Jump to content

Hva er ulempen/fordelen med horisontalt hengende fendere?

Wasco

Recommended Posts

Ser at det er noen få båter som har "fastmoterte" fendere hengende i horisontal linje langs skutesiden.

Synes dette ser ganske fint ut, selv om det sikker er de som er uenige med meg i akkurat det.

Fordelen med dette må vel være at en slipper styret med å henge ut og dra opp fenderne.

Men ulempne er vel at det for det første ikke er alle typer skrog dette passer til.

Dernest blir det vel et problem hvis en skal legge til en lav flytebrygge fek.

Men jeg synes altså det ser litt fint ut, og lurer på om jeg skal motere dette på snekka mi.

Noen som har erfaring eller tanker rundt dette?

Det er vel kun når de kjører at fenderne henger horisontalt.

De fleste med slike fendere jeg har sett, har knyttet sammen fenderne i underkant. Så når de legger fra kai, kan de stramme inn denne nederste linen, slik at alle fenderne kommer godt klar av vannet og blir hengende horisontalt til de skal legge til kai neste gang. Da slipper de opp denne linen som er festet i nedekant på alle fernderne, slik at fenderne blir hengende loddrett.

Hvor "fint" det ser ut, skal jeg ikke uttale meg om, men praktisk er det jo.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Det er vel kun når de kjører at fenderne henger horisontalt.

Mange har faste horisontale fendere, som en sammenhengende rekke langs fenderlisten. Om man så skal legge til en lav flytebrygge må man henge ut et par løse fendere i tillegg. Men om man legger ofte til vanlige kaier er de horisontale suverene! Ofte brukt på mindre yrkesbåter, der man vil gjøre ting enkelt og praktisk.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

fendering.jpg

Jeg hadde det slik på min 20-foter. Hovedsakelig for å spare meg plassen innvending for noe mer nyttig.

Hvis du bare knytter fenderne nede sammen med én line, så blir det fortsatt mye dingling. Jeg hadde en separat line nede for hver fender som ble ført sammen senere og hver line gikk gjennom et festeøyet under fenderlisten som samtidig var oppheng for nabofenderen. Da satt de ganske stramt når de var tatt opp under farten.

Ville muligens gjort det igjen med en passende motorbåt.

Jeg hadde også festet fenderne sammen i nedkant, veldig praktisk når man er mye alene ute med båten. Jeg dro de ikke opp horisontalt, men hadde de hengende på skrå bakover og slapp de ned når jeg la til lave brygger! Har derimot hørt at fendere hengende ute kan være med på å dra båten ned i stor sjø, Selv ligger jeg rolig i stor sjø :sailing:

arina25.jpg

Redigert av thomsped (see edit history)

Neineinei, du skal ha en røslig hampetrosse rundt båten du vet du.

Og gjerne en baugfender i hamp

For du skal vel ikke ha plast ombord

:lol::lol: Ja det hadde jo vært det beste....men de er så svindyre

Men har faktisk planer om å bytte ut metallfenderen rundt båten med en tykk tau av hamp...eller lignende.

Men må vel ha fendre utenom det også.

Hadde tenkt å sy fendertrekk i et brunaktig frotestoff i løpet av vinteren.

Det er vanskelig å unngå en hver form for plast ombord....men det går jo an å kamuflere elendigheta... :lol:

Redigert av Wasco (see edit history)

Har vært inne på denne tanken også...

Hvis jeg får det til på en eller annen måte, kan nok det bli et prosjekt etter hvert

Obs...der kom det en ny post...takk for den linken....takk og takk og takk og takk :yesnod:

Nå har jeg noe å holde på med ....når nettene blir lange og kulda setter inn...

Redigert av Wasco (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...