Jump to content

Bastø Fosen anmelder seiler


Lazyjack

Recommended Posts

Beklager upresis stedsangivelse. Trondhjemsleia var stedet, nærmere bestemt fergen mellom Smøla og Tustna.

 

Takk for tilleggsinformasjonen! Fergen mellom Smøla og Tustna, eller mer presist mellom Edøya og Sandvika, krysser Trondheimsleia, eller overgangen mellom Edøyfjorden og Trondheimsleia. Nærmest all skipstrafikk mellom nord-sør og sør-nord, untatt den trafikken som seiler utenskjærs, passerer gjennom Trondheimsleia. Det betyr at det er en "sterkt beferdet lei", og regel 44, men ikke begrenset til den, kommer til anvendelse.

 

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

Det innebærer med andre ord at det er du som mest mulig skal holde av veien for fergen, og ikke den.

Link to post
Share on other sites

Helt enig! :yesnod:

Etter å ha snakket med min onkel om dette, som har seilt til sjøss i alle år som 1.styrmann og skipper, på alle mulige lastebåter og svære tankere i alle verdens hjørner, så har jeg fått klar melding om at de går fra havn til havn. Man går for motor sier han, og man bakker, og legger til, også seiler man til sjøss som et begrep for yrket. Det er ingen tvil rundt dette. Jeg tror at noen har misforstått bruken av ordet å seile her på forumet, og nesten manisk bruker ordet seile, seile, seile, for å fortelle at man faktisk har gått hit og dit for motor, og ikke seilt så mye som en tomme. Så nå fikk vi opplyst om det.

 

Riktig det. :yesnod:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle ønske at regel 44 sa noe sånn som: Innenfor 4 milsgrensen skal lystbåter holde unna for nytte trafikken.

 

Da slapp man slikt som:

Er dette trangt farvann?

Er vi begge enige om det?

Jeg er også nyttetrafikk fordi jeg har betalende passagerer ombord.

 

Jeg har selvpålagt vikeplikt for nyttetrafikk - uansett. Derfor er "altså fergen har vikeplikt" utenkelig for meg.

 

Og før noen rekker å påpeke faren ved å fravike reglene: Jeg er tilhenger av TTT og praktiserer det hele tiden.

blande ikke in begreppet "Lystbåter"................dette begreppet finnes ikke i de INT sjøveisreglerne....

nær du gjør dette...så krævs det bla att vi har ulike lanternføring nattetid før o skille nyttetrafikk (mindre <50m) fra lystseilere

eller att du kan avgjøre om Targa 25an er en taxibåt eller lystfartøy

 

9B håller i massevis

"Fartyg med längd under 20 meter eller segelfartyg får ej hindra genomfarten

för fartyg, som kan säkert framföras endast inom en trång farled."

 

ønsker du definere "trangt farvann", så sæg då, ifølg Int 9B

 

att allt farvann innom en viss grens er att betrakta som trangt farvann.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Etter å ha snakket med min onkel om dette, som har seilt til sjøss i alle år som 1.styrmann og skipper, på alle mulige lastebåter og svære tankere i alle verdens hjørner, så har jeg fått klar melding om at de går fra havn til havn. Man går for motor sier han, og man bakker, og legger til, også seiler man til sjøss som et begrep for yrket. Det er ingen tvil rundt dette. Jeg tror at noen har misforstått bruken av ordet å seile her på forumet, og nesten manisk bruker ordet seile, seile, seile, for å fortelle at man faktisk har gått hit og dit for motor, og ikke seilt så mye som en tomme.

 

 

Riktig...

 

Ikke for å kverulere med dere :lol: , men selvfølgelig kan ordene "seile", "seiler" og "seilas" brukes for maskindrevne farøyer også, og ikke bare seilfartøy. Endatil sjøveisreglene gjør det. :wink: Kanskje er det på tide med en titt i dem? :giggle:

Link to post
Share on other sites

ønsker du definere "trangt farvann", så sæg då, ifølg Int 9B

 

att allt farvann innom en viss grens er att betrakta som trangt farvann.

 

Det er bare en hake ved det. Da må man, i tråd med regel 9 a), om man med et fartøy seiler(merk dere ordet "seiler", Spinnaker og Astor :giggle: ) i en trang lei eller et trangt løp, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som dette fartøyet har på sin styrbord side. Og det er ikke absolutt alle steder langs kysten av Norge innenfor en slik tenkt grense at det vil være naturlig.

Link to post
Share on other sites

Ikke for å kverulere med dere :lol: , men selvfølgelig kan ordene "seile", "seiler" og "seilas" brukes for maskindrevne farøyer også, og ikke bare seilfartøy.

Nei, dette har intet med sjøveisregler å gjøre, og ordbruken i reglene som er svært gammeldags.

 

Dette med å si at man seiler når man går for motor, det gjør intet annet enn å forvirre. Like så at man har seilt hit og dit, når man har gått for motor. Men ordet å seile, kan selvfølgelig brukes i et regelverk, da snakker man jo ikke om en spesifikk båt men alle båter. Seilas kan under tvil benyttes når man snakker om en ferd som er avsluttet for alle typer båter, men man kan ikke si seiler, eller å seile når man fører motorbåt, da er vi over på seilfartøy. Motorbåter går også i seilingsleden, men snakker vi om alle båtene som går der, som kan være både seilbåter og motorbåter, og robåter, da sier man at de seiler i seilingsleden.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Det er bare en hake ved det. Da må man, i tråd med regel 9 a), om man med et fartøy seiler(merk dere ordet "seiler", Spinnaker og Astor :giggle: ) i en trang lei eller et trangt løp, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som dette fartøyet har på sin styrbord side.

 

Ja men det er jo helt riktig, reglene snakker jo om et fartøy, som kan være alle typer båt. Men snakker man om en spesifikk båt, eller kanskje at en båt for eks trekker en mann på vannski, som selvfølgelig ikke en seilbåt kan gjøre, da kan vi ikke bruke ordet seiler.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Vi tok strømstad-sandefjord ferja torsdag for 2 uker siden. Like etter adgang, tutet ferja fryktelig flere ganger. Da kom det en kryssende seilbåt inn fra babord side. Denne seilbåten viste ikke tegn til å stoppe :eek: . Det ente med at ferja nesten måtte stoppe helt opp. Kaptainen gikk ut på brua og skrek ned til denne stakker`n. Typisk seilbåt, skrek han :sweat: .....

Etter 9 uker på sjøen i sommer, er dette mitt inntrykk: Seilbåt(eiere) står på sitt, de viker ikke uansett og de lager utallige farlige situasjoner.

Kommer du inn i trangt farevann og du møter 3 seilbåter, kan du banne på at disse 3 båtene ikke ligger på linje, men de kommer slik at du må gå mellom disse båtene. I det du passerer ser du en figur stående i "regndress og sydvest" og har et "hovent" blikk . Hvorfor?????????

Fy, og jeg har irritert meg over disse seilbåtene i sommer. Har blitt nevnt før om at det skulle vært egne havner for seilbåter. Kanskje de skulle hatt egne hav også!!!

"sote(n)kanalen" i sommer: typisk (seiler m/motor) det en seilbåt i 3-4 knop i kanalen og gjør slik at de med motorbåt ikke får styrefart og dette ender med "bare surr" og skriking.

Jeg kommer aldri til å "seile" min motorbåt :nonod: . Skjønner at seilbåt folket er hår-såre, klart de irriterer seg over å aldri komme frem til bestemmelsestedet. Men billig er det :rolleyes:

Ligger du longside i en havn, selv med god plass.... kan du banne på at det kommer en seilbåt (kommer jo fram etter ett par døgn) og legger seg utenpå deg. Og tråkker over dekket ditt uttallige ganger. Skjerp dere! så blir dere bedre likt på sjøen, dere også :cool:

Redigert av litt peiling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser mye av det samme med fotgjengere og syklister i trafikken. Av og til bare går de over gata så jeg må bremse eller til og med nesten stoppe bilen!!!

En gang så jeg en som gikk over gata foran en buss! Værste jeg har sett. Forby gåing nå, eller sperr dem inne på en plass hvor de kan gå for seg selv!!!

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Etter 9 uker på sjøen i sommer, er dette mitt inntrykk: Seilbåt(eiere) står på sitt, de viker ikke uansett og de lager utallige farlige situasjoner.

 

Dette kan du ikke mene??? Etter 18 år på sjøen er dette langt fra min oppfatning.

Kan det tenkes at ditt syn er preget av hva slags båt du selv fører?

Link to post
Share on other sites

"sote(n)kanalen" i sommer: typisk (seiler m/motor) det en seilbåt i 3-4 knop i kanalen og gjør slik at de med motorbåt ikke får styrefart og dette ender med "bare surr" og skriking.

Hvis de ikke hadde hatt det så travelt med å komme til land hver gang de er på sjøen, så kunne de kjøpt BÅT(kanskje seilbåt til og med) i stedet for dasslokk, så kan de manøvrere slik som seilbåter også. :wink::giggle:

Link to post
Share on other sites

Etter å ha snakket med min onkel om dette, som har seilt til sjøss i alle år som 1.styrmann og skipper, på alle mulige lastebåter og svære tankere i alle verdens hjørner, så har jeg fått klar melding om at de går fra havn til havn. Man går for motor sier han, og man bakker, og legger til, også seiler man til sjøss som et begrep for yrket. Det er ingen tvil rundt dette. Jeg tror at noen har misforstått bruken av ordet å seile her på forumet, og nesten manisk bruker ordet seile, seile, seile, for å fortelle at man faktisk har gått hit og dit for motor, og ikke seilt så mye som en tomme.

 

http://www.sjofartsdir.no/upload/5971/Seile_uten_los.doc - tankskip som "seiler" uten los

 

eller http://fiskeribladet.no/default.asp?side=101&lesmer=9835 - "Båter som seiler..."

 

eller http://www.regjeringen.no/nb/dep/nhd/press....html?id=511396 - "Tiltaket vil sikre at skip får sine nødvendige sertifikater slik at Sjøfartsdirektoratet ikke blir en flaskehals for å nå målsettingen om at «Skip skal seile"

 

http://www.stortinget.no/no/Saker-og-publi...ok8-200708-090/ - "frykter at direktoratet vil være en bremse ved at "skip skal seile" på grunn av manglende kapasitet. "

 

Har bevist valgt linker fra institusjoner som jeg mistenker at de i alle fall kommer i nærheten av den kompetansen som finnes her på baatplassen :lol:

 

Forøvrig enig i at "å seile" er utøvelsen av yrke som sjømann.

Link to post
Share on other sites

Teknisk sjef I Bastø-Fosen var på lokalradio og opplyste at reglene sa at lystbåter alltid har vikeplikt for nytteafikk. Så da har vel oraklet talt.

Han har sikkert peiling, men han er part og derfor ikke uhildet.

Oraklet (se særlig avsnittet Science and the Pythia) har dessuten den egenskapen at hun svarer i hallusinasjon og uklart, slik at mottakeren av budskapet (også i hallusinasjon) kan tolke sjøl. Kanskje den tekniske sjefen ikke ville like å bli sammenliknet med oraklet :smiley:

Jeg ville ikke finne på å prøve å krysse foran bastøferja eller rutebåtene i Skjærhallsfjorden, uansett om jeg er bare under seil eller har framdrift med motor - men utenfor Nord-Hällsö har jeg under seil blitt innhentet av en colorlineferje som i god tid viste at den ville vike, og vek akkurat nok til å komme trygt aktenfor meg. (der gjelder for øvrig ikke regel 44)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

For å helle på mer bensin på bålet vedrørende seiling. Jeg har observert at enkelte seilbåter legger seg på kollisjonskurs når jeg møter de. Har prøvd å dreie noen grader, men det tar ikke mange sekundene så ligger seilbåten på kollisjonskurs igjen. Jeg trodde det var meg som var paranoid, så jeg har bare levd med det. Så kom jeg i skade for å nevne det rundt et bål hvor vi satt mange og koste oss. Da var det flere andre motorbåtførere som bekreftet at de opplevde det samme. Så var det en seiler som sa, " ja, du vet dette er vår rett som seilere". Og det har han jo helt rett i :wink:

Link to post
Share on other sites

* De som kaller andre båtgrupper som bevisste provokatører må nok ta en runde med seg selv og eget sinnelag.

* Seilbåter må ofte korrigere kursen hele tiden fordi vindretningen ikke er konstant. For motorbåtførere kan det unektelig virke som underlig oppførsel.

* Dessverre skjemmes sjølivet fremdeles av litt for mange drammer innabords.

* Noen tror at havet er stort og setter på autopilot og går under dekk. (selvopplevd)

* De fleste situasjoner oppstår som følge av manglende forståelse og beregningsevne, ikke minst manglende forståelse av at stort skip kan holde høy fart i trange farvann, f.eks i indre Oslofjord.

* Tett trafikk bør snart skape et folkekrav om ferdighetsbevis for skipper på stor eller liten "skute".

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et nytt apropos - Her på nordvestlandet, nærmere bestemt Kristiansundsområdet er det flere ferger, mange supplybåter, noen hurtigbåter, en og annen hurtigrute mindre og større frakteskip og en og annen oljeplattform (!) som går i relativt små og smale fjordområder. Det er veldig ofte en hører at fartøyene avtaler seg i mellom på VHF'en hvem som viker og hvem som går. Ofte kan en se skjeldne konstellasjoner av oljeplattform, supplybåter, ferge, fraktebåt og hurtigrute i nærheten av hverandre på Bremsnesfjorden. Det virker som om de kaller opp hverandre og bekrefter overfor hverandre det som alle skjer er den minst energikrevende samhandling via VHF. Slik jeg tolker dette er at poenget ikke er å tviholde på retten sin, men se og avtale hvem som gjør hva - på den enkleste måten.

 

Hovedpoeng; det må være mulig å ta kontakt med mulig kryssende fartøy og avtale hvem gjør hva via VHF også for lystbåter. Enig - ikke??

 

P.S. Under seiling ble jeg og kona tatt igjen av en nærmest lydløs supplybåt som kom sigende bak oss i 2-3 knop. I sidesynet så jeg en svart skygge og snudde meg - og så oppover baugen på en DIGER supplybåt. Jeg styrte hardt styrbord for å gi plass. Skipperen som var svært så tydelig i det store vinduet gjorde staslig honnør til oss - mens jeg priset meg lykkelig over at de ikke brukte fløyta. Da er jeg redd vi hadde fått hjertestans....

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

men det tar ikke mange sekundene så ligger seilbåten på kollisjonskurs igjen. Jeg trodde det var meg som var paranoid, så jeg har bare levd med det.

Et par trøstens ord: det er vinden som skifter littegrann fram og tilbake. Seilbåten er nok ikke ute for å ta deg.

Vinden skifter kontinuerlig litt hit og dit, så en seilbåt på kryss vil dreie mot din kurs 50% av gangene og fra din kurs 50% av gangene. De siste av disse 50% legger du nok ikke merke til, men de første kan nok oppleves som forfølgelse.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har faktisk en profesjonell vindmåler ombord og tanken har slått meg, så jeg har fulgt med på denne.. Jeg har prøvd å skifte kurs flere ganger og seilbåtene følger etter. Men la nå det være sagt dette er en og annen seilbåt, og det plager meg ikke i det hele tatt. Det som er påfallende er at alle motorbåtførerne rundt det bålet hadde samme erfaring...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...