Aloha II Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 (redigert) Bøyer meg for fleirtalet. Oppfatter ingen vinkling av det, eg forholder meg til rein (feil) lesning.Dumt at regler skal måtte være skrivne slik at det gir rom for tolking. Fint om det legges ut en link til dette regelverket som tillater 4250kg som en motpol til de linkene der det stå samla vogntogvekt ikkje skal overstige 3500kg. ......i stedet for å bare påstå, det er lettere å innrømme feil da Link: http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/...krift*-5 Tekst § 3-5. Førerett i klasse B Førerett i klasse B gjelder for: 1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped. 2. Vogntog bestående av bil eller motorredskap som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg. Redigert 20.August.2009 av Aloha II (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Henrik Nygaard Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 ser ennå ut som paragraf 3 overstyrer 1 og 2. men oki Sikkert bare låst seg en oppfattning i hodet mitt Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lettrus Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 For bil under 3.500 Kg er tillatt totalvekt for henger ALDRI over bilens egenvekt (jf. kjøretøyforskriften). Nope. Maks vogntog vekt med BE er teoretisk 7000kg. Bil med tillatt max totalvekt 3500 kg, og en henger på 3500kg etter den, hvis bilen er godkjent for å trekke det. Kjøretøyforskriften §10-1 punkt 3 3. For motorvogn med tillatt totalvekt til og med 3.500 kg, kan ikke tillatt tilhengervekt for tilhenger med brems settes høyere enn motorvognens tillatte totalvekt. Dog kan terrenggående kjøretøyer som tilsvarer definisjonen i direktiv 70/156/EØF, som endret ved direktiv 87/403/EØF, ha tillatt tilhengervekt inntil 1,5 ganger motorvognens tillatte totalvekt. Tillatt tilhengervekt får ikke under noen omstendighet overstige 3.500 kg. Yup, det er vel derfor jeg med Pajero som har egenvekt 2.245kg kan trekke henger på 3.390kg (med klasse BE). Campingvognregelen forutsetter også at det er mulig med henger som veier mer enn trekkvognen, siden man med naken B er begrenset til trekkvognens egenvekt. Det kan være verdt å merke seg at enkelte biler har en begrensning i maks vogntogvekt som kan være lavere enn summen av maks tillatt totalvekt på bil+henger. Sitér dette innlegget Link to post
Lettrus Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 ser ennå ut som paragraf 3 overstyrer 1 og 2. men oki Sikkert bare låst seg en oppfattning i hodet mitt Jeg skjønner hva du mener. Alle punktene i listen står på egne ben, det ser du når du kommer til pkt 4 - her gjelder ikke vektbegrensninger (annet enn det som sannsynligvis følger av tekniske krav). Sitér dette innlegget Link to post
Chrislia Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 (redigert) Dette blir bare rot. Hva mener du med at "med BE kan du trekke tilhenger med tillatt totalvekt som er høyere enn bilen" ?? Og hva mener du med at "vogntogvekt ikke må overstige 3500 kg." Hold tunga rett i munnen her............. du forsto ikke det? jeg tror du bare vil teste folks tålmodighet her Men for ordenskyld: "henger med tillatt totalvekt" = hengers egenvekt + lastevekt "vogntogvekt" = hengers totalvekt + kjøretøyets totaltvekt (med fører) eksempel: førerkort B: Bil på 1500kg kan trekke 1500kg førerkort BE: Bil på 1500kg kan trekke 2000kg Fatter ikke at dette er vanskelig og fatter virkelig ikke at denne diskusjonen snart passerer 3 sider.. Redigert 20.August.2009 av Chrislia (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Aloha II Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Eksemplene over er bare riktig hvis du tilføyer at det er bilens egenvekt i eksemplene, og at bilens totalvekt er akkurat 2000kg Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Henrik Nygaard Link to post
Lettrus Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Fatter ikke at dette er vanskelig og fatter virkelig ikke at denne diskusjonen snart passerer 3 sider.. Enig, jeg synes dette er godt forklart på Vegvesenets sider http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerk...jeg+lov+a+kjore Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 (redigert) Enig. Hvis man med åpent leser denne og campingvogn-unntaket ord for ord, setning for setning, og passer på å skjønne "tillatt totalvekt" der det står "tillatt totalvekt", og så tolker "i tillegg må ikke" som akkurat det, er det greit å regne ut hva man har lov til. Redigert 20.August.2009 av tjeh (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
jada Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 du forsto ikke det?jeg tror du bare vil teste folks tålmodighet her Men for ordenskyld: "henger med tillatt totalvekt" = hengers egenvekt + lastevekt "vogntogvekt" = hengers totalvekt + kjøretøyets totaltvekt (med fører). Fatter ikke at dette er vanskelig Jeg har overhodet ingen problemer med å forstå reglene, og vet veldig godt forskjell på tillatt totalvekt og aktuell totalvekt, og egenvekt for den saks skyld. Men du skrev følgende lenger opp her: "med BE kan du trekke tilhenger med tillatt totalvekt som er høyere enn bilen". Det jeg lurte på er hva du mener med "høyere enn bilen". Høyere enn bilens hva?? Dette sier da ingenting om hva du har lov til med denne førerkortklassen. Videre skrev du: "vogntogvekt ikke må overstige 3500 kg". Hva du her mente med vogntogvekt er jo helt umulig å vite. Er det tillatt eller aktuell totalvekt, eller egenvekt. Nå ser jeg at du definerer "vogntogvekt" som vogntogets samlede totalvekt. Men jeg ingen vet enda om du mener tillatt eller aktuell totalvekt. Jeg er helt enig i at dette ikke er vanskelig, men en må bruke korrekte benevnelser på vektene, ellers blir det umulig å skjønne noe Og jeg er slettes ikke ute etter å teste folks tålmodighet, men jeg må enda en gang si at det er viktig å holde tunga rett i munnen, eller i rett munn, ellers blir det fort misforståelser. Og grunnen til at diskusjonen fortsetter er jo nettopp fordi enkelte kommer med innlegg som viser at de slettes ikke har forstått reglene. Eller kommer med unøyaktige utsagn som misforstås. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Tillatt totalvekt 1950 kgEgenvekt med fører 1393 kg(1550 kg med full tank) Tillatt hengervekt med brems 1145 kg Tillatt hengervekt uten brems 600 kg Hvis trådstarter Gustav Mahler fortsatt henger med her, så må du komme med flere opplysninger før du kan få et svar om du kan kjøre vogntoget ditt med førerkortklasse B. Jeg regner med at tillatt totalvekt på 1950 kg er på bilen din, som har egenvekt på 1393 kg. Men du må i tillegg se i vognkortet på tilhengeren og finne tillatt totalvekt på den. Den tillatte totalvekten på tilhengeren må ikke overstige bilens egenvekt på 1393 kg. Selv om tillatt totalvekt på hele vogntoget da bare blir 3343 kg, altså godt under 3500 kg. Men her kommer altså regelen inn om at tillatt totalvekt på henger ikke må overstige bilens egenvekt med fører. Så langt er alt vel i forhold til førerkortet ditt. Dette gjelder enten tilhengeren er tom eller fullastet. Ekvipasjen du beskriver, kan framføres med B førerkort.Altså bil + maks tilhenger på 1145kg. Hengeren må ikke ha tillatt totalvekt over 1145kg. Suzuki Når Suzuki skriver at du kan kjøre vogntoget på klasse B, så kan du det med de forutsetningene vi legger til grunn. Men Suzuki bruker gal vekt. Tillatt totalvekt på tilhengeren kan i ditt tilfellet ikke overstige 1393 kg. Ikke 1145 kg som Suzuki skriver. 1145 kg er det bilen kan trekke av aktuell totalvekt. Altså summen av tilhengerens egenvekt og vekta på lasta (båten). Dette er en begrensning som ligger i bilen, og har ikke noe med førerkortet ditt å gjøre. I forhold til førerkortet er det kun de tillatte totalvektene som må "stemme". Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Regelverket ER forståelig, men det er unøding komplisert, etter min menig. Det som gjør det litt komplisert for de med klasse B er det tillegget til reglene som ble innført for å kunne trekke campingvogn uten å måtte skaffe seg BE. De som ikke liker kompleksiteten (og den ekstra friheten) i den regelen kan velge å holde seg til hovedregelen som er veldig enkel og grei å forstå: maks tillatt totalvekt på henger = 750kg. Punktum. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Shore Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Det som gjør det litt komplisert for de med klasse B er det tillegget til reglene som ble innført for å kunne trekke campingvogn uten å måtte skaffe seg BE. De som ikke liker kompleksiteten (og den ekstra friheten) i den regelen kan velge å holde seg til hovedregelen som er veldig enkel og grei å forstå: maks tillatt totalvekt på henger = 750kg. Punktum. Veldig enkel og grei framstilling. Forteller i et kort sammendrag hele (begge) regelen. ...maks tillatt totalvekt på hengeren = 750 kg .... og det med bil med totalvekt opp til 3500 kg... PS. Får håpe hele sitatet får lov å stå. DS Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
jadal Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Har hørt med SVV om å sette på markeringslys på lengre arm pga bredden og det gikk ikke pga det var "ettergivende" og skal ikke regnes med på bredden. Fikk råd om å bredde ut skjærmene også pga det ikke er ettergivende. Med markeringslys å skulle det kunne gå. Har hørt med de som gir disp og de gir ikke det når bredden er under 2.50?? Skal ringe til bake til mandagen og snakke med en som har greie på dette. Er vist en regel om "tilfeldig last" hvor båter kommer under men igjen har klart å finne den ennå. Gir tilbakemelding på svaret jeg får. Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
oblygre Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Eg hiv meg inn denne opplysande tråden med spørsmål i same gata: Eg har i dag B sertifikat. Bilen min har egenvekt inkl. fører på 1705 kg , og maks vekt 2110, maks hengervekt er 1600 kg. Eg har to tilhengere, en med maksvekt på 1400 og en med maksvekt på 1200. Eg har da lov til å kjøre den andre, men ikkje den første (10 kg. over tillatt 3500 kg totaltvekt). Hvis eg tar BE, og skifter til en bil med maks. tilhengervekt 1175, har eg da lov til å kjøre begge, såfremt aktuell vekt ikkje overstig 1175 kg? Det er slik eg forstår det. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Det er korrekt at du kan kjøre den minste hengeren i dag, for da er du på 3310 kg på samlet tillatt totalvekt. OG tillatt totalvekt på hengeren (1200kg) er mindre enn bilens egenvekt (1705 kg). Men ikke den største for da er du som du selv sier 10 kg over på samlet tillatt totalvekt. Dersom du tar BE, så er det riktig som du sier at du kan trekke begge tilhengerne. Du må bare sjekke i bilens vognkort hvor tung henger bilen kan trekke, og hvor mye som er tillatt vogntogvekt til sammen. Og her er det selvfølgelig aktuell vekt som gjelder. Men du behøver jo ikke skifte bil. Med BE så kan jo tillatt totalvekt for vogntoget overstige 3500 kg. Sitér dette innlegget Link to post
oblygre Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Grunnen til at eg vil skifte bil er 250000 km derav mange med henger...., så eg må ha ein plan når eg skifter bil. Sitér dette innlegget Link to post
Lettrus Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Eg har i dag B sertifikat.Bilen min har egenvekt inkl. fører på 1705 kg , og maks vekt 2110, maks hengervekt er 1600 kg. Eg har to tilhengere, en med maksvekt på 1400 og en med maksvekt på 1200. Eg har da lov til å kjøre den andre, men ikkje den første (10 kg. over tillatt 3500 kg totaltvekt). Hvis eg tar BE, og skifter til en bil med maks. tilhengervekt 1175, har eg da lov til å kjøre begge, såfremt aktuell vekt ikkje overstig 1175 kg? Det er riktig alt sammen. En som har BE trenger bare å påse at aktuelle vekter er innenfor det som er oppgitt i vognkort. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Ved å følge denne linken kommer en inn på en lettfattelig utdrag om førekortregler som gjelder for kjøring med henger. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
jadal Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 (redigert) Da har jeg tatt ei ny runde med breddeproblemet. Det som nå er klart er at det ikke er noen vei utenom, altså reglen om "tilfeldig last" eksisterer ikke. Så vist en ikke vil skaffe disp til hver tur må en bygge om tilhengeren og få den godkjent til større bredde. Det som er litt på tryne her er at markeringslysene slipper vi å flytte ut så lenge de ikke er mere en 40cm innenfor kanten. Men jeg trur vi fleste vil flytte de etter. Får å få ny bredde må det være noe fast som gjør bredden breiere. Altså markeringslys på gummiarm teller ikke, men bruker en et stålrør til markeringslysene kan det gå??? Jeg kommer til å lage meg ei gangbru og et trinn opp så det blit lettere og komme opp i båten når den står på tilhengeren, og kunne gå bedre tørrskodd når jeg skal hekte på/av vinsjen. Hvorfor jeg bryr meg om dette? I kap 3 i loven om bruk av kjøretøy kommer det fram at det ikke er bare over 2.55 en må ha disp men når lasten er breiere en tilhengeren med 10cm på hver side. Blei litt usikker der nå men min er 19cm breiere på hver side så jeg må gjøre noe. Og sikkert 90% av de som bruker båttilhenger. Det har også kommet fram at det har vært litt forskjeldsbehandling på dette har med større fokus på vestlandet så nå har det gått et rundskriv til alle biltilsyn om å følle opp reglene litt bedre på dette punkte. Så det kommer en kontroll nær deg. Ps: fikk et tips om lage det sånn at etter kontroll og godkjenning, når en kjører tom henger, kan en skru av/trekke inn det som gjør bredden breiere. Men ikke ha det sånn under godkjenning. Når det gjelder revurdering av regelværket så pratet jeg med en av de (jeg gir vell ikke navnet ut her?) som sitter i det utvalget, etter planen skulle de være ferdig i 2010 men det blei nok 2011. Og hva reglene ville bli var ikke sikkert men det skulle ikke ses bortifra at det blei lempet litt på båtdelen. Men det tar sin tid. (Revurdering 2011. Sendes ut til høring og få svar 2012? Gå i gjennom svarene 2013? Ta en besluttning 2014? Høres dette statlig ut? Og med fokus på bredder etter rundskrivet? ). MEN, skulle noen lagd et forslag om utforming av tilhengerreglene og utstikkende last med tanke på båt? Og oversendt til rektig person? Det er nå saken er oppe og kan kansje påvirkes til det fornuftige. Åssen skulle lovteksten sett ut med tanke på alle? Produsenter av hengere og båter, eiere og resten av traffikantene.. Ytre at på båthenger bør markeringslysene telle med i bredden fordet om de er ettergivende?? Redigert 24.August.2009 av jadal (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
oblygre Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Ved å følge denne linken kommer en inn på en lettfattelig utdrag om førekortregler som gjelder for kjøring med henger. En kjapp liten feil i dette ellers fine oppsettet: Det er nå 5 år mellom hver gang en må inn med helseattest for de tunge klassene (C+), mot før 10 år. Dette gjelder for sertfikater utstedt/fornyet etter 10. september 2008 Sitér dette innlegget Link to post
oblygre Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Da har jeg tatt ei ny runde med breddeproblemet. ..... Bredde båt 2300, bredde henger 2080, mangler da fattige 2 cm på bredden, de begynner vel ikke å pukke på det vel?? Litt skjønn er det vel mulig å utvise? Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 (redigert) I kap 3 i loven om bruk av kjøretøy kommer det fram at det ikke er bare over 2.55 en må ha disp men når lasten er breiere en tilhengeren med 10cm på hver side. Forskrift om bruk av kjøretøy §3-4, utstikkende gods, merking mm, sier følgende: Gods skal ikke stikke ut over kjøretøyets bredde uten at tillatelse foreligger. Og dersom lasten stikker 15 cm eller mer utenfor kjøretøyets bredder, så må den også merkes. Men disp. må altså foreligge når godset strekker seg ut over kjøretøyets bredde. Har sakset følgende fra forskriften: § 3-4. Utstikkende gods, merking m.m. 1. Gods må ikke strekke seg utenfor kjøretøyets sider uten tillatelse av regionvegkontoret for kjøring innenfor en region, eller av Statens vegvesen, Region øst, for kjøring gjennom flere regioner. For enkelttransport kan tillatelse gis av regionvegkontoret også for kjøring gjennom flere regioner. Tilsvarende gjelder for gods som stikker ut 1 m eller mer foran kjøretøyet. 2. Gods som strekker seg 15 cm eller mer utenfor kjøretøyets sider, skal foran og bak være tydelig merket....................osv Redigert 24.August.2009 av jada (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jadal Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Rektig som Jada skriver. http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...5-0092.html#3-1 Her kan en lese litt hos lovdata. Så jeg skreiv feil i det lange innlegget. Disp ifra første cm og reflekser og markeringslys ifra 15cm. Jeg trenger alt etter loven. sukk. Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
Kurt Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 (redigert) Men for ordenskyld:"henger med tillatt totalvekt" = hengers egenvekt + lastevekt "vogntogvekt" = hengers totalvekt + kjøretøyets totaltvekt (med fører) Fatter ikke at dette er vanskelig "vogntogvekt" = hengers aktuelle totalvekt + kjøretøyets aktuelle totaltvekt Dette er tydeligvis vanskelig også for Chrislia Redigert 24.August.2009 av Kurt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 "vogntogvekt" = hengers aktuelle totalvekt + kjøretøyets aktuelle totaltvekt Dette er tydeligvis vanskelig også for Chrislia Han snakker om totalvekt (uten tillatt, aktuell etc foran), og da er det vel mest naturlig å tolke det som aktuell totalvekt, iallfall i dette tilfellet. Så dere er nok enige i sak, slev om dere er uenige i hva som er vanskelig for hvem Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.