Lazyjack Startet 18.August.2009 Link til dette innlegget Startet 18.August.2009 http://www.nssr.no/Kystpatruljen/Artikkel?key=86225 Moss-Horten kan vel neppe sies å være "trangt farvann". På den annen side forstår jeg at det kan bli vanskelig å holde ruta for fergene som krysser fjorden her dersom de skal ha vikeplikt for seilbåter og andre båter som kommer fra styrbord. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Her støtter jeg Bastø-Fosen. Synes de har vis godt sjømannskap, og guts ved å gå til anmeldelse. Desverre tror jeg ikke seileren blir dømt. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Da får vi jo en rettsavgjørelse, da - dersom saken blir tatt opp. Påtalemyndigheten kan jo også avgjøre at saken henlegges. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Frøken Fryd Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Jeg lurer litt på hva de mener med: "Vi opplever stadig småbåter på kollisjonskurs med fergene, men denne båtførerens oppførsel var så provoserende at det er naturlig å anmelde forholdet." Vi hadde jo en situasjon i Hjeltefjorden for kort tid siden også... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 For ordens skyld. Ingen seilte. Det var en situasjon mellom to maskindrevne fartøy. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 18.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Det forandrer jo saken. Hvor har du lest det? Sitér dette innlegget Link to post
jernia Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Det var en situasjon mellom to maskindrevne fartøy. Eller for å si det på en annen måte: Hvordan vet du det.........? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Jeg har opplysningen fra en som så situasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
jernia Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Jeg har opplysningen fra en som så situasjonen. Det sier dem alle, det. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Kan ikke du legge ut de opplysningene du har med en gang da? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Det står nå i artikkelen at det er en seiler. Ingen bombe det. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
avmønstret5 Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Hva om du utdyper dine seil-sleiver litt Astor?? Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Er seilerer litt "hårsåre", sånn generelt? Synes det kanskje kan virke slik i endel tråder her på forumet... TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Bitteliten Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 (redigert) Jeg har pendlet en årrekke med ferga og har i mange år seilt i farvannet det prates om. Jeg må berømme Bastø Fosen for den smidighet og velvilje de viser på fjorden. Det er stor aktivitet fra Moss Seilforening i området. Mange ganger har jeg stått på dekk og sett at ferga har lagt om kursen for å gjøre det enklere for lystfartøy. Samarbeidt med Moss Seilforening som har stor aktivitet i Værla er meget godt. De fleste lystbåtførere oppfører seg også fint - men det er alltid noen som av en eller annen grunn må forsøke å rekke foran ferga. For meg er det uforståelig. At ekstremtilfeller annmeldes er forståelig. Redigert 18.August.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Aloha II Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 For ordens skyld.Ingen seilte. Det var en situasjon mellom to maskindrevne fartøy. Så det som sto i gjengangeren stemmer ikke? Sitat: – Kapteinen om bord på Bastø 3 måtte foreta en unnamanøvrering fordi en seilbåt var på kollisjonskurs. Politiet ble tilkaldt og fulgte føreren av seilbåten til havn der det ble påvist at han hadde drukket, men han holdt seg innenfor grensen som er 0,8 prosent til sjøs Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Henrik Nygaard Link to post
Capitaine Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Moss-Horten kan vel neppe sies å være "trangt farvann". På den annen side forstår jeg at det kan bli vanskelig å holde ruta for fergene...dersom de skal ha vikeplikt for seilbåter og andre båter som kommer fra styrbord. I området hvor fergene mellom Horten og Moss trafikkerer, er jeg av den klare oppfatning at sjøveisregel nr. 44 kommer til anvendelse da dette farvannet er en "sterkt beferdet lei" som følge av all skips- og lystbåttrafikk i retningene nord-sør og sør-nord, i tillegg til alle kryssingene til fergene på sambandet Horten-Moss. At det er et trafikkseperasjonssystem i dette området, i tillegg til å være innenfor Horten VTS sitt virkeområde, bør også understreke at dette er en lei som er sterkt beferdet. Regel 44. Ansvar mellom fartøy Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde. Det er med andre ord ikke fergene mellom Horten og Moss som mest mulig skal holde av veien. Det forandrer jo saken. Om det er et maskindrevet fartøy, og ikke et seilfartøy, forandrer det ikke saken i nevneverdig grad da regel 44 fortsatt kommer til anvendelse. Det er vel fortsatt snakk om et lystfartøy. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Jeg slutter meg til Bitteliten og vil berømme hvordan Bastø-Fosen ferjene manøvrerer tvers over Oslofjorden. Jeg har de siste ukene registrert tre tilfeller hvor ferjene har gitt fem støt, og i samtlige tilfeller var det i forbindelse med saktegående motorbåter. Akkurat i tilfellet Bastø-Fosen ferjene er det greit å ha AIS slik at en kan følge med på CPA og TCPA. Det er tre ferjer som går kontinuerlig over fjorden på dagtid og da er det greit å kunne planlegge egen seilas i forhold til ferjenes seilingsmønster. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Det står nå i artikkelen at det er en seiler. Ingen bombe det. Så du kunne ikke denne gangen heller la være å se ned på en gruppe mennesker som er en gruppe mennesker med like stor verdi som fritidsbåtmenneske som det du er , forresten så er det jo en av dine medfeller (trawler) her på forumet som altid "seiler" når han er underveis , du mener vel at han også er et mindreverdig menneske ? Så det som sto i gjengangeren stemmer ikke? Sto det noen plass at seilbåten hadde seilene oppe ? Sitér dette innlegget Link to post
Aloha II Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 nei, det er sant. Han hadde sikkert glemt at han ikke seilte Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Henrik Nygaard Link to post
roaldbj Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Jeg ser at flere medier henviser til artikkelen i Gjengangeren. Artikkelen ble publisert fredag 14. august og det var da ikke levert inn noen anmeldelse til politiet. Foreligger det noen oppdatering av hva som er følgen av denne hendelsen i forhold til politianmeldelse? Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 (redigert) Så du kunne ikke denne gangen heller la være å se ned på en gruppe mennesker som er en gruppe mennesker med like stor verdi som fritidsbåtmenneske som det du er , forresten så er det jo en av dine medfeller (trawler) her på forumet som altid "seiler" når han er underveis , du mener vel at han også er et mindreverdig menneske ? Du la ikke merke til denne du vel? ( ) Men men... ikke alle som har humor Redigert 18.August.2009 av enter4u (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 (redigert) Joda la merke til den , ville bare fyre opp astor litt en mann med masse meninger om en ting han aldri har satt foten sin i må vel kunne trekkes litt opp Redigert 18.August.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Enzo Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Shit , så jeg klarte ikke å trekke deg opp nei Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Nå må du huske på at "Astor" har både mast og seil da Enzo, selv om han ikke vedgår det stiller han i begge kategorier (motor og seilbåt) ! Nå tenker jeg Astor ble "fyrt opp" litt Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.