Saltværingen Startet 19.August.2009 Link til dette innlegget Startet 19.August.2009 Tidligere i sommer hadde jeg startproblemer med min Yamaha 50 hk 4-takt fra 2001. Årsaken var at jeg hadde fått vann i bensinen og etter en del fram og tilbake måtte jeg bare demontere og gjøre rein alle 4 forgasserne. Hele forløpet er beskrevet i denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=58512 Det er sikkert en del som har fulgt saken der. Vel; etter at jeg hadde gjort rein forgasserne og montert alt på igjen startet motoren og så ut til å gå helt fint. Var selvfølgelig spent da jeg fikk båten på vannet og kunne teste motoren med belastning og fullt turtall. Her nå fått prøvd den litt, og det viser seg at den ikke oppfører seg helt normalt. Har lagt merke til følgende 3 "avvik": 1. Når jeg starter kald motor virker det som den ikke får fet nok blanding. Den starter lett men går bare så vidt på tomgang, så jeg må gjerne gi litt gass slik at den får litt turtall. Da den var "frisk" gikk den helt fint på litt høyere turtall de første 2-3 minuttene uten at jeg ga noe gass. 2. Ved hurtig gasspådrag fra lavt turtall vil motoren kveles. Når jeg er mer forsiktig med gasspådraget virker det som det går bra så snart den er kommet over et "kritisk punkt". 3. Motoren ser ellers ut til å gå helt normalt på både lavt turtall og høyt turtall. Men mellom 2000 og 3000 omdreininger virker det som den fusker og "lugger" litt. For meg kan det høres ut som om en av sylinderne av og til er med og av og til ikke. På alle andre turtall går den helt fint. Maksturtall (ca 5600) og toppfart er uendret fra før problemene startet. Jeg har gjort meg følgende tanker om hva som kan være årsaken: - Motoren suger falsk luft ett eller annet sted. Jeg mener jeg var veldig nøye med å gjøre reint rundt alle o-ringer og pakninger når jeg monterte forgasserne på igjen. Var også nøye med å dra til alle skruer og muttere mest mulig jevnt hele veien. O-ringer og pakninger bør sikkert byttes hver gang en demonterer disse tingene, men jeg hadde altså ikke tilgang på nye deler. - En av forgasserne fungerer ikke som den skal i den delen som forsyner sylinderen med bensin/luft ved mellom-register-gasspådrag (mid-range). Så vidt jeg kunne se var det reint og åpent over alt i alle forgasserne etter at jeg hadde reingjort dem. - Eller kan det rett og slett være at den trenger en ordentlig forgasser-justering? Har ikke turt å røre på noen jsuteringer annet enn tomgangs-skruen. Er det tilrådelig å prøve seg på en justering på egen hånd, eller må det foretas av fagfolk med utstyr for måling av vakuum m.v.? Noen som har gode råd her? Takknemlig for alle innspill! Sitér dette innlegget Link to post
Saltværingen Svart 19.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Noen som har forslag til hvor jeg bør begynne? Sitér dette innlegget Link to post
Saltværingen Svart 19.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Fortsatt ingen gode forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Saltværingen Svart 20.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Ivar, du nevnte noe om at ultralydvasking av forgasserne kunne være løsningen. Jeg må kanskje bare demontere og plukke fra hverandre alle forgasserne igjen og levere dem til vask hos en eller annen bedrift som har slikt utstyr. (kan undersøke med Galvano på Fauske) Men motoren fungerer såpass godt at jeg tror jeg bruker den som den er ut sesongen og så får jeg gå i gang med å få ordnet dette utpå høsten en gang. Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Har akkurat samme symptomene som deg på en 40hk 2-takt 06 mod. Drenerte flotørkammrene, hjalp bittelitt, men sitter igjenn med at gasserne må i biter til vinteren. Husker fra år tilbake at etter x antall vinterkonserveringer virket det som om jeg fikk biter av "koagullert" olje/gummifragmenter i gasserne, med påfølgende rensejobb. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 biter av "koagullert" olje/gummifragmenter i gasserne, med påfølgende rensejobb. Hvis du ikke drenerer forgasserne og det brukes oljeblandet bensin, felles totaktsolja ut under vinteren og koagulerer til en gummiaktig "klædd" etterhvert. I tillegg kan vann som har samlet seg i flottørkammeret tære på metallet. Da blir det ett hvitt belegg som også fungerer fint som dysetetting. Så tøm flottørkamrene hver høst. Sitter en liten skrue på siden/bunn av hvert flottørkammer. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
2xDiesel Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Gjelder dette også motorer som blander oljen selv? Vet ikke om oljen kommer inn før eller etter forgasserne? Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Samme som eg har på min 1998 Suzuki DT90. Har også bestemt meg for å kjøre ut sesongen og gjøre noe med det i vinter. Må nok rense gasserene mine eg også.. Hadde også litt startproblemer på min, samt at den er litt "rar" på tomgang ved kald motor.. Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Saltværingen Svart 19.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 Har nå brukt båten en del utover høsten. Motoren starter stort sett greit og går som den skal. Men fortsatt fusker den på turtall mellom 2000 og 3000 omdreininger. Ellers virker det som den går helt fint. Er det noen som har gode forslag til problemløsning? Justering? Ny demontering av forgassere med bytte av alle pakninger? Ultralydvask? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.