solkongen Startet 18.August.2009 Link til dette innlegget Startet 18.August.2009 Hei, har nettopp fått meg båtplass og har vurdert en combi båt på størrelse 22-23 fot. Har hørt at Hansvik og Tobias er sjødyktige som er et pluss når man ferdes i åpen sjø på vestlandet. Jeg har aldri hatt båt før, men ønsker å fiske samt ta en overnatting iblant. Noen som vil gi noen råd, eventuelt bidra med tilbakemeldinger på Hansvik 700 Combi og Tobias Combi 22 fot ? Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Kan bare svare deg på emnetittelen din... Du nevner 22-23 fot og kan si at det er en fin størrelse å begynne med. Selv begynte jeg med en 26 fots, og har ikke angret på det Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Nautilus Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Det fins nok ikke noe fasitsvar på hvor stor den første båten bør være. Alt for mange variabler som spiller inn. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Startet selv med 26 fot, helt grei størrelse. Så kanskje en plass mellom 23 - 26 fot .... Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Begynte også med 23 fot og det var akkurat passe. No, snart 20 år seinare, er eg komen opp i 33 fot. Det vil sei eit snitt på ei halv fot i året. Skal det forsetta slik, må eg ta fritidsskippereksamen når er blir 78... Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
solkongen Svart 18.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Takker for svar. Flere har sagt til meg at jeg ikke bør kjøpe ny båt første gang. Er det fordi man bør forvente endel skader, eller er det bare misunnelse fordi de som har sagt det har gammel båt selv ? Sitér dette innlegget Link to post
Jeppe Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Har kanskje med det at verditapet da ikke blir så stort når du etter et år forstår hva "trefotsyken" er... :-) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Takker for svar. Flere har sagt til meg at jeg ikke bør kjøpe ny båt første gang. Er det fordi man bør forvente endel skader, eller er det bare misunnelse fordi de som har sagt det har gammel båt selv ? Det er vel med båt som med bil...ikke så mange som kjøper helt ny første gangen. Men det viktigste er nok at du sikkert finner ut at du vil ha en større båt etter en tid. Verditapet på en ny båt er vanligvis større ne på en brukt... Men har du råd til å kjøpe en ny...så slå til.. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
solkongen Svart 18.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Ettersom jeg er så fersk i gamet må jeg nesten spørre hva "trefotsyken" er... Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 (redigert) En syke som kommer sikende etter at du har hatt nåværende båt en stund, og medfører ønske om større båt. Gjerne 3 fot lengre, herav navnet. Finnes ingen kjent kur, utenom det å kjøpe større båt, selvsagt. Men den kommer tilbake igjen. Flere har prøvd å kurere den med mange ganger 3 fot, men det hjelper neppe. Sånn er det bare. Mvh, Kjell Lagt til, når jeg tenker meg om tror jeg det er en her på baatplassen som er immun. Han har gått så langt at han har sagt at han vil begraves i den båten han har nå. Redigert 18.August.2009 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
solkongen Svart 18.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Ja da er det vel like greit å starte med 22 fot som 16 ! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 (redigert) Dersom det er størrelse og ikkje pris, så tenker eg: vestlandsbåt, fiske ,overnatting osv.. Halco 26 redigert;har du mulighet å kjøpe ny så er det bare å hoppe i det. Ingen lekkasjer, ingen kluss med gammel motor, blank og fin og garanti ! ! Bare misunnelse andre uttalelser trur eg. Redigert 18.August.2009 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Skvulpen Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Ang. trefotsyken så har jeg vært utrolig typisk i så henseende, og fulgte syken helt oppskriftsmessig: 1. båt: Pioner 12 (altså 12 fot) 2. båt: Bever 15 fot 3. båt: Hansvik 18 Turfisker 4. båt: Skibsplast 655 (21 fot) Har hatt noen bytter i ettertid fram og tilbake, men står fortsatt på 21 fot og tror neppe jeg går noe høyere, så jeg er vel en av de få som er blitt kurert for syken! Til spørsmålet hvilken størrelse du skal starte på, så er det avhengig av dine behov, bruksområde og ikke minst lommebok. Finnes ingen fasit. Er du veldig i tvil om du vil bli båtmenneske, kan det jo lønne seg å starte med noe lite. Men som du ser over, noen starter direkte på ganske store båter. Uansett, lykke til med valget! Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Vil i tillegg anbefale at du ar med deg en erfaren båtfører på første turen som kan vise deg endel manøvreringsteknikker med bruk av ror, maskinkraft og gir. Mange båter har litt forskjellige manøvreringsegenskaper. Ved bakking beveger noen seg lettest mot BB mens andre mot SB. Jeg hadde en båt hvor jeg måtte jobbe mye med ror, gir og maskinkraft for å få den til å svinge mot SB ved bakking. Sitér dette innlegget Link to post
solkongen Svart 18.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Ja for det å kjøre på grunn med et nytt farkost til rundt 700 k som jeg vurderer er vel ingen hit... Sitér dette innlegget Link to post
TellusTellus Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Helt enig med en del av folket. Begynn med en mindre båt som du kan håndtere. Hadde min første båtferie i sommer med seilbåt. Veldig glad for at jeg ikke hadde båt på 30-40 fot og mange tonn. Å legge til kai, gjestehavn eller uthavn krever trening. Liten båt = mindre skade.. som oftest. Så var det en som sa til meg at "størrelsen på båten er omvendt proporsjonal med båtgleden". Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
Kaptein Trebein Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Startet med brukt 22` og synes det fungerer utmerket. Vi hadde ikke lagt inn det største budsjettet, og dermed ble det 30 år gammel snekke. Kunne sikkert hatt større, men ser ikke behovet. Mindre ville uansett blitt for smått etter våre behov. Som fersk båteier tenkte jeg først veldig smått, var redd for å "gutse" på for mye. (Når jeg tenker tilbake innser jeg jo at 10-12 fot er i overkant lite... ) Nå har vi plass til å overnatte og lage mat, da er det luksus! Men blir vel bitt av trefot-syka etterhvert skal man tro ryktene... Så kjør på du! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Første båt bør være større enn bilen, dvs lengre og bredere enn 5x2 meter i de flestes tilfelle. Har man en Think eller Toyota IQ så sliter man litt... Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Blue_Dragon Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Min første ordentlige båt etter diverse joller og lignende var en Nor Star 290. Skroget her er vel neppe mere enn 25-26 fot, så det var en veldig grei begynner-båt. Det sa jeg også til Alf selgeren når vi hentet den Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 (redigert) Har kanskje med det at verditapet da ikke blir så stort når du etter et år forstår hva "trefotsyken" er... :-) Dette med at "alle" skal bytte til større båt synest jeg er litt underlig. Det er da ingen selvfølge i det? Tror dette for enkelte også kan oppleves som et gruppepress fra gode båtvenner om at det forventes at de skal ha en større og dyrere båt neste gang. Men ikke alle har behov for, eller ønsker det. Kanskje de heller ønsker å gå ned 3 fot? En sammenligning: En barnefamilie kjøper gjerne en stor VW Passat stv. for de har behov for plassen. Når ungene er store, kanskje de får dekket bilbehovet med en VW Golf? Det må være frihet til individuelle og fornuftbaserte valg også når det gjelder båtliv. Vi må passe oss så ikke trefotsyken blir en "syke". Redigert 18.August.2009 av roesok (see edit history) Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Wasco Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Tre fots syken er vel først og fremst et utslag av at krave til komfort tiltar med årene... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
avsluttet Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 hvis utgangspunktet er å starte forsiktig med en båt for å fiske ville jeg anbefalt å vurdere gode gamle viksund 770 combi. Ser det er noen tilsalgs på finn. Om du senere vil investere i en mer moderne er dette en båt du høyst sansynlig for solgt for det du gav for den om du holder den vedlike. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 (redigert) ønsker å fiske samt ta en overnatting iblant. ... .... tilbakemeldinger på Hansvik 700 Combi og Tobias Combi 22 fot ? Stopp å ta en time out .....å tenk over hva du skal med båten. Bestem deg om du skal overnatte eller ikke. Hvis du skal bruke den som bobåt blir den skiftet ut med en større før du aner og hvis du ikke skal bo i den finnes det fikse/fritisbåter med bedre plassutnyttelse. Det at man skal overnatte i blant er en fiks ide som styrer mange båtkjøp, men hvor mange overnatter i praksis i sine cabincruisere ? De fleste jeg kjenner har prøvd overnatte en eller to ganger for å ha prøvd det, men i praksis fungerer sengene som oppsamlngssted for rot. Hvis valget er at du virkelig skal kunne sove i båten ville jeg forlangt minst 4 senger og minst 30 fot. Det fikser du greit hvis lommeboka fikser det. (Legg inn en liten gps med kart i budsjettet.) Hyppige båtskifter kan bli dyrt....så spørr heller hvor stor min første og siste båt bør være. (Bobåter har andre mer greie på.) Hvis svaret er at du dropper kravet om overnattingsmulighet finnes det et hav av muligheter. Alt fra Rib båter, via planende joller og skjærgårdsjeeper til båter med små cabiner. Den må være lettplanende, men samtidig sjødyktig. Skjærgårdsjeeper kan være utmerkede til fiske fordi de har god gulvplass og fordi man lett kan bevege seg rundt i båten, men da må du godta å bli våt når det regner. Hvis du absolutt må ha cabin og køyer på dine dagsturer er JEANNEAU MERRY FISHER 585 antagelig et prisgunstig alternativ. http://www.klikk.no/motor/baat/article480278.ece Redigert 18.August.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Quote Salt: ...kunne sove i båten ville jeg forlangt minst 4 senger og minst 30 fot.... unquote Vi har 25 fot og har ikke noe problem med å bo en uke i båten (selv i årets regnfulle sommerferie) så minst 30 fot er jeg uenig i. I tillegg så skal man jo på en måte "gå gradene" og ikke hive seg på alt for store ting som førstagangskjøper synes jeg da. Fallhøyden mot mistrivsel kan nok være proporsjonal med antall fot. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
JanB Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Mitt inntrykk er at båtstorleiken ofte er omvent proporsjonal med talet på mannskap: Store båtar har berre to ombord (pluss hund). I mindre båtar, gjerne godt under 30 fot, er det familiar på 4-5 personar. Båtglede treng ikkje ha noko med storleik å gjera, sjølv om trefot-sjuka kan vera plagsam... Har i sommar spesielt lagt merke med eit aukande tal mindre båtar med småbarnsfamiliar på langtur (altså med overnattingar ombord). Dette er både snekker og nyare hurtiggåande båtar i storleiken 22 til 24 fot. Det syns eg er kjempeflott! Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.