Wasco Startet 17.August.2009 Link til dette innlegget Startet 17.August.2009 Følger ivrig med på alle snekker og trebåter som legges ut på FINN. Har i en tid fulgt med på denne båten http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18614481 Den er blitt "dratt opp" flere ganger, men er vist ikke lett å få solgt. Det som har vært festlig er å se at størrelsen på båten har avtatt i takt med synkende pris. Første gang båten ble lagt ut for salg sto det at båten var 36 fot. Riktignok med korrigering i underteksten om at den muligens var 34 Så gikk prisen ned med 10.000 og nå ble båten lanser som 34 fot. I dag er båten igjen blitt løftet opp på topp....men nå er båten ikke mer en 32 fot. Kan ingen av dere forbarme dere over denne båten da, før den blir enda mindre Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Frøken Fryd Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Har alltid hørt at disse Dorryene var 32 fot. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 (redigert) St.hans bål neste! Redigert 17.August.2009 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Jøss kryper trebåter også. Jeg er av den formening at "plastbåter" ikke tåler ferskvann, de rett og slett kryper.. Kom med den konklusjonen etter en ferie i en 28 fots snekke. For endel år siden. 2 voksne og 2 propell guttunger og stort sett regnvær i 3 uker. Da føltes det at båten innvendig ble mindre og mindre for hver dag. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Wasco Svart 17.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Har alltid hørt at disse Dorryene var 32 fot. Det er hva jeg har hørt også....og de burda da strengt tatt de som prøver å selge båten også vite Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
VO`n Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Blir ikke så troverdig da... men hva spiller den for noen rolle på en slik gammal billig båt. Den får du som den er vil jeg tippe fremfor om det var en dyrere båt... Men plastbelagt trebåt? Er det holdbart i mange år? Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Trebein Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Hehe, den ligger vel i for varmt vann da siden den krymper sånn... Noen som har erfaring med sånne "plastifiserte" trebåter? Er det særlig lurt, tenker på i fht fukt osv? Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 17.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Det er ulike meninger om plastifiserte trebåter. Noen blir automatisk litt skeptiske, fordi en aldri kan vite hva som skjuler seg bak plaste. En kan heller ikke vite hvorfor båten i sin tid ble plastifisert. Det var en ungdomsgjeng fra Stavangerkanten som var inne her på BP på forsommeren. De fikk kjøpt en lignende plastifisert Dorry og var kjempeopptimister, og mente at båten var helt topp. Men de fikk båten for 7000,- og den sytes jeg så bere ut med tanke på plassutnyttelse en tilfelle er med denne båten. Personlig ville jeg aldri tatt sjangsen på å kjøpe en plastifisert trebåt... Er det trebåt, så får det være trebåt - på godt og vondt. Tror nok eieren av denne aktuelle båten må ned på en pris rundt 10.000 for å bli kvitt båten Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
VO`n Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Jeg spør for jeg er litt grønn på dette. Hvis en fuktmåler innenfra, vil en ikke oppdage fuktighet lengre inn i treverket? Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Lekkert maskinrom Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 17.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Hvis en fuktmåler innenfra, vil en ikke oppdage fuktighet lengre inn i treverket? Problemet er at fuktmålere går "bananas" i møte med salt vann Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 17.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 (redigert) Se på denne Dorry'n som gutta fikk for 7000... https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=57161 Her blir også problematikken rundt plastifisering diskutert litt mer inngående Redigert 17.August.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
VO`n Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Det at den er plastret er en måte å få båten tett på,men det medfører også et problem når sømmer skal skiftes,og det må til før eller siden,spesielt de sømmene som holder spantene. Det samme gjelder alle klinker bygde båter som er innredet,vanskelig å skifte søm Hentet den fra tråden du linket til Wasco, kan det forklares hva sømmene består av? Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 17.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 (redigert) Når vi snakker om "sømmer" på en båt, mener vi egentlig spiker... verre er ikke det Denne båten som det er linket til er det vi kaller klinkbygget, det vil si at naglene eller sømmene som vi kaller det er synlige. I motsettning til kravellbygde båter hvor sømmene ikke er synlige (fra utsiden av skroget på båten) På de fleste klinkbygde båter blir det etter hvert nødvendig å skifte ut disse naglene på grunn av rust. Hvis båten da er plastret, må jo plasten fjernes for å komme til naglene. Men en annen ting er selvsagt at hvis naglene var bra når båten ble plastret, så blir det heller ikke nødvendig å skifte dem så ofte...og kanskje ikke i det hele tatt. P.S. Kanskje jeg missforsto spørsmålet ditt...hehe Sømmene, eller naglene er enten laget av jern eller kobber Redigert 17.August.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
index Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Hmm.. En dorry er i utgangspunktet bygget av simpleste sort materialer, da disse fikk såpass juling på feltet at de ofte ikke en gang holdt ut første sesongen. Så det ble brukt simpleste sort treverk, oftest gran, og ofte ble det også benyttet vanlig ubehandlet spiker i stedet for galvaniserte nagler ved bygging. Når da en slik båt har blitt såpass dårlig i skroget at man har sett seg nødt til å plastre den for å holde den flytende, da er det virkelig ikke mye båt igjen! Jeg vil tro at faren er stor for at man her kjøper seg en fire-fem tonn spesialavfall, og det blir man ikke kvitt igjen uten at det koster... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wasco Svart 17.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Uff da...det var da dårlige nyheter.... Men da vet jeg at jeg ikke kommer til å kjøpe meg Dorry noen gang... Lærer stadig noen nytt her på BP Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Dinamo Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Far min plastifiserte i si tid ein gammal oselvar, og for godt mål, vart det lagt ei eikelist utanpå plasten og skrudd i esinga heile veien rundt. Denne båten vart kvar haust dradd i hus, og snudd opp-ned, og den vart då påfallande mykje lettare til våren kom. Dette gjekk på ei vis, kanskje so mykje som 15 år, so såg nokon forskjell på gale og hakkande gale, so båten forsvann oppunder jonsok, med påfallande svart røyk frå jonsokbålet. Det eg vil fram til er at i ein slik plastifisert sak vert treverket aldri anna enn vått og rotninga foregår i svært høgt tempo. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 17.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 (redigert) Ulempen er at disse båten ikke en gang er lov å bruke til St.Hans bål lenger.... Så da kan det bli dyr morro... Redigert 17.August.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Kaptein Trebein Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Uff da, det var dårlige nyheter om Dorry. Plastifisering har på meg virket en smule suspekt, ble ikke mindre skeptisk av dette Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 17.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Har enda til gode å treffen noe som har snakket fordelaktig om plastifisering av trebåter. En kan jo lure på hvorfor noen i det hele tatt har påtatt seg utgiftene med å behandle båten sin på denne måten. Men det var mulignes en "motesak" i en periode.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Vikakar Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Plastifisering på treverk, og strøken motor. Huttetu Sitér dette innlegget Bekymre deg ikke for det som er forbi, vend deg mot det som kommer. Link to post
index Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 En kan jo lure på hvorfor noen i det hele tatt har påtatt seg utgiftene med å behandle båten sin på denne måten. Når båten er så råtten eller glissen at man ikke tør å bruke den lenger, er det jo lett for å ty til slike livsforlengende tiltak. Det koster en del, men om man gjør det skikkelig kan det faktisk forlenge levetiden på båten med 5-10 år! Dessuten blir den helt tett, heller ingen ulempe med en gammel trebåt. Så om man ikke er helt klar for å kvitte seg med sin gode gamle trebåt er jo dette en måte å kjøpe seg litt tid på, slik at tanken får modnes... En fare med plastring er om polyesteren ikke får skikkelig feste til treverket. Da kan det faktisk skje at hele glassfiberskallet løsner og går til bunns når man kommer ut i litt sjø, og da står man der med et veldig dårlig treskrog som lekker vann overalt og kan gå ned når som helst. Ikke noe trivelig scenario! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wasco Svart 18.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Da betyr jo egentlig det at en plastifisert trebåt uansett lever på nåde og lånt tid Nermest som å sammenligne med kunstig åndedrett. Og moralen bør da bli - kjøp aldri en plastifisert trebåt Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.