Jump to content

Prosjekt: 420cm 'passbåt', selvbygg :D

JonasE

Recommended Posts

Hei, har da for ikke veldig lenge siden skaffet meg et lite restaurerings prosjekt :D

Jeg er ikke helt sikker på hvordan båt det er :(

Men den er 420 cm (14 fot?) Det er en hjemmelaget båt som ble laget av arbeiderne på Strømmen togfabrikk (eller hva det heter) på fritiden deres.

Kjøpte den for 1500, med styring , kalasje å en vinskjerm :D

Den er uten motor, men har lyst på en 40 hk på den :P

Det er den første båten jeg skal restaurere så jeg trenger nok litt hjelp av dere på baatplassen til forskjellige ting å håper å få litt hjelp når jeg trenger det.

Liste over ting jeg skal gjøre:

Sparkle sår i båten.

Pusse den ned å male den. (forslag til farge?)

Støpe avstivere å legge gulv.

Lage sofa bak(vet ikke helt hvordan det skal bli, så bare å komme med forslag :D)

Sette i to stoler foran.

Legge teppe.

Sette i et stereoanlegg ( noen som selger ?)

Sette nye ruter i ramma til vindskjermen.

Kommer sikkert på mere jeg skal gjøre etterhvert:P Det er bare å komme med forslag til hva jeg kan gjøre med den! :D

Kommer til å legge ut bilder av båten ettersom ting blir gjort :D

Her er noen bilder :D :

dsc00107.jpg

dsc00105.jpg

dsc00101.jpg

dsc00132.jpg

dsc00131.jpg

dsc00130.jpg

Flott at ikke posten din er blitt stengt.... :yesnod:

Jeg har dessverre null peiling på plastbåter, så det er ikke så mye jeg kan hjelpe deg med.

Men jeg synes det er en flott båt som du sikkert kommer til å ha mye morro med.

Forslag til farge kan jeg jo komme med :yesnod:

Fargen skal jo gjærne avspeile ens personlighet.

Så da er spørsmåle hvilken type person du er?

Vil du ha en båt som vekker oppsikt og som folk snur seg etter og jente sloss om å få sitte på med....

Da skal du lakke den knall rød, men en langsgående stripe i hvitt litt til høyre...unnskyld styrbord opp på fronten....

Så skal du ha seter i hvitt og rødt, og en benk i samme fargene akter i båten.

På dørken skal du da ha et svart teppe og til slutt ett fett anlegg...... Oh yeah!!! :giggle::giggle:

Redigert av Wasco (see edit history)
  • 3 uker senere...

Prosjektet har stått litt i ro den siste tiden på grunn av skolestart men i dag har jeg blitt ferdig med å busse å sparkle båten under !! :D

Skal begynne å støpe til uka... MEN har et spørsmål , er det for kaldt til å støpe nå ? :S

Hvor varmt trenger det å være eventuelt for at jeg skal kunne støpe ?

Legger ut flere bilder så snart jeg får begynt å støpe.

:cheers:

Hei, og gratulerer med prosjektet.

Når det gjelder avstiving av akterspeilet så vil jeg anbefale å legge på to lag med finér. Disse plastes på med polyester, og gjerne ett lag med glassfiberduk mellom platene. Så et eller to lag utenpå platene. Skru det hele godt fast med skruer som er forborret for å få godt feste.

Jeg vil absolutt anbefale å forsterke akterspeilet før du legger ny dørk. På den måten får du platene helt ned til bunnen akter, og så kommer dørken litt opp på disse platene, noe som vil forsterke hekken svært mye. Mye av kreftene kommer i bunnen av akterspeilet, så det er viktig at det er styrke der.

Pero

Da er det en stund siden jeg har lagt ut noen nye bilder!

Det går ganske smått forover på grunn av skole, :headbang:

Men jeg har fått gjort en del i siste å nå er det snart klart for og legge gulv! :D:D:D :cheers:

Her er noen bilder :

Avstivinga til akterspeilet.

bilde_005.jpg

Dørken begynner å ta form. Har bare støpt for og så festa det, støpinga er ikke ferdig som dere ser .

bilde_007.jpg

I dag har jeg fått laget de to fremste avstiverne, og festestøpt de.

Mangler å lage de avstiverne mellom.

bilde_012.jpg

Er usikker på hvordan jeg skal kjøre det helt framme i baugen....

Må vell ha noen form for avstivere der også...?

Så kan noen komme med forslag hvordan jeg kan gjøre det helt framme i baugen ? :)

bilde_015.jpg

bilde_016.jpg

Har tenkt litt på å ha en litt mindre/smalere dørk framover, og så en skrå plate til og lene beina mot i enden. ????

Takker for svar ! :P:D :flag:

Godt å se hvordan du løser dette Jonas! Jeg har spekulert litt på hvordan jeg skal gjøre en tilsvarende jobb på min gamle Selco. For egen del tror jeg at jeg vil ha litt mindre mellomrom mellom spantene, men det beror på at jeg synes den er så myk i skroget etter at jeg skar ut innerdørken og fjernet flytemidlene. Blir interessant å følge med deg fremover. Stå på!

Dette blir nok bra, selv om en kanskje kunne hatt spantene (de tversgående) litt nærmere som allerede nevnt her, men du har jo også stivere i lengderetning og det er bra, er jo ikke så lang denne båten så dette burde gi styrke nok. I baugen er jeg usikker hvor langt det er fra siste spant og frem, men tenker du å legge dørk helt frem ville jeg satt inn ett siste spant (tvers) her også, og thats it, fordi baugen i seg selv er kraftig med lite areal i sjø og styrke i seg selv.

Angående motoren din er det sikkert noen her med erfaring fra akkurat denne som kan svare, men en 15-18 liter i timen på full suggen tenker jeg er realistiskt, men du trekker vel av litt på spaken, og da havner du vel ett stykke under dette.

Angående flytemiddel er jeg skeptisk, hørt om at en har brukt isopor, men usikker på om det er særlig smart, alternativt kan du jo ha tomrom og bare montere en drenplugg i aktreste spant slik at du kan få tappet ut evt. kondensvann.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...