Jump to content

Bastø Fosen anmelder seiler


Lazyjack

Recommended Posts

En liten digresjon: Jeg var også på kollisjonskurs med en ferge i ytre Trondhjemsfjord. Jeg gikk for motor og fikk fergen inn på min venstre side, altså fergen har vikeplikt.

Mindre enn 2 minutter før sammenstøt kaller jeg fergen opp på kanal 16 og foreslår at jeg går foran dem. De svarer ikke. Jeg kaller på nytt og "presenterer" meg som "seilbåten til sb for dere". Da skvetter de til og foretar en kursendring og går bak meg. Jeg svarer "takk" og de repliserer "det er helt greit".

 

Det er to årsaker til at jeg gjorde dette - 1. vikepliktsregelen og 2. Da de hadde 3 ganger så stor fart som meg, var det nok for dem å endre kurs med noen ørsmå grader. Om jeg skulle ha viket, ville jeg måtte stoppe og eller endre kurs med mere enn 45 grader.

 

Men jeg hadde aldri stått på mitt om jeg ikke hadde fått dem i tale...

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

En liten digresjon: Jeg var også på kollisjonskurs med en ferge i ytre Trondhjemsfjord. Jeg gikk for motor og fikk fergen inn på min venstre side, altså fergen har vikeplikt.

 

Jeg skulle ønske at regel 44 sa noe sånn som: Innenfor 4 milsgrensen skal lystbåter holde unna for nytte trafikken.

 

Da slapp man slikt som:

Er dette trangt farvann?

Er vi begge enige om det?

Jeg er også nyttetrafikk fordi jeg har betalende passagerer ombord.

 

Jeg har selvpålagt vikeplikt for nyttetrafikk - uansett. Derfor er "altså fergen har vikeplikt" utenkelig for meg.

 

Og før noen rekker å påpeke faren ved å fravike reglene: Jeg er tilhenger av TTT og praktiserer det hele tiden.

Link to post
Share on other sites

En liten digresjon: Jeg var også på kollisjonskurs med en ferge i ytre Trondhjemsfjord. Jeg gikk for motor og fikk fergen inn på min venstre side, altså fergen har vikeplikt.

 

Trafikkerte denne fergen et fergesamband på det aktuelle tidspunktet? I tilfelle ja, hvilken fergestrekning var dette? I tilfelle nei, hvor var dette, litt mer nøyaktig?

Link to post
Share on other sites

Mange ganger har jeg stått på dekk og sett at ferga har lagt om kursen for å gjøre det enklere for lystfartøy.

 

?????? Bastøferjene er da lineferjer? De har brukt fløyta på meg, selv om de har vært innhentende båt midtveis mellom Horten og Moss. De kjørte jo ned en yrkesfiskebåt midtfjords også. Klart de har problemer med å vike når de trekkes frem via en wire, selv om lanterneføring for lineferje mangler :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har en Sweden Yacht 370. Har nå Autohelm-styring på ratt. Ønsker autostyring direkte på kvadrant. Hva er best; Simrad eller Raymarine?

Hvem kjenner til person eller verksted som gjør en bra jobb? Hilsen Lyst

 

 

Gannet, her er du bra langt ute på feil villspor... Bastøfergene er ikke lineferger, har aldri vært lineferger og kommer aldri til å bli lineferger. Det er ingen trekkwire i bildet her.

 

Det kalles ironi Hans_K, det forstår du visst ikke.....

Link to post
Share on other sites

''Mange ganger har jeg stått på dekk og sett at ferga har lagt om kursen for å gjøre det enklere for lystfartøy.''

 

Jeg reiser også ofte med den ferga. Jeg har aldri opplevet at de viker for noe som helst. De tuter.

Jfr. fiskebåten de kolliderte med. De trodde han var et lystfartøy på grunn av størrelsen. Så de kjørte på ham. Mens de tutet.

Jeg holder meg langt unna den ferja. Ikke på grunn av regler. Men av rein frykt.

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke at noen i det heletatt gidder å prøve en evt "rett" mot fartøy på denne størrelsen. Både hører og ser disse fergene hjemmefra, og de gir signal rimelig ofte. Jeg har ferdes i dette farvannet siden barndommen, og tror jeg har tilgode å komme i konflikt med deres kurs fortsatt. Man skal ikke være mye våken for å unngå dette ved å korrigere i god tid og kaste et blikk på laste/losse prosessen når man går ut kanalløpet. Bortsett fra regattaer i lite vind/lav fart, er det enkelt å gi de plass.

Link to post
Share on other sites

Greier heller ikke å forstå behovet for å "stå på krava" når en møter ferger/cruisebåter/handelsfartøy/fiskebåter eller annet stort når en er ute å seiler/kjører/går med sin fritidsbåt. Uansett om man er mitt i skagerakk eller i trange farvann.

Være seg med eller uten seil.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Problemet med bastøfergene er at de ligger i havn og venter til du kommer. De tracker din kurs, fart og posisjon, og så går de fra hver sin by på et nøyaktig utregnet tidspunkt slik at de treffer deg akkurat. Helt sikker er jeg ikke, men det kan ofte virke slik.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

''Mange ganger har jeg stått på dekk og sett at ferga har lagt om kursen for å gjøre det enklere for lystfartøy.''

 

Jeg reiser også ofte med den ferga. Jeg har aldri opplevet at de viker for noe som helst. De tuter.

Jeg har også noen-hundre krysninger med Bastøferga de siste 10 årene. Adskillige ganger registrerer jeg kursendringer hvor ferga endrer kurs (holder av veien) for å unngå konfliktsituasjoner med lystbåter. Ikke uvanlig at det oppleves som stor-slalåm. De gangene (3-5 ganger?) jeg har opplevet fløyting fra ferga er det situasjoner hvor lystbåt ikke er klar over fergas nærvær. Spesielt er dette ved tillegging i Moss hvor saktegående lystbåter (snekker) har greid å komme mellom ferga og fergeleie.

 

Sett fra dekk på Bastøfergene opplever jeg skipperne som smidige og hensynsfulle som tilpasser seg trafikkbildet. :flag:

Men nå er vi OT i forhold til trådens egentlige tema.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

jeg prøver etter beste evne å holde meg ut av veien, men føler meg allikevel usikker hver gang jeg passerer her. Spesielt når en kommer fra Larkollen og går nordover så er det ganske typisk at ferga fra Moss legger ut på det tidspunktet som tilsvarer at den vil krysse min kurs. Kommer det så også en ferge fra Horten vil den legge kursen lengre syd noe som betyr at jeg omtrent må vende båten rundt for å være sikker på å ikke ligge i veien for noen av dem. De har videre så stor fart at min evne til å komme meg unna er begrenset. Nå har jeg omsider lært at ferga fra Moss foretrekker å legge kursen nær sydenden av Jeløya, og jeg vet også at den normalt ikke justerer kursen mye for å kunne gå aktenfor meg (også når jeg er eneste båt i farvannet). Etter jeg fikk AIS-transponder ombord er det i hvertfall mye greiere og vurdere fergens kurs og fart.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Problemet med bastøfergene er at de ligger i havn og venter til du kommer. De tracker din kurs, fart og posisjon, og så går de fra hver sin by på et nøyaktig utregnet tidspunkt slik at de treffer deg akkurat. ....

Den der mente du ikke alvorlig hva?? :confused::crazy::confused:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Problemet med bastøfergene er at de ligger i havn og venter til du kommer. De tracker din kurs, fart og posisjon

 

Du tror og mener vel ikke dette seriøst håper jeg?

Ferjene går når rutene tilsier det.

Herregud, men det får være grenser for tåpelige uttalelser og meninger

Redigert av Zenit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Problemet med bastøfergene er at de ligger i havn og venter til du kommer. De tracker din kurs, fart og posisjon, og så går de fra hver sin by på et nøyaktig utregnet tidspunkt slik at de treffer deg akkurat. Helt sikker er jeg ikke, men det kan ofte virke slik.

REgner jo med at det var en spøk da.

 

Har det på samme måte når det gjelder Color line. Sandefjord/strømstad.

Jeg møter/blir tatt igjen av dem. ALLTID rett på vestsiden av Torbjørnskjær.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Folkens, kutt ut ironien. Det er ikke alle som skjønner det...

 

Ref:

Gannet, her er du bra langt ute på feil villspor... Bastøfergene er ikke lineferger, har aldri vært lineferger og kommer aldri til å bli lineferger. Det er ingen trekkwire i bildet her.

 

Den der mente du ikke alvorlig hva?? :confused::crazy::confused:

 

Du tror og mener vel ikke dette seriøst håper jeg?

Ferjene går når rutene tilsier det.

Herregud, men det får være grenser for tåpelige uttalelser og meninger

 

:lol::lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Folkens, kutt ut ironien. Det er ikke alle som skjønner det...

:giggle: Man må nok skrive <ironi>en ironisk bemerkning</ironi> for å gjøre det helt klart...

 

Men med avgang på 00 og 30 minutter i begge retninger kan det virke tett!

 

Jeg har skullet over innseilinga til Göteborg en gang, og råka til å komme slik at jeg måtte vente på Stena Danica og ekspressbåten fra Frederikshavn, og på Stena Jutlandica ut fra Göteborg, før jeg kom over ved Buskärs Knöte.

For ikke å snakke om Sandefjord-Strömstad-fergene, som alltid :smiley: kommer et sted mellom Lauer og Syd-Hällsö når vi skal sørover eller nordover Kosterfjorden.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Nå må dere ikke glemme - mast eller ikke - også Astor 'seiler', ja til og med Color Fantasy seiler mellom Oslo og Kiel. Det heter bare slik.

 

Eller kjører Astor, og parkerer, og rygger? :eek:

 

Vi kjører båt, men jeg både bakker og legger til der det passer. Ordet seiler har jeg aldri brukt ombord. :nonod:

 

 

Nå har jeg omsider lært at ferga fra Moss foretrekker å legge kursen nær sydenden av Jeløya, og jeg vet også at den normalt ikke justerer kursen mye for å kunne gå aktenfor meg (også når jeg er eneste båt i farvannet). Etter jeg fikk AIS-transponder ombord er det i hvertfall mye greiere og vurdere fergens kurs og fart.

 

Samme erfaring hhar jeg, Framtia. Jeg er svært glad for AISen, også her i Indre Oslofjord. Jeg vet at det er profilerte båtfolk her på BP som fnyser av bruken av AIS i kystnært farvann. Ettersom jeg bruker båten året rundt i all slags værforhold (tåke-tett snødriv) er jeg flittig bruker av AISen sammen med radar og visuell utkikk. Helt klart man skal benytte de hjelpemidlene man har til rådighet ombord.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vi kjører båt, men jeg både bakker og legger til der det passer. Ordet seiler har jeg aldri brukt ombord. :nonod:

Helt enig! :yesnod:

Etter å ha snakket med min onkel om dette, som har seilt til sjøss i alle år som 1.styrmann og skipper, på alle mulige lastebåter og svære tankere i alle verdens hjørner, så har jeg fått klar melding om at de går fra havn til havn. Man går for motor sier han, og man bakker, og legger til, også seiler man til sjøss som et begrep for yrket. Det er ingen tvil rundt dette. Jeg tror at noen har misforstått bruken av ordet å seile her på forumet, og nesten manisk bruker ordet seile, seile, seile, for å fortelle at man faktisk har gått hit og dit for motor, og ikke seilt så mye som en tomme. Så nå fikk vi opplyst om det.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Trafikkerte denne fergen et fergesamband på det aktuelle tidspunktet? I tilfelle ja, hvilken fergestrekning var dette? I tilfelle nei, hvor var dette, litt mer nøyaktig?

 

Beklager upresis stedsangivelse. Trondhjemsleia var stedet, nærmere bestemt fergen mellom Smøla og Tustna. Og ja, fergen var i rute.

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

er ikke så veldig vanskelig å forutsi når ferga gåt

 

kvart over og kvart på fra horten. Hel og halv time fra Moss. Overfarten tar 30 minutter med BastøI og II, ca 35 minutter med Bastø 3.

 

De som har problemer med å forholde seg til fergene får kanskje holde seg enten på innsiden eller utsiden av ruta de går. Det er noktryggest for alle på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...