Jump to content

Bastø Fosen anmelder seiler


Lazyjack

Recommended Posts

Jeg har pendlet en årrekke med ferga og har i mange år seilt i farvannet det prates om.

 

Jeg må berømme Bastø Fosen for den smidighet og velvilje de viser på fjorden. Det er stor aktivitet fra Moss Seilforening i området. Mange ganger har jeg stått på dekk og sett at ferga har lagt om kursen for å gjøre det enklere for lystfartøy. Samarbeidt med Moss Seilforening som har stor aktivitet i Værla er meget godt.

 

De fleste lystbåtførere oppfører seg også fint - men det er alltid noen som av en eller annen grunn må forsøke å rekke foran ferga. For meg er det uforståelig. At ekstremtilfeller annmeldes er forståelig.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
For ordens skyld.

Ingen seilte.

Det var en situasjon mellom to maskindrevne fartøy.

 

Så det som sto i gjengangeren stemmer ikke?

 

Sitat:

– Kapteinen om bord på Bastø 3 måtte foreta en unnamanøvrering fordi en seilbåt var på kollisjonskurs. Politiet ble tilkaldt og fulgte føreren av seilbåten til havn der det ble påvist at han hadde drukket, men han holdt seg innenfor grensen som er 0,8 prosent til sjøs

Med vennlig hilsen

 

Henrik Nygaard

Link to post
Moss-Horten kan vel neppe sies å være "trangt farvann". På den annen side forstår jeg at det kan bli vanskelig å holde ruta for fergene...dersom de skal ha vikeplikt for seilbåter og andre båter som kommer fra styrbord.

 

I området hvor fergene mellom Horten og Moss trafikkerer, er jeg av den klare oppfatning at sjøveisregel nr. 44 kommer til anvendelse da dette farvannet er en "sterkt beferdet lei" som følge av all skips- og lystbåttrafikk i retningene nord-sør og sør-nord, i tillegg til alle kryssingene til fergene på sambandet Horten-Moss.

 

At det er et trafikkseperasjonssystem i dette området, i tillegg til å være innenfor Horten VTS sitt virkeområde, bør også understreke at dette er en lei som er sterkt beferdet.

 

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

Det er med andre ord ikke fergene mellom Horten og Moss som mest mulig skal holde av veien.

 

Det forandrer jo saken.

 

Om det er et maskindrevet fartøy, og ikke et seilfartøy, forandrer det ikke saken i nevneverdig grad da regel 44 fortsatt kommer til anvendelse. Det er vel fortsatt snakk om et lystfartøy.

Link to post

Jeg slutter meg til Bitteliten og vil berømme hvordan Bastø-Fosen ferjene manøvrerer tvers over Oslofjorden.

Jeg har de siste ukene registrert tre tilfeller hvor ferjene har gitt fem støt, og i samtlige tilfeller var det i forbindelse med saktegående motorbåter.

Akkurat i tilfellet Bastø-Fosen ferjene er det greit å ha AIS slik at en kan følge med på CPA og TCPA. Det er tre ferjer som går kontinuerlig over fjorden på dagtid og da er det greit å kunne planlegge egen seilas i forhold til ferjenes seilingsmønster.

Link to post
Det står nå i artikkelen at det er en seiler. Ingen bombe det. :giggle:

Så du kunne ikke denne gangen heller la være å se ned på en gruppe mennesker som er en gruppe mennesker med like stor verdi som fritidsbåtmenneske som det du er , forresten så er det jo en av dine medfeller (trawler) her på forumet som altid "seiler" når han er underveis , du mener vel at han også er et mindreverdig menneske ?

 

Så det som sto i gjengangeren stemmer ikke?

Sto det noen plass at seilbåten hadde seilene oppe ?

Link to post
Så du kunne ikke denne gangen heller la være å se ned på en gruppe mennesker som er en gruppe mennesker med like stor verdi som fritidsbåtmenneske som det du er , forresten så er det jo en av dine medfeller (trawler) her på forumet som altid "seiler" når han er underveis , du mener vel at han også er et mindreverdig menneske ?

 

 

Du la ikke merke til denne du vel? ( :giggle: ) Men men... ikke alle som har humor :lol:

Redigert av enter4u (see edit history)
Link to post

Nå må du huske på at "Astor" har både mast og seil da Enzo, selv om han ikke vedgår det stiller han i begge kategorier (motor og seilbåt) !

 

Nå tenker jeg Astor ble "fyrt opp" litt :lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...