Jump to content

Hva er reglene for båthenger og klasse B førerkort

Gustav Mahler

Recommended Posts

Jeg kan trekke en tom eller delvis lastet båthenger med tillatt totalvekt på hele 2600kg[/b]

Feil igjen. (Hvis du bare har B)

Hvis du bare har B i førerkortet, så spiller det ingen rolle om hengeren er tom eller ikke. Det er totalvekten på hengeren som regnes, uansett.

Det er kun ved E, at aktuell last kommer inn i bildet.

Polarn: Tunga rett i munn nå.. :smiley:

Redigert av Lagavulin (see edit history)

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Klasse B (personbil m.v.)

Denne klassen gjelder føring av motorvogn (unntatt motorsykkel) med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt åtte passasjerplasser i tillegg til førerplassen.

Med klasse B kan du etter bilen trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg.

Det kan også være tillatt å trekke tilhenger over 750 kg med klasse B dersom

tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og

den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg.

Før trekking må du dessuten alltid kontrollere de tekniske begrensningene i personbilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt (tillatt hengervekt). Denne må du ikke overskride uansett hvilke førerkortklasser du har.

Se også etter bilens tillatte vogntogvekt. Denne skal selvsagt heller ikke overskrides, uansett førerkortklasse, dvs. summen av bilens aktuelle totalvekt + tilhengerens aktuelle totalvekt må til sammen ikke overskride tillatt vogntogvekt.

Klasse B gir også rett til å kjøre tre- eller firehjuls motorsykkel og moped klasse M 147 i internasjonal trafikk. Høyst sannsynlig blir også tohjuls moped (klasse M 146) akseptert i utlandet, men undersøk på forhånd hvordan reglene praktiseres i de aktuelle landene.

For kjøring i Norge gir klasse B førerrettighet også for:

moped

traktor, med eller uten tilhenger men bare traktor med tillatt totalvekt høyst 3500 kg hvis klasse B er ervervet etter 1. januar 2005

motorredskap med tillatt totalvekt høyst 7500 kg og større motorredskap med maksimal konstruktiv hastighet 50 km/t, men bare motorredskap med tillatt totalvekt høyst 3500 kg hvis klasse B er ervervet etter 1. januar 2005

beltebil med eller uten tilhengerslede

snøscooter med eller uten tilhengerslede hvis klasse B er ervervet før 1. juli 2006

tre- eller firehjuls motorsykkel

tre- eller firehjuls motorsykkel med slagvolum over 125 ccm med tilhenger, og som er godkjent for å trekke tilhenger ved merknad i vognkortet

Sånn jeg leser (den rette måten:-) det er det kun opp imot tillatt vogntogvekt at aktuel vekt kommer inn i bilde. Ser enkelte sliter med å regne sammen vekter. Men det kommer ganske klart fram på det jeg klipte ut fra SVV her over. Les et par ganger.

TIPS: Siden Politiet og Biltilsynet sliter like mye som flere her inne med å fårstå disse reglene, ta en utskrift av de to sidene hos SVV som omhandler temat og oppbevar med vognkorte.

Jeg har stått i over en time og diskutert i over en time føre jeg fikk kjøre videre. Men det var mens jeg bare viste reglene og ikke hadde med skrivet.

:) :)

Du har nok rett Lagavulin .....

, men du kan bruke aktuell vekt dersom bilen tillatte vogntogvekt er lavere enn 3500.

Regneeksempel fra vegvesenet sine sider.

Regneeksempel

Du har bare klasse B og ønsker å finne ut hvilke tilhengere du kan trekke. I bilens vognkort finner du at bilens egenvekt med fører er 1225 kg, tillatt totalvekt: 1730 kg, tillatt hengervekt: 1000 kg og tillatt vogntogvekt: 2710 kg.

Tilhengerens tillatt totalvekt må ikke være over 1225 kg (egenvekt med fører) eller (3500 – 1730 = ) 1770 kg, dvs 1225 kg som er laveste vekt.

Tilhengeren med last må ikke overstige 1000 kg (tillatt hengervekt). Full-lastet bil kan veie 1730 kg og full-lastet henger 1000 kg, til sammen 2730 kg. Siden tillatt vogntogvekt er 2710 kg, er det 20 kg last som må fjernes fra bil og/eller henger før trekking.

Ergo: hengerens tillatte totalvekt må ikke være over 1225 kg, og hengerens egenvekt eller hengeren med last må ikke overstige 1000 kg.

Person med klasse BE slipper å beregne hengerens tillatte totalvekt iflg. campingvognregelen, det er nok å sjekke bilens tekniske begrensninger i form av maksimal aktuelle hengervekt og maksimal aktuelle vogntogvekt.

Redigert av Robert S (see edit history)

Se regneeksempel over fra vegvesenet:

Dette tilsier maks tillatt tilhenger totalvekt er 1393 kg(eller 1550 kg ???), maks AKTUELL tilhengerlast på 1145 kg

Regne eksempelet kommer fra vegvesenet, og viser bruk av aktuell last for B sertifikat.

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerk...v+mindre+henger

Skriv ut siden og ha den vognkortet.... Det har jeg gjort

Det bor tre politifolk i mitt nabolag, en er fra traffikketaten, og ingen av de kan reglene.

Redigert av Robert S (see edit history)

Sitat fra vegvesen:

"Person med klasse BE slipper å beregne hengerens tillatte totalvekt iflg. campingvognregelen, det er nok å sjekke bilens tekniske begrensninger i form av maksimal aktuelle hengervekt og maksimal aktuelle vogntogvekt."

Jeg mener uansett at tillatt totalvekt på hengeren ikke er noe man skal beregne, det skal stå i vognkortet på hengeren!

Flere som er enige?

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Jeg mener uansett at tillatt totalvekt på hengeren ikke er noe man skal beregne, det skal stå i vognkortet på hengeren!

Ja, helt enig.

Tilhengerens tillatte totalvekt er det fabrikanten av tilhengeren som beregner ut fra gitte krav til bæreevne, etc. Alle andre, inkludert Vegvesenet (som fører tallet inn i vognkortet) må bare forholde seg til det tallet som fabrikanten har oppgitt.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Sendte like greit en mail til Statensvegvesen om en forespørsel om å lese denne tråden. Tror neppe jeg får noe særlig til svar, med hadde vært gøy å fått de på banen :yesnod: Håper de ser selv at mange mener mye og at det er lett og misforstå regelverket :crazy:

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Burde antakelig latt være med og skrive dette, ( men klarer ikke å la være )

Dere som kjører med henger - blir Dere stoppet ofte , blir det bøter og i så fall anngis det

hvilken bestemmelse som er brutt.

Har selv i de siste 5 år kjørt et par ganger i måneden med varehenger uten at alle lys er i orden

( kontakten er montert så kjelkete å komme til)

uten å bli stoppet. dette i oslo , bærum og oppegård - hadde ikke turt det samme på vestlandet,

der er sannsynligheten for å komme i kontroll 20 ganger større.

Litt på siden av emne kanskje , men dersom man blir fristet til å strekke det litt - hva blir konsekvensene.

( har selv gammelt 7,5 tonn + henger sertifikat , men hva hvis vi er på tur og sønn eller kone kjører litt )

Oppsummert så er det tre regler for B:

Totalvekt 3500 kg - Dette gjelder aktuell vekt (Øyeblikksvekt).

Nope, for naken B er det tillatt totalvekt som gjelder. Kun de som har BE får beregne aktuell vekt.

Det vil si at min Caravelle som veier ca 2600 kg maks kan ha 900 kg total hengerlast.

Nei, en med B kan bare trekke henger med maks tillatt totalvekt på 900kg.

Vognkortet sier at jeg kan trekke 2500 kg, men den regelen blir overstyrt av totalvekt.

Yupp. En med BE kan trekke 2500kg (medmindre maks tillatt vogntogvekt er begrenset. Noen biler har maks vogntogvekt som er mindre enn summen av maksvekt på bil + henger)

Tilhengerens tillatte totalvekt skal ikke overskride bilens egenvekt med fører

- Det vil si at jeg kan trekke en henger som har tillatt totalvekt opp til 2600kg

Nei, ikke med naken B, da blir det maks 900 kg tillatt totalvekt på henger pga maks tillatt vogntogvekt på 3500 som gjelder uansett med B. En men BE kan trekke full vekt.

Oppsummert :

Jeg kan trekke maks 900kg Aktuell last med bilen (Det står aktuell last på vegvesen sine sider, og er også eksempler på dette nedert på venstremenyen). Dette på grunn av regel for maks 3500 kg totalvekt.

Jeg kan trekke en tom eller delvis lastet båthenger med tillatt totalvekt på hele 2600kg

Nei, med naken B er det tillatte totalvekter som gjelder, det hjelper ikke om hengeren er tom eller delvis lastet. En med BE kan trekke henger med så høy tillatt totalvekt han vil, så lenge aktuell totalvekt er innenfor begrensningene.

Maks hengerlast for sertifikat B:

1750 kg dersom bilens egenvekt med fører er 1750 kg[/b]

Mnja, igjen er det maks tillatt totalvekt på hengeren som må være maks 1750, ikke aktuell vekt.

Jeg kommer ifra SVV nå pga når jeg omregistere (i 2006) min Volvo 240 ifra vare til personbil hadde de glemt å gjøre om vektene i vognkorte som blir krevd. Så jeg har får høy egenvekt (skal fjærnes ca 100kg bly og noen avstandshylse ved omreg) og totalvekt, feli lasteindeks på dekkene er det også i vognkorte nå. Jeg måtte forklare flere ganger at med feil totalvekt på bilen kommer jeg 15kg over lovlig 3500. De klarte ikke helt å se problemet føre jeg siterte reglene. Så det endte med at jeg må vise bilen på nytt føre de kan rette på feilene i vognkorte som de selv har gjort. Så jeg har nå en bil som egentilg ikke er godkjent verken etter volvo eller biltilsynse regler.. Kan bil matt av vindre..

Jeg tok også opp dette med bredder på båt og henger siden båten min stikker litt (230-191=39/2) på utsiden. Viste til utskrift ifra forskrift om bruk av kjøretøy og lurte på åssen jeg skulle gå fram for å få tilatelse? sa også at jeg ville skaffe merkinger og lys etter reglene vist det kreves. Mannen forsvant for og forhøreseg. Kom til bake med et svar om at de reglene skal forandres men viste ikke til hva. Så ved eventuel kontroll er det helt opp til den som stopper meg hva som skjer så lenge kunne han fortelle.

Å få hengeren godkjent til breiere last innebar å bredde skjærmene og flytte markeringslysene etter ville han tru, men.... Dette var trossalt en av folkene som jobber i hallen (de som godkjenner) så han var ikke sikker.....

Så jeg må vise bilen pga rot ifra de og jeg må ???? får å få fraktet båten lovlig.. Hører jeg momling om statlig bedrift?

Syns dette er vel komplisert eg også.

Eg har klasse B, bilen har tillatt total vekt på 1850kg, og tillatt tilhengervekt på 1300kg. Hvor stor tillatt totaltvekt kan da hengeren ka? 1650kg (=3500kg bil/henger) eller 1300kg(max hengervekt)? Dvs. kan eg drage en henger med tillatt totaltvekt på 1650kg, men sjølsagt ikkje ha meir vekt enn hva bilen kan trekke?

Jeg tror du har rett, altså at du kan trekke henger med tillatt totalvekt inntil 1650, men at den ikke må lastes til mer enn 1300kg. Her er det altså et tilfelle hvor en med klasse B skal vurdere aktuell vekt, som jo ikke er det vanlige. Her overstiger førerretten etter klasse B de tekniske begrensningene i vognkortet, det vanligste er det motsatte.

Jeg ser at hljoen i innlegg #15 skriver at tillatt totalvekt for hengeren ikke må overstige bilens tillatte hengervekt (vognkort), men jeg vet ikke hvor han har det fra. Forskrift om bruk av kjøretøy (§ 4-2 nr. 4) presiserer at det er aktuell totalvekt som er avgjørende ift grensen i vognkortet.

Jaja da Lettrus :)

Ble egentlig klar over det i sted.

Det er no litt kjedelig med en caravelle som bare kan trekke 900 kg :)

Det løser du jo glatt ved å ta BE, så kan du trekke 2500kg av hjertens lyst, og kjøre hengere med så høy tillatt totalvekt du vil så lenge du ikke laster til mer enn 2500kg. Har du C1 fra før, slipper du lastsikringskurs og trenger bare 2 kjøretimer+oppkjøring. Jeg måtte selv ta BE for å kunne kjøre hengeren min da jeg byttet til tyngre bil. En smal sak.

Sitat fra vegvesen:

"Person med klasse BE slipper å beregne hengerens tillatte totalvekt iflg. campingvognregelen, det er nok å sjekke bilens tekniske begrensninger i form av maksimal aktuelle hengervekt og maksimal aktuelle vogntogvekt."

Ikkje enig. Tillat totalvekt er for de som er kyndige sjåfører. Dette går ikkje på om bil eller henger er godt nok konstruert til å gjere eit stykke arbeid. Det går på om sjåføren er godt nok kurset til å ha så stor/tung jobb.

Jeg ser at hljoen i innlegg #15 skriver at tillatt totalvekt for hengeren ikke må overstige bilens tillatte hengervekt (vognkort), men jeg vet ikke hvor han har det fra. Forskrift om bruk av kjøretøy (§ 4-2 nr. 4) presiserer at det er aktuell totalvekt som er avgjørende ift grensen i vognkortet.

Han har det nok fra lovverket. Det er slik.

Prøver å henge med her men ikkje lett. Det er altså to lovverk. Eit for de som har klasse BE, og så er det laget litt smidighet rundt regler slik at de som ikkje har sertifikat for å føre tyngre saker i trafikken-alikevell skal få lov å bruke det samme utstyret- men med vektbegrensinger.

Virker forståelig dette.

Trur eg :giggle:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Her er ein fin.....

En Chevrolet Silverado pick-up. Den er nedklasset fra lett lastebil C1 til varebil B, og nå sist er den reg om til personbil.

Uansett Norsk avgiftsklasse på bilen så har den lov å trekke 3500kg på kroken.

Men da må en altså ha C1E.

Meiner bilen er 2755 inkl fører. Finnes det små nok hengere til å dra etter den med klasse B/BE?

Egenvekt på bilen er ganske høy. Så nå når den er registrert som 5 seter klasse B, tar vi å setter inn 5 personer på 75kg, og har da til overs nyttelast til å fylle i kassen bakpå Pick-up'en på: 29 KG :giggle:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Dersom en vet forskjell på tillatt totalvekt, aktuell totalvekt og egenvekt, og samtidig kan litt enkel matematikk, og holder tunga i rett munn, så er i grunnen reglene ganske klare. Det er mange her som etter beste evne forsøker å gjøre det vanskeligere enn det er. 

Som flere andre har skrevet før:

Kl B: Samlet tillatt totalvekt for bil og henger må ikke overstige 3500 kg, og samtidig må tillatt totalvekt på henger ikke overstige egenvekta på bilen + fører. Om bil og henger ikke er lastet, betyr ikke noe. Det er de tillatte totalvektene som gjelder. Vektene finnes i vognkortene til bil og henger.

Kl BE: Bilens tillatte totalvekt må selvfølgelig ikke overstige 3500 kg, og vognkortet til bilen forteller hvor mye hengerens aktuelle totalvekt kan være. Her gjelder bilens tillatte totalvekt, men hengerens aktulle vekt i øyeblikket (egenvekt + last)

Så enkelt, men likevel så vanskelig...... :smiley:

Når det gjelder C1 og C1E, så er der også noen andre finurligheter, men det får vi diskutere en annen gang.

Og når noen har vært inne på fartsgrenser her, så er det verd å merke seg grensene for førerkortbeslag. Med en henger uten brems med aktuell totalvekt over 300 kg, så er som nevnt fartsgrensen 60 km/t. Førerkortet blir da beslaglagt på 86 km/t, selv om fartsgrensa på stedet er skiltet med 70, 80, 90 eller 100 km/t.

Det samme gjelder for tilhengere med brems, og alle andre biler med tillatt totalvekt over 3500 kg, som har en max fartsgrense på 80 km/t. Her beslaglegges førerkortet på 116 km/t, uavhengig av om skiltingen på stedet skulle vise 90 eller 100 km/t.

En Chevrolet Silverado pick-up. Den er nedklasset fra lett lastebil C1 til varebil B, og nå sist er den reg om til personbil.

Uansett Norsk avgiftsklasse på bilen så har den lov å trekke 3500kg på kroken.

Men da må en altså ha C1E.

Meiner bilen er 2755 inkl fører. Finnes det små nok hengere til å dra etter den med klasse B/BE?

Du kan uansett trekke en tilhenger med tillatt totalvekt inntil 750 kg. Det er grunnregelen for alle førerkortklassene. Selv om bilen skulle ha en tillatt totalvekt på 3500 kg, og du dermed kommer opp i samlet tillatt totalvekt på 4250 kg, så kan du kjøre dette vogntoget med kun kl B.

C1: Bil med tillatt totalvekt inntil 7500 kg. Eventuelt med henger med tillatt totalvekt inntil 750 kg. Her gjelder ikke noe samlet tillatt totalvekt for bil og henger. Her er det kun en 750 kg henger som er tillatt.

C1E: Bil og henger med samlet tillatt totalvekt ikke over 12 tonn, og samtidig må tilhengerens tillatte totalvekt ikke overstige bilens egenvekt + fører.

Redigert av jada (see edit history)
Selv om bilen skulle ha en tillatt totalvekt på 3500 kg, og du dermed kommer opp i samlet tillatt totalvekt på 4250 kg, så kan du kjøre dette vogntoget med kun kl B.

FEIL FEIL FEIL FEIL FEIL FEIL

max 3500 samlet tillat total med kl B.

red: du skriver sjølv i nest siste tråd at med BE må en ikkje overskride 3500kg. Men nå er det oki å gjøree det med ren B? :giggle:

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...