Ribtjenester Startet 20.August.2009 Link til dette innlegget Startet 20.August.2009 Hva gjør du med båten når du tar den opp for vinteren. Alle vasker tipper jeg, men polerer du? Skifter du motor olje når du tar den opp, eller venter du til våren? Bytter du slitedeler før vinteren? Stoffer du den? Står kalersjen på under presenningen? Bruker du 2 preseninger for og hindre kondens? Tar du av drevet om vinteren? Hvor ofte skiftes oljen på drevet og gjør du det før vinteren? Hvor mye varme har du på om vinteren? Har du avfukter? Har du full tank eller hva er det beste syntes du? Forøverig tømmer vel alle vanntanker og klører frostveske i motoren. Men heller du frostveske andre steder? Blei mye her men svar etter beste emne? Hilsen Morten Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
DelCasa Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Istedet for å sitere hvert enkelt spørsmål, så svarer jeg rett under dem. Alle vasker tipper jeg, men polerer du? - Vasker og vokser lett. Gjør en bedre polering før den skal sjøsettes. Skifter du motor olje når du tar den opp, eller venter du til våren? - Skifter oljen før sjøsettingen, men kontrollerer nivået skikkelig før vinteren setter inn. Bytter du slitedeler før vinteren? - Nei, de blir markert i båten og notert på liste som er med hjem for å sikre byttedeler før sjøsetting. Stoffer du den? - Nei, det tar jeg når den skal ut igjen. Står kalersjen på under presenningen? - Nei, den lagres tørt og varmt hjemme. Bruker du 2 preseninger for og hindre kondens? - Burde kanskje gjort det, men har ikke gjort det hittil. Tar du av drevet om vinteren? - Har fast aksling, men vet det er mange som tar det av. Hvor ofte skiftes oljen på drevet og gjør du det før vinteren? - Har ikke noe svar på dette. Hvor mye varme har du på om vinteren? 3 x 15W, en i kabinen, en i motorrommet og en ved roret bak. Har du avfukter? - Ja, og den er effektiv! Har du full tank eller hva er det beste syntes du? - Den sto med helt full tank ifjor. I år skal tanken fjernes (byttes). Forøverig tømmer vel alle vanntanker og klører frostveske i motoren. - Ja, stemmer. Men heller du frostveske andre steder? - I toalettet og septikslangen sørger jeg for at det er litt frostveske. Sitér dette innlegget Link to post
oblygre Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 (redigert) Hva gjør du med båten når du tar den opp for vinteren. Alle vasker tipper jeg, men polerer du? Ja, Nei Skifter du motor olje når du tar den opp, eller venter du til våren? Skifter om høsten Bytter du slitedeler før vinteren? Nei Stoffer du den? Nei Står kalersjen på under presenningen? Nei Bruker du 2 preseninger for og hindre kondens? Nei Tar du av drevet om vinteren? N/A Hvor ofte skiftes oljen på drevet og gjør du det før vinteren? N/A Hvor mye varme har du på om vinteren? 0 Har du avfukter? Ja Har du full tank eller hva er det beste syntes du? Nei, men burde hatt det Forøverig tømmer vel alle vanntanker og klører frostveske i motoren. Ja Men heller du frostveske andre steder? Sluker og toalett Redigert 21.August.2009 av oblygre (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 (redigert) Oljeskift og frostvæske byttes ved opptak eller rett før utsetting? : Har spurt en proff servicemann om dette. Svar: Gjør det ved opptak om høsten. Grunnen var at motor-forurensninger/slaggstoffer som utskilles blir tatt opp i oljen og de tærer på motoren. Eventuelle misfarginger (vann) eller partikler i oljen blir også oppdaget så tidlig at det er mulig å gjøre noe med det i god tid før neste sesong. Gjelder både motor og drev / girkasse. Tilsvarende for frostvæske. Hovedhensikten med bytte av olje på undervannshus på småmotorer uten særlig belastning er å finne ut om det er vann eller metallspon i oljen. På båter med drev er belastningen større og oljens smøreevne forringes. Dette skal særlig gjelde Alpha One-drevet som har små oljemengder i forhold til drevets størrelse. (Forbehold: 3-personsinformasjon fra seriøst utenlandsforum) Redigert 21.August.2009 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Det er vel ikkje så mange svar på desse spørsmåla: Båten ligger på sjø om vinteren. Alle vasker tipper jeg, men polerer du? Nix Skifter du motor olje når du tar den opp, eller venter du til våren? Skifter Lar selvsagt ikkje motor stå i månedvis med gammel olje full i forurensing og mulig kondens. Bytter du slitedeler før vinteren? Litt og litt i løpet av vinteren. Stoffer du den? Nix Står kalersjen på under presenningen? Jepp, kalesje nr to som er en gammel Bruker du 2 preseninger for og hindre kondens? Nix Tar du av drevet om vinteren? ------axl Hvor ofte skiftes oljen på drevet og gjør du det før vinteren? ------axl Hvor mye varme har du på om vinteren? 2 x 300W, øker til 3 x 300 ved under 5minus. Har du avfukter? Elektrisk?Jepp, brukes bare litt i lukkede cabiner, så er det tørrrballer. Har du full tank eller hva er det beste syntes du? Fyller selvsagt opp... kondens vettu Forøverig tømmer vel alle vanntanker og klører frostveske i motoren. Tja.... Men heller du frostveske andre steder? septik ! ! !!!!!!! og sluker. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
tom-ass Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Alle vasker tipper jeg, men polerer du? - Nei, vasker godt. Skifter du motor olje når du tar den opp, eller venter du til våren? - Jeg skifter olje på våren. Bytter du slitedeler før vintern? Nei, skifter etterhvert som behovet sier om sommeren, impeller og slik skiftes på våren ved sjøsetting. Stoffer du den? - Nei, på våren. Står kalersjen på under presenningen? - Nei, den tas av og legges tørt i uthuset. Bruker du 2 preseninger for og hindre kondens? - Nei, bruker kun 1. Tar du av drevet om vinteren? - Har fast aksling. Hvor ofte skiftes oljen på drevet og gjør du det før vinteren? - Har ikke noe svar på dette. Hvor mye varme har du på om vinteren? - Ikke noen ting Har du avfukter? - Nei, bare slik fuktsluker fra Biltema. Har du full tank eller hva er det beste syntes du? - Ja, fyller opp til randen! Forøverig tømmer vel alle vanntanker og klører frostveske i motoren. - Ja, alle tanker untatt drivstoff tømmes. Men heller du frostveske andre steder? - tømmer en dasj i dass og pumper det ut, tømmer en dasj i vaskene også, og en dasj i kjølen. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
peso Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 (redigert) Først blir den vasket og polert. Så blir båten tømmes for mat og klær. Kjører frostvæske gjennom motoren, bytter olje og filter, sprayer deretter motor og gear med konserveringsolje. Topplader batteriene, kobler deretter fra batterikablene. Tømmer frostvæske i avløpene, samt i toalett og septiktank. tømmer vvb, samt pantrypumpe og slanger. Legger alle cockpitputer og kalesje i forpiggen sammen med en fuktsluker. Er veldig nøye med å tørke opp alt av vann og fukt i hele båten. bruker 2 presenninger, og har 3 fuktslukere totalt. ingen varme, liten lufting, lukkede cabindører. Båten blir tatt opp med nesten tomme drivstofftanker pga tyngde, og står slik gjennom vinteren. Slitedeler byttes på våren. Stoffinga foretas dagene før den skal sjøsettes. Redigert 21.August.2009 av timex (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Schierna Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 (redigert) Full vask rens og polering på høsten.Innvendig vask og rens av puter.Konservering av motor. Bytter onoder.Tapping av vann og kobler fra lavtliggende skjøter. Til våren kun lett polering og stoffing. Redigert 21.August.2009 av Schierna (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
vassb81 Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Bruker dere pressenningstativ? Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 (redigert) Alle vasker tipper jeg, men polerer du? - nei, er litt lat der så det blir bare en vask Skifter du motor olje når du tar den opp, eller venter du til våren? - Skifter om høsten, så får den stå med fersk olje vinteren igjennom Bytter du slitedeler før vinteren? - Hvis jeg finner tid og arbeidslyst.. Stoffer du den? - nope, det er noe av det siste jeg gjør før den settes ut igjen Står kalesjen på under presenningen? - nei, den ligger tørt og godt inne - vil ikke ha mugg Bruker du 2 preseninger for og hindre kondens? - bruker 2 presenninger for å dekke båten.. min o.b.wiik presenning dekker ikke heeeeelt Tar du av drevet om vinteren? - ikke medmindre jeg gjør arbeid på det om høsten. Står trygt hjemme hos meg. Hvor ofte skiftes oljen på drevet og gjør du det før vinteren? - Skifter olja hvis jeg har av drevet Hvor mye varme har du på om vinteren? - Ingenting, kun hvis jeg er ute og jobber ombord. Har du avfukter? - Ja Har du full tank eller hva er det beste syntes du? - Full tank. Hadde for fullt i fjor og fikk litt bensindunst under presenninga... skal ha mindre i år. heller du frostveske andre steder? -Nei, har ikke andre steder det vil være aktuelt. Har hjemmelaga presenningstativ i 2" syrefast rør. Surres i hengeren og trenger bare å koste av litt snø når det står på som værst Redigert 21.August.2009 av Brynjar (see edit history) Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Ribtjenester Svart 21.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Bruker dere pressenningstativ? Ja jeg bruker et stativ og presenning fra Obwik, solide saker. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Larvik Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Smører båten utv med vaselinolje. Mye enklere å vaske av møkk på båten til våren... Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 forstår ikke dette hysteriet med å bytte olje om høsten.. oljen legger seg i bunnpannen etter noen dager , og der gjør den liten skade selv om dere mener den er forurenset.. jeg liker bedre tanken på å starte om våren med sprell ny olje.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Anoden Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 (redigert) Hva gjør du med båten når du tar den opp for vinteren.Alle vasker tipper jeg, men polerer du? Nei, kun en grundig vask med høytrykkspyler. Skifter du motor olje når du tar den opp, eller venter du til våren? Venter med oljeskift/filter til våren. Bytter du slitedeler før vinteren? Nei. Blir også gjort til våren. Stoffer du den? Er mest behagelig å gjøre i vårsola Står kalersjen på under presenningen? Nei, lagres innendørs. Bruker du 2 preseninger for og hindre kondens? Skuta står under tak om vinteren. Tar du av drevet om vinteren? Har påhenger! Hvor ofte skiftes oljen på drevet og gjør du det før vinteren? Hver vår. Også dette blir gjort i vårsola! Hvor mye varme har du på om vinteren? Det får bli opp til værgudene Har du avfukter? Ja, men brukes ikke. Naturlig utlufting funker bra. Har du full tank eller hva er det beste syntes du? Lagres aldri under halv tank. Forøverig tømmer vel alle vanntanker og klører frostveske i motoren. Men heller du frostveske andre steder? Har som sagt en påhenger, så jeg kjører den i ferskvann rett etter oppsett. Blei mye her men svar etter beste emne? Ok. Prøver Hilsen Morten Redigert 22.August.2009 av Anoden (see edit history) Sitér dette innlegget Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post
fs Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 "Alle vasker tipper jeg.." Jeg vasker ikke! - Slenger bare over presenningen. Vasker forøvrig heller ikke på våren. (med unntak av anti-skli, innvendig etc). Jeg renser kun skrogsidene med ditto egnet middel før voks påføres. Det enkle er det beste i flg. Rema 1000 Nå blir det vel bra med svar her tenker jeg... Kjør debatt; Saltet tærer på gelcoaten, møkka setter seg fast +++ Min erfaring er at vasking er "oppskrytt". (Jeg er petimeter når det kommer til båt, bare så det er sagt) Jeg har etterhvert kommet frem til at dette er en fullgod metode, samt svært arbeidsbesparende. Noen flere med samme erfaring? Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Hva renser du med før voksing? Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Jeg har prøvd litt forskjellig, også div. bilprodukter. Jeg synes at biltema boat-polish er et bra produkt. (Polishen renser forøvrig vel så bra som cleaneren) Denne er rimelig og lett å arbeide med. Jeg har endt opp med å bruke denne de siste årene. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 (Jeg er petimeter når det kommer til båt, bare så det er sagt) Petimeter....fra fransk petit maitre som betyr "liten herremann".... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Ribtjenester Svart 1.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 Løfter denne litt igjen:-) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.