Jump to content

Hvilke båtblad kjøper/abonnerer dere på?


Fanafjord

Hvilke båtblad leser dere?  

358 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Høsten kommer snart og med det regn, yr og surt vær. Tid for båtblader med andre ord. Tenkte å ta en poll om det.

 

Fortell litt om hva dere liker, hvilke utenlandske favoritter dere har og hvorfor. Hva er fullstendig bakmål i et båtblad? Hva bør man har mer av? Mest opptatt av praktiske tipps eller reportasjer som man kan drømme seg bort i?

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Bruker nettet flittig til å lete opp den informasjonen jeg trenger, og ser da ingen hensikt å abonnere eller kjøpe dyre blader / magasiner i fleng. Google er min beste venn og jeg klarer stort sett alltid å finne den infoen jeg trenger. Om ikke: baatplassen.no

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Beklager for de åtte personer som har allerede svart, men jeg såg at pollen som den var satt opp ble litt meningsløs siden den ikke direkte sammenliknet de forskjellige blader. Har endret på det, inkludert Båtens Verden også. Håper dette er bedre.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Kysten, På Kryss, Träbiten, Seilas.

Tidligere abonnerte jeg på Praktisk båtliv, som den gangen hadde en kystkulturprofil, som passet til meg som skøyte-eier - men bladet ble kjøpt opp av andre og ble mer og mer motorbåtblad som alle andre motorbåtblad, så jeg byttet til Seilas.

 

Kysten og Träbiten er medlemsblad for henholdsvis Forbundet Kysten og Föreningen Allmogebåtar.

På Kryss er medlemsblad for Svenska Kryssarklubben.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Abonnerer på Båtmagasinet, og kjøper stort sett Båtliv, Praktisk Båtägande og enkellte andre utenlandske når det passer sånn (også Båtbørsen da, men det er jo mer annonseblad). Noe skal man jo lese, og da er jo båtstoff greit...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Seilmagasinet kommer fast hjemme hos oss. Seilas kjøpes uregelmessig, og det hender det dumper et ned i postkassen av og til (vet ikke hvorfor)

Ellers kjøpes Wooden Boat, spesielt når jeg er på tur, eller om det ser ut til å ha noen interessante artikler

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Har i mange år kjøpt et og annet båtblad, fordi jeg liker båter, og båtblader generelt inneholder mer "gjør det selv" enn bilblader, iallfall blir det skrevet mer om det som kan gjøres med båter..

Nå har jeg lest Båtmagasinet og Båtliv fast siden det ble snakk om å kjøpe familiens første båt tidlig i våres. Samtidig fant jeg denne flotte baatplassen! :smiley:

Begge bladene er bra, men hvorfor Båtliv ikke kan oppgi dato for neste blad, og hvorfor de nå i flere nummer har reklamert for en propelltest som de ennå ikke har publisert, skjønner jeg ikke... :sad:

Jeg ville gjerne lest en sånn test så tidlig som mulig på sesongen. Men det er meg det... :crazy:

Link to post
Share on other sites

Jeg abbonerer ikke... men kjøper meg Båtmagasinet og Båtliv samt Vimenn Båt så fort jeg ser det har kommet ett nytt blad.

 

Stort sett så leser jeg om nyheter og artikler og tester hva båtmotorer og daycruisere angår. Slike tester saumfarer jeg og leser dem mer enn hjerne flere ganger.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Deltar på forum her og MB&Y stort sett under samme nick...

Hvordan er forumet til MB&Y?

 

Jeg abonerer på Motorboat&Yachting, Motorboat Monthly og Passage maker. Svenske På Kryss kommer også i posten.

Gutta som startet båtens verden synes jeg er så flinke og tøffe at jeg har et abonement på det også.

 

Beste nordiske bladene er Båtnytt og Vi Båtägra. Andre norske leser jeg av og til Båtliv og en sjelden gang Båtmagasinet. Siste synes jeg generelt er et dårlig blad, og det irriterer meg alltid at de fleste testene er oversettelser av Båtnytt testene.

Link to post
Share on other sites

Helt kurant og kjekke folk ... Drevet av IPC, så er også stort sett delt opp slik bladenes titler er .... mby.com er motorbåt ... og har også tilgang til alle de andre fora ... men en skal vel strengt tatt ikke diskutere andre fora, som kan bli sett som konkurenter, her inne... :D

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Vi båtägare er et blad jeg leser iblant.

Elllers er Vi Menn båt utelukket her.

 

På siste svarte jeg vet ikke forsi det er så forskjellig...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Båtmagasinet er bladet jeg MÅ ha. Jeg har nesten alle nummerene fra starten av i 1986. Jeg blar stadig tilbake i gamle nummer og henter fram aktuelle artikler. Passer godt for meg som har en gammel båt. Båtliv blar jeg igjennom og kaster etter hvert. Det samme med På Kryss.

Før kjøpte jeg mye båtblad. Etter at jeg fikk min siste båt har jeg nærmest sluttet å bla i båtblader. Trolig stopper jeg abbonementet på Båtliv også.

Med alderen faller man trolig til ro og nyter båtlivet uten alt for mye oppmerksomhet mot nye og moderne båter.

Impulser av nye ting for jeg stort sett her på Baatplassen. Takket være ivrige og dyktige båtkolleger. :cheers:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Har et tips til et amerikansk blad på nett som har gitt meg ufattelig mye - båtnerd som jeg er. Prøv Proboat.com - bladene ligger her som elektroniske utgaver. Bare artikkelen om fartsrekorden fra New York til England sysselsatte meg i to dager. Artikkelen går over to nummer, og innholder historien om oppdraget, utviklingen, designet, byggingen og racet. Anbefales på det varmeste. Om du skal ha tilgang til de siste numrene må du registrere deg som bransjeperson - men det har jo jeg vært i hodet i årevis. Gudd løkk!!

Link to post
Share on other sites

Interessante opplysninger. Jeg har abonnert på Båtmagasinet før, men droppet det etter vi fikk oss seilbåt. Har for tiden både Seilas og Seilmagasinet. Det er jo smak og behag, men jeg liker Seilmagasinet noe bedre enn Seilas, så jeg tror jeg dropper Seilas i framtida. Også websida til Seilmagasinet synes jeg er helt topp.

 

På flyplasser kjøper jeg av og til Practical Boat Owner, som jeg synes har mye bra stoff for oss som har litt eldre båter. Kanskje jeg skal abonnere på den...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Med 170 avgitte stemmer få vi oppsummerer litt:

 

Båtmagasinet står ganske sterk. Men det er en del sutring i trådene om kvaliteten men det ser ut at de fleste synes at Båtmagasinet er bedre en Båtliv.

 

Seilmagasinet slår Seilas.

 

Ikke overaskende er motorbåtblader sterkere enn seilbladene.

 

Utenlandske blader blir lest av spesiellt interesserte, men innleggene forteller at de som leser de setter pris på kvaliteten av diverse utenlandske blader.

 

Det som overasker er at nesten 80 % av de som har svart faktisk abonnerer på et eller flere båtblad og websidene blir ganske flittig brukt.

 

Litt over halvparten som er fornøyd med kvaliteten av bladene vi har Norge. Men det er en sterk mindretall på 25 % som ikke er det og mange er usikker.

 

Da vet vi det.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Gammel tråd, men løfter denne litt igjen.

 

Ble abonnement på båtmagasinet i fjor høst. 349 for et helt år. Bra pris tenkte jeg.

Nå igjen fikk jeg ny faktura for neste år 698.- Hva er det de driver med....

Sendte oppsigelse momentant, fikk svar etter ca 14 dager, etter utallige mail.

 

Abonnementet var sagt opp, men kunne få et halvt år til 298kr.

Takket nei, ikke når jeg fikk et helt år for 349 i fjor.

 

Enden på visa ble ny faktura er på vei på 349.- for 1 år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...