Jump to content

Hva er reglene for båthenger og klasse B førerkort

Gustav Mahler

Recommended Posts

Er redd for at det er du som tar feil.

Grunnregelen for førerkortklassene B, C1, C, D1 og D er at du alltid kan trekke en tilhenger med tillatt totalvekt på inntil 750 kg. Uansett om du utnytter bilens tillatte totalvekt fullt ut. 

Har kopiert følgende fra førerkortforskriften, punkt 2 har jeg uthevet. Det samme gjelder som sagt også for de høyere førerkortklassene.

§ 3-5. Førerett i klasse B 

Førerett i klasse B gjelder for:

1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped. 

2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg. 

3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognenes egenvekt med fører (75 kg).

Red. Det du har redigert inn trenger en kommentar. Jeg skrev at med BE kan bilens tillatte totalvekt ikke overstige 3500 kg, og når det gjelder tilhengeren må du se i vognkortet til bilen og se hvor tung henger bilen kan trekke.

Med kl B kan bilen selvfølgelig ha tillatt totalvekt på 3500 kg, og hengeren inntil 750 kg. Dvs at vogntoget kan ha en samlet tillatt totalvekt på 4250 kg og du kan kjøre det på kl B. Men dette gjelder kun med en 750 kg henger. Du kan ikke ha bil på 3000 og henger på 1250, hvilket også gir samlet tillatt totalvekt på 4250. Har du bil på 3000, kan du også trekke henger på 750 kg, slik at i dette tilfellet blir samlet tillatt totalvekt på 3750 kg. Fortsatt lovlig på kun kl B.

Redigert av jada (see edit history)
Jeg ser at hljoen i innlegg #15 skriver at tillatt totalvekt for hengeren ikke må overstige bilens tillatte hengervekt (vognkort), men jeg vet ikke hvor han har det fra.

hljoen har dette fra Førekortforskriften, som jeg anbefaler alle å ta en titt på. Den aktuelle regelen finner man i §3-5 tredje ledd.

Redigert av hljoen (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Og §3-5 punkt 3 sier følgende:

...som er irrelevant for det som det ble spurt om, ser jeg nå ja. Jeg sitter på et gudsjammerlig tregt mobilt "bred"-bånd akkurat nå, så jeg må lov til å komme tilbake til dette seinere. Det kan godt hende jeg konkluderte litt kjapt da jeg påstod at tillatt totalvekt på henger ikke må overstige bilen tillatte hengervekt. Vegvesenets regneeksempel tyder jo på det.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Her er ein fin.....

En Chevrolet Silverado pick-up. Den er nedklasset fra lett lastebil C1 til varebil B, og nå sist er den reg om til personbil.

Uansett Norsk avgiftsklasse på bilen så har den lov å trekke 3500kg på kroken.

Men da må en altså ha C1E.

Meiner bilen er 2755 inkl fører. Finnes det små nok hengere til å dra etter den med klasse B/BE?

Du trenger ikke c1e, det holder med BE. Jeg har selv kjørt nedregga Suburban også med tillatt tilhengervekt på 3500 kg, med stor bilfrakthenger på 3200kg, og blitt stoppet i full kontroll(vegvesen/politi/toll), og det eneste jeg fikk tilsnakk på var et rift i en laststropp. og på det tidspunktet hadde jeg bare BE

Med vennlig hilsen

Henrik Nygaard

Et spørsmål sånn i samme diskusjonen: Er det krav om bruk av ekstraspeil ("campingvognspeil") når man er ute på tur med båten på hengeren?

7.

a) Motorvogn må ikke brukes til å trekke tilhenger eller tilhengerredskap uten at minst ett speil gir slik synsfelt at tilhengeren eller tilhengerredskapen kan sees. Er tilhengeren eller tilhengerredskapen like bred eller bredere enn den trekkende motorvognen, skal minst begge sider av tilhengeren eller tilhengerredskapen kunne sees i de utvendige speil og speilene skal gi slikt synsfelt at føreren kan se vegbanen

- på venstre side i en bredde av minst 2,5 m på en avstand av 10 m bakenfor speil og videre så langt bakover som øyet rekker.

- på høyre side i en bredde av minst 2 m på en avstand av 10 m bakenfor speilet og videre så langt bakover som øyet rekker.

b) Når bredden på tilhenger/tilhengerredskap er over 2,30 m og breddeforskjellen mellom motorvogn og tilhenger/tilhengerredskap er mer enn 50 cm, skal speilene på fremsiden være utstyrt med hvit refleks som oppfyller kravene i kjøretøyforskriften § 28-3 nr. 5.1. Kravene om plassering i nr. 5.2 skal ikke gjelde speil ved trekking av tilhenger.

Med vennlig hilsen

Henrik Nygaard

Er det noen som har ombygd båthengeren til bredere båter, og fått det godkjent av vegvesenet ? På politi.no er det et av tipsene for å lovlig kunne frakte båter bredere enn tilhengeren oppinnelig er bygget for (original breddde på henger)

Så lang jeg kan se av regelverket, er det ganske enkelt gjort ved å montere en utrigger på tvers av trekkstaget hvor monterer hvit refleks og hvitt markeringslys ytterst på hver side, eventuelt flytte lysene bak lenger ut til siden, og så vise tilhenger og få nytt vognkort med ny bredde påført.

Er det så enkelt ?

siterte fjordgrynt der.

Jeg klarer ikke å finne det du viser til hos politi.no men jeg har vært hos biltilsynet og spurt om det idag. De klarte ikke å svare meg men de viste at reglene var under forandring, men ikke til hva. Men det kunne hende at det gikk å bredde skjærmene og flytte lampene etter.. bare lampe flytting var ikke nok til å få skrivd inn ny bredde mente mannen jeg pratet med..

Men det kan nok være på sin plass med en ny tråd om dette siden det aldri blir enighet om førekortreglene..

3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognenes egenvekt med fører (75 kg).

Du siterer denne regel, flere ganger synest eg å se....

Ser fortsatt bare samlet tillat vogntogvekt på 3500kg eg.

Kanskje eg er trangsynt?

Eg foreslår å legge denne tråden død før noen blir lurt.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Reglene virker greie nok.

Forskjellen på B og BE er at med BE kan du trekke tilhenger med tillatt totalvekt

som er høyere enn bilen. Men vogntogvekt (kjøretøy + henger) må fortsatt ikke

overstige 3500kg.

Og for ordenskyld som nevnt mange ganger tidligere: bilens egne tekniske spesifikasjoner må følges.

Redigert av Chrislia (see edit history)
§ 3-5. Førerett i klasse B 

Førerett i klasse B gjelder for:

1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped. 

2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg. 

Nå har jeg sitert meg selv, og sitatet viser hva du kan kjøre med kl B.

Og du behøver ikke være bekymret for at du eller andre skal bli lurt.

I punkt 2 ser du at du kan kjøre vogntog bestående av bil som nevnt i pkt 1 (tillatt totalvekt inntil 3500kg), OG tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg. 

Det er altså en hovedregel i alle førerkortklasser at du kan trekke en tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg, uavhengig av om bilens tillatte totalvekt er max av det tillatte i aktuell førerkortklasse. Dette vet jeg 100 % sikkert.

Men det hadde vært artig å høre hvordan du tolker pkt 2 i §3-5 

Forskjellen på B og BE er at med BE kan du trekke tilhenger med tillatt totalvekt

overstige 3500kg.

Dette blir bare rot. Hva mener du med at "med BE kan du trekke tilhenger med tillatt totalvekt som er høyere enn bilen" ??  Og hva mener du med at "vogntogvekt ikke må overstige 3500 kg." 

Hold tunga rett i munnen her............. :smiley:

(Det finnest eksempel på at en kan trekke henger med høyere vekt en bilen. Dette har med bilens godkjenning og gjør.)

Men samma f så er det ikkje 3500 + 750 kg henger.

Dette gidder eg ikkje meir.

Samlet vogntogvekt er ikkje tillat å overstige 3500 kg.

Dersom du har problemer med å forstå kva som meines med "samla"....eller vekt....elller klasse B.....eller ja...jo foresten.... det har du jo ser vi

Men uansett, eg tenkte bara at vi ikkje burde villede folk her med vår felles kunnskap.

Mitt råd er at folk leser reglene det er referert til i tråden i stedet for enkeltpersoners tolking.

:flag:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Reglene virker greie nok.

overstige 3500kg.

Dette er feil.

Maks vogntog vekt med BE er teoretisk 7000kg. Bil med tillatt max totalvekt 3500 kg, og en henger på 3500kg etter den, hvis bilen er godkjent for å trekke det.

Kjøretøyforskriften

§10-1 punkt 3

3. For motorvogn med tillatt totalvekt til og med 3.500 kg, kan ikke tillatt tilhengervekt for tilhenger med brems settes høyere enn motorvognens tillatte totalvekt. Dog kan terrenggående kjøretøyer som tilsvarer definisjonen i direktiv 70/156/EØF, som endret ved direktiv 87/403/EØF, ha tillatt tilhengervekt inntil 1,5 ganger motorvognens tillatte totalvekt. Tillatt tilhengervekt får ikke under noen omstendighet overstige 3.500 kg.

Forskrift om bruk av kjøretøy.

§4-2 punkt 4

4. Motorvogn må ikke brukes til å trekke tilhenger eller tilhengerredskap med aktuell totalvekt som er større enn den vektgrense for tilhenger som er fastsatt for motorvognen. Fastsatt vogntogvekt for motorvognen må ikke overskrides.

Førerkortforskriften

§3-11

§ 3-11. Førerett i klasse BE

Førerett i klasse BE gjelder for vogntog bestående av bil eller motorredskap, som omfattes av § 3-5 første ledd nr. 1, og tilhenger.

(står ingen ting her om noen begrensninger på tilhengeren, det er det kjøretøyforskriften som avgjør)

Med vennlig hilsen

Henrik Nygaard

Kjære deg Sæbø. Kan du ikke si hvordan du oppfatter pkt 2.

§3-5 pkt 2 sier at en med kl B har førerett for motorvogn som omfattes av punkt 1 (motorvogn med tillatt totalvekt på høyst 3500 kg), og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

Du må tydeligvis mene at bilen i dette tilfellet ikke kan ha høyere tillatt totalvekt enn 2750 kg dersom denne 750 kg hengeren skal trekkes (2750 + 750 = 3500). Men punkt 2 henviser til motorvognen som omfattes av punkt 1, altså med tillatt totalvekt på høyst 3500 kg, og deretter står det "og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg".

Du kan ikke bare avvise det jeg skriver med diverse ord og vendinger om at jeg har feil og at du mener noe annet. 

Jeg kan ikke så mye her i verden, men jeg kan forsikre deg om at dette vet jeg 100 % sikkert  :saint:

Jeg ble nødt til å ta BE når jeg skiftet til CRV diesel med totalvekt på 2160kg i vinter. Båthengeren min har totalvekt på 1375kg, vogntoget kommer da over 3500kg og krever BE.

Å ta BE førerkort er ingen stor sak, det kreves en dobbel kjøretime og oppkjøring. Totalt kommer dette på ca kr.3500,-. Selv om jeg har hatt førerkort i 25 år og kjørt mye tilhenger synes jeg det var nyttige tips å få fra kjøreopplæringen.

2015 Mazda

2016 US Ford

Hvor stor tilhenger kan du kjøre?

Klasse B:

Har du førerkort klasse B kan samlet tillatt totalvekt av bil + tilhenger ikke være over 3500 kg. Blir den samlede totalvekten av bil + tilhenger over 3500 kg, kan tilhengerens tillatte totalvekt ikke være over 750 kg.

Tilhengerens tillatte totalvekt må heller ikke være over bilens egenvekt

eller den maks tillatte tilhengervekt som bilen har lov å trekke i henhold til bilens vognkort, Kontroller vektene i vognkortene for bil og tilhenger.

Klasse BE:

Har du førerkort klasse BE kan du kjøre bil med tillatt totalvekt ikke over 3500 kg. Tilhengerens aktuelle totalvekt må ikke være større enn det bilen har lov å trekke i henhold til bilens vognkort.

(aktuell totalvekt=det tilhenger med last veier i øyeblikket)

Klasse C1:

Har du førerkort klasse C1, kan du etter bil klasse C1 trekke tilhenger med tillatt totalvekt ikke

over 750 kg.

Klasse C1E:

Har du førerkort klasse C1E, kan du kjøre bil klasse C1 og tilhenger med tillatt totalvekt over 7500 kg.

Bilens og tilhengerens samlede tillatte totalvekt må ikke overstige 12000 kg, og tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige bilens egenvekt.

Det er bra at det er kommet flere kloke hoder på banen her. Og for å oppsummere hovedregelen:

I alle førerkortklasser fra B til og med D kan en alltid trekke en tilhenger med tillatt totalvekt på inntil 750 kg, UANSETT.

Og så kommer de litt spesielle reglene for kun kl B med samlet tillatt totalvekt for vogntoget på 3500 kg hvis hengeren er over 750 kg, og hengers tillatte totalvekt må ikke overstige bilens egenvekt. 

Det er mange som tror at tilsvarende gjelder for C1, at en her kan kjøre vogntog med samlet tillatt totalvekt på 7500 kg, men det er ikke tilfelle. På C1 gjelder kun hovedregelen med henger med tillatt totalvekt på 750 kg. På samme måte som de andre høyere klasser.

Bøyer meg for fleirtalet. Oppfatter ingen vinkling av det, eg forholder meg til rein (feil) lesning.

Dumt at regler skal måtte være skrivne slik at det gir rom for tolking.

Fint om det legges ut en link til dette regelverket som tillater 4250kg som en motpol til de linkene der det stå samla vogntogvekt ikkje skal overstige 3500kg.

......i stedet for å bare påstå, det er lettere å innrømme feil da :saint:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...