liberty Startet 15.August.2009 Link til dette innlegget Startet 15.August.2009 Jeg lurer på om det er Splint/Fant langs Kysten mer. Har ikke sett noen siden 80 taller? Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Sikkert ikke lov å kalle dem splint / fant lengre hvis de finnes. Nå heter dem nok "de seilene" "langs kysten folket" eller noe slikt - men nei tror ikke dem finnes Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 So vidt eg huskar, kalte dei seg sjølv for "reisandefolk", men eg trur ikke eg har sett slagsen siden 70-tallet ein gong. Magne Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Er det de som nå kjører dyr Mercedes med en stor Tabbert på kroken Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Wasco Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Båtfant ble de også kaldt. Men nei, de er nok gått i land for en del år siden. De som i dag kaller seg reisende, eller tater hevder at de tilhører et annet folkeslag en de som kaltes båtfanter. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Dalton Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Det stemmer nok, for det var i hovedsak sigøynere som reiste med båter langs kysten. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Poseidon Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 .... for det var i hovedsak sigøynere som reiste med båter langs kysten. Der må jeg nok tillate meg å være uenig med deg. De som jeg husker langs kysten av Sør-Vestlandet hadde ihvertfall ikke noen utpregede sigøynertrekk. De så ut som vanlige nordmenn på den tiden, snakket helt alminnelig norsk, ofte med sørlandsdialekt og hadde en livsstil som gjorde at de fartet i båt i sommerhalvåret. Noenlunde slik som en hel del av oss fortsatt foretrekker å gjøre - bortsett fra at vi ikke driver med takrenner og klokker og selger selvlagede visper . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mulligan Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Les "Fant". Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 (redigert) Nå er det jo ikke slik at alle vi sigøynere "ser ut som" sigøynere, og at alle tatere "ser ut som" tatere. Vet bare at det var mange båt-sigøynere langs vestlandskysten for endel år siden. De hadde enda faste ruter langs kysten, hvor de bedrev handel og tok forefallende arbeid. Sjekk denne... Redigert 15.August.2009 av Dalton (see edit history) Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Sir Limmerick Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Det var ikke sigøynere som reiste rundt i båt på vestlandet.Man må skille mellom de to folke gruppene Romani som kom til Norge på 15 hundre tallet og ble kalt splint,fant eller tatere og Rom folket som altså er Sigøynere. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Er vel noen som legger utpå i sommersesongen fortsatt? Husker vi så et par båter i Langesund på slutten av 90 tallet. Men for all del, vi kan jo ha misforstått selv om jeg tviler på det. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Sjekk denne... Tusen takk, veldig interessant! Det er mine hjemtrakter og deler av min barndom som her kommer frem. Jeg kommer selv fra Kopervik, hvor det omtalte Jakob Walnums barnehjem lå og jeg gikk flere turer med skyssbåten vår med barn fra dette barnehjemmet. Min bestefar var så "glad i folk" at han inviterte barnehjemsbarn på tur slik at de skulle få en avveksling i hverdagen. Takk igjen for linken! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Wasco Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 (redigert) Sjekk denne... Det denne artikkelen bekrefter er jo at det folkeslaget som ble omtalt som Fant, Splint eller tater er en egen folkegruppe, og ikke sigøynere. ”De reisende,” eller romanifolket, er en av fem nasjonale minoriteter i Norge. Denne statusen fikk de i 1999, da Norge ratifiserte Europarådets rammekonvensjon om vern av nasjonale minoriteter. De andre er jøder, kvener, rom (sigøynere) og skogfinner. Sigøynere kalles Romfolket Mens tatere kalles romanifolket. Disse begrepene er så like at de lett blandes sammen. Men det er snakk om to ulike folkegrupper. Redigert 16.August.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Dalton Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Sigøynere kalles RomfolketMens tatere kalles romanifolket. Disse begrepene er så like at de lett blandes sammen. Men det er snakk om to ulike folkegrupper. Nå er vel dette i ferd med å bli litt "off topic", men det at Rom og Romani er to ulike folkegrupper er det ikke full enighet om. Og dersom vi går langt nok tilbake, stammer både Rom- og Romanifolket fra India. Jeg er selv av sigøyner-slekt, og rederinnen er av taterfolket, så jeg syns det er spennende å grave litt i slik historie. Jeg trodde faktisk at både Rom- og Romanifolket reiste med båter i Norge, men jeg tar kanskje feil der? Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
rover Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 (redigert) Husker veldig fra min barndom i Haugesund. Båtfanter, Ja, de ble kalt det. De siste jeg husker, hadde tilhold på Storasundsskjærene. Og at båten deres, sank der. Dette må ha vært mellom 1960 og 62...... Husker vi, "guttane i gatå" rodde ut og så på vraket, som lå rett under vannlinjen. Nå er vi blitt moderne "båtfanter" selv,.... En slags fritidsbåtfanter:-) Redigert 16.August.2009 av rover (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Jeg trodde faktisk at både Rom- og Romanifolket reiste med båter i Norge, men jeg tar kanskje feil der? Nå er ikke jeg "utav reisande folk" men har vokst opp sammen med mange av dem på Hedemarken. Stor Johans slekta som er den domminerende slekta på de traktene (Solør) hadde jeg mye kontakt med i min oppvekst. (og har det fremdeles) Når er det mange av dem som mener at jeg må være reisende jeg også, siden jeg i alle år har hatt så god kontakt med dem. Vel dette blir litt OT. Men som du sikkert vet er det ulike meninger om hvor rom og romaifolket stammer fra. I dag er det vel ikke så klare grenser mellom disse gruppene. Men før i tiden regnet sigøynerne seg for å være en "renere" rase en taterne. Sigøynerne giftet seg aldri utenfor sitt eget folk. Mens taterne av og til gjorde dette. Men ...tilbake til tema. Det er nok mange år siden båtfantene gikk i land. Litt rart egentlig at akkurat denne delen av romanifolkets tradisjon skulle dø ut. Ellers fortsetter jo de fleste av romanifolket å reise rundt å handle, eller/og å jobbe som blikkenslagere som de har gjort i alle år. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Rolfsnes Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Veldig intressant spørsmål, og svaret er ja det fines reisende folk enno langs deler av kysten. For to år sidan handla eg med ein av dei, ham kom til gard i bil riktig nokk, men året før kom ein slektning av han til Rubbestadneset med ein ca 27 fot tresnekke med mykkkje hus på. Utan om det har eg obesert vert dei år om anna siste ti åra, men det er utan yvil siste rest. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.