoner fra hverandre. Elektroner som har kovalente baner blir trukket fra hverandre. Dergjennom vil man få en elektrisk potensialforskjell nede i mikrokosmos. Det er sikkert mange professorer innen dette feltet som flirer overbærende nå. Nok om det. Nå ligger elektronene klar til å stikke av, til et lavere potensiale. Men det greier de ikke før det foreligger en elektrolytt som ionene kan bevege seg i (OH-). Om man nå drypper litt syre (syrebeising) på blikket, vips så har man spenningskorrosjon. Nå funker ikke teorien din under pkt. 1 lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.