Wasco Startet 17.August.2009 Link til dette innlegget Startet 17.August.2009 Ser at det er noen få båter som har "fastmoterte" fendere hengende i horisontal linje langs skutesiden. Synes dette ser ganske fint ut, selv om det sikker er de som er uenige med meg i akkurat det. Fordelen med dette må vel være at en slipper styret med å henge ut og dra opp fenderne. Men ulempne er vel at det for det første ikke er alle typer skrog dette passer til. Dernest blir det vel et problem hvis en skal legge til en lav flytebrygge fek. Men jeg synes altså det ser litt fint ut, og lurer på om jeg skal motere dette på snekka mi. Noen som har erfaring eller tanker rundt dette? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
RSL Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Det er vel kun når de kjører at fenderne henger horisontalt. De fleste med slike fendere jeg har sett, har knyttet sammen fenderne i underkant. Så når de legger fra kai, kan de stramme inn denne nederste linen, slik at alle fenderne kommer godt klar av vannet og blir hengende horisontalt til de skal legge til kai neste gang. Da slipper de opp denne linen som er festet i nedekant på alle fernderne, slik at fenderne blir hengende loddrett. Hvor "fint" det ser ut, skal jeg ikke uttale meg om, men praktisk er det jo. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Wasco Svart 17.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Ok...så det er det som er ideen... Ganske praktisk Det er vel ikke alle båter dette er like fint på. Men tror det kan bli fint på snekka mi Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
index Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Det er vel kun når de kjører at fenderne henger horisontalt. Mange har faste horisontale fendere, som en sammenhengende rekke langs fenderlisten. Om man så skal legge til en lav flytebrygge må man henge ut et par løse fendere i tillegg. Men om man legger ofte til vanlige kaier er de horisontale suverene! Ofte brukt på mindre yrkesbåter, der man vil gjøre ting enkelt og praktisk. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
OT-flyktning Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Jeg hadde det slik på min 20-foter. Hovedsakelig for å spare meg plassen innvending for noe mer nyttig. Hvis du bare knytter fenderne nede sammen med én line, så blir det fortsatt mye dingling. Jeg hadde en separat line nede for hver fender som ble ført sammen senere og hver line gikk gjennom et festeøyet under fenderlisten som samtidig var oppheng for nabofenderen. Da satt de ganske stramt når de var tatt opp under farten. Ville muligens gjort det igjen med en passende motorbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 17.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 (redigert) Men jeg har også sett noen fritidsbåter som har disse horisontale fenderne hengend rett i underkant av fenderlista. PS...der fikk jeg svar på det ja.... Redigert 17.August.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Hebbe Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Hadde en Sjømann 22 som jeg hadde det samme opplegget på, fungerte helt utmerket. Når jeg dro i snora løftet jeg alle 5 fenderne opp på dollbordet, enklere kunne det ikke gjøres. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Moas-ark Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 (redigert) Jeg hadde også festet fenderne sammen i nedkant, veldig praktisk når man er mye alene ute med båten. Jeg dro de ikke opp horisontalt, men hadde de hengende på skrå bakover og slapp de ned når jeg la til lave brygger! Har derimot hørt at fendere hengende ute kan være med på å dra båten ned i stor sjø, Selv ligger jeg rolig i stor sjø Redigert 17.August.2009 av thomsped (see edit history) Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
M/S Bastard Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Ok...så det er det som er ideen...Ganske praktisk Det er vel ikke alle båter dette er like fint på. Men tror det kan bli fint på snekka mi Neineinei, du skal ha en røslig hampetrosse rundt båten du vet du. Og gjerne en baugfender i hamp For du skal vel ikke ha plast ombord Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Trebein Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Hehe, kjørte mye med fendere hengende ute i starten, men skjønte fort at det var en "uting"! Så nå er det orden i sakene... Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 17.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 (redigert) Neineinei, du skal ha en røslig hampetrosse rundt båten du vet du. Og gjerne en baugfender i hamp For du skal vel ikke ha plast ombord Ja det hadde jo vært det beste....men de er så svindyre Men har faktisk planer om å bytte ut metallfenderen rundt båten med en tykk tau av hamp...eller lignende. Men må vel ha fendre utenom det også. Hadde tenkt å sy fendertrekk i et brunaktig frotestoff i løpet av vinteren. Det er vanskelig å unngå en hver form for plast ombord....men det går jo an å kamuflere elendigheta... Redigert 17.August.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
M/S Bastard Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Det går veldig fint og lage hampfendere rundt en plastfender, pent blir det også. Man fletter da rundt plastfenderen Var en side på dette, men den er nede desverre. www.taumesteren.no var ett sted man både kunne kjøpe og ta kurs for og lage fendere Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Men må vel ha fendre utenom det også. Jeg har en hampefenderoppskrift ute på nettet. Vær så god! Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Wasco Svart 17.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 (redigert) Har vært inne på denne tanken også... Hvis jeg får det til på en eller annen måte, kan nok det bli et prosjekt etter hvert Obs...der kom det en ny post...takk for den linken....takk og takk og takk og takk Nå har jeg noe å holde på med ....når nettene blir lange og kulda setter inn... Redigert 17.August.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
2tx Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Du må ha hampfendere, og en slik spesial fender i bauen... Er et par bilder her: http://www.maritimstart.com/spleising.shtml Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 17.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Baufender er liksom ikke så veldig norsk da... Forbinder det med gamle engelske og nederlanske kanalbåter....men fint er det Her er gutta sine som lager skikkelige fendere De holder til i Wales http://www.fendermakerltd.co.uk/index.htm Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.